خواص ذرت و نحوه مصرف آن

  سه شنبه، 08 مرداد 1398   زمان مطالعه 4 دقیقه
خواص ذرت و نحوه مصرف آن
ذرت یکی از پرطرفدارترین و پرمصرف‌ترین غلات در جهان است. پاپ‌کُرن و ذرت شیرین شکل‌های مختلفی از ذرت هستند که احتمالا به‌عنوان پرمصرف‌ترین شکل ذرت می‌شناسید.

خواص ذرت

  1. ذرت یک منبع غنی از ویتامین B1 است که در سوخت و ساز کربوهیدرات ها استفاده می شود،
  2. سرشار از ویتامین B5 است که به فعالیت های فیزیولوژیکی در بدن کمک می کند،
  3. حاوی فولیت است که در تولید سلول های جدید نقش قابل ملاحظه ای دارد
  4. حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین C است که برای مقابله با بیماری ها مفید است.
  5. به دلیل این مزایای تغذیه ای، متخصصان تاکید دارند که ذرت را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند.
  6. ذرت علاوه بر اینها، سرشار از فیبر خوراکی است که به شما کمک می کند با مشکلات هاضمه و دستگاه گوارش مثل یبوست مقابله کنید.
  7. ذرت غذای خوبی برای پیشگیری از سرطان است؛ فیبر خوراکی ذرت به پایین آوردن سطح کلسترول خون کمک می کند، احتمال ابتلا به سرطان روده را کاهش می دهد.
  8. برای کمک به کاهش میزان قند خون در افراد مبتلا به دیابت مفید است.
  9. همچنین این مواد (فیبر)، موجب کاهش کلسترول می شود، در حقیقت روغن موجود در دانه و پوست ذرت سبب پائین آمدن کلسترول توسط پلاسمای خون به ویژه در میان افراد میانسال و سالمند می شود.
  10. مصرف روزانه یک فنجان دانه های ذرت در میان وعده های غذایی، می تواند احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ(ناشی از یبوست) را کاهش دهد.
  11. همچنین مصرف میزان کافی از فیبر گیاهی به بهبود عملکرد روده ها کمک و مانع از ابتلا به یبوست و هموروئید می شود.
  12. زنان مبتلا به کم خونی بویژه کم خونی ناشی از کمبود ویتامین می توانند با مصرف ذرت به بهبود این نوع از اختلال کمک کنند
  13. اسید فولیک موجود در ذرت نیز در پیشگیری از نارسایی مادرزادی لوله عصبی موثر است.
  14. کارشناسان توصیه می کنند افرادی که به کم خونی مبتلا هستند ذرت بخورند.
  15. برخی از املاح موجود در ذرت مانند منیزیم می توانند گرفتگی های عضلانی را بهبود ببخشند.
  16. همچنین کلسیم و فسفر موجود در آن تاثیر چشمگیری بر استخوان سازی می گذارد؛ بنابراین مصرف آن برای کودکان درحال رشد و نوجوانان بسیار مفید است.
  17. ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها علاوه براینکه جلوی بیماری ها را می گیرند، می توانند در شادابی پوست، مو و ناخن نیز موثر باشند.
  18. پنتوتنیک اسید: از گروه ویتامین های B است و به عنوان ویتامین B5 هم شناخته می شود. این ماده در طیف وسیعی از غذاها موجود است؛ بنابراین کمبود آن به ندرت رخ می دهد.
  19. فولات: که به عنوان ویتامین B9 یا فولیک اسید هم شناخته می شود از ریزمغذی های ضروری است و نقش زیادی به ویژه در هنگام بارداری دارد.
  20. ویتامین B6: گروهی از ویتامین های مرتبط با هم که مشهورترین آنها پیریدوکسین است و نقش های متعددی در بدن برعهده دارند.
  21. نیاسین: نیاسین که به عنوان ویتامین B3 هم شناخته می شود، ازطریق ذرت به خوبی جذب نمی شود. پختن ذرت با لیمو می تواند به بهبود جذب آن کمک کند.
  22. پتاسیم: به عنوان یک ریزمغذی ضروری برای کنترل فشار خون لازم است و می تواند در سلامت قلب هم نقش داشته باشند.

خواص درماني كاكل ذرت

  • كاكل ذرت را قبل از رسيدن كامل ميوه يعني قبل از پژمدره شدن مي چينند و بسرعت خشك مي كنند . كاكل ذرت بعد از خشك شدن رنگ قهوه اي پيدا مي كند .
  • براي درست كردن دم كرده كاكل ذرت ، مقدر 30 گرم از آنرا در يك ليتر آب جوش ريخته و به مدت پنج دقيقه دم مي كنند .
  • 1-دم كرده كاكل ذرت ادرار آور است و آرام كننده دستگاه ادراري است .
  • 2-درد و ناراحتي هاي دستگاه ادراري را تسكين مي دهد .
  • 3-سنگ مثانه ، التهاب ، ورم مثانه و درد مثانه را از بين مي برد .
  • 4-كاكل ذرت بطور كلي دستگاه ادراري را تميز مي كند .

بغير از كاكل ذرت از برگ و ريشه وساقه بلال نيز استفاده طبي بعمل ميآيد .

1)جوشانده ساقه وسط بلال خونريزي از بيني را بند مي آرود.

2)براي دفع سنگ مثانه از جوشانده برگهاي بلال استفاده كنيد .

3)جوشانده ريشه ذرت براي سوزش مجاري ادراري مفيد است .

4)جوشانده وسط بلال درد شكم و معده را از بين مي برد .

5)در قديم براي معالجه سوزاك از جوشانده ساقه بلال استفاده مي كردند .

نحوه مصرف ذرت

ذرت بخارپز: ذرت تازه را تمیز کنید و در ظرفی پر از آب بپزید. به آن کره، لیمو، و نمک اضافه کنید تا طعم بهتری پیدا کند.

سوپ و سالاد: ذرت های پخته را به سالاد و سوپ اضافه کنید تا طعم جدیدی پیدا کنند. پیاز و گوجه و کاهوی خردشده را با ذرت های پخته داخل ظرفی مخلوط کنید. به آن نمک و فلفل و آبلیمو و روغن زیتون بیفزایید.

ذرت را در سرتاسر دنیا از بازار های محلی می توان تهیه کرد. چه بهتر که همیشه از نوع تازه ی آن استفاده کنید، اما ذرت یخ زده هم در بازار ها پیدا می شود و می توانید از آن ها هم مصرف کنید. البته بلال تازه این مزیت را دارد که غلافش خشک نشده است. ضمناً، ذرت های تازه را در عرض چند روز مصرف کنید وگرنه مزه ی آن از بین می رود. برای نگهداری طولانی مدت ذرت، غلاف آن ها را نکنید و آن ها را در ظرفی هوابندشده داخل یخچال بگذارید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (618 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (108 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (70 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (43 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان