خاصیت گیاه تمرهندی

  سه شنبه، 27 مهر 1400   زمان مطالعه 12 دقیقه
خاصیت گیاه تمرهندی
تمر هندی درختی گرمسیری از تیرهٔ پروانه‌داران و زیرخانوادهٔ ارغوانیان است. خاستگاه این گیاه مناطق استوایی قارهٔ آفریقا است. میوهٔ این درخت به شکل لوبیایی درشت و قهوه‌ای و ترش‌مزه و سرشار از قند است. تمر هندی در میان ساکنین ماداگاسکار درختی مقدس و پادشاه درختان تلقی می‌شود.

تمبر هندی، نوعی میوه ٔ مناطق گرمسیری است. در سراسر دنیا، از این میوه برای تهیه ٔ غذاهای مختلفی استفاده می کنند و خواص دارویی فراوانی دارد. تمبرهندی درختی با چوب سخت و اسم علمی آن Tamarindus indica است. این درخت، بومی آفریقاست ولی در هند، پاکستان و سایر مناطق گرمسیری رشد می کند. این درخت، غلاف هایی شبیه به دانه لوبیا تولید می کند که درون آن، دانه هایی وجود دارد. دانه ها با پالپی فیبردار احاطه شده اند. پالپ میوه های کال تر، سبز و ترش مزه است. هر چقدر که رسیده تر می شود، آب دارتر شده و طعم آن به سمت ترشی و شیرینی می رود. جالب است بدانید که تمبر هندی را گاهی با نام خرمای هندی می شناسند. این میوه، کاربردهای فراوانی دارد؛ برای آشپزی، به عنوان یک داروی گیاهی و… از آن استفاده می کنند.

عرضه ی تمر هندی به سه شکل غلاف های خام قطعات .مسطح و فشرده و تمبر هندی تغلیظ شده یا کنسانتره عرضه می شود.

فواید بی شمار تمرهندی

تمبر هندی نقش مهمی در طب سنتی دارد. از نوشیدنی آن برای درمان اسهال، یبوست، تب و زخم های گوارشی استفاده می کنند. از پوست تنه درخت و برگ های آن نیز برای ترمیم زخم ها استفاده می شود.محققان امروزه در حال مطالعهٔ بیشتر در مورد خواص درمانی احتمالی این میوه هستند.پلی فنول موجود در تمبر هندی، دارای آنتی اکسیدان و خواص ضدالتهابی است. این ویژگی ها باعث می شود که از بدن در برابر بیماری هایی مثل بیماری های قلبی، سرطان و دیابت پیشگیری کند.عصارهٔ دانه ٔ تمبر هندی به کاهش فشار خون کمک می کند و عصاره ٔ پالپ آن برای کمک به کاهش وزن و پیشگیری از بیماری کبد چرب مفید است.

میوه ی تمرهندی

1.بهبود عملکرد دستگاه گوارش

تمبر هندی مدت های زیادی است که به عنوان ضدیبوست طبیعی شناخته می شود. وجود فیبرهای غذایی فراوان در این میوه، باعث این ویژگی شده است. مصرف تمبر هندی به شکل میوه یا ادویه، عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد. وجود فیبر فراوان باعث می شود که با مصرف این میوه، مدفوع به راحتی از دستگاه گوارش دفع شود.

این میوه یک مادهٔ صفراوی است؛ یعنی باعث می شود غذا سریع تر و راحت تر هضم شود. فیبر موجود در تمبر هندی، گوارش غذا را تسهیل می کند.

همهٔ این ویژگی ها دست به دست هم می دهند تا تمبر هندی، ویژگی های ضدیبوستی داشته باشد. این میوه برای کسانی که یبوست مزمن دارند، بسیار مفید است. جالب اینجا است که فیبر از شل شدن بیش ازحد معمول مدفوع هم جلوگیری می کند. یعنی تمر هندی در عین حال که داروی یبوست است، برای درمان اسهال مزمن نیز مفید است.

2.حفاظت از سلامت قلب

تحقیقاتی که نتایج آن در ژورنال غذا و سم شناسی به چاپ رسیده است، نشان می دهد که تمبر هندی بر کاهش فشار خون و کلسترول خون مؤثر است. فیبر موجود در تمبر هندی یکی از مهم ترین عواملی است که بر کاهش کلسترول تأثیرگذار است. فیبر، کلسترول ها LDL اضافه را از رگ ها و شریان ها دور می کند. پتاسیم موجود در تمبر هندی، مسئول کاهش فشار خون است. پتاسیم یکی از موادی است که سبب اتساع عروق و کاهش استرس وارد بر سیستم قلبی عروقی می شود. مقدار زیاد ویتامین C نیز از دیگر عوامل مؤثر در بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی است. ویتامین C نوعی آنتی اکسیدان است که تأثیر رادیکال های آزاد در بدن را کاهش می دهد. رادیکال آزاد، نتیجه ٔ متابولیسم سلولی است و از عوامل مخربی است که با بیماری های قلبی و سایر بیماری ها در ارتباط است.

قلب

3.بهبود گردش خون

تمبر هندی همچنین در تحریک گردش خون بسیار خوب است. این ماده بسیار غنی از آهن است و مصرف تنها یک وعده غذایی دارای تمبر هندی می تواند حداقل 10٪ از دوز توصیه شده روزانه شما را برای شما فراهم کند. آهن برای خون شما بسیار مناسب است و این عنصر تضمین می کند که سلول های قرمز خون کافی در بدن شما وجود داشته باشد، این کار به شما کمک می کند تا تمام اندام ها و ماهیچه های شما به خوبی کار کنند. داشتن مقدار کافی آهن در سیستم شما می تواند در مقابله با کم خونی و تمام علائمی که با آن همراه است مانند سردرد، ضعف، خستگی، اختلالات شناختی و مشکلات معده به شما کمک کند.

4.کمک به عملکرد بهتر سیستم عصبی

یکی دیگر از مزایای مصرف تمبر هندی این است که می تواند به عملکرد عصبی شما کمک کند. این امر به این دلیل است که گیاه تمبر هندی کاملاً سرشار از ویتامین B است و حاوی مقدار زیادی تیامین است. تیامین ماده مغذی مهمی برای بدن شما است. این ویتامین به تحریک عملکرد عصب کمک می کند و همچنین می تواند رشد عضلات شما را بهبود بخشد. تمبر هندی به شما کمک می کند تا فعال باشید، رفلکس های قوی داشته باشید و از قدرت کلی برای مدت زمان طولانی برخوردار باشید.

5.خواص ضد التهابی دارد

تمبر هندی، هنگامی که به شکل روغن های اسانسی استفاده می شود، پر از خواص ضد التهابی است. این می تواند به کاهش درد مفاصل، نقرس و حتی شرایط روماتیسمی کمک کند. حتی می تواند به شما در کاهش سوزش چشم ها کمک کند. این می تواند به شما در عفونت چشم ها مانند ملتحمه یا چشم صورتی کمک کند. با توجه به خاصیت ضد التهابی، تمبر هندی اغلب در ردیف بسیاری از داروهای گیاهی برای درمان التهاب قرار دارد. تمبر هندی همچنین دارای خواص ضد میکروبی است به این معنی که می تواند به شما در مقابل عفونت های میکروبی و قارچی کمک کند. این ماده دارای خاصیت ضد عفونی کننده است و بنابراین می تواند تعداد انگل های موجود در بدن شما را کاهش دهد. علاوه بر این، تمبر هندی همچنین درمانی مناسب برای کرم های روده، به ویژه در کودکان است. به طور کلی این میوه برای سلامتی کلی شما عالی است.

6.فواید تمر هندی برای لاغری

تمر هندی محتوی هیدروکسی سیتریک بوده که در کاهش وزن موثر است. این ترکیب آنزیمی را که باعث تجمع چربی در بدن می شود را مهار می کند.مصرف این میوه باعث کاهش اشتها برای مدت طولانی می شود.

7.درمان یبوست با تمرهندی

قرن هاست که از تمبر هندی به عنوان یک روش طبیعی برای فشار خون منظم و یبوست استفاده می شود. این می تواند تا حدی به دلیل محتوای فیبر آن باشد. هر وعده غذای تمبر هندی حاوی مقداری فیبر صحیح است و 6.1 گرم آن دقیقاً با یک فنجان آلو برابری می کند.

8.درمان اختلالات صفراوی

اضافه کردن تمر هندی به رژیم غذایی، روشی موثر برای درمان اختلالات صفراوی می باشد. دلیل این اختلالات در نتیجه تولید نامنظم و کنترل نشده صفرا در کبد است که به تب و شکم درد منجر می شود.

9.مناسب برای هضم غذا

تمبر هندی به دلیل دو خاصیت مهم برای سیستم گوارش شما مفید است. برای کودکان، یک ملین خوب است، به این معنی که باعث تحریک حرکات روده و دفع مواد از آن می شود. ثانیاً، این ماده از فیبر غذایی بالایی نیز برخوردار است، که به بزرگ تر کردن مدفوع کمک می کند و حرکت در آن در روده را آسان تر می کند. در نتیجه سیستم گوارشی شما تمیز نگه داشته می شود. علاوه بر این، با هضم سالم و منظم، معده و سایر اندام های شما نیازی به ترشح اسید و صفرای زیاد برای تجزیه مواد غذایی ندارند. از پوشش معده محافظت می کند و می تواند از بروز زخم های گوارشی و التهاب جلوگیری کند.

10.کاهش وزن باتمرهندی

یکی از عناصر منحصربه فردی که می توان از تمبر هندی استخراج کرد و می توانید از خواص آن در قالب ادویه استفاده کنید، هیدروکسی سیتریک اسید است. این اسید رابطه مستقیمی با کاهش وزن دارد چون می تواند آنزیم های مسئول ذخیره سازی چربی در بدن را مهار کند. تمبر هندی علاوه براین، موجب کاهش اشتها می شود، چون سروتونین انتقال دهنده عصبی را افزایش می دهد. تحقیقات در مورد تأثیر تمبر هندی بر کاهش وزن، ادامه دارد. به نظر می رسد که تمبر هندی می تواند مکملی عالی برای کاهش وزن باشد.

11.فلوئوروز را درمان می کند

مصرف بیش از حد فلوراید منجر به فلوروز می شود که به دلیل فرسایش مینا دندان های شما زرد و پوسیده می شوند. مصرف آب تمبر هندی به آسیب رساندن به یون های فلوراید کمک می کند و از خطر و اثرات فلوروز جلوگیری می کند. تنها کاری که باید انجام دهید اضافه کردن نمک به آب تمبر هندی و نوشیدنی برای از بین بردن فلوراید از طریق مصرف آب است.

12.تصفیه خون

تمر هندی سرشار از مواد معدنی، فیبر رژیمی و ویتامین C می باشد که همه این موارد به تصفیه خون کمک می کنند.

آنتی اکسیدان های موجود در این میوه، رادیکال های آزاد را مهار کرده و بدین ترتیب خون را تصفیه می کنند.

13.تقویت سیستم ایمنی

ویژگی های آنتی اکسیدانی تمبر هندی در تحقیقات متعددی ثابت شده است. مقدار بالای آنتی اکسیدان ها، همچنین سطح بالای ویتامین c، تمر هندی را به یک مادهٔ فوق العاده برای تقویت سیستم ایمنی بدن تبدیل کرده است. همچنین، تمبر هندی می تواند بدن تان را در برابر عفونت های میکروبی و قارچی حفظ می کند.

تمبر هندی، به خاطر ویژگی های ضدعفونی کننده و ضدباکتریایی، بروز بیماری های انگلی را کاهش می دهد. از بین بردن کرم های معده در کودکان، یکی از مصارف این میوه است که در نواحی گرمسیری مورد استفاده قرار می گیرد.

تمرهندی اصل

14.سرشاراز ویتامین C

تمبر هندی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است، بنابراین، خوردن آن از بروز خطر ابتلا به اسکوروی جلوگیری می کند و مکانیسم دفاعی بدن را تقویت می کند. این میوه غنی از ویتامین C همچنین سرماخوردگی و تب را درمان می کند و کلیه سموم مضر بدن را از بین می برد.

15.خواص تمبر هندی برای پوست:

تمر هندی یک منبع عالی از اسیدهای آلفاهیدروکسی است که یکی از مواد اصلی در کرم های لایه بردار می باشند.

این اسیدها، ناخالصی و کثیفی را که به عمق پوست نفوذ کرده را از بین می برد و منفذهای بسته پوست را باز می کند.

روشن کننده پوست

قرار گیری به مدت طولانی در معرض آفتاب و غبار بر روی پوست تاثیر منفی می گذارد. یک قاشق عصاره تمر هندی را با یک قاشق آبلیمو و همان مقدار عسل ترکیب کنید.

این ترکیب را روی پوست گذاشته و بعد از یک ربع بشویید تا پوستتان روشن شود.

مرطوب کننده پوست

برای داشتن پوستی هیدراته و مرطوب می توان از تمر هندی استفاده کرد. یک کاسه آب تمر هندی جوشیده و سرد شده را می توان به عنوان یک مرطوب کننده و رنگ دهنده پوست به کار برد.

درمان سلولیت

تمر هندی یک لایه بردار و ماده خوب برای از بین بردن سلولیت پوست می باشد.2 قاشق تمر هندی را با 1 قاشق شکر و 1 قاشق آبلیمو و نصف قاشق جوش شیرین را با هم ترکیب کرده و هفته ای دو بار روی پوست چرب خود بمالید.

ضد پیری

تمر هندی غنی از آنتی اکسیدان ها، اسیدهای متنوع، فیبر و ویتامین هایی است که با رادیکال های آزاد که باعث پیری می شوند، مبارزه می کند.برای مقابله با پیری می توانید از این میوه استفاده کنید.

از بین بردن لکه تیره گردن

خمیر تمر هندی را با عسل و گلاب ترکیب کرده و بر روی گردن بگذارید بعد از 20 دقیقه آن را با گلاب یا آب گرم بشویید. این کار را یک بار در هفته به مدت یک ماه انجام دهید تا به از بین بردن لکه های تیره گردن کمک کند.

از بین بردن تجمع رنگدانه

تمر هندی به خاطر داشتن AHA، یک عامل ضدلک می باشد و تجمع رنگدانه ها را نیز درمان می کند.عصاره تمر را 2 بار در هفته روی پوست خود بگذارید تا لکه ها و رنگدانه ها را پاک کرده و پوست تمیز برایتان به ارمغان بیاورد.

درمان آکنه

تمر هندی با دارا بودن ویتامین A، C و آنتی اکسیدان ها، به یک درمان طبیعی برای بیشتر وضعیت های التهابی پوست مثل آکنه و جوش تبدیل شده است.

درمان پوست چرب سر

دلیل وجود شوره و ریزش مو، پوست چرب است و پوست سر یکی از بهترین روش های رسیدن به موی زیبا می باشد.

2 قاشق تمر هندی را با 1 قاشق روغن زیتون و دوغ ترکیب کرده و خمیر بدست آمده را روی پوست سر بگذارید و ماساژ دهید. بعد از نیم ساعت با آب گرم و شامپو بشویید.

16.خواص تمبر هندی برای بارداری

تمر هندی برای درمان بسیاری از مشکلات دوران بارداری مثل تهوع، سوء هاضمه و یبوست موثر است. این میوه مملو از فیبر بوده که از پرخوری جلوگیری کرده و باعث رشد جنین در شکم می شود.

دانه ی تمر هندی

اخطار در مورد مصرف تمبر هندی

تنها نگرانی که در مورد مصرف تمبر هندی وجود دارد این است که این میوه، فشار خون را کاهش می دهد و رقیق کننده خون است. در صورت مصرف این میوه و بعد وقوع حادثه ای که منجر به خونریزی شود، بند آوردن خونریزی کار سختی است.

تذكر مهم در مصرف تمبر هندي

حواستان باشد تمرهندی را نباید در آب زیاد مالید زیرا موجت تهوع و استفراغ می شود، بلکه باید آن را در آب خیساند، وقتی در آب حل شد آن را صاف کرده و با کمی نبات یا شکر آشامید.

از مصرف بیش از اندازه ٔ تمبر هندی خودداری کنید.از دیگر موارد عوارض تمر هندی عبارتند از:

  • تمبر هندی برای ریه و طحال خوب نیست و در اشخاصی که ریه و طحال ضعیف دارند ممکن است تولید اشکال کند . اینگونه اشخاص بهتر است که تمبر هندی را با کتیرا بخورند .
  • خوردن زیاد تمر هندی باعث خراش روده و ایجاد سرفه می شود.
  • ناشتا خوردن تمر هندی مضر است.
  • خوردن تمبر هندي خام، تازه و نورس بسیار نفاخ و دیرهضم است.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (294 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (178 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (120 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (75 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (45 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (34 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (28 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (23 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (22 نظر) لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی (19 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (19 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (17 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (16 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دختر پشت کنکوری قصد کشتن کل خانواده را داشت
دانلود آهنگ جدید «بیا بریم کوه» از رضا ملک زاده+فیلم/ پاشو دنیا رو جمع کن بریم دریا کنار...
فال روزانه امروز جمعه 8 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه جمعه 8 تیر 1403
اولین برنامه جوکر با حضور خانم‌ها ؛ اسامی شرکت‌کنندگان +عکس/حتما از خنده تلف میشیم با اینا...
فال قهوه با نشان روز جمعه 8 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 8 تیر 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 8 تیر 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه جمعه 8 تیر ماه 1403
زاکانی از انتخابات انصراف داد
درخواست کمک مالی از محمود احمدی نژاد در مراسم ختم مادر سردار سلیمانی و پاسخ وی
رئیس دانشکده علوم پایه تربیت مدرس در مکه مکرمه درگذشت+ بیوگرافی مرحوم رسول ملک‌فر
جشن تولد ساده و خودمونی پسر دوم المیرا شریفی مقدم با کیک توت فرنگی با حضور یک مهمان ویژه
بررسی همه راه‌های ممکن حمله بایدن و ترامپ به یکدیگر در مناظره امروز
غذا با گوشت انسان در این رستوران بین راهی جاده چالوس! جنایتی که این گونه برملا شد