خواص گلاب برای فشار خون از دیدگاه طب سنتی

  جمعه، 13 فروردین 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
خواص گلاب برای فشار خون از دیدگاه طب سنتی
گلاب را می توان معجزه طبیعت نامید خواص و فواید بسیاری در این عصاره قرار دارد که در درمان بسیاری از درد ها و بیماری ها می تواند موثر باشد.

فصل اردیبهشت فصل گلاب گیری است پس نباید از خواص گلاب این ماده که برای درمان و یا پیشگیری از بسیاری از امراض مفید است، غافل شد. ماده ای خوشبو که به راحتی در کشورمان یافت می شود و خاص ایران است که می توان از آن بهره ها فراوانی برد.

با خواص شگفت انگیز گلاب برای بدن آشنا شوید

گلاب به مایعی است که از تقطیر گل محمدی به دست می آید. فصل بهار بهترین زمان برای چیدن گل محمدی و تهیه گلاب از آن می باشد. گلاب رایحه ی خوشی دارد و از آن در صنعت عطرسازی استفاده می شود. گلاب علاوه بر صنعت عطرسازی، فواید درمانی بسیاری دارد و دارای خواص ضدالتهابی، ضدباکتریایی، ضد درد، ضد تشنج، ضد برونشیت و… می باشد.

انواع گلاب

گلاب سنگین (درجه یک) :

در 100 میل لیتر از این گلاب 35 میلی گرم اسانس وجود دارد.

گلاب سبک (درجه دو) :

در100 میلی لیتر از این گلاب 15 میلی گرم اسانس وجود دارد.

گلاب دو آتشه :

برای تهیه گلاب دو آتشه پس از یکبار تقطیر و گلاب گیری روی گل های دیگ، گلاب به دست آمده قبلی را می ریزند.

گلاب سه آتشه (سه گل ) :

برای تهیه گلاب سه آتشه بر روی گلاب دو آتشه گل تازه ریخته و دوباره تقطیر می کنند.

گلاب پس آب :

برای تهیه گلاب پس آب به گل های دیگ بعد از یکبار گلاب گیری آب اضافه می کنند.

نحوه تشخیص گلاب اصل :

گلاب اصل، بوی مطبوع گل محمدی می دهد و فاقد بوی ترشیدگی است و رنگ آن شفاف، روشن، بدون رسوب است و طعم آن سنگین و کمی مایل به تلخی است. مرغوب ترین گلاب مربوط به شهر های کاشان و میمند فارس است.

کاهش فشار خون با گلاب

گلاب خواص ضد التهابی دارد و سبب کاهش فشار خون بالا و تقویت قلب و پیشگیری و درمان بیماری های قلبی و عروقی می شود.

خواص روغن گلاب

روغن گل رز برای پوست مفید است و باعث روشن شدن پوست و کاهش علائم پیری می شود. مصرف روغن گل رز با افسردگی و استرس مبارزه می کند. روغن گل رز برای تقویت دستگاه گوارش بسیار مفید است به سلامت کبد کمک می کند. روغن گل رز سبب تحریک گردش خون در اندام ها می شود. روغن گل رز از عفونت های ویروسی و باکتریایی جلوگیری کرده و سبب افزایش میل جنسی می شود. روغن گل رز بسیار مفید است و فواید پزشکی و آرایشی فراوان دارد.

فواید چای گلاب

گل سرخ فواید درمانی زیادی دارد. چای گلاب برای هضم غذا عالی مفید است و باعث کاهش وزن می شود. چای گلاب سبب برای درمان دیابت، سلامت قلب و... مفید است. چای گل رز پوست را روشن و سالم می کند. برای درمان مشکلات پوستی مانند آکنه و جوش های سرسیاه از چای گلاب نیز برای شستن صورت خود استفاده کنید. چای گلاب سبب کاهش درد دوره های قاعدگی زنان می شود. چای گل سرخ برای دوره های نامنظم یا درد قاعدگی بسیار مؤثر است.

عوارض جانبی و مضرات گلاب

گلاب معمولا عارضه خاصی ندارد اما ممکن است، سبب بروز حساسیت های پوستی مانند سوزش، خارش و قرمزی پوست شود.

گلاب و فشار خون

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است. امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است. از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است. پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است ، رییس این گروه مسلمان شد. اگر از جمله افرادی هستید که با مصرف گلاب فشار خونتان بالا می رود نباید گلاب را به صورت خوراکی مصرف کنید.

تعریف عملی فشار خون بالا

معمولا هنگامی بحث پرفشاری خون بالا برای یک فرد مطرح می شود که فشار خون وی در چند نوبت ارزیابی از 90/140 (14 روی 9) بیشتر باشد.

تقسیم بندی فشار خون

1- فشار خون مطلوب: فشار ماکزیموم کمتر از 120 میلیمتر جیوه و فشار مینیموم کمتر از 80 میلیمتر جیوه.

2- فشار خون طبیعی: فشار ماکزیموم کمتر از 130 میلیمتر جیوه و فشار مینیموم کمتر از 85 میلیمتر جیوه.

3- فشار خون کمی بالاتر از طبیعی: فشار ماکزیموم بین 130 تا 140 میلیمتر جیوه یا فشار مینیموم بین 85 تا 90 میلیمتر جیوه.

4- فشار خون بالا: فشار ماکزیموم 140 میلیمتر جیوه و بیشتر یا فشار مینیموم 90 میلیمتر جیوه و بیشتر.

تذکّر: این اعداد در افراد مختلف و بر اساس شرایط سنی، تغذیه ای، روانی و خصوصیات ژنتیکی و فردی می توانند متفاوت باشند.

علایم پرفشاری خون

پر فشاری خون درواقع یک «قاتل تدریجی و آرام» است و بسیاری از افراد، از ابتلای خودشان به این عارضه آگاه نیستند. متاسفانه اکثر موارد پرفشاری خون بدون علامت واضحی هستند و سایر موارد هم معمولا دارای علایم غیر اختصاصی هستند. سردرد به ویژه سردرد پشت سر و سنگینی سر از شایع ترین علایم هستند. همچنین می توان به علایمی مثل درد قفسه سینه، سرگیجه، وزوز گوش، ضربان نامنظم قلب، خونریزی از بینی، خستگی زودرس، تاری دید و ... اشاره کرد. به هر حال، توجّه به علایمی از این دست شاید نتواند کمک چندانی به تشخیص و درمان فشار خون کند.

عوارض پرفشاری خون

درک علت ایجاد عوارض پرفشاری خون ساده است. طبیعی است که وقتی فشار خون زیاد شود، فشار وارد به دیواره رگ ها و قلب هم بیشتر می شود و روند فرسوده شدن آنها سرعت می گیرد. تمام عوارض بعدی فشار خون بالا ناشی از همین استهلاک تسریع شده قلب و عروق است. مثلا:

1- با ایجاد فرسودگی در دیواره رگ ها، امکان ایجاد لخته های سرخرگی افزایش می یابد که مهمترین نتیجه آن سکته های مغزی یا قلبی است.

2- پاره شدن جداره عروق و خونریزی های داخلی به ویژه در فشار خون های بالا هم به همین دلیل است.

3- گشاد شدن موضعی سرخرگها یا گشاد شدن قلب در طولانی مدت ممکن است به وجود بیاید.

4- نارسایی کلیه، آسیب های چشمی و عوارضی از این دست هم به همان دلیل ذکر شده ایجاد می شوند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (10 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان