خواص سنگ های شجر مورد استفاده در انگشتر چیست؟

  دوشنبه، 16 تیر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
خواص سنگ های شجر مورد استفاده در انگشتر چیست؟
سنگ شجری یا شجر ، نوعی کانی بوده که در آن نقش هایی مثل تصویر گیاهان ، درختان و حتی موجودات زنده نیز به چشم می خورند.عتیق های شجر به آن دست از عتیق های کبود و یا سفید گفته می شود که در ساختار آن ها تصاویری انتزاعی نقش بسته اند. البته این ویژگی منحصر به این رنگ ها نبوده و در عتیق های سرخ و یا زرد رنگ نیز می توان نقش های انتزاعی را دید.

سنگ شجری یا شجر ، نوعی کانی بوده که در آن نقش هایی مثل تصویر گیاهان ، درختان و حتی موجودات زنده نیز به چشم می خورند.عتیق های شجر به آن دست از عتیق های کبود و یا سفید گفته می شود که در ساختار آن ها تصاویری انتزاعی نقش بسته اند. البته این ویژگی منحصر به این رنگ ها نبوده و در عتیق های سرخ و یا زرد رنگ نیز می توان نقش های انتزاعی را دید. به همین دلیل است برخی از این سنگ ها نیز در دسته ی عتیق های شجر قرار می گیرند.نظریه های متفاوتی درباره ی چگونگی نقش بستن این تصاویر بر روی سنگ های شجری وجود دارد . برای مثال برخی معتقدند که این تصاویر در واقع بازتابی از تصاویر رعد و برق ها بر روی این سنگ های زیباست. اگر چه از این دست روایت ها کم نیستند.اگر به سنگ های قیمتی و ویژگی های آنها علاقه مند هستید این مقاله را از دست ندهید !

نحوه تشکیل

نحوه تشکیل به این صورت است که دی اکسید منگنز Mno۲ و دی اکسید سیلیسیم Sio۲ درون Ph های نزدیک بـه هم متبلور مـی شوند ولی تبلور و انجماد کریستالی دی اکسید منگنز مقداری زودتر از شبکه کریستالی سیلیس مـی باشد. اما سوالی که مطرح است این است که نقش های انگشتر شجر چگونه به وجود می آید؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم زمانی کـه کریستال سیلیس بـه شکل ژله ای وجود دارد، دی اکسید منگنز بـه شکل دندریتی رشد کرده و متبلور مـی شود و بعد از آن حالت ژله ای سیلیس سرد مـی شود و این تاخیر زمانی تبلور بین دو ساختار است کـه سبب ایجاد و ثابت ماندن این اشکال داخل سنگ ها مـی شود. در مرتبه بعد گوهر تراش با تشخیص مسیر و لایـه نقش، بـه تراش سنگ مشغول می شود و اینجاست کـه تجربه و ذوق هنرمند نگین تراش است که چگونه بتواند نقش های زیبا را از دل سنگ بیرون بکشد.
۱- این نوع را کـه شکل گیری بلور و ایجاد تصویر داخل آنـها بـه شکل همزمان مـی باشد سنگ شجر اولیـه (پایـه) نام نهاده اند. بیشتر ساختارهای تشکیل شده درون این گونه از تصاویر بـه شکل سه بعدی مـی باشد.

۲- در نوع دوم از شکل گیری سنگ شجر ، محلول های دارای اکسید منگنز و یـا ترکیبات دیگر بـه داخل ترک ها و شکستگی های داخل کریستال نفوذ کرده و در ادامه همـین نفوذ متبلور مـی شوند و جهت منتشر کردن این نوع، بسته بـه زاویـه ترک ها و منافذ، بیشتر بـه شکل دو بعدی مـی باشد. بـه این گونه کـه بین تشکیل شبکه کریستالی اصلی و تشکیل نقش ها فاصله زمانی وجود دارد، نوع ثانویـه مـی گویند. یعنی نقش یـا تصویر پس از ایجاد سنگ تشکیل شده است.
۳- نوع سوم از شکل گیری بـه این شکل است که یک باکتری بـه نام باسیلیس ترونجینسیس از منگنزهای داخل کانی تغذیـه کرده و ناخالصی های اکسید منگنر را از بین می برد و علت ایجاد نقش و تصویر داخل شکاف ها و منافذ نگین مـی شود. این گونه از تشکیل شجر بسیار کم است ولی به هر حال جود دارد.

خواص باورنکردنی سنگ های شجر

جالب است که در ادامه مروری به خواص سنگ شجر داشته باشیم

  • در درمان آرتروز گردن، تنظیم تعداد سلول های خونی و بهبود کمر درد موثر است.
  • دور کردن فرد از احساسات منفی و افزایش عزت نفس در فرد
  • موجب ترغیب شخص در ایجاد افکار مثبت خواهد شد.
  • این سنگ از آنجا که جز سنگ های عقیق به حساب می آید، خواص سنگ عقیق نیز در مورد عقیق شجر صدق میکند.
  • نشانه شادی ، ثروت و طول عمر است.
  • در درمان برخی از بیماری ها مانند سرما خوردگی و آنفولانزا تاثیر گذار است.
  • یکی از سنگ های شناخته شده در از بین بردن خستگی و درد بدن است.

تشخیص انگشتر شجر اصل

با اطلاعات کمی میتوانید به راحتی اصل بودن انگشتر شجر را از تقلبی آن تشخیص دهید.

از آنجا که میزان سختی این سنگ از شیشه بالاتر است میتواند روی شیشه خط بیاندازد در غیر این صورت شک نکنید که تقلبی است.در صورتی که سنگ اصل باشد دارای وزن و چگالی بیشتری در مقایسه با تقلبی آن است.
سنگ های اصل هم میتوانند صاف و هم میتوانند دارای بی نظمی باشند، با این حال اکثر سنگ های اصل دارای هرج و مرج بیشتری نسبت به غیر اصل آن میباشد.
قیمت سنگ های شجر معمولا به نقش آن های موجود بر آن ها و شباهت این نقش ها با تصاویر واقعی و البته اندازه ی نگین بستگی دارد اما آنچه در آخر اتفاق می افتد و قیمت را تعیین می کند ذوق خریدار و سلیقه ی فروشنده است.اگر شما نیز مثل دیگران مجذوب زیبایی این سنگ ها شده اید و به دنبال جوهراتی مزیین به این سنگ های زیبا هستید، میتوانید برای خرید این سنگ از طریق فروشگاه رابین اقدام نمائید.

اینکه سنگ عقیق در ابعاد رشد میکند یا خیر باید گفت که خیر اما در رشد نقش و نگارهای آن بله، تغییراتی ایجاد میشود ! بعضی ها اعتقاد دارند در طول سالیان نقش های سنگ کمی جابه جا میشود. بنابراین سنگ رشد نمی کند بلکه نقش و نگار آن با گذر زمان تغییر خواهد کرد. (درخت های داخل آن بزرگ تر می شود و رشد می کنند )


2 دیدگاه
  دیدگاه ها
مهدی حسن پور
3 سال پیش

بنده چند ماه پیش یک سنگ شجر پاییزی هدیه گرفتم یه مدت تو کمد گذاشته بودمش بعد چند مدت دستم کردم و میبینم که نقش درون اون رشد کرده ، با تشکر🍂
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (650 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (37 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان