خیار ماست، میان وعده رژیمی برای کاهش وزن

  دوشنبه، 12 دی 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
خیار ماست، میان وعده رژیمی برای کاهش وزن
ساعد نیوز: خیار و ماست، به عنوان میان وعده مناسبی در رژیم غذایی محسوب می شود و می تواند تاثیر زیادی در کاهش وزن داشته باشد.

در قدیم مردم خاورمیانه بر این باور بوده اند که حضرت ابراهیم به دلیل استفاده مستمر و روزانه از ماست، عمری طولانی همراه با سلامتی داشته است. اولین ماست ها احتمالاً به صورت اتفاقی تولید شدند، به این صورت که وقتی شیر را داخل کیف هایی که با پوست بز ساخته شده بود می ریختند و حمل می کردند، باکتری های موجود در پوست بز باعث تخمیر شیر می شدند و ماست به دست می آمد. در قدیم تصور می شد که بلغاری ها اولین افرادی بودند که ماست درست کردند، اگر چه بعدها کشف شد که مردم کشورهای دیگر نظیر ایران و هند از قرن ها قبل از میلاد مسیح از ماست استفاده می کردند. زیست شناسان روسی در اواسط سده بیستم به این نتیجه رسیدند که باکتری تخمیر شیر (لاکتوباسیلوس) برای سلامتی مفید است و سعی کردند، استفاده از ماست را در اروپای شرقی و مرکزی افزایش دهند. اولین کارخانه تولید ماست در سال ۱۹۱۹ در شهر بارسلونای اسپانیا تاسیس شد و به دنبال آن مصرف ماست در کل اروپا روز به روز افزایش یافت. در ادامه افزایش مصرف ماست در جاهای مختلف دنیا کم کم به این نتیجه رسیدند که می توانند ماست را با مواد دیگری مانند اسفناج، بادمجان، خیار و … ترکیب کنند و میان وعده های جذاب و خوشمزه ای برای خود تهیه کنند.

مزایای خیار در رژیم

خیار نوعی میوه است که حاوی درصد بالایی فیبر و آب است و بسیار غنی از گوگرد و سیلیسیم است که علاوه بر دارا بودن بسیاری از عناصر مهم برای سلامت بدن مانند کلسیم، به میزان قابل توجهی در سوزاندن چربی به شما کمک می کند. پتاسیم و منیزیم، آهن، ویتامین ها B، C، K، پروتئین ها و برخی مواد قلیایی موجود در این میوه بسیار کم کالری همگی باعث سلامت و کاهش وزن می شوند. می توان از خیار برای خلاص شدن از شر چربی های اضافی بدن و داشتن اندامی لاغر و سالم استفاده کرد. حتی می توانید از رژیم خیار به تنهایی نیز برای لاغری استفاده کنید.

خیار ادرار را افزایش دهید، از احتباس آب در بدن جلوگیری کنید و سموم بدن را از بین ببرید. با خوردن خیار از شر مشکلات روده بزرگ خلاص می شوید، گازها را دفع می کنید، هضم غذا برایتان آسان می شود و در نتیجه از شر وزن اضافی خلاص می شوید و چربی های اضافی بدن را می سوزانید. به علاوه خیار به خوبی بدن را هیدراته می کند و از بیماری هایی مانند بیماری های قلبی، بیماری های خود ایمنی، سرطان ها و موارد دیگر جلوگیری خواهد کرد.

خواص خیار و ماست

عناصر اصلی تشکیل دهنده این پیش غذا یا میان وعده ماست و خیار است. طبع ماست و خیار هر دو سرد است و پیشنهاد می شود هنگام تهیه آن از افزودنی هایی با طبع گرم مانند گردو، کشمش، شوید و نعنا استفاده کنید. خیار، با رنگ سبز روشن تا سبز تیره، میوه ای بسیار مرطوب با دانه های خوراکی است که علاوه بر ماست خیار در انواع ساندویچ ها، سالادها و آبمیوه ها به کار می رود. این میوه، آب فراوانی دارد و برای تامین آب بدن بسیار مفید است. خیار کالری پایینی دارد و در رژیم های لاغری بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر آن در زیبایی پوست و مو هم بسیار کاربرد دارد. خیار میزان زیادی پتاسیم دارد و می تواند برای کنترل فشار خون استفاده شود، البته بدون اضافه کردن نمک. به علاوه خیار برای درمان بیماری های نارسایی کلیه، بیماری های کبد و لوزالمعده و ریه، معده، دندان و لثه مفید است. آب خیار برای بیماری هایی نظیر آرتروز، نقرس و اگزما بسیار مفید است. خیار دارای ویتامین k است که در پیشگیری به وجود آمدن سلول های سرطانی موثر است. از ماست خیار به همراه تمشک و مقداری نعنا به عنوان لاغر کننده استفاده می شود. از طرفی مصرف ماست به صورت روزانه می تواند سود زیادی برای بدن انسان داشته باشد. از این خواص می توان به اشتها آوری، چاق کنندگی، دفع سموم، رفع یبوست، خاصیت ضد میکروبی، خاصیت ضد سرطانی، خاصیت کاهنده چربی خون و همچنین زیبایی پوست و… اشاره کرد. بنابراین ترکیب ماست خیار می تواند به عنوان یک میان وعده با مزایای بی شمار برای بدن انسان و در عین حال کم کالری و کم چربی استفاده شود. گذاشتن ماست و خیار بر روی پوست باعث شفافیت پوست و از بین رفتن جوش های صورت می شود.

لاغری با ماست و خیار

ماست و خیار به تنهایی نمی تواند وعده غذایی به حساب آید و برای استفاده به عنوان یک وعده غذایی حتماً باید همراه با گروه غلات از جمله نان مصرف شود. ماست منبع خوبی از پروتئین، کلسیم، ویتامین B12 و ویتامین B2 است. بسیاری ماست های موجود در بازار پروبیوتیک هستند، مصرف این ماست ها موجب ازدیاد میکروب های مفید روده و مهار میکروب های مضر دستگاه گوارش می شود، بنابراین مصرف این نوع ماست ها تأثیر مثبتی در بهبود عملکرد دستگاه گوارش خواهد داشت. تحقیقات نشان داده است، مصرف مناسب لبنیات، می تواند موجب کاهش وزن افراد شود. از طرفی خیار نیز حاوی مقادیر زیادی فیبر و آب است که با مصرف آن حجم زیادی از فضای معده اشغال می شود و احساس سیری ایجاد می کند، اما کالری به بدن اضافه نمی شود، بنابراین مصرف ترکیب این دو می تواند منجر به کاهش وزن افراد شود. همچنین فیبر بالای موجود در خیار از یبوست پیشگیری کرده و موجب می شود عمل دفع به راحتی انجام شود. با توجه فیبر بالای خیار و کالری کم آن، مصرف این میوه برای افراد دیابتی و مبتلا به کبد چرب نیز توصیه می شود، به شرط آنکه ماست مورد استفاده در کنار آن کم چرب باشد. با توجه به پتاسیم و منیزیم موجود در خیار مصرف آن برای پیشگیری از فشار خون بسیار مناسب است، مصرف ماست همراه خیار می تواند در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی نیز مؤثر باشد. در مورد بیمارانی که داروی "وارفارین" مصرف می کنند باید گفته شود این دسته افراد برای استفاده از ترکیب ماست وخیار حتماً باید از خیار پوست کنده استفاده کنند، چرا که در پوست خیار مقدار زیادی ویتامین K وجود دارد که برای بیمارانی که این دارو را مصرف می کنند مضر بوده و می تواند منجر به ایجاد لخته خون در رگ های آنها شود.

خیار و ماست، مناسب برای لاغری

سخن آخر

توجه داشته باشید که طعم و کیفیت ماست هایی که در کوزه ماست سفالی تهیه می شوند، قابل مقایسه با سایر ماست های موجود در بازار نیست و طعم و مزه بسیار لذیذ و دلچسبی دارد. ماست چکیده یا ماست سفالی، ماستی است که در ظروف سفالی به عمل می آید. ماست کوزه ای یا ماست فرآوری شده در ظروف سفالی بسیار سفت تر و با کیفیت تر از ماست های دیگر است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (385 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (166 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (60 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (44 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (15 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (14 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس