خوراکی هایی که روحیه شما را بهبود می دهند

  شنبه، 12 مهر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
خوراکی هایی که روحیه شما را بهبود می دهند
در زیر برخی غذاهای مغذی و خوشمزه آورده شده است که می تواند در حالی که به شما در جلوگیری از خستگی کمک می کند ، باعث بهبود روحیه شما شود.

غذاهای راحت در هنگام احساس فشار و اضطراب بسیار آسان است. با این وجود، مصرف یک قاشق غذاخوری اضافی بستنی یا یک مشت کوچک دیگر از چیپس یا کلوچه، می تواند باعث احساس گناه و حتی استرس یشتر همراه با خستگی و تحریک پذیری ناشی از قند و خون شود. با این حال ، برعکس نیز صادق است: مصرف غذاهای تقویت کننده خلق و خو می تواند مواد مغذی مهم مغزی را تأمین کند در حالی که بر رفاه شما تأثیر می گذارد. در زیر برخی غذاهای مغذی و خوشمزه آورده شده است که می تواند در حالی که به شما در جلوگیری از این مسئله کمک می کند، باعث بهبود روحیه شما شود.

مصرف خوراکی ها و تاثیر در روحیه انسان

آیا می دانستید مصرف خوراکی ها می تواند در روحیه انسان تاثیر گذار باشد؟جواب مثبت است و در زیر بطور کامل شرح داده شده است. برخی خوردنی ها می توانند انرژی شما را افزایش دهند و در رفع حالات مختلف روحی شما تاثیرگذار باشند تغذیه در بهبود روحیه و خلق و خوی شما نقش مهمی ایفا میکند می توانید برای کنترل حالات روحی خود از برخی مواد غذایی کمک بگیرید. در این مطلب شما می توانید توصیه های برترین متخصصان تغذیه دنیا را برای آنکه در هر حالت روحی چه مواد غذایی را مصرف کنید، بخوانید. افزایش انرژی, کم کردن استرس, کاهش عصبانیت, بهتر شدن خلق و خو با تغذیه انسان آن چیزی است که می خورد، این ضرب المثل معروف اشاره به اهمیت تغذیه در سلامت انسان دارد، اما تغذیه صرفا به سلامت جسم ربط ندارد، می تواند سلامت روان را هم تامین کند.

اگر روحیه ندارید، غذاهای اخلاق خوب کن، بخورید

روحیه پایین و بی حوصله بودن علت های زیادی دارد، از استرس و اضطراب گرفته تا بر هم خوردن تعادل هورمونی در بدن و البته وقایع و اتفاق های نگران کننده. در این مواقع باید به پزشکان متخصص مراجعه کنید تا مشکل اصلی را برطرف کنند ولی یادتان باشد که رژیم غذایی شما هم نقش مهمی در این میان بازی می کند. دکتر سراول آگانیکا، فوق تخصص داخلی در بیمارستان جان هاپکینز که در زمینه تغذیه بیماران بستری تحقیقات زیادی انجام داده است، می گوید: مطالعات ما نشان داده، غذاهای غنی از آمینو اسید موسوم به ترپتو فان می توانند باعث بالا رفتن روحیه و خلق و خو شوند. این ماده در بدن به سروتونین بدل می شود که این هورمون را هورمون حال خوب می نامند. برای آنکه اثرات مفید این ماده را بیشتر کنید،

برای تقویت روحیه این غذاها را میل کنید

شکلات

حتی فکر کردن به شکلات هم لبخند را به لب ها می آورد. شکلات حاوی آنتی اکسیدان و منیزیم است. رگ ها را ریلکس می کند و باعث پایین آمدن فشار خون و تقویت گردش خون می شود. خوردن شکلات 70% نه تنها اضطراب را کم می کند بلکه سندروم پیش از قاعدگی، افسردگی و خستگی را نیز کاهش می دهد. پس حتما 2 الی 3 مرتبه در هفته شکلات تلخ بخورید.

قهوه

قهوه بدن را در تمام روز پر انرژی نگه می دارد. باعث می شود بتوانید خوب تصمیم گیری کنید و ظاهری همیشه خندان داشته باشید. این نوشیدنی باعث افزایش سروتونین و دوپامین دو ماده جاری کننده احساس خوب در بدن می شود. باید از کافئین به دلیل خاصیت شاد کننده و انرژی بخش آن سپاسگزار بود.

سالمون

ماهی سالمون سرشار از ماده ای به نام اومگا 3 می باشد که معروف به دشمن افسردگی است. اومگا3 که در گردو نیز یافت می شود حافظه را تقویت می کند و باعث می شود بهتر بتوانید تمرکز کنید. سالمون را با مقداری سبزیجات تازه سرو کنید تا روزی سرشار از احساسات مثبت داشته باشید.

تخم مرغ

تخم مرغ منبع پروتئین است و به بازسازی ماهیچه ها بعد از باشگاه کمک می کند. یکی دیگر از فواید تخم مرغ ویتامین D موجود در آن است که نقش بسیار مهمی در حفظ سیستم ایمنی بدن دارد و از سرفه، سرماخوردگی و عطسه جلوگیری می کند. خوردن غذاهایی که سرشار ویتامین D هستند از افکار افسرده کننده را از شما دور می کند.

عدس

یک پیمانه عدس ۹۰ درصد میزان مصرف روزانه فولات را تامین می کند. فولات تنظیم سروتونین در بدن را حمایت می کند و به همین دلیل باعث تعادل در روحیه می شود. کمبود فولات در بدن باعث خستگی می شودکه در روحیه بسیار موثر است. عدس منبع آهن و زینک نیز می باشد.

انواع توت ها

ماده ای به نام آنتوسیانین در توت ها موجود است که از التهاب در بدن جلوگیری می کند و میزان افسردگی را کاهش می دهد. توت فرنگی، تمشک، بلوبری، شاتوت، تمام این نوع میوه ها هم در روحیه ایجاد تعادل می کند و با از بین بردن آنتی اکسیدان ها نه تنها برای پوست مفید هستند بلکه از پیری هم جلوگیری می کنند.

گردو

آجیل ها و تخمه ها به خصوص گردو سرشار از کالری و چربی هستند اما یکی از ضروریات رژیم غذایی سالم هستند. گردو حاوی ترکیبی به نام ملاتونین هست که نه تنها باعث می شود خواب آرامی داشته باشید بلکه بیماری های قلبی را کاهش می دهد، از دیابت جلوگیری می کند و با هورمون استرس نیز مبارزه می کند. اگر می خواهید پوستی درخشان و موهای براق داشته باشید گردو مصرف کنید. البته اگر می خواهید میان وعده سالمی داشته باشید باید به اندازه گردو مصرف کنید.

موز

موز میوه ای است انرژی زا و سرشار از پتاسیم که باعث کاهش تپش قلب، سکته مغزی و آرتروز می شود. موز منبع ویتامین B است. این ویتامین باعث از بین بردن افسردگی می شود.

آووکادو

آووکادو سرشار از اسیدهای چرب omega3، تریپتوفان و ویتامین B می باشد. اسیدهای چرب omega3 در سلامت مغز بسیار پرکاربرد هستند و به کاهش افسردگی کمک می کنند. تریپتوفان در بدن سروتونین بیشتری می سازد. ویتامین B نیز با تولید سروتونین و اپی نفرین برای تنظیم روحیه در بدن بسیار ضروری است.

پاستا

یکی از خاصیت های معروف کربوهیدرات ها خاصیت روحیه و انرژی بخش بودن آن است. پاستا منبع کربوهیدرات های پیچیده است و با آزاد کردن سروتونین در بدن باعث نشاط می شود. یک بشقاب پاستای گندم کامل اندورفین ها را تقویت کرده و ویتامین B را در بدن آزاد می کند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (232 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (135 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (113 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (57 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (51 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (50 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت