خواص سلامتی و درمانی ترب کوهی چیست؟

  جمعه، 16 دی 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
خواص سلامتی و درمانی ترب کوهی چیست؟
ریشه ترب کوهی حاوی گلیکوزیدی است که پس از خرد شدن روغن خردل که مزه تند و تیزی دارد آزاد می کنند. ویتامین سی و یک ماده آنتی بیوتیکی نیز در آن وجود دارد. از طریق خارجی ریشه آن محرک پوست و تاول زاست. از راه خوراکی با مقادیر کم، محرک دستگاه گوارش است و نیز برای سرفه (موثر بوده) مصرف می شود. همینطور ترب کوهی خاصیت ضد سرطانی نیز دارد.

ترب کوهی که در ایران به نام ترب سمنانی شناخته می شود و در ژاپن به آن واسابی (ترب ژاپنی) غربی می گویند یکی از انواع سبزیجات ریشه ای است که به دلیل طعم و بوی تندی که دارد شناخته می شود.ترب کوهی به دلیل مقادیر بالا ترکیبات گیاهی که دارد خطر ابتلا به سرطان و عفونت ها را کاهش داده و بیماری های تنفسی را درمان می کند.

فواید و خواص سلامتی و درمانی ترب کوهی

  • سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند: ترب کوهی حاوی اشکال مختلف ایزوتیووسیانات و سینگرین است که اثرات آنتی اکسیدانی دارند و به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می کنند. همچنین از نظر ویتامین C بسیار سرشار است که یک آنتی اکسیدان قدرتمند است و در برابر عفونت های ویروسی نیز مؤثر است. این ماده در برابر رادیکال های آزاد مضر عمل می کند و بنابراین از التهاب و عفونت جلوگیری می کند.
  • به تسکین درد کمک می کند: ترب کوهی به تحریک جریان خون هم به سطح پوست و هم در زیر آن کمک می کند و به این ترتیب به کاهش درد کمک می نماید. شما می توانید با استفاده از ترب کوهی در مناطق آسیب دیده علائم نقرس، ورم مفاصل و سرما زدگی را درمان کنید. باعث تسکین در مفاصل و ماهیچه های متورم نیز می شود.
  • عفونت های دستگاه ادراری را درمان می کند: ترب کوهی به دلیل دارا بودن برخی مواد شیمیایی و کمک به تولید ادرار از خاصیت ادراری و آنتی بیوتیکی برخوردار است. آنزیم های موجود در آن از تجمع سموم جلوگیری می کنند و حذف آنها را تسهیل می کنند. سینگرین، گلیکوزید موجود در ترب کوهی است که تأثیر تحریکی بر روی مویرگهای خونی دارد و در این فرایند به جلوگیری از عفونت ادراری کمک می کند و حتی احتمال ابتلا به سنگ کلیه را نیز به حداقل می رساند.
  • به جلوگیری از سرطان کمک می کند: سینگرین نوعی گلوکوزینولات موجود در ترب کوهی است که از رشد سلولهای سرطانی جلوگیری می کند. دلیل این امر این است که این ماده شیمیایی از رادیکالهای آزاد در بدن ما جلوگیری می کند که این رادیکال ها، سلول های سالم را به سلول های سرطانی تبدیل کنند. بنابراین می توانید از رژیم غذایی ترب کوهی استفاده کنید و روزانه یک قاشق معادل 5 گرم از این ترب مصرف کنید زیرا به شما در مقابله با سرطان و تاخیر در گسترش متاستاز سلولهای سرطانی کمک می کند.
  • به تنظیم فشار خون کمک می کند: پتاسیم برای حفظ فشار خون ما ضروری است زیرا جریان مایعات سلولی و همچنین تنش در رگهای خونی ما را تنظیم می کند. ترب کوهی سرشار از پتاسیم است و ترکیب آن در رژیم غذایی شما باعث کاهش خطرات بیماری های قلبی عروقی و بیماری های قلبی مانند تصلب شرایین، حمله قلبی و سکته مغزی می شود. پتاسیم با کاهش فشار خون و تنظیم جریان مایعات و مواد مغذی به مراقبت از قلب شما کمک می کند.
  • عفونت های سینوسی را درمان می کند: هنگامی که مخاط در سینوس ها جمع می شود، باکتری های مضر تمایل به رشد و تکثیر در آنجا را دارند و در نهایت منجر به عفونت سینوس می شوند. ترب کوهی دارای ترکیبات فرار است که به نازک شدن مخاط کمک می کند و از بروز این وضعیت دردناک جلوگیری می کند. علاوه بر این، مصرف ترب کوهی همچنین از ابتلا به آنفولانزا، سرماخوردگی و احتقان بدن خلاص می شود.
  • در هضم غذا کمک می کند: گیاه ترب کوهی دارای عناصری است که به عنوان محرک معده عمل می کند و به هضم غذا کمک می کند و جذب آسان تر مواد مغذی را تسهیل می کند. غدد بزاقی، معده و روده توسط فیتوشیمیایی ها در ترب کوهی تحریک می شوند. ترب کوهی همچنین با تحریک حرکت دودی گوارشی ماهیچه های صاف روده به عادی سازی حرکات روده و بروز مشکلات تحریک پذیر مانند یبوست و اسهال کمک می کند.
  • خوب برای دندان های شما: ترب کوهی دارای اثرات تحریکی شدیدی است که به درمان پارادنتوز کمک می کند. ریشه های گیاه هنگام جویده شدن به عنوان داروی طبیعی برای درمان دندان درد، تقویت لثه ها و همچنین درمان اسکوربیت عمل می کنند.
  • در دوران بارداری مفید است: ترب کوهی حاوی مقادیر زیادی فولات است که به محافظت از مادران و نوزادان از عوارضی که ممکن است در دوران بارداری ایجاد شود، کمک می کند. همچنین به جنین کمک می کند تا به درستی رشد کند و احتمال نقص لوله عصبی را از بین ببرد.
  • به متابولیسم کمک می کند: ترب کوهی حاوی پروتئین های ضروری، ویتامین ها و مواد معدنی است.
  • خاصیت ادرار آور: ترب کوهی دارای خاصیت ادرارآور است که ادرار را تحریک می کند. این به دلایل مختلفی از جمله آزادسازی منظم سموم خطرناک از بدن، تمیز بودن کلیه و کاهش وزن مفید است، زیرا 4٪ ادرار در واقع از چربی بدن تشکیل شده است!
  • شرایط تنفسی را بهبود می بخشد: بوی مشخصی از ترب کوهی که در بینی ما حس می شود و آب چشم ما می تواند به پاکسازی ترشحات مخاط در سینوس و دستگاه تنفسی کمک کند. مصرف یک استنشاق ترب کوهی خالص می تواند باعث ترشحات مختلفی شود که به پاکسازی احتقان ناشی از سرماخوردگی، بیماری یا حساسیت کمک می کند.
  • ترب کوهی برای پوست و مو مفید است: ترب کوهی برای حفظ موها و پوستهای پر زرق و برق و قوی بسیار عالی است. مصرف کافی ویتامین C برای ایجاد و حفظ کلاژن، پروتئین مهمی که در مو و پوست یافت می شود، برای بدن ضروری است.
  • ترب کوهی همچنین می تواند سیستم عصبی شما را بهبود بخشد: ترب کوهی همچنین اسیدهای آمینه، ویتامین ها و مواد معدنی لازم را به مغز می دهد. برخی ویتامین ها از جمله ویتامین B9 یا فولات یا اسیدفولیک نقش مهمی در تنظیم اسیدهای آمینه خاص مورد نیاز سیستم عصبی دارند. مطالعات نشان داده اند که کمبود فولات در رژیم غذایی می تواند سطح هموسیستئین را افزایش دهد، که می تواند یک پیش ساز خطرناک برای بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون باشد.
  • ترب کوهی می تواند به شما در بهتر خوابیدن کمک کند.: ترب کوهی شناخته شده است که با داشتن مقدار بالای منیزیم به عنوان یک ماده خواب آور کمک می کند، این ماده معدنی است که به طور مستقیم با بهبود کیفیت، مدت و آرامش خواب در ارتباط است. ترب کوهی همچنین به تنظیم متابولیسم کمک می کند تا به کاهش اختلالات خواب و بروز بی خوابی نیز کمک کند.
  • ترب کوهی مفید برای درمان سرماخوردگی و آبریزش بینی : یک ترب کوهی را شسته، پوست کنده و رنده می کنیم و آن را درون یک لیوان یا ظرف دردار ریخته و بقیه لیوان را با عسل پر می کنیم و در آن را سفت می بندیم و اجازه می دهیم یک ساعت بماند.برای درمان سرما خوردگی و رفع آبریزش بینی این معجون را به مدت دو روز و هر روز یک بار صبح و یک بار عصر، مصرف کنید.
  • دیگر خواص ترب کوهی : ترب کوهی ملین ، محرک، ضد اسکوربوت ، خلط آور و دافع سموم است.ترب کوهی سبب رفع سرفه ، خیز عمومی بدن ، خیز ریه ها ، آب آوردن انساج ، کم خونی دختران جوان ، ضعف قوا ، رماتیسم مزمن ، برخی بیماری های کلیوی ، آسم مرطوب ، ورمکلیه ، سنگ کلیه ، آلبومینوری، نقرس ، اگزما ، بی اختیاری دفع ادرار، یرقان ، عدم ترشح کافی معده می شود.برای بهتر شدن سوختگی ها و بریدگی های سطحی روی آن ها ، شیره برگ ترب بمالید.
  • شربت ترب کوهی معجونی بی نظیر برای کاهش وزن : شما می توانید با تهیه شربت ترب کوهی و مصرف روزانه آن وزن خود را کاهش داده و از چربی های دور شکم خود بکاهید.

ترب کوهی

عوارض جانبی ترب کوهی

ممکن است مصرف ترب کوهی منجر به عارضه هایی چون مشکلات معده، استفراغ، تعریق بیش از حد و سوزش پوست یا چشم ها شود. اگر فرد مقدار بسیار زیادی ترب کوهی مصرف کند، احتمال دارد دچار سوزش شدید دهان، بینی، گلو و معده شود. اسهال و استفراغ هم از عوارض مصرف زیاد این گیاه اند.

احتمال دارد که این ترب خطر ابتلا به واکنش حساسیتی شدید آنافیلاکسی را افزایش دهد که خطرناک و تهدیدکننده حیات است. اگر پس از مصرف ترب کوهی دچار حساسیت شدید، فوری به مراکز درمانی مراجعه کنید.

طرز استفاده از ترب کوهی

یک ترب کوهی به اندازه متوسط را شسته، پوست کنده و رنده می کنیم. ترب کوهی بسیار تند است و کندن پوست و خرد کردن آن باعث اشک ریزش چشم می شود.ترب رنده شده را داخل یک لیوان یا ظرف دردار می ریزیم و بقیه لیوان را با عسل پر کرده و در آن را سفت می بندیم و می گذاریم یک ساعت بماند. این مخلوط را باید دو بار در روز، یک بار صبح و یک بار عصر، به مدت دو روز مصرف کرد.داروهای حاوی ترب کوهی نیز برای رفع عفونت مسری مجاری تنفسی و ادراری تجویز می شوند.

 ترب کوهی

طبع ترب کوهی چیست؟

طبیعت و مزاج ترب کوهی گرم و خشک می باشد. ترب کوهی سرشار از آنتی اکسیدان ها، گلوکوزینولات ها، ایزوتیوسیانات ها، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و فولات است.

  • ترب کوهی دارای برگ های بلند سبز و ریشه ای مخروطی شکل سبز یا سفید رنگ می باشد.
  • توجه داشته باشید که ترب کوهی با ترب ژاپنی کاملا متفاوت می باشد.
  • ترب کوهی (به انگلیسی: Horseradish) و (نام علمی: Armoracia rusticana) گیاهی از تیره شب بویان و هم خانواده انواع گل کلم، کلم بروکلی، بروکسل، کلم پیچ، کلم برگ و کلم بوک چوی می باشد.

ارزش غذایی ترب کوهی (15 گرم)

  • کالری : 7
  • چربی : 1 گرم
  • کربوهیدرات : 2 گرم
  • پروتئین : 1 گرم
  • فیبر : 0.5 گرم

روش نگهداری ترب کوهی

برای اینکه ترب سالم و تازه بماند، باید آن را در یخچال نگه دارید. البته ترب کوهی منجمد یا خشک هم نگهداری می شود. همچنین بهتر است ترب کوهی در مدت زمان ۱ یا ۲ هفته مصرف شود. ترب رنده شده را باید در مدت زمان چند روز مصرف کرد. اگر هم به ترب سرکه اضافه کنید، می توانید آن را تا ۶ هفته در یخچال نگه دارید. ترب منجمد هم تا ۶ ماه سالم می ماند. البته طعم تند ترب کوهی به سرعت از بین می رود، بنابراین اگر این طعم را دوست دارید، ترب ها را طی ۳ تا ۴ هفته مصرف کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (619 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (59 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (28 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان