تاثیر شگفت انگیز موز بر لاغری

  یکشنبه، 18 خرداد 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
تاثیر شگفت انگیز موز بر لاغری
ساعد نیوز: مطمئنا درمورد خواص موز چیزهایی شنیده اید, و اغلب فکر میکنید این میوه چاق کننده است درحالیکه در این مطلب شما را با یک رژیم موزی آشنا میکنیم که مشهور به رژیم لاغری سه روزه است.

رژیم موز

تصویر
رژیم غذایی کاهش وزن موز و شیر در ژاپن توسط همسر یک داروساز برای کمک به کاهش وزنش ابداع شد. بعد از اینکه مشخص شد هیتوشی واتانابه ( داروساز ) حدود ۱۸٫۵ کیلو با آن رژیم کم کرده است به مرور زمان این رژیم شهرت یافت و حتی کتاب آن چاپ شد. با این حال آیا رژیم موز هنگام صبح برای کاهش وزن موثر است یا خیر؟ در ادامه به بررسی و چگونگی کاهش وزن توسط رژیم موز خواهیم پرداخت.

بر اساس گفته سومیکو واتانابه ( ابداع کننده این رژیم ) آنهایی که این رژیم را دنبال می کنند هنگام صبح جز موز چیز دیگری نباید بخورند و از نوشیدنی شیر نیز استفاده کنند. نهار شامل یک موز دیگر می شود، شاید در کنار آن سالاد باشد اما میان وعده ها فقط موز است. در طول روز هم تنها باید آب بنوشید. شام هرچه دوست داشتید باشد اما دسر هم چیزی جز موز نخواهد بود.

قوانین رژیم موز

در این برنامه غذایی هیچ محدودیتی در مصرف موز وجود ندارد. در وعده صبحانه هر تعداد که بخواهید موز میل کنید. با این حال به غیر از موز، غذاهایی که هنگام نهار می خورید باید کنترل شده و متعادل باشد و در وعده شام نیز برای آنچه می خورید محدودیتی وجود ندارد. موز به عنوان بخش اصلی صبحانه است و آب هم تنها مایعاتی است که اجازه مصرفش را دارید. در کل، غذاهایی که در این رژیم اجازه مصرف آن را دارید عبارتند از:
موز شیر ( کم چرب یا بدون چربی )
آب ( تنها آبی که دمای اتاق را داشته باشد )
سالاد یک شام کم کالری و متعادل
احتیاجات غیر غذایی رژیم موز علاوه بر باید و نبایدهای غذایی این رژیم، رژیم موز برای رسیدن به کاهش وزن دیگر شرایط را نیز تحمیل می کند:
شام باید قبل از ساعت ۸ شب خورده شود و قبل از نیمه شب باید بخوابید.
زمان بندی این رژیم با کار یا درس بعضی افراد تداخل دارد از این رو برای آنها رعایت چنین مواردی دشوار است به همین دلیل قالب زمان بندی رژیم متناسب با افرادی که ساعات خاصی کار می کردند تنظیم شده است.
برخی وب سایت هایی که از این رژیم حمایت می کنند روی آرام خوردن موزها و خوب چشیدنشان تاکید دارند.

آیا رژیم موز می تواند غذای کاملی باشد؟

ارزش غذایی موز غیرقابل انکار است. موزها سرشار از ویتامین، به خصوص ویتامین C و B6 هستند. یک موز معمولی ۳ درصد از پروتئین مورد نیاز بدن در روز را تامین می کند. البته این مقدار برای هر موز آن چنان زیاد نیست اما اگر رژیم موز را دنبال کنید تنها چند موز نمی خورید و هر روز مجبورید مقدار زیادی موز بخورید. با این حال موز پاسخگوی تمام نیازهای بدن نیست.

فواید موز

1. فیبر خوراکی:
موز سرشار از فیبر خوراکی است. فیبر خوراکی برای کسانی که مواظب سایز میان تنه خود هستند اهمیت دارد چون سبب هضم دیگر مواد غذایی می شود. فیبر خوراکی در برابر هضم شدن در روده مقاومت می کند و این قابلیت را دارد که قبل از هضم تمام کالری هایش در کنار دیگر مواد از دستگاه گوارش خارج شود. در واقع چنین اتفاقی سبب می شود مواد مغذی دیگر غذاهایی که خوردید بی اثر شود؛ در نتیجه چاق کنندگی شان را کمتر می کند. متخصصان تغذیه قبول دارند بیشتر افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند همان افرادی هستند که در رژیمشان از کربوهیدرات ساده بالایی استفاده می کردند و باید حالا به فکر افزایش مصرف فیبر خوراکی خود باشند.
2. نشاسته مقاوم:
موز در بین غذاهای دیگر بیشترین نشاسته مقاوم را، در خود دارد. نشاسته مقاوم نوعی از فیبر است. دستگاه گوارش انسان کار سختی برای هضم و تجزیه نشاسته دارد. نشاسته مقاوم، در برابر هضم مقاومت می کند. زمانی که این نشاسته در معده آرام می گیرد، فیبر مقاوم تخمیر می شود. در نتیجه این تخمیر، محصولات تجزیه متنوعی تولید می شوند که سبب افزایش فرآیند طبیعی چربی سوزی در بدن می شود. فیبر خوراکی و نشاسته مقاوم حجم غذای درون معده را افزایش می دهند در نتیجه احساس سیری بالا می رود و وسوسه خوردن میان وعده در بین وعده های اصلی کمتر می شود.
3. موز انرژی را افزایش می دهد.
4. موز سوخت و ساز را بهبود می بخشد و از پرخوری پیشگیری می کند.
5. موز گلوکز خون (قند خون) را تنظیم می کند.
6. موز سلولیت را از بین می برد.

عوارض رژیم موز

این رژیم بدون مشکل نیست. با اینکه افزایش مصرف فیبر خوراکی و و یتامین C یک نقص به حساب نمی آید اما مخالفان این رژیم آن را به نداشتن اثبات علمی، آزمایشگاهی و بی تاثیر بودن آن در کاهش وزن متهم کردند. این رژیم بیشتر بر پایه یک نوع غذا است و برای تغییر سبک زندگی و یا استفاده طولانی مدت مناسب نیست. موز به تنهایی توانایی برآورده کردن تمام نیازهای بدن در طول روز را ندارد. برای مثال موز هیچ گاه ویتامین های محصولات گوشتی به خصوص ویتامین B12 را ندارد.
عدم کنترل یکی از مشکلات وارد به رژیم موز این است که می گویند موز بسیار سالم است بنابراین هر تعداد خواستید بخورید. هر موز به صورت کلی ۶۰ تا ۱۸۰ کالری دارد. خوردن ۱۰ عدد موز در طول روز ۱۸۰۰ کالری وارد بدن می کند بدون اینکه متوسط نیاز پروتئین و کلسیم بدن را دریافت کرده باشید. در واقع هر رژیمی که به شما اجازه دهد بدون محدودیت از یک غذا بخورید شک کنید چون هر غذایی که بیش از حد مصرف شود قابلیت افزایش وزن را دارد.
همچنین اصلا مشخص نیست چرا در این رژیم گفته می شود آب باید در دمای اتاق باشد! بررسی رژیم موز در خبرها رژیم موز در سال ۲۰۰۸ جنجال زیادی به پا کرد. حتی مدتی ژاپن با مشکل کمبود موز مواجه شد چون این رژیم در آن منطقه طرفداران زیادی پیدا کرده بود. بیش از ۷۵۰٫۰۰۰ کتاب با موضوع رژیم موز به فروش رسید و شهرت این رژیم در تلویزیون و اینترنت سبب شد در آمریکا نیز محبوب شود. با این حال عمر چنین رژیم هایی زیاد نیست.

نکات مهم:

اگر پس از خوردن یک موز و یک لیوان آب همچنان احساس گرسنگی می کنید، می توانید یک موز دیگر نیز بخورید.
موزها همواره باید تازه باشند.
به گفته واتانابه طی این رژیم غذایی باید از مصرف شیر و الکل پرهیز کرد.
پس از ساعت هشت شب نباید چیزی مصرف کنید.
به خواب رفتن پیش از نیمه شب نکته مهمی است، زیرا چاقی ارتباط نزدیکی با دیر خوابیدن دارد.
اگر بین ناهار و شام احساس گرسنگی می کنید، می توانید میوه های دیگر را مصرف کنید.

برنامه غذایی سه روزه لاغری با موز

به مدت سه تا چهار روز ، هر روز ۳ تا ۵ موز را با ۳ تا ۴ فنجان شیر کم چرب مخلوط کنید. همچنین اگر ماست دوست دارید می توانید به جای شیر از آن استفاده کنید. می توانید آنها را جداگانه مصرف کرده یا با هم مخلوط کنید. برای درست کردن یک معجون خوشمزه فقط کافی است یک عدد موز، یک فنجان شیر و چند تکه یخ را با هم مخلوط کنید. یا به جای استفاده از یخ، می توانید موز را از چند ساعت قبل در فریزر بگذارید. این رژیم ساده به شما کمک می کند که در عرض ۳ تا ۴ روز از شر حدود ۳ کیلو از وزن تان خلاص شوید.

درنهایت...

رژیم موز مانند دیگر رژیم های کم کالری سبب کاهش وزن می شود اما آیا هدف از رژیم گرفتن تنها کاهش وزن است؟ اگر خوب به این موضوع فکر کنیم می بینیم هدف از رژیم گرفتن کاهش وزن نیست بلکه رسیدن به سلامتی است. کاهش وزن از راه های ناسالم هم بدست می آید اما سلامتی خیر. رژیم موز و دیگر رژیم هایی که با خواندن یک نوع غذای تکراری می خواهند شما را به کاهش وزن برسانند ارزش حتی یک روز رعایت کردن را هم ندارند چون آخرین چیزی که برای این نوع رژیم ها اهمیت دارد سلامتی شما است. رژیم غذایی یک نوع سبک زندگی است و باید آن را به صورت طولانی ادامه داد نه فقط چند ماه.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (463 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (334 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (219 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (48 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (38 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (13 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (10 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
تیتر امروز   
قتل وحشتناک مادر به دلیل طعنه‌های غیراخلاقی اطرافیان
اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان ممتاز بین‌المللی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر
باید‌ها و نبایدهای داوطلبانِ "نوبت دوم کنکور" قبل، حین و بعد از آزمون سراسری+ عکس
ویدیو/ استعداد فوق‌العادۀ یک هنرمند در تبدیل سنگ سخت به یک اثر خارق‌العادۀ مینیاتوری/ تو فقط بتراش ای سنگ‌تراش...
7 عضو بی‌مصرف بدن انسان/ آیا بدن ما واقعاً به همه‌ی این بخش‌ها نیاز دارد؟
ویدیو/ آب‌دزدک "سالپ" موجودِ شفاف دریایی که به تخم‌شربتی غواصان معروف است
ویدیو/ ترکیب بوم و خلاقیت یک هنرمند= نقاشی با اشک‌هایی جاری از رنگ
خودکشی متهم ردیف اول سرقت از صندوق امانات بانک ملی در زندان بزرگ تهران
ویدیو/ دیدار مقام معظم رهبری با مرحوم صابری/ کتاب زیبایی که گل آقا طنزپرداز نمونۀ کشور به رهبری هدیه دادند
(ویدئو) هلن کلر؛ داستان الهام‌بخش زنی نابینا که با لمس، محدودیت‌های نابینایی و ناشنوایی را شکست!
ویدیو/ خاطرات فرار از صف مدرسه با مخفی شدن در کلاس/ حالا این کلاس کمد داشت ناظم ندید، بقیه بگن کجا مخفی می‌شدین؟
ناراحتی علی کریمی از آنفالو در شب انتخابات!
(تصاویر) فوتبال بازی کردن دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران ، سوژه تیزبینان شد!
مرجانه گلچین مدل لباس تیم ملی فوتسال بانوان شد/ رونمایی از لباس بسیار شیک خانم های ورزشکار +عکس
(ویدئو) رازهای عشق عمیق مولانا؛ از همسر و فرزندانش تا دیدار شگفت‌انگیز با شمس تبریزی!
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند