آیا شناختی راجع به رژیم میوه دارید؟

  یکشنبه، 18 خرداد 1399   زمان مطالعه 10 دقیقه
آیا شناختی راجع به رژیم میوه دارید؟
ساعد نیوز: اکثر متخصصان تغذیه به فواید و اهمیت میوه اشاره کردند, در این مطلب می خواهیم شما را با یک بعد دیگر میوه آشنا کنیم که آن هم رژیم میوه است. هر آنچه که می خواهید راجع به رژیم میوه خواری بدانید را برایتان شرح داده ایم.

لاغری با میوه ؛ آیا میوه لاغر کننده وجود دارد؟

تصویر
برخی ادعا می کنند غذاهای خاص به لاغری کمک می کنند. این موضوع را نمی توان کاملا تکذیب کرد اما نوع بیان آن سبب می شود افراد فکر کنند با خوردن میوه، چربی های خود را تحت تاثیر قرار می دهند و بی تلاش لاغر می شوند. متاسفانه چنین چیزی امکان ندارد. مسلما خوردن غذاهای کم کالری با مواد مغذی بالا به کاهش وزن کمک می کنند اما این کاهش به یک نقطه خاص از بدن منتهی نمی شود، مثلا هلو آنقدر باهوش نیست که بعد از خورده شدن مستقیم به آدرس شکم رفته و از چربی ها بخواهد آب شوند. در مورد افزایش وزن نیز همینطور است نمی توان گفت کالری های اضافی یک همبرگر بزرگ مستقیم به قسمت شکم می روند چون این موضوع به شکل بدنی فرد و آرایش ژنتیکی او بستگی دارد. برخی از ما مستعد افزایش وزن در شکم و برخی دیگر در پایین تنه هستیم. متاسفانه حجم بالای اطلاعات غلط موجب شده وقتی شما لاغری با میوه را جستجو می کنید، مقالات بسیاری را پیدا کنید که این موضوع را تایید می کنند و پیشنهادهای مختلفی نیز ارائه کردند. با این حال ما هم نمی خواهیم دلتان را بشکنیم و در ادامه میوه هایی را به شما معرفی خواهیم کرد که می توانند در کاهش وزن کمکتان کنند.

نکته: بهترین راه کاهش چربی شکم پیروی از رژیم متعادل به همراه ورزش روزانه است. در این مسیر مصرف میوه ها بسیار کمک کننده است چون آنها علاوه بر مواد مغذی فراوان و کالری کم، دارای مقدار زیادی فیبر نیز هستند که به کاهش وزن کمک می کند.

میوه هایی که به تناسب اندام کمک می کنند

میوه های پاییزی چربی سوز

بعضی از میوه ها قند دارند و باعث چاقی موضعی می شوند و بعضی دیگر برعکس لاغر می کنند اما آیا تا کنون درباره میوه های پاییزی که چربی را بسوزانند، چیزی شنیده اید اصلا این میوه ها را می شناسید؟ هنگامی که شما شروع به کاهش وزن می کنید، تمام چیزهایی که می خورید در این مسئله اثر دارند؛ پژوهش های اخیر نشان می دهد که مصرف گروهی از میوه ها می تواند سوخت و ساز بدن را بالا ببرد و در نتیجه شما را لاغرتر کند.

هلو

هلو سرشار از فیبر خوراکی است. یک وعده ۱۰۰ گرمی هلو ۱٫۶ گرم فیبر دارد. فیبر به حجم مدفوع اضافه می کند در نتیجه حرکت روده و گوارش ساده تر می شود. گوارش سالم برای بالا بردن سوخت و ساز مفید است بنابراین کاهش وزن نیز تسریع می شود. فیبر بدن را برای طولانی مدت سیر نگه می دارد. یک هلو ۱۰۰ گرمی، ۳۹ کالری دارد. بنابراین از بهترین انتخاب ها برای اضافه شدن به رژیم غذایی است.

سیب

سیب نیز به بالا رفتن تاثیر رژیم کمک می کند. سیب ها سرشار از فیبر خوراکی، فلاونوئیدها و بتا کاروتن ها هستند. تمام این موارد کمک می کنند شکمتان سیر بماند و دچار هوس غذایی و پرخوری نشوید. سیب سرشار از فیبر پکتین است؛ فیبر محلول که آب را از مسیر گوارشی تان می کشد و چیزی شبیه ژل تشکیل می دهد. این کار به آهسته شدن گوارش و عبور نرم و بی دردسر مدفوع از روده کمک می کند. بنابراین به گوارش و کاهش وزن کمک شده است.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی به افزایش تولید آمینو اسیدی به نام کارنیتین کمک می کند. کارنیتین مولکولی ارگانیک است که در تنظیم اسید چرب و سوخت و ساز انرژی نقش مهمی دارد. گوجه فرنگی دارای ماده ای است که به کاهش لیپیدها در خون کمک می کند. در نتیجه روی پیشگیری از اضافه وزن تاثیر دارد

آناناس

آناناس نیز سرشار از فیبرهای مناسب برای کاهش وزن است. این میوه آنزیمی به نام بروملین دارد که دارای خواص ضدالتهابی است.

توت فرنگی

یک کاسه پُر توت فرنگی برای کاهش وزنتان مفید است. فیبر با کیفیت موجود در توت فرنگی نه تنها گوارش را تنظیم بلکه به کنترل دیابت نوع ۲ نیز کمک می کند چون فیبر از بالارفتن ناگهانی قند خون جلوگیری می کند. در نتیجه برای کاهش وزن مفید است. از توت فرنگی به روش های مختلفی استفاده کنید.

هندوانه

آیا می دانستید ۹۴ درصد هندوانه را آب تشکیل داده است؟ هندوانه کالری بالایی ندارد اما باید در مقدار مصرف آن دقت کنید. متاسفانه بسیاری از ما عادت داریم هندوانه را در حجم بالا استفاده کنیم که همین سبب می شود از غذای کم کالری یک غول کالری بسازیم.

آووکادو

آووکادو نیز دارای فیبر بالایی است که برای طولانی مدت سیر نگهتان می دارد و از هوس های غذایی پیشگیری می کند. آووکادو از بهترین منابع اسید چرب های غیر اشباع است که برای قلبتان نیز مفید است. این میوه کربوهیدرات پایین و چربی بالایی دارد. در نتیجه برای افرادی که رژیم کتوژنیک را رعایت می کنند نیز کارآمد است. چربی دیر هضم است و قند خون را به مرور افزایش می دهد بنابراین زمان سیری را افزایش می دهد.

پرتقال

چربی پرتقال صفر است، همچنین کالری پایینی دارد و منبعی غنی از آنتی اکسیدان است، بنابراین از بهترین میوه ها برای استفاده در رژیم غذایی به حساب می آید. توصیه می شود به جای آب پرتقال از میوه کامل آن استفاده کنید تا بیشترین فیبر را دریافت کرده باشید.

کیوی

کیوی برای گوارش معجزه می کند. این میوه دارای آنزیمی به نام آتیینیدین است که با خاصیت حل کنندگی پروتئین شناخته می شود. آتیینیدین به هضم پروتئین های درون بدن کمک می کند و همچنین برای بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر مفید است. سلامت گوارش با کاهش وزن رابطه تنگاتنگی دارد. گوارش ضعیف یعنی هضم و تجزیه غذاها برای بدن دشوار است. همچنین ضعف در گوارش بدان معناست که مواد مغذی غذاها کاملا مورد استفاده قرار نگرفتند و روی سوخت و ساز نیز تاثیر منفی دارند.

پاپایا

این میوه برای مبارزه و از بین بردن انگل بسیار مفید است. اگر مشکلات کلیوی و هضم غذا نیز دارید، از این میوه استفاده کنید. پاپایا می تواند نفخ و یبوست را به خوبی درمان کند و از بهترین میوه های لاغر کننده شکم است.

گریپ فروت

طی مطالعات انجام شده گریپ فروت در کاهش فشار خون بسیار مفید است البته سطح کلسترول را نیز متعادل نگه می دارد. این میوه یک رژیم غذایی بزرگ در کاهش وزن و یکی از بهترین میوه های لاغر کننده شکم محسوب می شود.

لیمو

لیمو یکی از منابع بزرگ و مفید ویتامین C و تیامین است. آهن و منیزیم در لیمو به وفور یافت می شود. فیبر و ویتامین B6، کلسیم و پتاسیم که در لاغر شدن بسیار مهم هستند، در لیمو بسیار زیاد وجود دارد و از بهترین میوه های لاغر کننده بدن و شکم است. این ماده ی غذایی نیز به عنوان یک رژیم مناسب در کاهش وزن به شما کمک می کند.

انار

انار هم از میوه هایی است که سرشار از آنتی اکسیدان است و به لاغری و سوزاندن چربی ها کمک می کند. همچنین انار از میوه هایی است که اشتهای شما را کاهش می دهد؛ به همین دلیل یک لیوان آب انار قبل از ناهارتان میل کنید یا به سالادتان این میوه را اضافه کنید.

موز

موز سرشار از فیبرهای سالمی است که اشتهای شما را کم و موجب چربی سوزی می شود. فیبرهای غیر قابل هضم موجود در موز از جذب کربوهیدرات های بدن جلوگیری می کند. این عامل باعث می شود، بدن از ذخیره چربی ها به جای کربوهیدرات ها برای تولید انرژی استفاده کند. پتاسیم موجود در موز به ساخت ماهیچه کمک می کند و موجب لاغری می شود. شما می توانید این میوه را به راحتی در ماست، میلک شیک و شیر بریزید و از طعم و خاصیت آن لذت ببرید.

خرمالو

خرمالو هم یک میوه بسیار مفید برای افرادی است که تمایل به لاغری و کاهش وزن دارند؛ این میوه کالری کمی دارد و مصرف آن حس سیری در فرد ایجاد می کند. خرمالو سرشاز از ویتامین A وC، ضد سرماخوردگی، آنفولانزا و عفونت ریه است؛ همچنین این میوه به دلیل داشتن مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان، ضد سرطان است و موجب تقویت بینایی می شود.

خیار

خیار یک میوه ی طراوت بخش و کم کالری و همچنین یک چربی سوز شکم است. ۱۰۰ گرم خیار حاوی حدودا ۹۶ درصد آب و ۴۵ کالری انرژی است. خیار همچنین سرشار از مواد معدنی، فیبر خوراکی و ویتامین است. خوردن یک بشقاب سالاد خیار روشی موثر و سالم برای لاغری و دفع سموم آزاد شده از سیستم گوارش است.

رژیم میوه ؛ مفید یا مضر؟

تصویر
میوه های مختلف مثل موز، آووکادو، پرتقال، نارنگی، انار و… منبع غنی از مواد مغذی مثل ویتامین C، آنتی اکسیدان، بتاکاروتن و … هستند؛ اما شاید بهتر باشد که از این رژیم به عنوان یک میان وعده غذایی یا در کنار دیگر رژیم های سالم لاغری استفاده شود.چرا که تقریباً غیر ممکن است تمام مواد مغذی بدن خود را از این رژیم لاغری به دست بیاورید. با استفاده طولانی مدت از این رژیم شما اسید های چرب ضروری بدن خود را از دست می دهید؛ یکی از بزرگترین آن ها، ویتامین B12 است؛ کمبود این ویتامین منجر به کم خونی می شود.

مضرات رژیم میوه

همانطور که گفتیم، پیروی کردن از این رژیم و آن هم به صورت مطلق می تواند آسیب های جدی به سلامتی شما وارد کند؛ پس بهتر است در کنار میوه از مکمل های غنی غذایی یعنی غلات، سبزیجات، لبنیات کلسیم دار مثل شیر، پروتئین ها و … استفاده شود؛ یعنی این رژیم را با رژیم گیاهخواری یا رژیم های لاغری دیگر مثل رژیم کتوژنیک، رژیم شیر و … ترکیب کنید.

  • افزایش اضافه وزن و چاقی
  • کمبود پروتئین بدون چربی های خوب
  • کمبود ویتامین، مواد مغذی و ضروری بدن
  • به هم خوردن تعادل قند خون و دیابت
  • مشکلات کلیوی و پانکراس

مشکلات ناشی از افزایش فیبر

همه ما می دانیم که میوه ها و سبزیجات منبع غنی از فیبر هستند؛ با پیروی کردن از یک رژیم میوه مطلق، مقدار فیبر دریافتی شما به طور ناگهانی و به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. همین تغییر ناگهانی به ظاهر ساده ممکن است شما را دچار اسهال یا مشکلات گوارشی کند.
اگر همچنان اصرار دارید که از این رژیم به تنهایی استفاده کنید، بهتر است افزایش مصرف فیبر در این رژیم به تدریج اتفاق بیفتد. همچنین در حین استفاده از چنین رژیمی زیاد آب مصرف کنید تا گاز های معده ناشی از این رژیم شما را درگیر نکند. فیبر زیاد ناشی از مصرف میوه ها و سبزیجات می تواند روی جذب بعضی مواد مغذی تأثیر منفی بگذارد و باعث اختلال دارویی شود.

رژیم میوه در طولانی مدت چه عوارضی دارد؟

بهتر است که رژیم میوه را به مدت طولانی ادامه ندهید؛ شاید استفاده کردن از چنین رژیمی در مدت دو هفته کمبود قابل ملاحظه و چشمگیری در بدن ایجاد نکند اما قطعا پیروی از چنین رژیمی در طولانی مدت عوارض جدی برای سلامت بدن خواهد داشت.
به عنوان مثال، عدم دریافت پروتئین کافی، حتی در کوتاه مدت می تواند پیامد هایی جدی در پی داشته باشد. کمبود پروتئین می تواند باعث از دست دادن ماهیچه ها شود و ترمیم زخم ها را سخت تر کند.
همچنین ممکن است باعث گیجی، اختلال گوارشی و مشکلات پوست و مو شود؛ به طور کلی، کمبود های حاصل از این رژیم و حتی سبزیجات ( به طور مطلق و نه در ترکیب با رژیم های دیگر) می تواند بر زیبایی پوست، مو، استخوان ها، سطح هورمون ها و خون تأثیر منفی بگذارد.
در این شرایط باید چه کنیم؟ همانطور که گفتیم، اگر به مصرف میوه و سبزیجات یا به طور اختصاصی میوه درمانی و گیاهخواری علاقه دارید، می توانید از این رژیم در کنار دیگر رژیم های لاغری و غذایی استفاده کنید البته در دستور غذایی بیشتر رژیم ها، انواع سالاد، میوه و سبزیجات وجود دارند. بنابراین، سالم ترین راه برای لاغری و کاهش وزن این است که یک برنامه متعادل شامل انواع غذا، به ویژه غذا های کامل مثل میوه ها، سبزیجات، لبنیات، چربی های سالم، غلات کامل و غذا های سرشار از پروتئین داشته باشید؛ منتظر نظرات رنگارنگ شما هستیم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (463 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (334 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (219 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (48 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (39 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (13 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (11 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
تیتر امروز   
قتل وحشتناک مادر به دلیل طعنه‌های غیراخلاقی اطرافیان
اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان ممتاز بین‌المللی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر
باید‌ها و نبایدهای داوطلبانِ "نوبت دوم کنکور" قبل، حین و بعد از آزمون سراسری+ عکس
ویدیو/ استعداد فوق‌العادۀ یک هنرمند در تبدیل سنگ سخت به یک اثر خارق‌العادۀ مینیاتوری/ تو فقط بتراش ای سنگ‌تراش...
7 عضو بی‌مصرف بدن انسان/ آیا بدن ما واقعاً به همه‌ی این بخش‌ها نیاز دارد؟
ویدیو/ آب‌دزدک "سالپ" موجودِ شفاف دریایی که به تخم‌شربتی غواصان معروف است
ویدیو/ ترکیب بوم و خلاقیت یک هنرمند= نقاشی با اشک‌هایی جاری از رنگ
خودکشی متهم ردیف اول سرقت از صندوق امانات بانک ملی در زندان بزرگ تهران
ویدیو/ دیدار مقام معظم رهبری با مرحوم صابری/ کتاب زیبایی که گل آقا طنزپرداز نمونۀ کشور به رهبری هدیه دادند
(ویدئو) هلن کلر؛ داستان الهام‌بخش زنی نابینا که با لمس، محدودیت‌های نابینایی و ناشنوایی را شکست!
ویدیو/ خاطرات فرار از صف مدرسه با مخفی شدن در کلاس/ حالا این کلاس کمد داشت ناظم ندید، بقیه بگن کجا مخفی می‌شدین؟
ناراحتی علی کریمی از آنفالو در شب انتخابات!
(تصاویر) فوتبال بازی کردن دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران ، سوژه تیزبینان شد!
مرجانه گلچین مدل لباس تیم ملی فوتسال بانوان شد/ رونمایی از لباس بسیار شیک خانم های ورزشکار +عکس
(ویدئو) رازهای عشق عمیق مولانا؛ از همسر و فرزندانش تا دیدار شگفت‌انگیز با شمس تبریزی!
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند