لاغری با رژیم غذایی سیرت فود (رژیم ادل)

  سه شنبه، 20 آبان 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
لاغری با رژیم غذایی سیرت فود (رژیم ادل)
رژیم سیرت فود فرد را تشویق به مصرف مواد غذایی ای می کند که پایه ی گیاهی دارند و با نام سیرت شناخته می شوند. این مواد غذایی فرآیند سوخت و ساز را در بدن به کار می اندازند، اشتها را تنظیم می کنند، تون عضلانی را افزایش می دهند و چربی ها را می سوزانند.

رژیم سیرت فود از رایج ترین رژیم های این روزهاست که در اروپا و بین افراد مشهور بسیار طرفدار دارد. دو متخصص تغذیه مشهور در یک باشگاه خصوصی در انگلستان، رژیم سیرت فود را توسعه دادند. آنها این رژیم را به عنوان یک راه جدید و انقلابی که باعث فعال کردن ژن لاغری می شود تبلیغ کردند. این رژیم مبتنی بر تحقیقات در مورد سیرتوئین ها (SIRTs)، گروهی از پروتئین های موجود در بدن است، که عملکردهای مختلفی از جمله سوخت و ساز بدن، التهاب و طول عمر را تنظیم می کنند. برخی از مواد غذایی می توانند سطح این پروتئین ها را در بدن افزایش دهند و این غذاها به سیرت فودها معروفند.

تصویر

رژیم سیرت فود یا رژیم ادل چیست؟

خانم ادل (متولد 1988) یکی از خواننده های مشهور در جهان است. با اینکه فعالیت هنری خود را از سنین کم آغاز کرده است اما ابتدای شهرت او به حدود 2010 می رسد. خانم ادل در ابتدای شهرت اغلب در کلیپ ها و کنسرت ها با اندامی با اضافه وزن بسیار چشمگیر، دیده می شد. اما از اوایل 2020 پیروی از رژیم کاهش وزن را به صورت جدی آغاز کرد. با این رژیم توانست مقداری بیش از 40 پوند (معادل حدود 20 کیلوگرم)، از وزن اضافه خود را کاهش دهد. این کاهش وزن چشمگیر در مدت کوتاه، باعث شد بسیاری از افراد به دنبال رژیم ادل باشند.

مواد غذایی مجاز در رژیم سیرت فود چیست؟

رژیم سیرت فود بر مصرف مواد غذایی گیاهی تاکید دارد تا سطح ترکیبات پروتئینی سیرتوئین را افزایش دهد. از این طریق سوخت و ساز بدن افزایش خواهد یافت، احساس گرسنگی دائمی کنترل شده و همینطور ساخت بافت عضلانی تقویت خواهد شد. اما بهترین گزینه ها در این گروه از مواد غذایی که حاوی سیرتوئین هستند، شامل موارد زیر می شود:

  • سبزیجاتی از جمله پیاز، کرفس، کلم کیل یا کلم برگ، جعفری، شابانک، کاسنی و گیاه کبر
  • میوه هایی مانند بلوبری، خرما مجول، توت فرنگی
  • قهوه
  • گردو
  • کاکائو و شکلات تلخ
  • زردچوبه
  • گندم سیاه
  • چای سبز ماچا
  • سویا
  • شراب قرمز
  • روغن زیتون

آیا رژیم غذایی سیرت فود (Sirtfood) موثر است؟

نویسندگان رژیم غذایی سیرت فود، ادعای جسورانه ای را مطرح کرده اند، از جمله اینکه این رژیم می تواند باعث کاهش فوق العاده وزن شود. «ژن لاغری» شما را فعال کرده و از بروز بیماری ها پیشگیری کند. مشکل این است که مدرک زیادی برای حمایت از این نظریه وجود ندارد. تا کنون هیچ مدرک قانع کننده ای وجود ندارد که نشان دهد رژیم غذایی سیرت فود فواید موثرتری در کاهش وزن در مقایسه با سایر رژیم های غذایی محدود کننده کالری ارائه می کند و اگرچه بسیاری از این غذاها دارای فواید سلامتی هستند، اما هیچ مطالعه طولاتی مدتی بر روی انسان ها صورت نگرفته تا تعیین کند آیا مصرف رژیم غذایی سرشار از غذاهای سیرت فود، فواید سلامتی ملموسی دارد. با این وجود، کتاب رژیم غذایی سیرت فود، نتایج یک مطالعه مقدماتی را که توسط نویسندگان انجام شده و شامل 39 شرکت کننده از مرکز تناسب اندام است، گزارش کردند. با این وجود، به نظر می رسد نتایج این مطالعه در هیچ جای دیگری منتشر نشده است. برای یک هفته، شرکت کنندگان از رژیم غذایی تبعیت کرده و به طور روزانه ورزش کردند. در پایان هفته، شرکت کنندگان به طور متوسط 7 پوند (3.2 کیلوگرم) وزن کم کردند و حجم توده های عضلانی انها حفظ شد و حتی افزایش حجم توده های عضلانی داشتند. با این وجود، این نتایج به سختی ما را متعجب می کند. محدودیت کالری دریافتی به میزان 1000 کالری و ورزش در همان زمان تقریباً همیشه باعث کاهش وزن خواهد شد.

صرف نظر از این مساله، این نوع کاهش وزن سریع نه صحیح است و نه ماندگاری بالایی دارد و این مطالعه، بعد از هفته اول این شرکت کنندگان را تحت نظارت قرار نداده است تا مشخص شود آیا آنها مجددا وزن اضافه کرده اند که به طور معمول این اتفاق می افتد. هنگامی که بدن در جذب انرژی محدود می شود، علاوه بر سوزاندن چربی و ماهیچه، از ذخیره انرژی اضطراری یا گلیکوژن خود استفاده می کند. هر مولکول گلیکوژن نیاز به سه تا چهار قطره آب برای ذخیره شدن دارد. هنگامی که بدن از گلیکوژن خود استفاده می کند، از شر این آب نیز خلاص می شود که «وزن آب» نامیده می شود. در هفته اول محدودیت شدید کالری، تنها حدود یک سوم از کاهش وزن مربوط به چربی است، در حالی که دو سوم دیگر از آب، ماهیچه و گلیکوژن است. به محض اینکه کالری مصرفی شما افزایش پیدا کند، بدن مجددا ذخیره گلیکوژن خود را آغاز می کند و وزن به حالت اول خود باز می گردد. متاسفانه این نوع محدودیت میزان کالری، می تواند باعث شود بدن میزان متابولیک خود را نیز کاهش دهد که منجر می شود هر روز نسبت به قبل به کالری کمتری نیاز داشته باشید. این احتمال وجود دارد که این رژیم غذایی به شما کمک کند در ابتدا چند پوند وزن کم کنید، اما به محض اتمام رژیم غذایی، این میزان وزن کاهش یافته، باز می گردد. در خصوص پیشگیری از بیماری ها، احتمالا سه هفته آنقدر طولانی نیست که اثر قابل اندازه گیری طولانی مدت داشته باشد. از طرف دیگر، افزودن غذاهای سیرت فود به رژیم غذایی منظم شما در طولانی مدت ممکن است ایده خوبی باشد. اما در این حالت نیز شما باید رژیم غذایی خود را تغییر داده و شروع به استفاده از این رژیم غذایی کنید.

نگاه کلی به رژیم Sirtfood

رژیم Sirtfood دو مرحله دارد که در کل سه هفته طول می کشد. پس از آن، شما می توانید رژیم غذایی خود را با اضافه کردن غذاهای حاوی این پروتئین ادامه دهید. سه ماده مهم برای این دو مرحله لازم است: پودر چای سبز ماچا، گندم سیاه (بوک ویت) و Lovage. بخش بزرگی از این رژیم غذایی، نوشیدنی سبز آن است که شما باید آن را بین یک تا سه بار در روز تهیه کنید. نوشیدنی سبز Sirtfood شامل:

- 75 گرم (2.5 اونس) کلم

- 30 گرم (1 اونس) آرگولا

- جعفری 5 گرم

- 2 عدد ساقه کرفس

- زنجبیل 1 سانتی متر (0.5 اینچ)

- نصف سیب سبز

- نصف لیمو

- نصف قاشق چایخوری چای سبز ماچا

همه مواد به جز پودر چای سبز و لیمو را با هم آبگیری کرده و مخلوط کنید و آنها را درون یک لیوان بریزید. سپس آب لیمو و پودر چای سبز را درون آن بریزید.

فاز یک رژیم Sirtfood

مرحله اول هفت روز به طول می انجامد و شامل محدودیت کالری و مقدار زیادی نوشیدنی سبز است. ادعا می شود در این هفت روز 7 پوند (3.2 کیلوگرم) از دست می دهید.

در طی سه روز اول فاز یک، کالری دریافتی به 1000 کالری محدود می شود. شما روزانه سه لیوان نوشیدنی سبز به همراه یک وعده غذایی مصرف می کنید.

در روزهای 4-7 مرحله یک، کالری دریافتی به 1500 افزایش می یابد. این شامل دو لیوان نوشیدنی سبز در روز و دو وعده غذایی غنی از Sirtfood است.

فاز دوم رژیم Sirtfood

فاز دو به مدت دو هفته ادامه دارد. این فاز، مرحله "نگهداری" است. محدودیت کالری خاصی برای این مرحله وجود ندارد. درعوض، شما سه وعده غذایی پر از غذاهای Sirtfood و یک لیوان نوشیدنی سبز در روز میل می کنید.

رژیم سیرت فود چه عوارضی دارد؟

همانطور که اشاره شد، توجه به جنبه های مختلف یک رژیم، می تواند انتخاب بهتری برای یک رژیم مناسب را به همراه داشته باشد. برای این منظور به موارد زیر در مورد عوارض این رژیم توجه کنید:

  • محدود بودن گزینه هایی که برای منوی تغذیه ای این رژیم می توان انتخاب کرد، سبب می شود برخی از انواع ویتامین ها و مواد مغذی به ویژه پروتئین به بدن نرسند.
  • دریافت 1000 و حتی 1500 کالری از خوراکی های مناسب در این رژیم، انرژی کمی را به بدن می رساند. به همین دلیل افت انرژی را ممکن است به همراه داشته باشد.
  • این رژیم برای مدت کوتاه ممکن است تجویز شود اما به دلیل ناقص بودن به هیچ وجه نمی تواند گزینه خوبی برای روند همیشگی تغذیه محسوب شود.
  • مبتلایان به دیابت نمی توانند از این رژیم پیروی کنند. زیرا کالری محدود دریافتی در این رژیم سبب تغییر در سطح قند خون خواهد شد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (225 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (134 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (55 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (53 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (50 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (32 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (19 نظر) نگاهی به ماشین بی ام و هوش پران کریم باقری که همه آرزوشو دارن/ زیدان فوتبال ایران سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (17 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت