دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / رژیم غذایی /

لاغری شگفت انگیز با هسته خرما 

چهارشنبه، 14 دی 1401
آیا می دانستید، هسته خرما، این دانه شگفت انگیز، با خواص فراوان، باعث لاغری می شود؟

از زمان های بسیار قدیم هسته خرما به عنوان یکی از روش های درمان به ویژه در تجزیه سنگ کلیه و کیسه صفرا مورد استفاده قرار گرفته است. هسته خرما، حاوی گروهی از آمینو اسیدها، اسید اگزالیک، فیبر های مفید برای سیستم گوارش و همچنین ظرفیت بالای آن برای کاهش وزن است. عموما افراد به مزایای هسته خرما توجه ندارند و بدون اینکه بدانند فواید آن کمتر از فواید خود خرما نیست، آن را دور می ریزند. خوردن پودر هسته خرما عامل مهمی برای کاهش وزن افراد چاق است؛ به گونه ای که میزان چربی سوزی را دو برابر می کند واز آنجایی که قند خون را کنترل می کند، بهترین گزینه برای بیماران دیابتی است.

خواص هسته خرما در طب اسلامی

پژوهشگران فعال در طب سنتی و اسلامی خواص بیشماری را برای هسته خرما (پودر هسته خرما، روغن هسته خرما و …) بیان کرده اند. ازجمله این خواص می توان به بهبود سیستم ایمنی بدن، بهبود و کنترل بیماری دیابت، تسکین دهنده دردهای موضعی، سم زدایی از بدن و بهبود عملکرد کلیه ها اشاره کرد. طبع هسته خرما گرم و خشک است. میزان بالای فیبر موجود در هسته خرما موجب کاهش لیپوپروتئین ها در خون می شود و از این طریق به کنترل و کاهش فشار خون و چربی خون اثر می گذارد. علاوه بر این فیبر بالای موجود در هسته خرما در تسهیل هضم و گوارش غذا موثر و مفید است.

هسته خرما منبع غنی از آنتی اکسیدان هستند که نقش بالقوه ای در مهار رادیکال های آزاد بدن، پیشگیری از سرطان و جلوگیری آسیب به ساختمان DNA دارند. در دنیا مقدار غذای مورد نیاز برای تامین خوراک دام ها در حال افزایش است. هسته خرما منبعی غنی از کربوهیدرات است که قیمت آن ارزان بوده و پتانسیل قرارگیری در غذای دام ها را دارد. اضافه کردن هسته خرما به غذای نشخوارکنندگان می تواند باعث بهبود رشد و افزایش سطح هورمون رشد در نشخوارکنندگان شود. از دیگر خواص هسته خرما این است که با توجه به داشتن مقادیر کافی و مناسب از مواد معدنی مانند روی، کلسیم، پتاسیم و سدیم باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی و عصبی می شود. هسته خرما دارای چندین ترکیب دارویی است که یکی از این ترکیبات مانند کورتیکواستروئیدها عمل می کند و برای درمان اختلالات کلیه و مثانه، التهاب و بیماری های عفونی استفاده می شود. پودر هسته خرما و مخصوصا دم کرده قهوه هسته خرما برای کنترل قند خون و دیابت بسیار موثر است. روغن هسته خرما برای سلامت و شادابی پوست و مو بسیار مفید است و از سفیدی زودرس موها جلوگیری می کند.

خواص هسته خرما

هزاران سال است که خرما، غذای اصلی بسیاری از جوامع است. اعتقاد بر این است که این میوه کوچک گرمسیری حاوی ارزش غذایی و فواید سلامتی و اقتصادی قابل توجهی است. مطالعات اخیر نشان می دهد این ترکیبات با کاهش بروز بیماری های قلبی – عروقی و بهبود سلامت کلی بدن در ارتباط هستند. در سال های اخیر از دانه خرما برای تولید مواد غذایی، مانند نان و نوشیدنی های گرم نیز استفاده شده است. دانه خرما سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که از آسیب به ساختار DNA بدن جلوگیری می کند. علاوه بر این، دانه خرما به دلیل داشتن مواد معدنی متعدد در تقویت سیستم ایمنی و اعصاب نیز موثر است. ارزش غذایی خرما و هسته آن، این میوه را به یکی از منابع غذایی مهم تبدیل کرده است. علاوه بر این، هسته این میوه ارزشمند فواید زیر را داراست.

خواص هسته خرما برای لاغری

هسته خرما به عنوان یکی از روش های درمانی سنگ کلیه و کیسه صفرا مورد استفاده قرار می گیرد. هسته خرما، حاوی گروهی از آمینو اسیدها، اسید اگزالیک، فیبرهای مفید برای سیستم گوارش و همچنین ظرفیت بالای آن برای کاهش وزن سریع است. مصرف آرد هسته خرما می تواند در کاهش وزن و لاغری افراد چاق بسیار مفید و کمک کننده باشد به این صورت که آرد هسته خرما میزان سوخت کالری را دو برابر می کند و بهترین گزینه برای بیماران دیابتی است، زیرا قند خون آنها را کنترل می کند. آرد هسته خرما همچنین به درمان موخوره و ریزش مو کمک می کند.

مضرات هسته خرما

مضرات خرما زمانی به وجود می آید که در مصرف آن افراط کنید و مثلا در روز ۱۰ خرما یا بیشتر بخورید، افرادی که لوزالمعده حساس دارند و کسانی که دیابت در خانواده آن ها وجود دارد باید کمتر هسته خرما استفاده کنند. طبع قهوه خرما گرم است و در افرادی که مزاج گرم دارند، باعث ایجاد حساسیت و جوش می شود. همچنین مصرف پودر هسته خرما و دمنوش هسته خرما در برخی از افراد ایجاد حساسیت می کند و ممکن است موجب خارش و قرمز شدن پوست و ... شود. پودر یا قهوه دانه خرما برای زنان باردار منع مصرف دارد، زیرا ممکن است منجر به انقباضات رحمی و سقط جنین شود.

سخن آخر

اکثر مردم با خواص هسته خرما آشنایی دارند، اما کمتر کسی می داند هسته خرما به اندازه خود میوه مغذی است. دانه خرما حاوی ویتامین های گروه B، K، A و فیبر فراوان است و برای رفع مشکلات پوست و مو، کلیه، کبد، بینایی و … استفاده می شود. هسته خرما به صورت آرد، روغن، قهوه و پودر در غذاها و محصولات بهداشتی کاربرد دارد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم