منظور از اختلال هرزه‌ خواری یا پیکا چیست؟

  چهارشنبه، 05 آبان 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
منظور از اختلال هرزه‌ خواری یا پیکا چیست؟
افراد مبتلا به پیکا مواد غیرغذایی مثل یخ، خاک، گچ، صابون، کاغذ، مو، پارچه، پشم، سنگریزه، مواد شوینده یا نشاسته ذرت هوس می‌کنند. پیکا ممکن است در هر گروه سنی ایجاد شود؛ اما بیشتر در کودکان، زنان باردار و افراد مبتلا به اختلالات ذهنی دیده می‌شود.

هرزه خواری یا پیکا (Pica) نوعی اختلال روانی مربوط به تغذیه است که در آن فرد موادی را که معمولاً غذا تلقی نمی شوند و ارزش غذایی ندارند، می خورد. فرد مبتلا به این اختلال ممکن است مواد نسبتاً بی ضرر مانند یخ، یا مواد به شدت خطرناکی مانند تکه های آهن را بخورد. در مورد دوم، این اختلال ممکن است منجر به عواقب بسیار خطرناکی نظیر مسمومیت شود. یک فرد هرزه خوار را نباید با کسی که غذاهای رژیمی یا نوشیدنی های فاقد مواد مغذی را می خورد اشتباه گرفت.
این اختلال اغلب در کودکان و زنان باردار رخ می دهد و معمولاً موقتی است. پیکا همچنین در افراد دارای ناتوانی های ذهنی نیز دیده می شود. این اختلال معمولاً در افراد مبتلا به اختلالات رشدی شدید، نسبتاً شدید و طولانی مدت است.

انواع اختلال پیکا

این اختلال، دارای انواع مختلفی است. نوعی از سندرم این بیماری وجود دارد که در آن فرد مبتلا به خوردن مواد نشاسته ای است. همچنین این دسته از افراد در مصرف مواد قندی نیز به شدت بی احتیاط هستند. نوع دیگر از این اختلال، اختلال خوردن خاک و گچ است که به اصطلاح اختلال ژئوفاژی نامیده می شود.

خوردن شیشه و جویدن موادی که شیشه ای هستند نیز از دیگر انواع این اختلال است. خوردن یخ، نوشیدنی های یخی، وسایل چوبی، و چوب نیز از دیگر انواع اختلال هرزه خواری است که باید به آن ها اشاره کرد.

علت های اختلال پیکا

علت های ایجاد کننده اختلال پیکا می تواند ریشه در عوامل متعدد داشته باشد. کم خونی و فقر آهن می تواند نمونه ای از علت های بروز این مشکل باشد که می توان از شیوه های درمان آن با غذا استفاده کرد. سوء تغذیه، یکی دیگر از علت های رایجی است که می تواند این اختلال را به وجود آورد.همچنین در دوران بارداری نیز ویار های این دوران می توانند موجب بروز این اختلال شوند. از سوی دیگر، بررسی ها نشان می دهند که رعایت نکردن نظافت و تأخیر در رشد، می توانند چنین اختلالی را به وجود آورند.

علائم پیکا

علائم Pica مربوط به ماده خوراکی غیرغذایی است که شخص خورده است. این علائم عبارتند از:

  • معده درد
  • دل درد
  • خون در مدفوع (که ممکن است نشانه زخم ایجاد شده در اثر خوردن مواد غیرغذایی باشد)
  • مشکلات روده (مانند یبوست یا اسهال)

این علائم در نتیجه محتوای سمی و باکتریایی مواد غیرغذایی است. خوردن مکرر مواد غیرغذایی در طی یک دوره زمانی می تواند باعث عوارض زیر شود:

  • مسمومیت با سرب (از خوردن تراشه های رنگی که حاوی سرب هستند)
  • انسداد یا پارگی روده (در اثر خوردن اجسام سخت مانند سنگ)
  • آسیب به دندان ها
  • عفونت (از موجودات زنده و انگل هایی که به داخل بدن وارد می شوند و باعث بیماری می شوند)

چگونه پیکا یا هرزه خواری تشخیص داده می شود؟

در صورت مشکوک شدن به هرزه خواری ، ارزیابی پزشکی برای کم خونی احتمالی، انسداد روده یا مسمومیت احتمالی بسیارمهم است. در صورت وجود علائم، پزشک با بررسی یک تاریخچه پزشکی کامل و معاینه فیزیکی، ارزیابی را شروع می کند. پزشک برای بررسی کم خونی و جستجوی سموم و سایر مواد در خون و بررسی انسداد در دستگاه روده از آزمایش های خاصی- مانند اشعه ایکس و آزمایش خون- استفاده می کند. همچنین ممکن است عفونت های احتمالی ناشی از خوردن مواد آلوده به باکتری یا موجودات دیگر را نیز آزمایش کند و مروری بر عادات غذایی فرد انجام دهد.

قبل از تشخیص هرزه خواری پزشک وجود سایر اختلالات- مانند ناتوانی های ذهنی، ناتوانی در رشد یا وسواس– را به عنوان دلیل رفتار عجیب خوردن ارزیابی می کند. این الگوی رفتاری باید حداقل یک ماه طول بکشد تا تشخیص داده شود.

بسیاری از کودکان معمولی چیزهایی مانند ناخن خود و یخ را می جوند، یا اسباب بازی ها و موهایشان را به دهان می کشند. این عادت ها، عادت هایی عادی است. اما فردی که مبتلا به پیکا شده، به طور مکرر مواد غیرغذایی می خورد، حتی اگر این مواد باعث بیمار شدنش شود. این افراد حتما باید توسط پزشک ویزیت شوند. پزشک علائم جسمی کودک را بررسی می کند. این علائم همانطور که در قبل گفته شد، می تواند علائمی چون ناراحتی معده یا مشکلات روده باشد.

اگر کودکتان در یک گروه پرریسک برای ابتلا به پیکا (دارای ناتوانی های ذهنی یا رشد) است، ممکن است پزشک از شما بپرسد که آیا فرزندتان را حین مصرف مواد غیرغذایی مشاهده کرده اید؟ و برای چه مدت است چنین رفتاری را مشاهده می کنید؟ همانطور که گفته شد، این رفتارها باید در طول یک بازه زمانی تکرار شده باشند. در این صورت است که اگر این رفتار به مدت یک ماه یا بیشتر رخ داده باشد، پزشک ممکن است آن را به عنوان پیکا تشخیص دهد. پزشک آزمایش خون را برای بررسی سطح آهن و روی کودکتان تجویز می کند. کمبود این ویتامین ها در برخی موارد، محرک خوردن خاک و خاک رس می شوند.

باتوجه به خطر ابتلا به عوارض پزشکی (مانند مسمومیت با سرب) همراه با پیکا، نظارت دقیق پزشکی در طول درمان لازم است. علاوه بر این، همکاری نزدیک با یک رواندرمانگر در درمان پیکا برای درمان بهینه این موارد پیچیده، ایده آل است.

مشکلات پیکا

بررسی ها نشان می دهند که در این افراد کمتر نشانه ای از بی اشتهایی و میل به غذا نخوردن است. اغلب این افراد کودکان ۲ ساله هستند. به طور طبیعی، کودکان بیشتر به خوردن این مواد علاقه دارند، زیرا به طور غریزی، مواد و اشیا را بدون آگاهی می بلعند.

همان طور که گفته شد، این بیماری در دوران کودکی آغاز می شود و نشانه های بروز آن بیشتر در نوجوانی و جوانی هستند. برخی از مادران نیز در دوران بارداری چنین نشانه هایی دارند و تمایلاتی در آنها وجود دارد که به سوی خوردن این مواد می روند. باید توجه داشته باشید این اختلال زمانی هرزه خواری است که فرد، مصرف بی رویه این مواد را داشته باشد.

درمان اختلال پیکا

درمان اولیه شامل آزمایش کمبود مواد معدنی یا مواد مغذی و اصلاح آن است. در بسیاری از موارد، رفتارهای خوردن ناپدید می شوند زیرا کمبودها اصلاح می شوند. اگر رفتارها ناشی از سوء تغذیه نیستند یا پس از درمان تغذیه متوقف نشوند، انواع مداخلات رفتاری در دسترس هستند. دانشمندان چندین مداخلات موثر مختلف را ایجاد کرده اند، از جمله هدایت توجه افراد از شی مورد نظر و پاداش دادن به آنها برای از بین بردن یا رها کردن مواد غیر غذایی.

پزشک ممکن است نقش مهمی در کمک به مدریت و پیشگیری از رفتارهای مرتبط با پیکا یا اختلال هرزه خواری داشته باشد. او به شما آموزش خواهد که به کودک درباره مواد خوردنی و غیرخوردنی آموزش بدهید. برخی از کودکان ممکن است نیاز به درمان های رفتاری، روانشناختی و خانوداگی داشته باشد. بنابراین ممکن است نیاز به کمک گرفتن از روانشناس داشته باشید.

یکی از مطالعات منتشر شده در Journal of Applied Behavior Analysis نشان داده است که برخی از کودکان با مکمل های مولتی ویتامین درمان شده اند. اگر مشکلی مانند ناتوانی ذهنی یا سلامت روان وجود داشته باشد باید آنها نیز تحت درمان قرار بگیرند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (71 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (32 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (32 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (25 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (21 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی جورجینا برای تولد رونالدو با طرح ورزشی مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (19 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (18 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (18 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی و شاه نشین نسرین مقانلو در آخرین تولد پسر مرحومش ارشیا به سبک پادشاه روم باستان/ حوض مرمری و آبنمای 3 طبقه+عکس (17 نظر) نگاهی به دیزاین شیک و باکلاس میز عزای پسر جوان نسرین مقانلو، بازیگر سریال مختارنامه/ روحش شاد و مسیرش پرنور+عکس (15 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (14 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
معرفی همه همسران روسای جمهور ایران/ از همسر مشهدی احمدی نژاد تا فاطمه، همسر متخصص زنان، دکتر پزشکیان+عکس
چه کسانی پیشنهاد وزارت به رائفی پور دادند؟
قدرت‌نمایی پزشکیان مقابل تندرو‌های مجلس با یک «اقدامِ بی سابقه»
گنج یابی و جویندگی گسترده در فضای مجازی / حتی کتاب هم چاپ می‌کنند!
استقبال آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین از پهپادهای ایرانی
(ویدئو) ماندگارترین سکانس سریال پایتخت / یه ترکیه رفتن نقی هی به همه گیر میده؛ به ارسطو میگه کفشای سیندرلا چیه پوشیدی 😂
(ویدیو) نرگس محمدی،بازیگر جوکر2 : علی اوجی گفت زنم بشی تا 60 سالگی می خندونمت
دانلود آهنگ جدید «پر پرواز» مصطفی راغب +فیلم/ تو پر پروازم باش بیا و مالک قلبم باش ...
(عکس) شباهت بیش از حد الیکا عبدالرزاقی، ستاره اینروزهای برنامه "جوکر 2"، به مادرش/ امین زندگانی، بازیگر سریال "طوبی"، چه مادرخانم جوان و خوش خنده‌ای داره!
پدر با دیدن دختر 15 ساله‌اش با یک پسر در اتاق خواب سکته کرد و مرد!
ویدیو قدیمی و دیده‌نشده از شوخی بانمک زهره فکورصبور با نعیمه نظام‌دوست/ وااای چقدر جوون بودن اینجا!
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!