مراحل کار بروساژ دندان‌ها چیست؟

  شنبه، 07 تیر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
مراحل کار  بروساژ دندان‌ها چیست؟
بروساژ دندان، روشی تکمیلی برای جرم گیری دندان است. پس از اینکه دندان پلاک‌ها و جرم‌ها از روی دندان پاک شد، پولیشینگ یا بروساژ، انجام می‌شود. در این روش از ابزاری دستی مجهز به یک غلتک لاستیکی در سر آن و ماده‌ای خمیر مانند با نام پروفیلاکسیز یا پروفی استفاده می‌شود.

بروساژ دندان چیست؟

بروساژ دندان، روشی تکمیلی برای جرم گیری دندان است. پس از اینکه دندان پلاک ها و جرم ها از روی دندان پاک شد، پولیشینگ یا بروساژ، انجام می شود. در این روش از ابزاری دستی مجهز به یک غلتک لاستیکی در سر آن و ماده ای خمیر مانند با نام پروفیلاکسیز یا پروفی استفاده می شود. این خمیر که ذرات ساینده بسیاری را در خود دارد به وسیله ابزار غلتک مانند بر روی دندان کشیده شده و لکه های آن را از بین می برد.

روش های جرم گیری دندان

به فرایند زدودن جرم از دندان جرم گیری میگوییم. جرم گیری دندان درطی چند جلسه انجام میشود و باید بیمار در فاصله بین جلسات، طبق دستورات دندانپزشک عمل کند و بهداشت راکاملا رعایت کند و از دهان شویه های مخصوص استفاده کند.دو روش اصلی برای ازبین بردن جرم دندان وجود دارد، البته بعضی از دندانپزشکان ازهر دوروش استفاده میکنند. در ادامه این دو روش شرح داده میشود.

جرم گیری با ابزارهای دستی

دندانپزشک شمادر این حالت ازیک جرم گیردندان استفاده میکند وبه صورت دستی پلاک های موجود روی دندان را ازبین میبرد. از آنجاکه دندانپزشک توانایی مشاهده پلاک ها را ندارد، مجبور است از حس لامسه خودبرای شناسایی نواحی ایجاد پلاک و رسوب برروی دندان ها استفاده کند.

جرم گیری با ابزارهای اولتراسونیک

ابزار جرم گیری دندان اولتراسونیک پلاک هارا از روی دندان شمابا لرزش یکسر فلزی، پاک میکند، دراین روش ازاسپری کردن آببرای شستن پلاک ها ازروی دندان و سرد نگهداشتن سر دستگاه استفاده میشود.
درادامه مراحل و چگونگی ازبین بردن جرم دندان راشرح خواهیم داد.

مراحل کار جرم گیری و بروساژ دندان ها :

معاینه فیزیکی. در این مرحله دندانپزشک با استفاده از یک آینده کوچک، سطح و اطراف تمام دندان ها و لثه های شما را بررسی می کند تا هر گونه علائم ژنژیویت (التهاب خفیف لثه) یا سایر مشکلات دندان و لثه را تشخیص دهد.

حذف پلاک و جرم. در اینجا دندانپزشک از طریق تصاویری که در آینه کوچک خود می بیند، پلاک ها و جرم موجود بر روی سطح دندان ها، اطراف خط لثه و بین دندان ها را به وسیله ابزاری به نام جرم گیر (اسکیلر) تمیز می کند. در زمان کار با این دستگاه، شما صدای شدید و گوش خراشی را می شنوید، اما این کاملاً عادی است و جای نگرانی ندارد. در این مرحله ما پلاک ها را تمیز می کنیم تا بعداً به جرم های سخت دندان تبدیل نشوند.

تمیز کردن با خمیر دندان ساینده. پس از آنکه جرم دندان ها و اطراف لثه به طور کامل تمیز شد، دندانپزشک دندان های شما را با یک مسواک برقی پُرقدرت مسواک می زند. این دستگاه هم صدای سایش گوش خراشی تولید می کند که ممکن است برای شما ترسناک باشد. اما این ابزار، وسیله بسیار خوبی برای جرم گیری و تمیز کردن عمقی دندان ها است و هر گونه جرم یا لکه ای که از مرحله قبل باقیمانده باشد را تمیز می کند.

نخ دندان تخصصی. حتی اگر شما عادت به کشیدن نخ دندان به طور منظم نداشته باشید، از این نخ دندان حرفه ای و تخصصی نمی توانید صرف نظر کنید. در این مرحله دندانپزشک با استفاده از نخ دندان فاصله بین دندان های شما را به طور کامل تمیز کرده و هر گونه لکه یا جرم باقیمانده در این قسمت که ممکن است باعث خونریزی از لثه های شما شود را حذف می کند.

شستشو. در این مرحله شما دهان خود را به طور کامل می شویید تا جرم ها و آلودگی هایی که در دهان وجود دارد، تمیز شود. دندانپزشک معمولاً یک مایع حاوی فلوراید برای شستشوی دهان به شما می دهد.

تیمار فلوراید. آخرین مرحله از فرایند جرم گیری و تمیز کردن دندان ها، تیمار فلوراید می باشد. در اینجا از فلوراید به عنوان یک عامل محافظ برای دندان های شما استفاده می شود که تا چند ماه بعد به مقاومت بيشتر دندان ها در برابر پوسیدگی کمک مي کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (472 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (373 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (224 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (117 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (100 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (57 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (38 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (24 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (24 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (15 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (12 نظر)
تیتر امروز