موادغذایِی اسیدی چگونه به سلامت دندان آسیب می رسانند؟

  یکشنبه، 05 بهمن 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
موادغذایِی اسیدی چگونه به سلامت دندان آسیب می رسانند؟
شیر و ماست بدون مواد شیرین کننده، اسید بسیار اندکی دارند و از تخریب دندان ها پیشگیری می کنند. در ضمن، سرشار از کلسیم هستند که حافظ سلامت دندان هاست.

مسلما برای این که بتوانیم به حیات خود ادامه دهیم به مواد غذایی احتیاج داریم. اما اگر ندانیم چطور از مواد غذایی استفاده کنیم این مواد می توانند به بدن ما آسیب برسانند همین طور به دندان های ما ، پس لازم است برای اینکه از مزایای مواد غذایی استفاده کنیم و مضرات آن بر بدن ما تاثیر منفی نگذارد، خواص مواد غذایی را بدانیم.مضرترین مواد غذایی برای دندان های ما کربوهیدرات ها و مواد قندی هستند، علت این است که باکتری ها مواد قندی را زودتر از هرمواد دیگری به اسید تبدیل می کنند. بنابراین زمانی که ما مواد قندی استفاده می کنم ، از غذای شیرین استفاده می کنیم، فاکتور زمان اینجا خیلی کوتاه است و باید آن را تحت تاثیر قرار بدهیم .ما زمان کوتاهی داریم برای اینکه بتوانیم پلاک ها را از دهان خود پاک کنیم و مواد قندی را از دسترس باکتری ها خارج کنیم .پس بنابراین این نکته را در مورد مصرف مواد قندی حتما توجه کنید. از مواد قندی که مداومت بیشتری در کنار دندان های ما دارد پرهیز کنید . مثلا اگر شما سوهان بخورید که به سطح دندان شما چسبندگی پیدا می کند بسیار مضرتر از بستنی است که از سطح دندان های شما زودتر پاک می شود . آب نبات خیلی خیلی برای دندان شما مضر است. چون مدت طولانی تری روی دندان های ما باقی می ماند. بهتر است مواد قندی را زمانی استفاده کنیم که دسترسی به مسواک داشته باشیم و در اولین فرصت بتوانیم از مسواک و نخ دندان استفاده کنیم و سطح دندان هایمان را از این مواد پاک کنیم. اگر می خواهید در طول یک روز یک جعبه شیرینی بخورید، لطفا این جعبه شیرینی را چند دقیقه یک بار بخورید و بعدازآن مسواک بزنید .این خیلی بهتر است از صورتی که در طول روز به صورت مداوم بارها و بارها شیرینی استفاده کنید. منظور من این نیست که روزی یک جعبه شیرینی بخورید چون مواد قندی روی سایر اورگان های بدن تاثیرات منفی دارد و ضرر دارد. خواستم به عنوان مثال خدمتتان بگویم.

تاثیر غذاهای اسیدی روی دندان ها ونقش آن ها درسلامت دندان ها:

شیر و ماست: شیر و ماست بدون مواد شیرین کننده، اسید بسیار اندکی دارند و از تخریب دندان ها پیشگیری می کنند. در ضمن، سرشار از کلسیم هستند که حافظ سلامت دندان هاست.

پیاز: پیاز دارای ترکیب ضد باکتری بنام سولفور است که به سلامت دندان ها کمک می کند. کمبود ویتامین های B12,C، ریبوفلاوین، مواد معدنی مثل روی و آهن روند ترمیم نسوج دهانی را کُند می کند.سرطان دهان در اثر استفاده بیش از حد از تنباکو و الکل ایجاد می شود. از بیماری های دیگر که روی دندان ها اثر می گذارد، دیابت است که باعث سوزش زبان و خشکی دهان می شود.

میوه ها: میوه هایی همچون سیب، توت فرنگی، مرکبات و کیوی مقدار زیادی ویتامین C دارند و باعث محکم شدن دیواره سلول ها می شوند.

سبزیجات: کدو، هویج و بروکلی سرشار از ویتامین A و برای تشکیل مینای دندان مناسب هستند؛ در ضمن لثه ها را نیز تمیز می کنند.

بیشتر مردم تصور می کنند که جرم گیری دندان موجب نازک شدن مینای دندان و پوسیدگی آن می شود. وقتی که جرم روی دندان ها تشکیل می شود، لایه ای روی دندان ها قرار گرفته و آن را از تحریکات سرما و گرما حفظ می کند. با جرم گیری این لایه برداشته شده و حساسیت به سرما و گرما بیشتر می شود؛ به همین دلیل افراد فکر می کنند مینای دندان شان در اثر جرم گیری از بین رفته و نازک تر شده است.برخی از خانم ها تصور می کنند که در هر بار بارداری یک دندان از دست می دهند؛ در حالی که این طرز فکر اشتباه است و این اتفاق در اثر بی توجهی به بهداشت دهان و دندان و استفاده از مواد غذایی پر قند می افتد. جنین کلسیم را از دندان های مادر نمی گیرد؛ بلکه از مواد غذایی که مادر می خورد، دریافت می کند.

برای حفظ سلامت دندان ها چه باید کرد؟

از فلوراید استفاده کنید. فلوراید باعث استحکام دندان ها شده و از پوسیدگی آنها جلوگیری می کند. در خمیر دندان ها و دهانشویه ها، فلوراید وجود دارد.از کشیدن سیگار و مصرف بی رویه چای و قهوه خودداری کنید.کیفیت تغذیه خود را بهبود ببخشید.ویتامین های آنتی اکسیدان، مثل ویتامین C، باعث مقاومت لثه و سایر بافت های آن و جلوگیری از عفونت های میکروبی می شوند.مواد قندی غیر ضروری را حذف کنید. مصرف انواع شکلات ها، مرباها و آب نباتها که چندان مورد نیاز بدن نیستند را به کمترین میزان برسانید. مواد قندی را در زمان مناسب مصرف کرده و سعی کنید در میان وعده های غذایی مواد قندی مصرف نکنید. بسیاری از مردم به علت نخوردن صبحانه کافی، در طول روز مجبور به مصرف موادی از قبیل کیک، بیسکویت، شیرینی و یا شکلات می شوند.اگر علاقه زیادی به خوردن این نوع مواد غذایی شیرین دارید باید با تاثیر غذاهای اسیدی روی دندان ها آشنا شوید، پس از مصرف آنها بلافاصله دندان ها را مسواک بزنید و یا دست کم چند بار آنها را بشویید.پنیر به سلامت دندان ها کمک زیادی می کند. این ماده غذایی چه به صورت پخته و چه سرد، باعث آزاد شدن کلسیم فراوان می شود که در تشکیل ساختار و پلاک روی دندان شرکت می کند و باعث محافظت دندان در مقابل اسید آزاد شده از میکروب ها می شود.

جویدن آدامس بدون قند ضد پوسیدگی دندان:

جویدن آدامس بدون قند بعد از غذا و تنقلات می تواند به شستشوی مجدد اسیدهای مضر برای کمک به حفظ مینای دندان کمک کند اما مطمئن باشید که بدون قند است! جویدن آدامس حاوی قند می تواند باعث افزایش پوسیدگی شود.آدامس بدون قند حاوی زیلیتول است و نشان داده شده است که ویژگی های پیشگیرانه برای پوسیدگی دارد. تحقیقات نشان می دهند که زیلیتول احتمالاً مانع رشد استروپتوکوکوس موتانس می شود، و باکتری های دهانی باعث پوسیدگی دندان می شود.

چای سبز و سیاه ضد پوسیدگی دندان:

چای حاوی ترکیباتی است که باکتری ها را سرکوب می کند، فرآیندهای مسئول پوسیدگی دندان و بیماری های لثه ای را کاهش می دهند. بسته به نوع آبی که شما برای دم کردن چای از آن استفاده می کنید، یک فنجان چای نیز می تواند منبع فلوراید باشد. اگر به چای خود قند اضافه کنید، حتماً بعد از آن مسواک بزنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (715 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (311 نظر) (فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (181 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (171 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (106 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (95 نظر) آتشبازی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان در استیج انتخابی مستر المپیا در هند +فیلم/ غول بابلسری مثل یک شیر داره لرز به تن رقبا می اندازه (93 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (89 نظر) نگاهی به خانه زهره حمیدی با ظروف مِسی و حس و حال زندگی +عکس/ روحش شاد و مسیرش فرق در نور (78 نظر) خلاقیت زیبای یک جوان غیرایرانی برای نقاشی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی دیوار حیاط/ من عاشق آن رهبر نورانی خویشم+عکس (77 نظر) از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس (72 نظر) ژیلا صادقی : هر وقت دلم برای امام رضا(ع) تنگ میشه خود آقا میفهمه و هیچوقت سلام منو بی جواب نگذاشته (64 نظر) مروری بر تصاویر محسن رضائی در دوران جنگ / از حضور در پشت مسلسل تا برنامه ریزی جنگ در سنگر با هاشمی رفسنجانی و پذیرایی با نخود و کشمش (62 نظر) پریناز ایزدیار : خیلی دوست دارم ازدواج کنم و بچه دار بشم ، هر وقت ازدواج کنم برنامه ریزی میکنم به زندگی شخصیم برسم (55 نظر) ژیلا صادقی : شهروند آمریکا هستم و شاید به آمریکا برگردم (52 نظر)
تیتر امروز   
کشف قدیمی ترین گنجینه طلای جهان در گورستان باستانی/ یک گور پر از طلای خالص+عکس
فال ابجد روزانه سه شنبه 13 شهریور 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 13 شهریور 1403+فیلم
فال روزانه امروز سه شنبه 13 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 13 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 13شهریور ماه 1403
فال انبیاء روزانه سه شنبه 13 شهریور 1403
(عکس) بی اطلاعی رضا رشیدپور از منتشر کننده عکس بچگی‌هاش / خبری از رشیدپور که وایرال شد
مهران غفوریان از شغل اصلی پدر مرحومش پرده برداشت/ خسرو غفوریان عضو ساواک بود!+عکس
نیوشا ضیغمی: نمی خواهم بگویم لحظه لحظه زندگی ام پر از عشق و خوبی بوده/ هیچ وقت از مادرشدن نمی ترسم
کشیده شدن پای خواهر پژمان جمشیدی به ماجرای تهدید مادر علی انصاریان جنجالی شد +عکس/ پست معنادار مامک جمشیدی چه معنایی دارد؟
(عکس) رونمایی از عروس ترکیه‌ای خاندان احمدی‌نژاد + تصاویری از لباس عروسی ساده او
(عکس) بوسه پدرانه سید محمد خاتمی بر گونه دخترش نرگس / نرگس خاتمی عروس کیست؟
(ویدئو) حقایق جالب و دیدنی از طلای شناور نایاب در سطح دریا/ با دیدن این شیء در دریا سریعا آنرا بردارید!
(ویدیو) یادی کنیم از گفتگوی جنجالی مرحوم آزاده نامداری با یک مرد 3 زنه 😱/ شنیدین چی گفت؟ تنها سرگرمیش همینه!
منتخب روز   
(عکس) رونمایی از عروس ترکیه‌ای خاندان احمدی‌نژاد + تصاویری از لباس عروسی ساده او از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس شهاب حسینی: وقتی پدرم فوت کرد دیوانه شدم، دست روی دلم نگذارید که اشکم در میاد رهبر معظم انقلاب: فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود و بعد دشمن ما شد، دشمنی بی‌ضرر و بی‌خطر+ویدیو رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید