معرفی رمان زندگی داستانی ای. جی. فیکری اثر گابریل زوین

  سه شنبه، 26 مرداد 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی رمان زندگی داستانی ای. جی. فیکری اثر گابریل زوین
زندگی داستانی ای. جی. فیکری که نامزد بهترین رمان سال ۲۰۱۴ به انتخاب گودریدز بود، روایتی است از زندگی “ای‌. جی. فیکری“، که تنها کتاب‌ فروش یک جزیره‌ی دورافتاده است و تغییر زندگی او با ورود یک دختر کوچک به زندگی‌ اش و آشنایی‌ اش با نماینده فروش یک انتشارات اتفاق می افتد.

درباره کتاب زندگی داستانی ای. جی. فیکری

کتاب زندگی داستانی ای. جی. فیکری، رمانی نوشته ی گابریل زوین است که نخستین بار در سال 2013 منتشر شد. زندگی ای. جی. فیکری اصلا آن چیزی نشده که خودش فکر می کرد. او تنها زندگی می کند، کتاب فروشی اش با کمترین فروش ممکن مواجه است و حالا، دارایی ارزشمندش، یعنی مجموعه ای کمیاب از اشعار پو، به سرقت رفته است. اما زمانی که بسته ای اسرارآمیز به کتاب فروشی فیکری فرستاده می شود، این شخصیت، شانسی برای تغییر شرایط زندگی خود و تجربه ی شروعی دوباره را به دست می آورد. طولی نمی کشد که اطرافیان فیکری نیز متوجه تغییرات به وجود آمده در او می شوند: انگار خرد همه ی کتاب ها مثل خون در رگ های دنیای فیکری در جریان است اما این پایان ماجرا نیست و اتفاقی سبب می شود باز هم تغییرات بیشتری در زندگی او رقم بخورد.

خلاصه کتاب زندگی داستانی ای. جی. فیکری

ای. جی فیکری، تنها کتاب فروش یک جزیره دورافتاده است. چند سالی است که همسرش را در یک تصادف رانندگی ازدست داده و تنها و منزوی در آپارتمان محقر بالای کتابفروشی اش زندگی می کند. میانه خوبی با مردم و اهالی جزیره ندارد، وضعیت جسمانی رضایت بخشی ندارد، اوضاع مالی خوبی ندارد، عبوس و بداخلاق است و کاسبی اش هم به خاطر استقبال روزافزون مردم از کتاب های الکترونیک و بدخلقی هایش رو به ورشکستگی است؛ تنها کتاب کمیاب و ارزشمندش که امیدوار بود با فروش آن خودش را زودتر از موعد بازنشسته کند هم در اثر اهمال و بیدقتی خودش دزدیده شده است؛ حتی کتاب خواندن هم مثل سابق چندان جذبش نمی کند ... همه چیز در دنیای او در حال حرکت به سمت نابودی است ... تا این که یک روز بستۀ عجیبی را در کتابفروشی اش پیدا می کند و همه چیز با پیدا شدن آن بسته کوچک و سنگین تغییر می کند و ... بخشی از داستان: ما کتاب می خوانیم، چون تنها هستیم. ما کتاب می خوانیم و دیگر تنها نیستیم. ما تنها نیستیم. می خواهد به او بگوید زندگی من لابه لای این کتاب هاست، این ها را بخوان و قلبم را بشناس. ما رمان نیستیم. ما داستان کوتاه نیستیم. در این لحظه، زندگی اش بیشتر به داستان کوتاه شبیه است. در پایان، ما مجموعه داستانیم. آن قدرها کتاب خوانده است که بداند مجموعه داستانی وجود ندارد که همه ی داستان هایش عالی باشد. بعضی از داستان ها عالی اند، بعضی ها افتضاح. اگر خوش شانس باشیم، یک داستان چشمگیر پیدا می کنیم. و در نهایت، آدم ها فقط بهترین ها را به یاد می آورند و حتی آن ها را هم، خیلی طولانی به یاد نخواهند آورد. نه؛ نه خیلی طولانی. مایا می گوید: «بابا.» اِی .جِی تلاش می کند بفهمد او چه می گوید. لب ها و صداها. چه معنایی می توانند داشته باشند؟ خوشبختانه مایا تکرار می کند: «بابا.» بله، بابا. من بابا هستم. بابا همان چیزی ست که من شده ام. پدرِ مایا. بابای مایا. بابا.

درباره نویسنده زندگی داستانی ای. جی. فیکری

گابریل زوین، زاده ی 24 اکتبر 1977، فیلمنامه نویس و نویسنده ای آمریکایی است. زوین در سال 2000 در رشته ی ادبیات انگلیسی و آمریکایی از دانشگاه هاروارد فارغ التحصیل شد. او در لس آنجلس زندگی می کند. اولین رمان زوین در سال 2005 انتشار یافت و سال بعد نامزد جایزه ی Quill شد.

گابریل زوین

قسمتی از کتاب زندگی داستانی ای. جی. فیکری

علی رغم این حقیقت که اِی جِی عاشق کتاب و صاحب یک کتاب فروشی است، اهمیت چندانی برای نویسنده ها قائل نیست. از نظر او آن ها آشفته، خودشیفته، نادان و کلا غیرقابل تحمل اند. سعی می کند از ملاقات نویسندگانی که کتاب های موردعلاقه اش را نوشته اند، پرهیز کند؛ از ترس اینکه آن ها حس خوبی را که نسبت به کتاب هایشان دارد، از بین ببرند.

مایا یادت باشد: چیزهایی که ما در بیست سالگی نسبت به آن ها عکس العمل نشان می دهیم، لزوما همان چیزهایی نیستند که در چهل سالگی به آن ها عکس العمل نشان می دهیم و برعکس. این مسئله در مورد کتاب ها و زندگی هم صدق می کند.

این هراس پنهان که دوست داشتنی نیستیم ما را تنها نگه می دارد. اما فقط به دلیل این تنهایی فکر می کنیم دوست داشتنی نیستیم. یک روز، روزی که زمانش را نمی دانی، از جاده ای گذر خواهی کرد. یک روز، روزی که زمانش را نمی دانی، او را آنجا خواهی یافت. برای اولین بار در زندگی ات طعم عشق را خواهی چشید؛ چون برای اولین بار در زندگی ات، حقیقتا تنها نخواهی بود. تو انتخاب شده ای تا تنها نباشی.

ما کتاب می خوانیم تا بدانیم که تنها نیستیم.
ما کتاب می خوانیم، چون تنها هستیم.
ما کتاب می خوانیم و دیگر تنها نیستیم.
ما تنها نیستیم.
می خواهد به او بگوید زندگی من لابه لای این کتاب هاست، این ها را بخوان و قلبم را بشناس.
ما رمان نیستیم.
ما داستان کوتاه نیستیم.
در این لحظه، زندگی اش بیشتر به داستان کوتاه شبیه است.
در پایان، ما مجموعه داستانیم.

آن قدرها کتاب خوانده است که بداند مجموعه داستانی وجود ندارد که همه ی داستان هایش عالی باشد. بعضی از داستان ها عالی اند، بعضی ها افتضاح. اگر خوش شانس باشیم، یک داستان چشمگیر پیدا می کنیم. و در نهایت، آدم ها فقط بهترین ها را به یاد می آورند و حتی آن ها را هم، خیلی طولانی به یاد نخواهند آورد.

کتاب فروشی ها آدم های درست و حسابی رو به خودشون جذب می کنن؛ آدم های خوبی مثل اِی جِی و آملیا. و من دوست دارم با آدم هایی که دوست دارن درباره ی کتاب ها حرف بزنن، راجع به کتاب ها حرف بزنم. من کاغذ رو دوست دارم. حسی که به من می ده رو دوست دارم. حسی که بودن یه کتاب توی جیب پشتی ام بهم می ده رو دوست دارم. بوی کتابِ تازه رو دوست دارم.

شناسنامه کتاب زندگی داستانی ای. جی. فیکری


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (645 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (193 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (13 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان