مهلت پرداخت دیه تا چه مدت است

  جمعه، 15 دی 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
مهلت پرداخت دیه تا چه مدت است
دیه از جمله مجازات هایی است که برای جبران خسارت به طرف مقابل و گرفتن رضایت پرداخت می‌شود. در این قسمت از موضوعات و مقالات حقوقی می‌خواهیم بررسی کنیم که مهلت پرداخت دیه تا چه مدت زمانی است. با ساعدنیوز همراه باشید.

دیه از جمله مجازات هایی می باشد که در شرع اسلام بابت جبران خسارت آمده است. با توجه به تعریف قانون از دیه، موارد پرداخت دیه شامل جنایات شبه عمد و خطای محض محسوب می‌شود و جنایت عمدی در صورتی که قصاص در آن جایز یا ممکن نباشد و یا مجنی علیه (شخص آسیب دیده) یا ولی دم او با جانی بر پرداخت دیه مصالحه و توافق کرده باشند.

مهلت قانونی پرداخت دیه چقدر است


یکی دیگر از مسائل مهم در پرداخت دیه مدت زمانی است که به مجرم مهلت داده می‌شود تا مبلغ دیه تعیین شده را به مجنی علیه یا فرد آسیب دیده بپردازد که این موضوع با توجه به جنایت و جرم صورت گرفته تعیین می‌شود.

که در قانون مجازات اسلامی جرایم به طور کلی به سه دسته عمدی، شبه عمد و خطای محض تقسیم می‌شوند و طبق این که جرمی که منجر به پرداخت دیه شده است عمدی باشد یا شبه عمد یا خطای محض، مهلت پرداخت دیه از زمان صدور حکم متفاوت است.

بررسی موضوع پرداخت دیه و مدت زمان آن

مهلت پرداخت دیه در جرایم عمدی


قانون مجازات اسلامی در خصوص مهلت پرداخت دیه در جرایم عمدی و ضرب و جرح اینگونه مقرر کرده است که: در جرایم عمد موجب دیه، مهلت پرداخت دیه پس از صدور رای دادگاه یک سال قمری از زمان وقوع جنایت خواهد بود مگر اینکه به نحو دیگری تراضی شده باشد. بنابراین مهلت پرداخت دیه در جرایم عمد تا یک سال قمری پس از وقوع جرم می‌باشد مگر اینکه طرفین طور دیگری توافق کنند. که در این صورت به توافق صورت گرفته میان مسئول پرداخت دیه و محکوم له (فرد مستحق دیه) عمل می‌شود.

مهلت پرداخت دیه در جرایم شبه عمد


در جرایم شبه عمد موجب دیه، مطابق قانون مجازات اسلامی مهلت پرداخت دیه به این صورت است که:

مدت زمان پرداخت دیه جرایم شبه عمد 2 سال قمری از زمان وقوع جرم می باشد مگر اینکه به نحوه دیگری تراضی شود.

نحوه پرداخت دیه در جرایم شبه عمد


گفته شد که مهلت پرداخت دیه در جرایم شبه عمد دو سال قمری از زمان وقوع جرم می‌باشد اما قانونگذار در ماده دیگری در قانون مجازات اسلامی نحوه پرداخت دیه جرایم شبه عمد را نیز مقرر کرده است.

بدینصورت که مسئول پرداخت دیه باید ظرف هر سال نصف دیه را بپردازد و معیار قیمت، زمان پرداخت است مگر اینکه برای یک مبلغ قطعی توافق شده باشد.

تقسیم بندی جرایم به عمد، شبه عمد و خطای محض به چه معناست


  • جرم عمد

به جرایمی گفته می‌شود که مرتکب جرم قصد انجام آن عمل مجرمانه را داشته است و همین طور قصه نتیجه آن عمل را نیز داشته است. به عبارت دیگر مجرم با داشتن سوء نیت و علم و آگاهی نسبت به نتیجه عمل خود، مرتکب جرم شده است.

  • جرم شبه عمد

چنانچه مرتکب جرم قصد انجام عمل مجرمانه را داشته باشد، اما قصد نتیجه را نداشته باشد یعنی سوء نیت نداشته باشد، جرم صورت گرفته شبه عمد می‌باشد. به طور مثال شخصی به فرد دیگر تیراندازی می کند اما قصد کشتن او را نداشته است با این حال فرد در اثر تیراندازی فوت می‌شود.

  • خطای محض

هرگاه مجرم نه قصد انجام عمل مجرمانه و نه قصد نتیجه آن را داشته باشد، جنایت محقق شده خطای محض می‌باشد. به طور مثال مرتکب جرم مجنون یا صغیر (کودک) باشد و یا جنایت در خواب و یا بیهوشی واقع شود.

در نتیجه صدور حکم به پرداخت دیه و مهلت پرداخت آن با توجه به اینکه جرم عمدی یا شبه عمد و یا خطای محض باشد، متفاوت است.

بررسی موضوع پرداخت دیه و مدت زمان آن

مهلت پرداخت دیه در جرایم خطای محض


قانون مجازات اسلامی در خصوص مهلت پرداخت دیه در جرایم خطای محض اینگونه مقرر کرده است که: مدت زمان پرداخت دیه در خطای محض ظرف سه سال قمری از زمان وقوع جرم می باشد مگر اینکه به نحو دیگری تراضی و توافق صورت گیرد.

نحوه پرداخت دیه در جرایم خطای محض مانند دیه جرایم شبه عمد در قانون مشخص شده است. به این صورت که مسئول پرداخت دیه می‌بایست ظرف هر یک سال، یک سوم از دیه را بپردازد و معیار قیمت نیز زمان پرداخت است مگر اینکه بر یک مبلغ قطعی توافق شده باشد.

عدم واریز مبلغ دیه در مهلت قانونی


چنانچه پرداخت کننده دیه، آن را در مهلت قانونی واریز نکند عواقبی در پی دارد و تحت تعقیب قانون قرار می گیرد.

به طور مثال ممکن است عدم واریز دیه در مهلت قانونی موجب صدور حکم جلب یا توقیف اموال شود.

توافق در خصوص مهلت پرداخت دیه


مطابق قوانین در دعاوی مالی اصولاً اولویت با توافق طرفین است. به این صورت که چه میزان مبلغی و در چه مدت زمانی پرداخت شود.

پرداخت دیه نیز به همین شکل است. همانطور که تا به حال گفته شد طرفین میتواند بر سر میزان دیه، تبدیل قصاص به دیه و حتی مهلت پرداخت دیه توافق کنند در این شرایط دادگاه نیز با توجه به توافق و تراضی صورت گرفته میان مجنی علیه و مجرم اقدام می کند.

چنانچه طرفین بر پرداخت دیه و میزان آن توافق کنند اما مهلت آن را مشخص نکنند مطابق قانون مجازات اسلامی دیه می‌بایست ظرف یک سال از حین تراضی و توافق پرداخت گردد.

در نظر داشته باشید که در متن صریح قانون برای برخی جراحات، کبودی، شکستگی، خراشیدگی و قطع یا از بین رفتن کامل اعضا مقدار دیه تعیین شده است که به آن دیه مقدر می‌گویند و نسبت به دیه کامل انسان در نظر گرفته می‌شوند.

در مقابل دیه غیر مقدر یا ارش وجود دارد و به دیه ‌ای گفته می ‌شود که مقدار آن در قانون یا شرع پیش ‌بینی نشده و میزان آن با توجه به خسارت و آسیب وارده، با جلب نظر کارشناس پزشکی قانونی و با در نظر گرفتن دیه مقدر تعیین می‌شود.

نرخ دیه هر ساله توسط رئیس قوه قضاییه با توجه به نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی تعیین می‌ شود که در سال 1401 دیه کامل انسان 600 میلیون تومان مشخص شده است و در ماه‌ های حرام به 800 میلیون تومان افزایش می‌یابد اما باید توجه داشت که افزایش و تغلیظ دیه در ماه های حرام صرفاً برای جنایاتی است که منتهی به قتل و پرداخت دیه کامل شده اند.

همچنین بر حسب قانون و شرع، دیه کامل زن برابر با نصف دیه کامل مرد می‌باشد اما چنانچه دیه اعضا و منافع زن کمتر از یک سوم دیه کامل مرد باشد برای زن و مرد به طور مساوی دیه محاسبه می‌شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (406 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (32 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس