همه چیز درمورد میوه پاپایا

  دوشنبه، 24 آذر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
همه چیز درمورد میوه پاپایا
آیا درمورد میوه پاپایا چیزی میدانید؟ آیا اسم این میوه به گوشتان خورده؟ در این متن با ما همراه باشید تا هر آنچه که لازم است را درمورد این میوه بدانید.

پاپایا چیست؟

این میوه با نام علمی « کاریکا پاپایا» (Carica papaya) در خانواده «خربزه درختیان» (Caricaceae) قرار دارد. پاپایا که به نام پاپایه یا خربزه درختی هم شناخته می شود میوه ی استوایی آبدار به رنگ نارنجی از خانواده ی خربزه درختی ها می باشد. پاپایا یکی از میوه های استوایی و بومی مناطق حاره ای آمریکا و مکزیک است و در کشورهای هند، آفریقای جنوبی، سری لانکا و فیلیپین هم پرورش داده می شود. کاشت میوه پاپایا در ایران برای اولین بار در شهر یزد انجام شده است و به عنوان میوه وارداتی نیز در کشور به فروش می رسد. پاپایا حاوی یک آنزیم به نام papain است که می تواند زنجیره های سخت پروتئین موجود در گوشت ماهیچه را تجزیه کند. به همین دلیل، هزاران سال است که مردم از این میوه به منظور هضم پروتئین گوشت استفاده می کنند.

تصویر

این گیاه مانند دیگر درختان این خانواده، یک ساقه گوشتی بلند دارد و میوه های گلابی شکل در انتهای این ساقه یا تنه تشکیل می شوند. وقتی که این میوه مفید هنوز نارس و کال باشد پوست آن سبز است و زمانی که رسیده باشد پوستی نارنجی رنگ خواهد داشت. گوشت آن نیز ممکن است زرد، نارنجی و یا قرمز باشد. علاوه بر این، این میوه دارای دانه هایی سیاه است که خوردنی اما تلخ هستند.

مواد مغذی پاپایا

یک فنجان پاپایا یا، حدود یک پاپایا کوچک خرد شده دارای ارزش غذایی زیر می باشد:

  • ۱۰۰ کالری
  • ۲۵ گرم کربوهیدرات
  • ۴ گرم فیبر
  • ۲۲۴ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C
  • ۲۶ درصد از نیاز روزانه بدن به فولات
  • ۱۵ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین A
  • ۱۴ درصد از نیاز روزانه بدن به منیزیم
  • ۱۴ درصد از نیاز روزانه بدن به پتاسیم
  • ۱۳ درصد از نیاز روزانه بدن به مس
  • ۱۱ درصد از نیاز روزانه بدن به پانتووتنیک اسید

این میوه ویتامین C زیادی دارد. مصرف ۶۰ گرم از این میوه در روز ۲۳۷ گرم یا تقریبا ۴۰۰ درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین می کند. همانند بسیاری از میوه ها و سبزیجات نارنجی و زرد، این میوه حاوی ۱۸۴ میکروگرم ویتامین A در قالب بتا کاروتن است که پیش نیاز تولید ویتامین A در بدن بوده و معمولا در گیاهان یافت می شود.

خواص میوه پاپایا

این میوه سرشار از مواد مغذی بوده و فواید بسیار زیادی برای سلامت بدن انسان دارد. در ادامه به بررسی خواص فوق العاده این میوه خوشمزه خواهیم پرداخت:

1- موثر در تامین سلامت قلب

مصرف دانهٔ پاپایا به حفظ سلامت قلب کمک می کند. ویتامین C به کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی کمک می کند و از شریان ها در برابر آسیب محافظت خواهد کرد. میوه هایی که سرشار از لیکوپن و ویتامین C هستند، می توانند سلامت قلب را ارتقا بخشند. آنتی اکسیدان های موجود در پاپایا قادرند تا از قلب شما محافظت کنند و اثرات محافظی “کلسترول خوب” یا همان HDL را افزایش دهند. کاروتنوئیدهای موجود در این میوه مانع از چسبیدن و رسوب کلسترول در دیواره رگ های خونی می شود و می تواند از سکته های قلبی جلوگیری کند. فیبر موجود در این میوه هم کلسترول بد خون را کاهش می دهد. پاپایا منبعی غنی از فیبر است و باعث کاهش کلسترول LDL (کلسترول بد) در بدن می شود. با مصرف پاپایا به عنوان میان وعده، قلب سالم تر خواهد ماند و از زخم های معده دور خواهید شد. پاپایا برای کاهش فشار خون هم مفید است. پتاسیم موجود در این میوه، اثرات سدیم را کنترل و با بهبود جریان خون در رگ ها، سطح فشار خون را تنظیم می کند.

تصویر

2- پاپایا، دشمن التهاب

مصرف میوه ها و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان مانند پاپایا، به کاهش نشانگرهای التهابی کمک می کنند. آنزیم های موجود در پاپایا به ویژه پاپائین و چیموپاپائین باعث کاهش التهاب نقاط مختلف بدن می شوند. کاهش التهاب بدن یکی از مهم ترین خواص پاپایاست. همچنین پاپائین به کاهش التهاب در افراد مبتلا به بیماری هایی مانند آسم یا آرتریت کمک می کند و می تواند در کاهش التهاب پروستات نیز نقش داشته باشد. کاهش سطح التهاب بدن اغلب با کاهش روند طبیعی پیری همراه است.

3- کاهش مشکلات دستگاه گوارش

فولات، ویتامین سی (C) و ویتامین ای (E) موجود در پاپایا با ایجاد تحرک در روده ها و معده از تهوع صبح گاهی می کاهند. آب پاپایای رسیده هم به هضم بهتر غذا کمک می کند. در واقع، فیبر موجود در این میوه باعث افزایش حرکات روده می شود و در نتیجه درمان یبوست می شود.

افرادی که دارای اختلالات گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر، روده چکه کن یا بیماری های خودایمنی و التهاب روده هستند ممکن است با اضافه کردن پاپایا یا مکمل پاپائین به رژیم غذایی خود بتوانند بر بیماری غلبه کنند.

از آنجا که پاپائین به هضم کمک می کند، خوردن پاپایا در صبح می تواند به کاهش علائم تهوع صبحگاهی در زنان باردار کمک کند.

افرادی که اسید معده شان کم است و نمی توانند گوشت های خاصی را مصرف کنند و مشکلات جذب دارند، می توانند با مصرف پاپایا پروتئین بیشتری را بعد از غذا جذب کنند چون آنزیم papain در پاپایا می تواند پروتئین را آسان تر هضم کند.

4- موثر در کاهش ریسک ابتلا به ماکولا

فلاونوئیدهایی مانند لوتئین و زاکسانتیین می توانند به جلوگیری از دژنراسیون ماکولا، که نوعی از دست دادن قدرت بینایی مرتبط با افزایش سن است کمک کنند. دژنراسیون وابسته به سن ماکولا یکی از بیماری های چشمی است که در آن، سلول های چشمی از بین می روند و دید چشم تار می شود و ممکن است که بینایی فرد مبتلا از بین برود. آنتی اکسیدانی موسوم به بتاکاروتن در هویج و پاپایا وجود دارد که هم به آنها رنگی نارنجی می دهد و هم از چشم در برابر بیماری هایی مانند دژنراسیون وابسته به سن ماکولا جلوگیری می کند.

تصویر

5- پاپایا یک آنتی اکسیدان قوی است

آنتی اکسیدان ها، از جمله کاروتنوئیدهای موجود در پاپایا، می توانند رادیکال های آزاد را خنثی کنند. پاپایا تخمیر شده می تواند استرس اکسیداتیو را در افراد مسن و افراد مبتلا به دیابت، کم کاری تیروئید و بیماری کبد کاهش دهد.

6- مراقبت از پوست

پوست پاپایا حاوی آنزیم هایی است که با کاهش چین و چروک به جوان سازی پوست صورت کمک می کنند. همچین مقادیر بالای ویتامین C موجود در میوه پاپایا با افزایش تولید کلاژن برای جوان سازی پوست صورت مفید می باشد.

آنزیم پاپایان موجود در میوه پاپایا با کاهش التهاب پوست به درمان آکنه و جوش صورت و التهاب و قرمزی جای جوش کمک می کند.

وجود لیکوپن در میوهٔ پاپایا مانع از شکل گیری چروک روی پوست زنان بعد از دوران قاعدگی می شود.

ماساژ صورت با یک لوسیون حاوی پاپایا به از بین رفتن و لایه برداری سلول های مرده پوستی کمک می کند. مالیدن پوست پاپایا روی پوست دست ها و صورت هم به سلامت پوست این نواحی کمک می کند. درمان بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس هم با پاپایا ممکن است.

پاپایا خواص آب رسانی قوی دارد و برای کسانی که پوست خشک دارند می تواند به عنوان یک مرطوب کننده ی طبیعی عمل کند.

اسید آلفا هیدروکسی و بتاکاروتن موجود در پاپایا با پاک سازی پوست به روشن شدن رنگ پوست، از بین بردن پوست مرده و پاک سازی پوست صورت کمک می کنند.

پاپایای سبز خواص سفید کنندگی دارد و برای درمان سیاهی دور چشم مفید می باشد.

تصویر

عوارض و مضرات احتمالی پاپایا چیست؟

مصرف پاپایا به اندازه متعادل از نظر سازمان غذا و داروی آمریکا مانعی ندارد اما امکان دارد که مصرف این میوه با عوارضی همراه باشد:

  • زنان باردار: مصرف پاپایا در دوران بارداری خطرناک است. پاپایا نارس و کال حاوی مقادیر بالایی لاتکس بوده که باعث انقباض رحم شده و خطر سقط جنین در زنان باردار را افزایش می دهد. غلظت پاپایا در حالت نارس و نیمه رسیده می تواند موجب افزایش انقباضات رحم و سقط جنین شود.
  • پاپایای خام یا نارس باعث ایجاد درد در روده و معده می شود و گاهی در مری هم حفره هایی ایجاد خواهد کرد.
  • دانه های این میوه حاوی آنزیم هایی سمی موسوم به کارپین (carpine) است. این ماده، اعصاب مرکزی را بی حس و فلج می کند. بی حسی اعصاب مرکزی باعث فلج شدن یا فلج عضلات قلبی می شود.

چگونه پاپایا را مصرف کنیم؟

  • یک سالاد میوه گرمسیری را با پاپایا ، آناناس و انبه تازه درست کنید.
  • می توانید پوره پاپایا را به یک لیوان لیموناد ، آیس تی و یا آب برای بخشیدن عطر و طعم تازه اضافه کنید.
  • چند برش پاپایا یخ زده را به اسموتی (اسموتی یا نرم نوش یک نوشیدنی مخلوط شده و گاهی شیرین شده است که از میوه تازه ساخته میشود) اضافه کنید.
تصویر

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (584 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (49 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) نگاهی به استایل محرمی متفاوت بازیگران معروف و محبوب ایرانی/ از هادی کاظمی و مهدی پاکدل تا المیرا شریفی مقدم+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان