میزان و نحوه مصرف داروی ولبوترین

  یکشنبه، 02 آذر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
میزان و نحوه مصرف داروی ولبوترین
داروی ولبوترین (بوپروپیون) یک دارو ضدافسردگی است که برای درمان اختلال افسردگی و اختلالات عاطفی فصلی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

داروی ولبوترین (بوپروپیون)

افسردگی از مواردی است که داروهای مختلفی برای درمان آن وجود دارد و یکی از بهترین این داروها بوپروپیون است. این دارو ممکن است برای اهداف غیر از مواردی که در این راهنمای دارویی ذکرشده، استفاده شود. در این مقاله به معرفی و بررسی نکات مهم، ویژگی ها و عوارض جانبی این دارو می پردازیم.

شما نباید این دارو را در صورت داشتن تشنج، اختلالات تغذیه ای یا اگر به طور ناگهانی مصرف الکل، داروهای مصرفی برای کنترل تشنج یا داروهای آرام بخش را قطع کرده اید، مصرف کنید. اگر شما این دارو را برای درمان افسردگیمصرف می کنید، این دارو را تا زمانی که سیگار را ترک نکرده اید، مصرف نکنید.

همچنین اگر شما یک مهارکننده مونوآمین اکسیداز (MAO) در ۱۴ روز گذشته مصرف کرده اید از این دارو استفاده نکنید. ممکن است که یک تداخل دارویی خطرناک رخ دهد. مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAO) شامل ایزوکاربوکسازید، لینزولید، فنلزین، رزاژیلین، سلژیلین و ترانیل سیپرومین هستند.

داروی ولبوترین می تواند باعث تشنج، به ویژه در افراد مبتلابه بیماری های خاص و یا در هنگام استفاده از داروهای خاص شود. در مورد تمام مشکلات پزشکی و داروهایی که استفاده می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید

برخی از افراد جوان زمانی که برای اولین بار از این دارو استفاده می کنند و یا دوز درمانی خود را تغییر می دهند، دچار افکار مربوط به خودکشی می شوند. پزشک شما نیاز به بررسی کردن شما در ویزیت های منظم برای پیشرفت درروند بهبود در حین مصرف این دارو دارد. شما و همچنین خانواده یا ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به شما در مورد تغییرات در خلق وخوی و یا علائم در شما باید هشیار باشند.

هرگونه نشانه های جدید و یا بدتر شدن وضعیت خود، از قبیل: اضطراب، حملات هراس، کم خوابی ، یا احساس بیهودگی، تحریک پذیری، خشم، پرخاشگری، بی قراری، افسردگی شدید (ذهنی یا جسمی)، افسردگی یا افکار خودکشی یا صدمه زدن به خودتان را به پزشک اطلاع دهید.

نحوه ی مصرف و دوز مصرفی

پیش از آغاز مصرف داروی بوپروپیون و قبل از هر بار شروع مجدد دارو طریقه ی مصرف دارو را از دکتر داروخانه سوال کنید. اگر سوالی در این مورد داشتید با روانپزشک یا دکتر داروخانه مطرح کنید.

داروی بوپروپیون را معمولا سه بار در روز به صورت خوراکی، به همراه با غذا یا بدون غذا، مصرف کنید. اگر به خاطر مصرف این دارو دچار معده درد شدید بهتر است داروی بوپروپیون را همراه با غذا میل کنید. به این موضوع توجه فرمایید که بهتر است بین هر دوز مصرف این دارو حداقل شش ساعت فاصله وجود داشته باشد. در این مورد برای جلوگیری از خطر حمله ی ناگهانی و تشنج دستورالعمل پزشک خود را به طور دقیق رعایت کنید.

توجه داشته باشید که داروی بوپروپیون را بیش تر یا کم تر از مقدار تجویزی پزشک استفاده نکنید. مصرف بیش از اندازه ی این دارو ممکن است خطر تشنج را افزایش دهد. در یک دوز بیش از ۱۵۰ میلی گرم و در یک روز بیش تر از ۴۵۰ میلی گرم مصرف نکنید.

دوز مصرفی داروی بوپروپیون به سن، وضعیت بیماری، و پاسخگویی بدن شما به درمان بستگی دارد. دوز این دارو ممکن است به صورت تدریجی افزایش یابد تا خطر ابتلا به عوارض جانبی مانند بی خوابی و تشنج را حتی المقدور کاهش دهد. برای جلوگیری از بی خوابی بهتر است میان زمان استراحت و زمان مصرفی دارو فاصله بیاندازید. اگر باز هم با مشکل بی خوابی مواجه شدید پزشک خود را در جریان بگذارید.

برای تاثیرگذاری بیش تر دارو به طور منظم از آن استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هر روز در زمان مقرر از داروی بوپروپیون استفاده کنید.

بدون مشورت با پزشک مصرف دارو را متوقف نکنید زیرا ممکن است علائم بیماری تان با قطع ناگهانی دارو وخیم تر شود. برای قطع مصرف دارو ممکن است لازم باشد دوز داروی بوپروپیون را به تدریج کاهش دهید.

ممکن است تاثیرگذاری کامل دارو را بعد از چهار هفته مشاهده کنید. حتی اگر حین مصرف دارو احساس کردید حال تان بهتر شده باز هم طبق تجویز پزشک به مصرف آن ادامه دهید. در صورتی که بعد از مصرف بوپروپیون علائم بیماری شما بهبود پیدا نکرد یا وضعیت تان وخیم تر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

تصویر

نکاتی که باید قبل از استفاده از این دارو بدانید

اگر به این دارو حساسیت دارید ویا شرایط زیر را داشته باشید، نباید از داروی ولبوترین استفاده کنید:

• اختلال تشنج
• یک اختلال خوردن مانند بی اشتهایی عصبی یا بولیمیا (پرخوری عصبی) ؛
• اگر به طور ناگهانی مصرف الکل، داروهای ضد تشنج یا آرام بخش هایی مانند Xanax (زاناکس) ، Valium، Fiorinal، Klonopin و … را متوقف کرده اید.

از این دارو برای درمان بیش از یک مشکل در یک زمان استفاده نکنید. اگر این دارو را برای درمان افسردگی مصرف می کنید، از این دارو را برای کمک درروند ترک سیگار استفاده نکنید.

برای اطمینان از اینکه مصرف این دارو برای شما بی خطر است، اگر شما هریک از موارد زیر را داشتید، به پزشک خود اطلاع دهید:

• سابقه آسیب به سر، تشنج، یا تومور مغزی یا نخاعی؛
• گلوکوم زاویه دار؛
• بیماری قلبی، فشارخونبالا، سابقه حمله قلبی؛
• دیابت؛
• بیماری کلیوی یا کبدی (به ویژه سیروز کبدی)؛
• اختلال دوقطبی یا سایر بیماری های روانی؛
• اگر الکل مصرف می کنید؛

FDA این دارو ازنظر تأثیرات مخرب بر بارداری در گروه C قرار داده است. مشخص نیست که این دارو به جنین آسیب می رساند یا نه. در صورت استفاده از این دارو، اگر باردار بودید یا اگر باردار شوید، بلافاصله دراین باره به پزشک خود اطلاع دهید.

این دارو می تواند از طریق شیر مادر به کودک شیرخوار منتقل شود و ممکن است به کودک شیرخوار آسیب برساند. هنگام استفاده از این دارو نباید کودک خود را با شیر مادر تغذیه کنید.

نحوه نگهداری

داروی بوپروپیون را در دمای اتاق و دور از نور نگهداری کنید. قرص های بوپروپیون ممکن است بوی عجیبی داشته باشند. این موضوع نشانه ی فاسد شدن دارو نیست و دارو هنوز قابل استفاده است. بوپروپیون را در حمام نگهداری نفرمایید و آن را دور از دسترس کودکان قرار دهید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (450 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (314 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (278 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (238 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (207 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (172 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (101 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (79 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
رابطه بین هاشمی رفسنجانی و سریال اوشین؛ کشفی که کیهان انجام داد
پسرم را سربریدند! خواب دیدم جنازه خون‌آلودش را خانمی سیاه‌پوش با خود برد+عکس
عجیب اما واقعی؛ 9 مادر خارق العاده در دنیا/ از زایمان یک زن در 70 سالگی تا مردی که دختردار شد+عکس
تکذیب شهادت سردار قاآنی در حملات اسرائیل به ضاحیه بیروت
اسرائیل پس از لبنان شاید به ایران حمله کند | توصیه فرمانده‌ سابق سپاه به دولت‌های 3کشور
هفته‌ها طول می‌کشد تا اسرائیل از سرنوشت سیدحسن نصرالله مطلع شود
ناپدید شدن مرموز دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا /+ جزئیات اتفاق تلخی که برای فاطمه کشاورز در اسپانیا روی داده
(عکس) غذای محلی کاشان بر سر میز غذای رونالدو و جورجینا
(عکس) چیدمان بخصوص و مجلل اتاق آرایش فرح پهلوی به سبک کلاسیک سلطنتی/ در روزهایی که مردم ایران خونه برای زندگی نداشتن ببین چه هزینه‌ای فقط صرف اتاق آرایش فرح شده
(ویدئو) یادی کنیم از ناهار لاکچری ظهر جمعه خونه مادربزرگ دهه 60 ها/ نگاه پر محبت و لبخند پدر بزرگ
فرصت زمانی 12 روزه به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی/ اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری 1403 هفتۀ پایانی مهرماه
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد