ساعدنیوز
ساعدنیوز

میزان و نحوه مصرف قرص ساکساگلیپتین

  دوشنبه، 24 شهریور 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
میزان و نحوه مصرف قرص ساکساگلیپتین
ساکساگلیپتین (Saxagliptin) ساکساگلیپتین یک داروی ضد دیابت می‌باشد که به کنترل سطح قند خون کمک می کند و با تنظیم سطح انسولین بدن کار می‌کند و معمولا همراه با رژیم غذایی و ورزش استفاده می شود.

ساکساگلیپتین (Saxagliptin) ساکساگلیپتین یک داروی ضد دیابت می باشد که به کنترل سطح قند خون کمک می کند و با تنظیم سطح انسولین بدن کار می کند و معمولا همراه با رژیم غذایی و ورزش استفاده می شود.

ساکساگلیپتین برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مناسب است این دارو گاهی اوقات در ترکیب با دیگر داروهای دیابت استفاده می شود، اما برای درمان دیابت نوع 1 کاربردی ندارد.

انسولین هورمونی است که به طور طبیعی در بدن ساخته می شود. این هورمون به کنترل سطح قند خون کمک می کند. در صورتی که بدنتان به اندازه کافی انسولین تولید نکند و یا انسولین تولید شده را به طور مناسب به کار نبرد سبب ایجاد بیماری دیابت قندی می شود. افراد مبتلا به دیابت برای کنترل سطح قند خون نیاز به درمان دارند. این بدان دلیل است که کنترل مناسب سطح قند خون از بیماری های مرتبط با دیابت جلوگیری می کند. برخی افراد با رعایت رژیم غذایی می توانند سطح قند خون خود را کنترل کنند اما بعضی دیگر علاوه بر کنترل رژیم غذایی نیاز به درمان دارویی نیز دارند.

ساکساگلیپتین سبب افزایش سطح انسولین در بدن می شود. این دارو همچنین سطح گلوکاگون خون را نیز کاهش می دهد. گلوکاگون با تأثیر بر کبد سبب افزایش سطح قند خون می شود. با کاهش تولید گلوکاگون سطح قند خون نیز کاهش می یابد.

موارد مصرف ساکساگلیپتین

دیابت نوع 2

مقدار مصرف ساکساگلیپتین

بزرگسالان

دیابت نوع 2

2.5-5 میلی گرم خوراکی یک بار در روز

کودکان

<18 سال: ایمنی و اثربخشی ثابت نشده است.

نکاتی که قبل از مصرف ساکساگلیپتین باید در نظر گرفته شود

بعضی داروها را نمی توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی ساکساگلیپتین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورت تصمیم به بچه دار شدن، در صورت حاملگی، و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می دهید.
  • اگر دچار اختلالات کلیوی و یا کبدی هستید.
  • اگر تابه حال حساسیت به داروی خاصی داشته اید.

اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمام داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدن تجویز پزشک آن را مصرف می کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

تصویر

نکات قابل توصیه

- دارو را دقیقا طبق دستور مصرف کنید و از افزایش یا کاهش دوز یا مدت زمان مصرف خودداری کنید.

- ممکن است دارو را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید.

- به قرص آسیب نزنید و آن را به طور کامل ببلعید.

- قند خون پایین (هیپوگلیسمی) می تواند برای هر کسی که دیابت دارد، اتفاق بیفتد. علائم عبارتند از سردرد، گرسنگی، عرق کردن، پوست رنگ پریده، تحریک پذیری، سرگیجه، احساس لرز، یا مشکل در تمرکز کردن. اگر قند خون پایین دارید، همیشه منبع قندی با خود داشته باشید. منابع قندی عبارتند از آب میوه، آبنبات ، بیسکوئیت، کشمش و نوشابه غیر رژیمی. اطمینان حاصل کنید که خانواده و دوستان نزدیک شما می دانند چگونه به شما در شرایط اضطراری کمک کنند.

- اگر هیپوگلیسمی شدید دارید و نمی توانید بخورید یا بیاشامید، از گلوکاگون تزریقی استفاده کنید. پزشک شما می تواند یک کیت تزریقی گلوکاگون اورژانسی تجویز کند و به شما بگوید که چگونه از آن استفاده کنید.

- قند خون خود را با دقت در زمان استرس، سفر، بیماری، جراحی یا اورژانس پزشکی، ورزش شدید، و یا اگر الکل مصرف می کنید و وعده غذایی حذف می شود بررسی کنید. این موارد می تواند سطح گلوکز شما را تحت تاثیر قرار دهد و نیازهای دوزتان نیز ممکن است تغییر کند. دوز یا برنامه دارو را بدون مشورت پزشک خود تغییر ندهید.

- ساکساگلیپتین تنها بخشی از برنامه کامل درمانی است که شامل رژیم غذایی، ورزش، کنترل وزن و احتمالا داروهای دیگر نیز می شود. مهم است که این دارو را به طور منظم برای به دست آوردن بیشترین اثر استفاده کنید. قبل از تمام شدن دارو، مجددا آن را تهیه کنید.

در دمای اتاق به دور از گرما و رطوبت، نگهداری شود.

دوز فراموش شده را به محض به یاد آوردن مصرف کنید (اگر پزشک به شما گفته است که با غذا مصرف کنید با غذا بخورید).اگر نزدیک دوز بعدی است از آن صرف نظر کنید.از دوبرابر کردن یا افزایش دوز خودداری کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رهبر معظم انقلاب : به یک مجلسی دعوت شدیم که در آن شراب سِرو می‌شد و ما نرفتیم بعد پیام دادند که شما بیایید و شراب نخورید+ویدیو (233 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا نجّار برای طراحی درِ توالت حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است وبس (176 نظر) مونا فرخ آذری همسر علی دایی: علی همسر بسیار خوب و فداکاری است فقط یک ایراد بزرگ دارد! (107 نظر) فنجان های چای و شیرینی مخصوص بیت رهبری برای پذیرایی از مهمان ها و هنرمندان/ ساده و باصفا به سبک خانه های قدیمی+عکس (97 نظر) اتاق کار ساده و محل استراحت بدون تجملات شهید سلیمانی در کرمان/ یادگاری به جامانده از سردار دلها و رهبر انقلاب که زینت بخش دیوار است+عکس (85 نظر) جشن تولد مجلل رضا گلزار، همسر جنتلمن آیسان آقاخانی/تزئین زیبای کیک شکلاتی با توت فرنگی (70 نظر) دبیر زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: هفته‌ایی 2 روز به رهبری درس میدادم؛ ایشان منظم و دقیق با خطی زیبا تمرین‌هایشان را انجام می‌دادند+عکس (62 نظر) نگاهی به بنز جی ال اس 580 هفتاد میلیاردی بهرام رادان با رنگ سبز زمردی +فیلم/ سلیقه علی سنتوری حرف نداره (62 نظر) آزیتا حاجیان مهریِ سریال کیمیا: من 20 سال زندگی خیلی خوبی با آقای شریفی‌نیا داشتم، پدر بچه‌هامه و بعد از طلاق هم دوستیمون ادامه داره+ ویدیو (59 نظر) (فیلم) خوش آمد گویی ابراهیم تاتلیس خواننده ترکیه‌ای به احمدی‌نژاد در کنسرتش / هر چقدر مردم ایران منو دوست داشته باشن من دو برابر اون‌ها رو دوست دارم (57 نظر) هادی چوپان: من جز علی دایی کسی را پهلوان نمیدانم و پُزش رو میدم+ویدیو (50 نظر) الهام چرخنده: اگر خواهران منصوریان چادر سر کنند به آنها خانه و ماشین می‌دهم!+فیلم (50 نظر) خاطره خنده دار علی اوجی: یه بار داشتیم از ترکیه بر میگشتیم سرما خورده بودم تو هواپیما گفتم نرگس دو تا دونه قرص بده بخورم جلو این همه آدم فین نکنم گفت خر و پف و خوابید ...+ویدئو (42 نظر) هادی چوپان: به من میگن بمون آمریکا نیا ایران آیندت رو همونجا بساز اما من میگم آینده بدون ایران بسوزه بهتره/ ما 8 هزار سال تمدن داریم هیچ وقت بد ایران رو نخوایم (40 نظر) نگاهی به کیک تولد فوندانتی و دو طبقه پسر نیم وجبی ارسلان قاسمی: تولدت مبارک جیگر بابا❤🎉+عکس (40 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز پنجشنبه 26 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 26 مهر 1403
مادری که برای کشتن دخترش قاتل اجیر کرد! / بی رحم ترین قاتل کرایه ای این بار در هند!
فال ابجد روزانه پنجشنبه 26 مهر 1403
دریاچه یا هلال ماه؟/واحه ای بی نظیر در دل بیابان!
فال حافظ با تفسیر روز پنجشنبه 26 مهر 1403 + فیلم
قتل پسر دانش آموز با شمشیر سامورایی! / آخرین حکم صادر شده برای قاتل اسپانیایی + تصاویر جالب و دیدنی
آیا شوهر می تواند مانع اشتغال زن بشود؟ / مشکلات بزرگ شاغل شدن خانم های متاهل!
پادشاه سگ ها با مو های بلند ابریشمی/افسانه ای ترین سگی که میتوانید ببینید!
نصب 50هزار دوربین روی لباس‌ پلیس ها / نصب دوربین برای مامورین نیروی انتظامی به کجا رسید؟
اجرای طرح ممیزی املاک در سطح نواحی چهارگانه شهرداری شوشتر
دستگیری بزرگترین باند کلاهبرداری در زنجان / باند تبهکاری، با رسیدساز جعلی در معامله 30 تن گندم در زنجان دستگیر شد!
این بار محیط‌بان اصفهانی هدف گلوله قرار گرفت / علی جمشیدیان در آستانه نابینایی
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 26 مهر 1403
دلخراش ترین حادثه دلخراش ناشی از تصادف در استان کرج / راننده 19 ساله عامل مرگ چند نفر شد...
منتخب روز   
پادشاه سگ ها با مو های بلند ابریشمی/افسانه ای ترین سگی که میتوانید ببینید! تصاویر عجیب و جالب از ناپدید شدن استانبول ترکیه در مه غلیظ/شهر زیر مه گم شد! انگشترهای رهبر معظم انقلاب زیر ذره بین ؛ از انگشتر فیروزه نیشابوری تا انگشتر عقیق کبود یمنی/ حقا که دستان با صلابت رهبری زینت بخش انگشتران اند برنده نوبل ادبیات امسال چه کسی بود؟ / "هان کانگ" موفقیت خود را با "گیاهخواری" شروع کرد (عکس) خلاقیت جذاب شهرداری تهران در طراحی بنری مشترک از پزشکیان و قالیباف به زبان فارسی و عبری (فیلم) وقتی منتالیست برنامه عمارت تو شبکه 3 لامپ رو با پیشونی روشن میکنه! (فیلم) هوش مصنوعی این نقاشی‌های معروف قدیمی رو زنده کرد / با این 5 ابزار هوش مصنوعی عکس عزیزانت رو که از دستشون دادی متحرک کن ... روستای تاریخی 7000 هزار ساله کندوان ؛ با خانه هایی در دل صخره هایش در آذربایجان شرقی حامد آهنگی: در زمان قدیم زمان مادربزرگ پدربزرگا هیچ کاری نبود جز بچه دار شدن! / فقط تولید می‌کردن، خدمات پس از تولید وجود نداشت، یه بار موقع زایمان میدیدنش، یبارم از سربازی مرخصی میومد! پاسداشت مقام والای حاج قاسم سلیمانی به سبک مسعود پزشکیان با سبد گل مملو از گل‌های داوودیِ زرد و سفید+عکس/عطر گل‌ها ادای دِینی به سردار دلها مهران مدیری به رامبد جوان : عاشق شدی ؟ آره خیلی زیاد؛ نگار خیلی آروم و درونی و ساکته چطور با تو سر میکنه؟ هشدار: فوراً بلاگرها را آنفالو کنید/ ساعت 12 شب صفحه‌ام را خصوصی می‌کنم و عکس‌های خیانتش را می‌گذارم!