مواد غذایی مفید و مضر برای سلامت روده

  شنبه، 06 دی 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
مواد غذایی مفید و مضر برای سلامت روده
تغذیه سالم و دارای منابع مورد نیاز بدن تاثیر بسیاری در سلامت تنای اعضای بدن همچون قلب و مغز و استخوانها دارد. سلامت روده ها نیز به عنوان بخش مهمی از اعضای بدن تحت تاثیر خوراکی هایی است که می خوریم

روده عضوی مهم و حیاتی در بدن است که سلامت آن ارتباط مستقیم با نوع تغذیه افراد دارد. برای حفظ سلامت این عضو، باید به کیفیت تغذیه خود بیش از پیش توجه کنیم و خوراکی های مفید برای روده و دستگاه گوارش را بشناسیم.

تصویر

مواد غذایی مفید برای سلامت روده می‏توان به پنج مورد زیر اشاره کرد:

آب گوشت

آب گوشت حاوی اسید آمینه ها و کلاژن است، که به بهبود بخش های آسیب دیده دیواره داخلی روده کمک می کند.

سبزیجات برگدار سبز

این نیروگاه های مغذی مقدار فراوان از مواد مغذی، آنزیم ها و ترکیباتی است که به کاهش التهاب و بهبودی سریع تر کمک می کنند را در اختیارتان می گذارند.

غذاهای تخمیر شده

کلم ترش، ماست و سرکه سیب غذاهای پروبیوتیک قدرتمندی هستند که افزایش جمعیت باکتری های خوب را تشویق و به تولید اسیدهای چرب زنجیره کوتاه در روده بزرگ کمک می کنند.

دانه های جوانه زده

این مواد غذایی سرشار از نیروی زندگی و مقدار فراوان فیبر هستند که به افزایش جمعیت باکتری های خوب روده کمک می کنند.

اسیدهای چرب امگا-3

چربی های امگا-3 به تسکین التهاب و بازسازی دیواره روده کمک می کنند. از جمله بهترین منابع برای چربی های امگا-3 می توان به دانه های چیا، دانه های کتان، سالمون، ساردین، تن، و گردو اشاره کرد. غذاهای سرخ شده: این غذاها که بسیار خاصیت اعتیادآور دارند، در طولانی مدت باعث اختلالات متابولیکی و مشکلات وزن می شوند. در کوتاه مدت عارضه این نوع غذاها از این قرار است: روده را تحریک می کنند و اسید معده را افزایش می دهند. همچنین مشکلاتی از قبیل ریفلاکس ایجاد می کنند.

خوراکیهایی که برای روده مضر هستند

تصویر

چربی های ناسالم و روغن های بی کیفیت

گلرنگ، سویا، ذرت، پنبه دانه، بادام زمینی، سبوس برنج، روغن نباتی، روغن کانولا، و تمام انواع مارگارین – به طور مشخص، اسیدهای چرب امگا-6 موجب التهاب می شوند.

چربی های ترانس

غذاهای سرخ شده، فست فودها، محصولات پخته شده به صورت تجاری و اقلامی که با روغن نیمه هیدروژنه، مارگارین و روغن نباتی تهیه شده اند.

شیرین کننده های مصنوعی

افزودنی های غذایی، نگهدارنده ها – آسپارتام، ساخارین، اسسولفام K، مونوسدیم گلوتامات، پروتئین گیاهی هیدرولیز شده، رنگ های غذایی، گلوتامات، پارابن ها، مخمر، به علاوه فهرست طولانی از نگهدارنده ها موادی نیستند که سلامت شما را بهبود ببخشند.

دانه های با گلوتن بالا

اگرچه فیبر موجود در دانه ها عملکرد روده را بهبود می بخشد، گلوتن دانه های تصفیه شده می تواند منجر به برخی مشکلات گوارشی شود. گلوتن به طور صحیح هضم نشده یا متابولیزه نمی شود و در نتیجه عوارضی مانند آلرژی یا واکنش های جانبی را به همراه دارد. مصرف بیش از حد گلوتن منجر به افزایش سطح التهاب می شود و اگر این التهاب کنترل نشود، با بیماری های خودایمنی مانند دیابت، آرتروز، آلزایمر، لوپوس، فیبرومیالژیا، ام اس و بیماری کرون همراه خواهد بود.

گوشت قرمز

خوردن گوشت قرمز به طور منظم نه تنها خطر ابتلا به نقرس را افزایش می دهد، بلکه می تواند با افزایش التهاب در بدن، عملکرد روده ها را نیز مختل کند. گوشت قرمز در مقایسه با گوشت مرغ یا بوقلمون دیر هضم است و می تواند منجر به التهاب شکم و نفخ شود. علاوه بر این گوشت قرمز میزان باکتری های خوب روده را کاهش می دهد و خطر ابتلا به عفونت را بالا می برد.

غذا های سرخ شده

این غذا ها که بسیار خاصیت اعتیادآور دارند، در طولانی مدت باعث اختلالات متابولیکی و مشکلات وزن می شوند. در کوتاه مدت عارضه این نوع غذا ها از این قرار است: روده را تحریک می کنند و اسید معده را افزایش می دهند. همچنین مشکلاتی از قبیل ریفلاکس ایجاد می کنند. افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر، گاستریت و دیگر اختلالات گوارشی باید از این غذا ها به شدت اجتناب کنند.

لبنیات

در حالی که محصولات لبنی می توانند مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین کنند، افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند، باید از مصرف آن ها اجتناب کنند. چربی، لاکتوز و سایر پروتئین های لبنیات به طور مستقیم بر سلامت روده ها تاثیر می گذارند و میکروبیوم آن ها را تغییر می دهند. لبنیات پرچرب همچنین منجر به التهاب و سایر مشکلات گوارشی در بدن می شوند. افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز باید نوع بدون لاکتوز و حاوی پروبیوتیک این محصولات را انتخاب کنند.

مواد قندی

قند دشمن شماره یک محسوب است. قند و دیگر کربوهیدرات ها ساده ارگانیسم های مخمری را تغذیه می کنند که رشد بیش از اندازه آنها در روده شما می تواند روند گوارش را مختل کرده و به دیواره های روده آسیب وارد و هرچه بیشتر آنها را نشت پذیر کند.

غلات فرآوری شده

گروهی از پروتئین ها به نام مهارکننده های آمیلاز تریپسین (ATIs) ممکن است به اندازه گلوتن در زمینه تحریک التهاب، مشکلات گوارشی و بیماری های مزمن بد باشند. این مهارکننده ها و گلوتن در محصولات تهیه شده از گندم، آرد سفید، نان سفید، شیرینی ها و کیک ها، یافت می شوند.

غذا های تند

فلفل از جمله غذا هایی که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و از شما در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند. با این حال مصرف بیش از حد غذا های تند سبب التهاب جدی در پوشش معده و روده شما می شود و این روند برای افرادی که مشکلات گوارشی دارند خطرناک است. سوزش سر دل، ریفلاکس اسید و گاستریت از جمله علائم مصرف بیش از حد غذا های تند است.

قهوه و نوشابه

قهوه و نوشابه با افزایش ریفلاکس اسید و التهاب روده ارتباط دارند. این نوشیدنی ها با مقادیر بالای شکر و مواد افزودنی، باعث اسهال و درد های شدید شکمی می شوند.

مواد غذایی کنسرو و پردازش شده

آنچه صنعت تمایلی ندارد که مردم بدانند این است که مواد مغذی غذا های کنسرو و پردازش شده بسیار کم هستند. در عوض این غذا ها سرشار از مواد افزودنی هستند که سلامت روده را تحت تاثیر منفی قرار می دهند. مواد افزودنی این محصولات خطر ابتلا به بیماری های متابولیک، سندرم روده تحریک پذیر و انواع مختلف سرطان ها را بالا می برند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (179 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!