موارد منع مصرف و تداخل دارویی تولکاپون

  یکشنبه، 30 آبان 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
موارد منع مصرف و تداخل دارویی تولکاپون
تولکاپون یک مهارکننده انتخابی و برگشت پذیر کاتکول-o-متیل ترانسفراز (COMT) است .داروی تولکاپون همراه با لوودوپا و کربی دوپا برای درمان علائم و نشانه های بیماری ایدیوپاتیک پارکینسون در بیماران دارای نوسانات حرکتی که به سایر روش های درمانی پاسخگو نیستند ، تجویز می شود.

موارد منع مصرف تولکاپون

  • پیش از مصرف دارو، در صورت حساسیت به آن یا هر نوع حساسیت دیگری، پزشک خود یا پزشک داروخانه را در جریان قرار دهید. این محصول ممکن است دارای اجزای غیر فعالی باشد که موجب واکنش های آلرژیک و یا مشکلات دیگر شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک داروخانه صحبت کنید.
  • همچنین قبل از مصرف این دارو، پزشک یا پزشک داروخانه را از سوابق پزشکی خود به خصوص: اعتیاد به الکل، فشار خون پایین، پارکینسون با مشکلات حرکتی شدید، مشکلات کبدی، اختلالات روحی / خلقی (مانند روان پریشی، اسکیزوفرنی)، سابقه یک مشکل عضلانی خاص (رابدومیولیز)، تب و گیجی ناشی از هر دارو مطلع سازید.
  • این دارو ممکن است باعث سرگیجه شود. استفاده از الکل یا ماریجوانا (شاهدانه) می تواند سرگیجه را تشدید کند. تا زمانی که از بی خطر بودن کارهایی مانند رانندگی، استفاده از ماشین آلات و هرکاری که نیاز به هوشیاری دارد، اطمینان حاصل نکرده اید از انجام آنها خودداری کنید. مصرف الکل را محدود کرده و در صورت مصرف ماریجوانا آن را با پزشک خود در میان بگذارید.
  • تمام داروهای مصرفی خود را (از جمله داروهای با نسخه، بی نسخه و محصولات گیاهی) پیش از جراحی به پزشک و یا دندان پزشک خود اطلاع دهید.
  • افراد مسن نسبت به عوارض جانبی این دارو، به ویژه خواب آلودگی و گیجی و توهم حساسیت بیشتری نشان می دهند
  • در دوران بارداری، این دارو باید فقط در موارد ضروری استفاده شود،در مورد خطرات استفاده از این دارو در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید.
  • انتقال این دارو به شیر مادر مشخص نیست لذا قبل از شیردهی با پزشک مشورت کنید.

مصرف تولکاپون در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. این دارو می تواند آثار مخربی روی جنین و یا خودتان داشته باشد. در این گروه از داروها، مطالعات بر روی حیوانات باردار نشانگر این بود که دارو روی جنین اثرات جانبی دارد، اما مطالعات کافی روی انسان ها در انجام نشده است. در صورتی که منافع استفاده از دارو برای زنان باردار از مضرات دارو بیشتر باشد، ممکن است دارو تجویز شود.

اطلاعی از ترشح این دارو در شیر دسترس نیست بنابراین در این دوران با احتیاط مصرف شود.

تاثیر تولکاپون بر رانندگی و کار با ماشین آلات

داروی تولکاپون باعث سرگیجه و خواب آلودگی در شما می شود، باید قبل از رانندگی و کار با ماشین آلات، از هوشیاری خود مطمئن شوید.

تداخلات دارویی تولکاپون

  1. تداخلات دارویی می تواند نحوه ی عملکرد دارو را تغییر داده و خطر بروز عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این یادداشت تمامی تداخلات دارویی تولکاپون را پوشش نمی دهد بنابراین بهتر است نام تمام داروهایی که مصرف می کنید (از جمله داروهای با نسخه و بی نسخه و محصولات گیاهی) را با پزشک خود و پزشک داروخانه در میان بگذارید و بدون تایید پزشک، مصرف هیچ دارویی را شروع یا تمام نکنید، همچنین به هیچ وجه میزان دارو را تغییر ندهید.
  2. محصولاتی که با این دارو تداخل دارند عبارتند از: مهارکننده های خاص MAO (ایزوکارباکسازید، لاینزولید، متیلن بلو، موکلوبمید، فنلزین، پروکاربازین، ترانیل سیپرومین).
  3. سایر داروهای مهار کننده MAO (سافینامید، سلژیلین، راساژیلین) بهتر است تحت نظارت دقیق پزشک و با احتیاط استفاده شود. اگر راساژیلین یا سلژیلین برای بیماری پارکینسون مصرف می کنید، از پزشک درباره ی ادامه ی مصرف دارو سوال کنید.
  4. این دارو می تواند باعث کاهش سرعت دفع سایر داروها از بدن شود، که می تواند بر نحوه عملکرد آنها تأثیر بگذارد. از این داروها می توان به آپومورفین پ، دوبوتامین و متیل دوپا اشاره کرد. البته این فهرست کامل نیست.
  5. اگر از داروهایی که باعث خواب آلودگی و گیجی می شوند از جمله الکل، ماری جوانا (شاهدانه)، آنتی هیستامین ها (مانند ستیریزین، دیفن هیدرامین)، داروهای خواب یا اضطراب (مانند آلپرازولام، دیازپام، زولپیدم)، شل کننده های عضلانی و مسکن های افیونی (مانند کدئین) استفاده می کنید، حتماً آن را به پزشک خود اطلاع دهید.
  6. برچسب روی تمام داروهای خود را بررسی کنید (مانند آلرژی یا داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی) چرا که می توانند حاوی موادی باشند که باعث خواب آلودگی می شود. از پزشک داروخانه نحوه استفاده صحیح داروها را جویا شوید.

سوء مصرف تولکاپون

  • در صورت مصرف بیش از حد دارو و بروز علائم جدی مانند غش کردن با مراکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید.
  • این دارو را به صورت سرخود به دیگران تجویز نکنید.
  • قبل از مصرف تولکاپون و در طول دوره درمان باید آزمایش های تشخیصی یا پزشکی (مانند آزمایش های عملکرد کبد) جهت برسی پیشرفت و کنترل عوارض جانبی انجام شود برای جزئیات بیشتر با پزشک مشورت کنید.
  • در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون خطر ابتلا به سرطان پوست (ملانوم) افزایش می یابد. در صورت مشاهده تغییراتی در ظاهر یا اندازه خال ها یا سایر تغییرات غیرمعمول پوستی، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید. در صورت مشاهده این موارد باید به طور منظم تحت معاینات پوستی قرار بگیرید، در این باره با پزشک مشورت کنید.
مصرف دارو

هشدارهای مصرف تولکاپون

  1. در بیماران مبتلا به بیماری سیروز کبدی متوسط ، میزان کلیرانس و Vd حدودا 50٪ کاهش می یابد. اگر بیمار شواهد بالینی در مورد بیماری فعال کبد یا 2 مقدار ALT یا AST بیشتر از ULN نشان داد ، درمان را شروع نکنید.
  2. به دلیل خطر ابتلا به نارسایی کبدی بالقوه کشنده، تولکاپون فقط در بیمارانی که در هنگام دریافت لوودوپا / کاربی دوپا دچار نوسانات علائمی می شوند و افرادی که پاسخ رضایت بخش و یا کاندیداهای مناسبی برای سایر روشهای درمانی جانبی ندارند ، مناسب است. اگر بهبود بالینی بعد از 3 هفته از درمان مشاهده نشود (صرف نظر از دوز) ، درمان تولکاپون باید قطع شود.
  3. به پزشک معالج که در صورت افزایش خطر صدمات کبدی ،از تولکاپون استفاده می کند ، به شدت توصیه می شود که بیماران را از نظر صدمات کبدی ضروری کنترل کند. بیماران باید از علائم کلاسیک بیماری کبد (به عنوان مثال ، مدفوع به رنگ زرد) و موارد غیر اختصاصی (به عنوان مثال ، خستگی ، از بین رفتن اشتها ، بی حالی) ، مانیتور شوند
  4. بیمارانی که شواهدی از آسیب کبدی در هنگام تولکاپون دارند و به دلایلی ازدوره مصرف دارو خارج شده اند ، ممکن است در صورت تجویز مجدد تولکاپون ، در معرض خطر آسیب کبدی قرار گیرند. بر این اساس ، چنین بیمارانی معمولاً نباید برای معالجه مجدد در نظر گرفته شوند.
  5. اگرچه نظارت مكرر آزمايشگاهي براي بررسی آسيب سلول هاي کبدي توصيه مي شود ، اما مشخص نيست كه نظارت دوره اي آنزيم هاي كبدي از بروز نارسايي كامل كبدي جلوگيري خواهد كرد. با این حال ، به طور کلی اعتقاد بر این است که تشخیص زودرس آسیب کبدی ناشی از دارو به همراه عدم مصرف دارو، احتمال بهبودی را افزایش می دهد. بر این اساس ، برنامه نظارت بر کبد زیر توصیه می شود.
  6. قبل از شروع درمان با تولکاپون ، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی باید آزمایش های مناسب را انجام دهد تا از وجود بیماری کبد جلوگیری کند. در بیمارانی که مشخص شد کاندیدای مناسبی برای درمان با تولکاپون هستند ، سطح ALT و AST باید در ابتدا و سپس به صورت دوره ای (یعنی هر 2 تا 4 هفته) برای 6 ماه اول درمان اندازه گیری شود. پس از 6 ماه اول ، نظارت دوره ای با توجه به وضعیت بالینی در فواصل زمانی مشخص توصیه می شود. اگرچه نظارت مکرر بیشتر احتمال تشخیص زودرس را افزایش می دهد. اگر دوز به 200 میلی گرم 3 بار در روز افزایش یابد ، باید مانیتورینگ آنزیم کبدی قبل از افزایش دوز صورت گیرد و سپس هر 2 تا 4 هفته طی 6 ماه اول آزمایشات لازم انجام شود. پس از 6 ماه ، نظارت دوره ای با توجه به وضعیت بالینی در فواصل زمانی مشخص توصیه می شود.
  7. اگر ALT یا AST بیش از 2 برابر حد بالایی نرمال (ULN) باشد یا اگر علائم و نشانه های بالینی نشان دهنده شروع اختلال عملکرد کبدی است (مثلاً تهوع مداوم ، خستگی ، بی حالی، بی اشتهایی ، زردی ، ادرار تیره ، خارش ، وحساسیت به لمس ربع فوقانی سمت راست بدن) باید تولکاپون قطع شود.
  8. تغییر تفکری / رفتاری غیرطبیعی: ممکن است شامل عقاید پارانوئید ، توهم ، سردرگمی ، رفتار شبیه روان پریشی ، بی نظمی ، رفتار پرخاشگرانه ، تحریک و هذیان باشد.
  9. تضعیف CNS: بیماران گزارش کرده اند که هنگام انجام فعالیت های روزمره زندگی خود دچار خواب آلودگی شده اند که بدون علائم هشدار دهنده قابل توجه رخ می دهد. نظارت بر خواب آلودگی در روز یا اختلال در خواب لازم است.
  10. اسهال: با تاخیر (شروع پس از 2 تا 12 هفته) همراه بوده است. با احتیاط در بیمارانی که بیماری دستگاه گوارش دارند یا در معرض خطر کم آبی بدن هستند.
  11. توهم: ممکن است باعث توهم شود (در عرض 2 هفته) ، که ممکن است با کاهش لودوپا بهبود یابد. این عارضه ممکن است در بیماران بالای 75 سال افزایش یابد.
  12. هماچوری: 2 تا 5 % از بیماران در کارآزمایی های بالینی دچار هماچوری شدند.
  13. اختلالات Impulse control: عوامل دوپامینرژیک مورد استفاده در بیماری پارکینسون یا سندرم پاهای بی قرار با رفتارهای اجباری همراه بوده اند که به صورت قمار پاتولوژیک ، افزایش میل جنسی (افزایش بیش از حد) و / یا خوردن زیاد است. بحث بر سر این است که آیا این پدیده مربوط به بیماری زمینه ای ، رفتارهای قبلی / اعتیاد و... است یا مرتبط به درمان دارویی است. کاهش دوز یا قطع درمان ممکن است دربرخی موارد، باعث بهبود رفتاری شود.
  14. افت فشار خون اورتوستاتيك ، اسهال ، توهم ، اختلالات روانپزشکی ، راببيديوليز ، اختلال درعملکرد كليه و كبد ، هماتوري ، hyperpyrexia، سردرگمي و اختلالات فیبروتیک ممكن است رخ دهد.
  15. ممکن است با ریسک بالاتر ملانوم در بیماران مبتلا به پارکینسون مرتبط باشد.
  16. با مهار کننده غیر انتخابی MAO (یعنی مهار کننده های MAO-A) مصرف نشود. این ترکیب ممکن است منجر به مهار اکثر مسیرهای متابولیسم طبیعی کاتکول آمین شود.
  17. دیسکینزی: با احتیاط در بیماران مبتلا به دیسکینزی استفاده می شود. تشدید دیسکینزی گزارش شده است. کاهش دوز لوودوپا ممکن است مورد نیاز باشد ، به خصوص در بیماران با دوز لوودوپا> 600 میلی گرم روزانه یا با دیسکینزی متوسط تا شدید.
  18. عوامل دوپامینرژیک پس ازقطع دارو یا کاهش ناگهانی دوز ، با سندرم شبیه به سندرم بدخیم نورولپتیک همراه هستند. در صورت قطع درمان ، بیماران باید از نزدیک تحت نظارت قرار گیرند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍
دیگران می‌خوانند   
(ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود روش آسان طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار 6 روش فوق العاده برای پرپشت شدن گل حسن یوسف موخوره را با این 6 روغن از بین ببرید! | سلامت و زیبایی مو؛ با این روغن های طبیعی 10 خواص معجزه آسای زردچوبه برای سلامت و شادابی پوست
منتخب روز