ساعدنیوز
ساعدنیوز

معرفی خواص دارویی گیاه بنگ دانه

  دوشنبه، 03 آبان 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
معرفی خواص دارویی گیاه بنگ دانه
بنگ دانه دارای طبع گرم است و ترکیباتی نظیر املاح معدنی ، فیبر و مقداز زیادی آلکالوئیدهای تروپان ، هیوسیامین و اسکوپولامین را دارد و وجود ترکیب آلکالوئیدها در برگ­ ها مقدار بیشتری است.

گیاه بنگ دانه (بذرالبنج) سراسر اروپا بخصوص یوگسلاوی، منطقه مدیترانه و نقاط مرکزی و غربی آسیا، آفریقای شمالی، آمریکای شمالی و همچنین استرالیا یافت می شود. در بعضی از نقاط جهان به عنوان علف هرز رشد می­کند.

اخیرا در آمریکای شمالی بومی سازی شده و در ایران نیز در مناطقی نظیر آذربایجان و استان­های مرکزی در مزارع بایر, مراتع و زمین­های کم حاصل به وفور به چشم می­خورد. توصیه می شود جهت استخراج الکالوئیدهای آن برای مصارف درمانی اقدام لازم به عمل آید.

مشخصات گیاهشناسی بذرالبنج یا بنگ دانه

بذر البنج ، بارداق اوتو ، قره بات بات ، دیش اوتی Hyoscyamus niger L از خانواده­ سیب زمینیان Solanaceae است بنگ دانه گیاهی علفی و بوته ای است که ارتفاع آن تا 80 سانتی متر می رسد. برگ ها تقریبا مثلثی و نوک تیز و دارای بریدگی های نسبتا عمیقی هستند؛ به طوری که به لوب هایی نامساوی و نوک تیز تقسیم شده اند. طول برگ ها به 20 و عرض آنها به 7 سانتیمتر می رسد و در قسمت انتهایی ساقه بدون دمبرگ می باشند. رنگ برگ ها سبز روشن است. گل های گیاه اکثراً زرد کمرنگ می باشد و شبکه ای ظریف به رنگ بنفش یا ارغوانی سطح گلبرگ ها را پوشانده که خود یکی از کلیدهای شناسایی گل های بنگ دانه است. این گل ها اکثرا در یک طرف ساقه با فواصل نسبتاً منظم قرار می گیرند و در قسمت انتهایی ساقه به صورت مجتمع درمی آیند. گل ها پس از رشد کامل به میوه ای پوشینه تبدیل می شوند که حاوی تعداد زیادی دانه های کروی و ریز است که به رنگ قهوه ای کمرنگ می باشند. میوه پوشینه که حدود نیم سانتیمتر قطر دارد. با کاسبرگ های کوزه مانند که پنج نوک تیز در دهانه دارند، محصور شده و دیده نمی شود. این گیاه اصولاً دوساله است، ولی انواع یکساله آن نیز وجود دارد. گیاه بنگ دانه و به خصوص دانه های رسیده آن بسیار سمی است؛ به طوری که می تواند باعث مرگ شود. قسمت مورد استفاده گیاه برگ و دانه های آن است.

کپسول بذرالبنج

ترکیبات بذرالبنج یا بنگ دانه

گیاهان جوان بیشتر حاوی هیوسین و مقدار کمتری هیوسیامین هستند؛ در حالی که گیاهان رسیده مقدار بیشتری هیوسیامین دارند و آلکالوئید اصلی آنها را تشکیل می دهد. مقدار آلکالوئیدها در ریشه این گیاه 0/16 درصد، در دانه ها 0/1 درصد و در برگ ها تا 0/08 درصد می باشد. ترکیبات مهم دیگر شامل رزین، تانن، موسیلاژ و آلکالوئیدهای آپوآتروپین، آتروپین، کوسکوهیگرین، کلوین، اسکوپین، پیریدین، تروپین و اسکوپولین است. همچنین، ترکیبات دیگری از جمله اسیدبوتیریک، کومارین و گلوکوزید تلخ هیوسی پیکرین در گیاه وجود دارد.

خاصیت دارویی و موارد استفاده از گیاه بنگ دانه

این گیاه تقریباً سمی است و حشرات هم از شیرابه آن نمی خورند. نوعی بنگ دانه نیز موجود است که یکساله می باشد ولی نوع دو ساله آن اثر داروئی بیشتری دارد. از دانه این گیاه روغن زرد مایل به سبزی استخراج می شود که مصارف داروئی و درمانی دارد. این گیاه دارای خاصیت ضد تشنج و آرام کننده و مخدر بوده. از این جهت است که افراد معتاد هنگام عدم دسترسی به مواد مخدر دانه های این گیاه را پودر کرده و در خمیرنان گذاشته فرو میبرند و به حالت نشاط در می آیند اما از عواقب وخیم آن خبر ندارند. این گیاه بازکننده مردمک چشم بوده و خواب آور نیز هست و افرادیکه به عللی نمی توان برای آنان مرفین تجویز نمود مانند بعضی بیماران عصبی و اختلالات دماغی از این گیاه استفاده میگردد. در سرفه های تشنجی، برنشیت های مزمن، دردهای عصبی، داءالرقص، نقرس، احساس چنگ زدگی در معده، هیستری (حمله، ترس)، هیجانات و بی خوابی می توان از این گیاه استفاده نمود. چون گیاه بنگ دانه تقریباً سمی است لازم است مصرف آن بصورت خوراکی بدستور و زیر نظر پزشک باشد. در این مقاله از ساعد نیوز به معرفی مهم ترین خاصیت دارویی ان می پردازیم.

بذر بنگ دانه

خواص بنگدانه برای اعصاب

ساقه برگدارتازه گیاه برای از بین بردن دردهای عصبی ،تسکین سردردهای عصبی و سردردهای یکطرفه (میگرن) به صورت پماد ،بخور موثر می باشد.

اسکوپولامین موجود در این گیاه دارای ویژگی تسکین دهنده سلسله اعصاب با اثر بسیار قوی می باشد و از آن در موارد درمان و آرام نمودن بیماریهای عصبی ، فلج های هیجان انگیز (پارکینسون) و داء الرقص مصرف می گردد.

خواص بنگدانه برای درمان سرفه

در معالجه بیماری های تنفسی استفاده خوراکی این گیاه با رعایت احتیاط لازم سفارش می شود. در این موارد استفاده دو دهم گرم گرد برگ بذرالبنج سه بار در روز یا استفاده عصاره برگ آن به مقدار پنج دهم تا یک دهم گرم مجاز است.

خواص بنگدانه برای کودکان

بنگدانه دارویی است که گفته می شود برای کودکان دارای مشکلات رفتاری بسیار مناسب است. گفته می شود که به کودکان نوپا عصبی ، بی قرار ،غر زدن کمک می کند ، به ویژه هنگامی که خواب کم دارند.

اما همچنین کودکان با اختلالات خواب می توانند از Hyoscyamus طبق آموزش هومیوپاتی بهره مند شوند. اگر کودک شما اغلب شب ها با کابوس های شب بیدار می شود یا پس از ناراحتی قادر به خوابیدن نیست ، می توانید Hyoscyamus را امتحان کنید.

Hyoscyamus یک داروی هومیوپاتی است که اغلب برای علائم ADHD معمولی توصیه می شود. کودکانبی قرار که دیر درک می شوند و در به خاطر سپردن مسائل مشکل دارند ، باید واکنش ویژه ای به Hyoscyamus داشته باشند. با این حال ، خوددرمانی در اینجا توصیه نمی شود: در مورد ADHD و سایر مشکلات رفتاری ، ابتدا باید با روانپزشک کودک مشورت کنید.

درمان بیماری صرع

با توجه به شیوع بیماری سرع و عدم پاسخ روش های درمانی نوین برای اینگونه بیماران مطالعاتی در ایران انجام شده است که به بررسی اثر دارویی بنگ دانه بر روی صرع انجام شده و و نتیجه ان به تاثیر مثبت این گیاه بر روی روند بیماری دارد.

درمان درد دندان

در برخی موارد از برگ­های له شده بنگ دانه که دارای بوی زننده ­ای است به صورت ضماد برای دندان درد استفاده می­شود. 3 عدد از دانه ­های آن را در یک لیوان شیر خیسانده و به افرادی که دچار درد معده هستند می­دهدن تا درد تسکین یابد.

دیگر خواص دارویی بنگ دانه

  1. بنگ دانه دارای خاصیت ضد تشنج می باشد، آرام کننده و مخدر است، باز کننده مردمک چشم و خواب آور می باشد.
  2. بنگ دانه دارای اثر ضد درد، خواب آور، بازکنندهٔ مردمک چشم و خلسه آوراست.
  3. روغن دانه های این گیاه بیشتر جهت ضماد به ویژه در دردهای روماتیسمی مفاصل و نقرس به کار میرود.
  4. در هندوستان از برگ گیاه به همراه گنجا و پودر دانه ها برای آرام کردن دندان درد به صورت سیگار مصرف می نمایند. در روسیه از مخلوط بنگ دانه، مریم گلی و تاتوره به صورت سیگار جهت آرام کردن آسم مصرف می کنند.
  5. همچنین ، از عصاره ی آن برای سفتی غدد پستان ومعالجه کارسینوما ، سرطان پاروتید و زخم های سرطانی به کاربرده می شود..
  6. از دانه های گیاه برای تهیه شیاف جهت دردهای رحم مصرف می گردد. دانه ها دارای خاصیت ضد درد و مخدر می باشند.
  7. پماد عصاره بنگ دانه با آرد جو به جهت معالجه ورم های گرم و درد چشم و گوش موثر است.
  8. پماد آن با آرد باقلا جهت جلوگیری از بزرگ شدن پستان و بیضه ها مفید می باشد.
  9. در از بین بردن غیر اردای گرفتگی عضلات مفید می باشد.

مضرات استفاده از بنگ دانه

مصرف نابجا و بیش از اندازه­ی ترکیبات و بخش­های هوایی بنگ دانه در فرد ایجاد مسمومیت می­کند. تدیخین دود حاصل از برگ در برخی از افراد موجب تشنج و اختلالات دو قطبی و علائم مسمومیت شامل ترشح بی حد بزاق ، سر درد ، سرگیجه ، تندی نبض ، تشنج ، کما و مرگ است.

استفاده در دوران حاملگی و شیردهی ممنوع می باشد.

افرادی که بیماری ھای قلبی،یبوست، افراد مبتلا به سندرم داون، کسانیکه تب و اختلالات گوارشی دارند نباید از این گیاه مصرف نمایند. بنگ دانه با برخی داروھا تداخل دارد و موجب خشکی بیش از حد پوست، گیجی، کاھش فشار خون، افزایش ضربان قلب و ... می گردد.

در طب سنتی آذربایجان ” ترکه داوا” خوردن دانه ­ها و قسمت­های هوایی گیاه بنگ دانه را موجب دیوانگی فرد دانسته ­اند.

حرف پایانی

این گیاه با وجود اینکه یک گیاه دارویی تلقی می شود اما همه انواع بنگ دانه سمی و خطرناک می باشد. گونه های دیگر آن در ایران H.muticus و H.reticulatus هستند که در بیشتر نقاط ایران مشاهده می گردند. و مصرف خود سرانه ان به یچ عوان توصیه نمی شود. با توجه به وجود چندین نوع هیوسیاموس در ایران و گسترش آن در نواحی مختلف ، لازم می باشد همگان با این گیاه سمی آشنا باشند ، چرا که مسمومیت های منجر به مرگ ، به ویژه در کودکان که علاقه یفراوانی به بازی با میوه ی آن دارند گزارش گردیده است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (250 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (228 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (100 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (92 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (72 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (59 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (55 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (55 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (53 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینش ثبت کرد+ عکس (45 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (39 نظر) پاسخهای خنده دار دانش آموز ایرانی به سوالات درس تاریخ مرزهای وقایع تاریخی رو جابجا کرد+عکس/ معلمشون بعد دیدن این جوابها سر به کوه و بیابون گذاشته🤣 (31 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (30 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (29 نظر)
دیگران می‌خوانند   
سلفی خاص فرشته حسینی با کیوان سریال مرداب در پشت صحنه جنگل آسفالت/ چقدر جفتشون خوب درخشیدن+عکس نگاهی به بشقاب صبحانه شیک و اروپایی خواهر ساره بیات/ چه کافه لوکس و دلبازی+عکس اولین عکس گرفته شده از مازیار لرستانی بعد از تولد/ چه نوزاد گوگولی و نازی! ماجرای گم‌شدن «یسنا»، دختر چهارساله روستای «یلی‌بدراق» + ویدئو ماجرای ناپدید شدن مجسمه 5 میلیاردی یک هنرمند تهرانی صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پیغمبر به پسره گفت مادر پیرتو شوهر بده گفت نمیشه اون حتی نمیتونه راه بره و مادره زد تو سر پسرش که خفه شو تو بهتر میفهمی یا پیغمبر +ویدئو😂👌 تغییر استایل احسان علیخانی در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس فال انبیاء روزانه پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 این مرد بعد دیدن چهره واقعی عروس خودکشی کرد! +عکس خلاقیت خنده دار راننده ارومیه ای، با نوشته جالب پشت وانت حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 دانلود آهنگ جدید "قسم» رضا صادقی +فیلم/ شبا بهت فکر میکنم هنوز هنوز عکسات توی خونمونه... گوشزد رهبر انقلاب به نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا درباره اجرایش +عکس شباهت بی حد و اندازه رابعه اسکویی به پدرش/ مگه داریم انقدر شباهت+عکس عکس تازه منتشر شده از داریوش مهرجویی تام هنکس با هوش مصنوعی جنجال به راه انداخت+ عکس (تصاویر) تنگه قاهان؛ بهشتی چهار فصل در دل کویری قم نفرین شاه باستانی ایران؛ مهمترین یادگار تاریخ شوخی خنده دار احسان علیخانی با لوله‌کش خوش‌ صدا؛ ما آب حوض، شما شیر موز +ویدیو/ سالن رفت رو هوا😂 رونمایی از بازیگر 2 متری سینمای ایران که از بهرام افشاری هم قدبلندتر است+عکس فال روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 رقص خنده دار دو پرنده وسط جاده با آهنگ شاد ترکی/از سلاطین حرکات منظم😂+ویدئو فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 روایت جالب رهبر انقلاب از مخفی شدن در یک روستای سرسبز و خوف انگیز در مشهد/ خون دلی که لعل شد+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 عاشقانه های جذاب سارا والیانی، آسیه گیلدخت و همسر دومش محسن !+عکس فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی خیابانی کولاک به پا کرد؛ صحبت های بی سابقه جواد خیابانی با وزیر ورزش+ فیلم تعریف و تمجید رهبر معظم انقلاب از طعم کیک خوشمزه مادر شهید ارمنی/هر کجا تو با منی من خوشدلم +ویدئو ضیافت باربیکیو همسر شاهرخ استخری در یک مهمونی دورهمی/ رژیم پَر😂+عکس نگاهی به حیاط بسیار ساده و بدون تجملات خانه مصطفی خمینی، پسر ارشد امام خمینی+ویدیو/ منزلی با بافت قدیمی و سنتی نگاهی به ماشین خوش رنگ امیرمحمد یزدانی ستاره کُشتی/ این ماشینو باید قاب کرد زد به دیوار +عکس خلاقیت خنده دار دانش آموز ایرانی که خودش را به عنوان هدیه به معلمش داد/ خدایا چیه این نسل جدید😂 خلاقیت یک دانش آموز ایرانی برای فرار از مدرسه حماسه آفرید+فیلم/ یعنی آدم میمونه تو کار این بچه ها... خلاقیت زیبا و سنتی طورِ پیرمرد دوره گرد شیرازی در فروش میوه نوبرانه بهاری با اُلاغش +عکس/ با دیدنش انگار به گذشته ها سفر میکنین😍 رونمایی از مادر جوان و کم سن و سال رهام هادیانِ گروه ماکان بند/ چقدرم باکلاس و مهربون+عکس رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅
تیتر امروز   
ماجرای ناپدید شدن مجسمه 5 میلیاردی یک هنرمند تهرانی دانلود آهنگ جدید "قسم» رضا صادقی +فیلم/ شبا بهت فکر میکنم هنوز هنوز عکسات توی خونمونه... گوشزد رهبر انقلاب به نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا درباره اجرایش +عکس (تصاویر) تنگه قاهان؛ بهشتی چهار فصل در دل کویری قم نفرین شاه باستانی ایران؛ مهمترین یادگار تاریخ فال روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 روایت جالب رهبر انقلاب از مخفی شدن در یک روستای سرسبز و خوف انگیز در مشهد/ خون دلی که لعل شد+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 فال انبیاء روزانه پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی این مرد بعد دیدن چهره واقعی عروس خودکشی کرد! +عکس
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...