مهمترین عوارض روکش دندان

  جمعه، 26 دی 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
مهمترین عوارض روکش دندان
روکش دندان ( crown یا dental cap) نوعی رستوریشن دندانپزشکی است که مانند یک کلاه به طور کامل روی تاج دندان یا بخش پروتزی ایمپلنت دندانی (اباتمنت ) قرار میگیرد. روکش دندانی اغلب بر روی دندان هایی استفاده میشود که به صورت گسترده ای تخریب شده اند.

روکش دندان ( crown یا dental cap) نوعی رستوریشن دندانپزشکی است که مانند یک کلاه به طور کامل روی تاج دندان یا بخش پروتزی ایمپلنت دندانی (اباتمنت ) قرار میگیرد. روکش دندانی اغلب بر روی دندان هایی استفاده میشود که به صورت گسترده ای تخریب شده اند. روکش ها معمولا با موادی به نام سمان دندان(چسب روکش) به دندان چسبانده میشوند .روکش دندان همان چیزی هست که از آن بعنوان پروتز ثابت دندان یاد میشود.روکش دندان میتواند از جنس سرامیک و یا فلز ویا ترکیبی از هر دو باشد که پس از قالبگیری از دندان در مطب توسط دندانپزشک شما،به لابراتوار دندانسازی فرستاده میشود تا توسط تکنسین دندانسازی ساخته شود.

مهمترین عوارض روکش دندان

اگر متخصص پروتز به شما بگوید روکش دندان می تواند عوارضی داشته باشد حتما تعجب خواهید کرد. اما جای نگرانی نیست. این عوارض غالبا زمانی رخ می دهند که عمل روکش دندان به درستی انجام نشده و یا بیمار مراقبت های لازم را به عمل نیاورد. مهمترین عوارض روکش دندان عبارتند از:

احتمال بروز عفونت

بالاخره این احتمال وجود دارد که بعد از روکش دندان عارضه عفونت رخ بدهد. این حالت بستگی به این دارد که قبل از انجام عمل روکش دندان تمیز کردن محیط داخلی دهان انجام گرفته و همچنین متخصص پروتز مطمئن باشد که کوچکترین عفونتی در ناحیه دندان مورد نظر وجود ندارد. یک متخصص پروتز قبل از این که روکش دندان را بگذارد ابتدا باید این قسمت را به خوبی تمیز کند و مطمئن باشد که کوچکترین ذره خارجی در آن ناحیه از دندان وجود ندارد. تا از بروز عفونت دندانی جلوگیری شود

حساسیت و آلرژی به روکش دندان

برخی از افراد به مواد به کار رفته در روکش دندان حساسیت دارند. البته این حساسیت در موارد کم رخ داده و غالبا در مدت کوتاهی درمان می شود. متخصصین پروتز در چنین مواردی از داروهای ضد حساسیت برای بیمار استفاده می کنند. البته با توجه به تفاوت در جنس روکش دندان حساسیت افراد به انواع روکش ها نیز متفاوت خواهد بود.

پوسیدگی و خراب شدن دندان

آیا می دانید اگر روکش دندان به خوبی در جای خود قرار نگیرد، میکروب ها و مواد غذایی می توانند به زیر آن نفوذ کرده و در نتیجه این تجمع، پوسیدگی دندان رخ بدهد؟ به همین دلیل است که توصیه می کنیم عمل روکش دندان را به متخصص پروتز مجرب بسپارید تا از کیفیت عمل انجام شده اطمینان حاصل شود. همان گونه که می دانید بعد از قرار دادن روکش، جابجا کردن آن بسیار سخت است در نتیجه باید دقت کافی در انجام کار داشت.

مشکل در تطابق فک ها بر روی یکدیگر

زمانی که روکش بر روی دندان قرار می گیرد اگر ارتفاع روکش دندان از دندان های دیر بالاتر و یا پایین تر باشد در هر دو حالت مشکل ایجاد خواهد کرد. کمتر بودن ارتفاع منجر می شود در حین غذا خوردن، فشار بیشتری به دندان های دیگر وارد شود زیرا دندان روکش شده از دسترس خارج است. اگر ارتفاع روکش دندان زیاد باشد اجازه نمی دهد دو فک بر روی هم قرار گیرند در نتیجه مدام روش در لثه فرو رفته و به بافت لثه آسیب می زند. اکیدا توصیه می کنیم که عمل روکش دندان را به متخصص پروتز ماهر بسپارید تا مشکلات بیان شده رخ ندهد.

لق شدن روکش دندان

قاعدتا روکش دندان دندان نباید بعد از جای گذاری حرکت کند اما اگر این عمل به درستی انجام نشود بعد از مدتی لق شده و می افتد که بیمار باید مجددا برای عمل روکش دندان هزینه ای را در نظر بگیرد البته به شرطی که در این اتفاق آسیبی به دندان وارد نشده باشد.

چه زمانی نیاز به روکش کردن دندان هست ؟

روکش کردن دندان زمانی دندان شما نیاز به روکش دارد که تاج دندان، به شدت آسیب دیده و با ترمیمهای معمول قابل پر شدن نیست، یکی از مواردی که این موضوع را باعث می شود، بعاز درمان ریشه (عصب کشی) است.

چرا که دندانی که نیاز به روت کانال یا عصب کشی دارد، نه تنها به علت پوسیدگی بخش وسیعی از تاج خود را از دست داده بلکه بعد از درمان ریشه نیز خشک و شکننده میشود و چه بسا اگر ترکی در تاج دندان باشد، دندان خرد شده و از بین می رود.مورد دیگر سمپتومها و علایم ترک در دندان است، که شایعترین علامت آن درد دندان در حین جویدن است. و دندانپزشک معمولا از طریق دق کردن دندان در جهات مختلف به آن پی میبرد. مورد دیگر استفاده از روکش ( البته انواع خاص پروتز های ثابت دندان ) بد رنگی های دندانی است.روکش کردن دندان معمولا بدون درد است

قیمت روکش دندان

هزینه روکش دندان چقدر است؟ برای پاسخ به این پرسش باید گفت این هزینه بسته به جنس روکش و دستمزد دندانپزشک و هزینه لابراتوار میتواند متفاوت باشد.منظور از جنس روکش دندان بیشتر نوع آن است که غالبا فلزی، سرامیکی ، پرسلن باند شده به فلز و یا زیرکونیوم ( یا همان روکش دندان زیرکونیم ) میباشد. معمولا ارزانترین روکشها، همین روکشهای پرسلن باند شده به فلز هستند که البته قیمت روکش دندان در آنها هم به آلیاژ زیر آن بستگی دارد . اما با آلیاژ مرسوم در لابراتوارهای دندانی ، به صرفه ترین هزینه روکش دندان را دارند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس (224 نظر) (فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (193 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (182 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (114 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (96 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (95 نظر) مسعود پزشکیان: برای ثبت نام بچه هایم در مدرسه هر جای که می‌رفتیم پول می‌خواستند؛ خب پول نداشتیم و با همان حقوقی که داشتیم به زور می‌توانستیم زندگی را بگذرانیم+ویدیو (94 نظر) مروری بر تصاویر محسن رضائی در دوران جنگ / از حضور در پشت مسلسل تا برنامه ریزی جنگ در سنگر با هاشمی رفسنجانی و پذیرایی با نخود و کشمش (85 نظر) ژیلا صادقی : شهروند آمریکا هستم و شاید به آمریکا برگردم (80 نظر) الهام چرخنده با ناراحتی قلبی راهی بیمارستان شد / الهام چرخنده : چون قلبم تقوا داشت الان ظاهرم رو شبیه به قلبم کردم (79 نظر) ژیلا صادقی : هر وقت دلم برای امام رضا(ع) تنگ میشه خود آقا میفهمه و هیچوقت سلام منو بی جواب نگذاشته (70 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری رشت برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ ایستاده باید تشویقش کرد+عکس (57 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای متین سیروسی رقیب مشهدی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد مشهدی و گرگ پارسی (54 نظر) ژیلا صادقی : چون خیلی شاد و خوب زندگی می کنم به خاطر همین 47 سال بهم نمیاد (53 نظر) مهمانی تمام و کمال الهه منصوریان برای اعضای خانواده اش بعد از آشتی با پدرشان+ویدئو/سنگ تمام خواهران ووشوکار در میزبانی از پدر (50 نظر)
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 14 شهریور ماه 1403
فال ابجد روزانه چهارشنبه 14 شهریور 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 14 شهریور ماه 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 14 شهریور ماه 1403
روایت سفرهای خارجی دامادِ پزشکِ احمدی‌نژاد به چین و آمریکا / پاسپورت داشتم اما نرفتم!
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403 + فیلم
آشتی دادن جورجینا با مادر شوهر و خواهر شوهرهایش! / عروس بازی درآوردن نامزد رونالدو رابطه‌ها رو شکرآب کرد!
کاملترین لیست لوازم تحریر برای تمامی مقاطع تحصیلی/ این لیست رو موقع خرید حتما با خودت داشته باش
توضیحات طرف دعوای «صابر ابر» درباره ادعا‌های تهدید: یک پرونده معمولی موجر و مستأجر است
خانه‌داری یک کدبانو؛ 4 ترفند کاربردی و تضمینی برای خشک کردن انجیر بدون سیاه شدن+جزئیات
مردی که اجازه داد 80 غریبه به زنش تجاوز کنند +جزئیات
(تصاویر) انقراض دایناسور ها یا یک دروغ تاریخی؟!/ کشف دایناسور هایی که هنوز زنده اند شمارا حیرت زده میکند!
عکس دونفره‌ی اکبر عبدی و همسرش در تراس دلباز و بزرگ خانه‌/ چه مبلمان خوشگلی هم واسه تراس زیباشون در نظر گرفتن!
با 8 مورد عجیبی که عمر را کوتاه می‌کنند آشنا شوید
(ویدئو) دور دور فوق لوکس محمدرضا گلزار با بنز کروک و مشکی در خیابان فرشته تهران!
منتخب روز   
در آستانه سالروز شهادت امام رضا(ع)؛ مروری بر حال خوش رهبر معظم انقلاب با لباس یکدست سفید در غبارروبی ضریح امام هشتم+عکس (عکس) رونمایی از عروس ترکیه‌ای خاندان احمدی‌نژاد + تصاویری از لباس عروسی ساده او از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس شهاب حسینی: وقتی پدرم فوت کرد دیوانه شدم، دست روی دلم نگذارید که اشکم در میاد رهبر معظم انقلاب: فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود و بعد دشمن ما شد، دشمنی بی‌ضرر و بی‌خطر+ویدیو رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی