موکوسل از کجا می آید؟ و درمان آن چیست؟

  پنجشنبه، 04 دی 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
موکوسل از کجا می آید؟ و درمان آن چیست؟
موکوسل از کجا می آید؟ آن ها در میان غدد بزاقی که ترشح بزاق در دهان شما را بر عهده دارند، ایجاد می شوند.

موکوسل از کجا می آید؟ آن ها در میان غدد بزاقی که ترشح بزاق در دهان شما را بر عهده دارند، ایجاد می شوند.

بزاق از درون یک غده بزاقی از طریق لوله های کوچکی به درون دهان شما حرکت می کند. یکی از این کانال ها ممکن است آسیب ببیند و یا مسدود شود. این امر اغلب در صورتی اتفاق می افتد که شما به طور مکرر گونه خود را گاز بگیرید.هم چنین ضربه زدن به صورت می تواند باعث اختلال در لوله شود. آیا در ماه گذشته توپ بسکتبالی به صورتتان برخورد نکرده است؟ شاید این مجرم اصلی باشد.زمانی که مجاری آسیب می بیند، چه اتفاقی می افتد؟ مخاط به بیرون نشت می کنند و باعث ورمی کیست مانند می شوند. زمانی که لوله مسدود شده باشد نیز اتفاقی مشابه می افتد.

علایم موکوسل

موکوسل ها اغلب در داخل دهان در ناحیه پایین لپ، سقف دهان و یا زیر زبان ظاهر می شوند. آن هایی که در کف دهان هستند، رانولا نامیده می شوند. اینها نادر هستند، اما چون بزرگ تر هستند، می توانند مشکلات بیشتری در گفتار، جویدن و بلعیدن به وجود آورند.

موکوسل ها ممکن است دارای این ویژگی ها باشند:

  • قابل حرکت و بدون درد
  • نرم، گرد، گنبدی شکل
  • سطح صاف یا نیمه شفاف و یا رنگ مایل به آبی
  • ۲ تا ۱۰ میلی متر قطر

جراحی کیست لب

افراد موظف هستند با مشاهده علائم هرگونه کیست سریعا به متخصص لثه مراجعه نمایند تا به رفع این مشکل و جلوگیری از عوارضات ناشی از آن بپردازید و در صورت لزوم جراحی کیست لب را توسط متخصص انجام دهند .جراح لثه در ابتدا به معیانه بالینی ، پرسش های نوع علائم در افراد و همچنین مشاهده آزمایش بیوپسی در میابد که کیست لب در چه وضعیتی قرار داشته و از چه نوعی می باشد وچگونه درمان و یا جراحی برای او مناسب است .متاستفانه کیست لب اگر مورد درمان قرار نگیرد موجب مشکلات بسیار زیادی برای لب ، دهان ، دندان ، لثه و همچنین بروز سرطان میگردد بنابراین توصیه میشود افراد با دیدن علائم کیست هر چه سریع تر به دندانپزشکی و نوع کیست خود را مشخص کنند و به درمان و جراحی کیست لب برای درمان خود اقدام نمایند .

موکوسل اغلب بدون درمان خوب می شود. اما گاهی اوقات درمان سرخود آنها را بزرگتر می کند سعی نکنید آنها را باز کنید یا خودتان آن را درمان کنید. پزشک متخصص کودکان، متخصص دندانپزشکی کودکان و متخصص دندانپزشکی بارداری خود را از وجود این عارضه باخبر سازید تا به صورت اصولی به شما کمک کند تا این مشکل را برطرف کنید.

از بین بردن غده

پزشک یا دندانپزشک ممکن است از چاقوی جراحی یا لیزر استفاده کند . بی حسی محلی (موضعی) درد را از بین خواهد برد.

ایجاد مجرای جدید

به این روش اصطلاحات marsupialization میگویند (به معنی ،تبدیل یک محوطه بسته به یک کیسه باز از طریق شکافتن و دوختن لبه های دیواره آن به لبه های رحم ). این تکنیک به شکل جدید کانال کمک می کند و به بزاق کمک می کند تا از غده بزاق خارج شود در اصل این عمل بهتر از خارج کردن غده است زیرا برداشتن ساختارهای طبیعی میتواند عملکرد داخل دهان را با مشکل مواجه کند اما بازسازی یا ایجاد مجرای جدید پروسه بهتری است.

سایر درمان ها

انواع دیگر درمان که ممکن است موجب جلوگیری از نیاز به عمل جراحی شوند شامل تزریق استروئید و داروهایی است که به سطح موکوسل اعمال می شوند.

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

این وظیفه شماست تا هر مشکل یا کیستی در دهان خود مشاهده کردید، سریعا به پزشک مراجعه کنید. اناجم این کار به شما اطمینان می دهدکه یک تشخیص علمی و پزشکی از آن کیست انجام داده اید. همچنین می تواند بیماری های بزرگتر و جدی تری که دنبال این کیست می آیند را تشخیص و درمان کند.اگر زخم هایی به قطر بیش از 3 سانتی متر در دهان خود دارید نیز به پزشک مراجعه کنید. اگرچه بیشتر این زخم ها کمتر از 1 سانتی متر هستند و نادرترین حالت آن 3 سانتی متر است اما ممکن است شما جزو نوادر باشید!در بعضی از موارد مشاهده شده که افراد گرچه کیست های کوچک و بی درد دارند اما به پزشک مراجعه نکرده اند. تا هنگامی که به دندانپزشکی مراجعه کنند. دندانپزشک نیز آن ها را به آزمایش بیوپسی و… می فرستد!همچنین در برخی موارد، پزشکان کیست را با جراحی و انجام اعمال پزشکی از بین می برند. اگر شما درحال مطالعه این مقاله هستید، نباید کارتان به عمل جراحی بکشد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (239 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (157 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (133 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (124 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (90 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (74 نظر) ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (65 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (63 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (60 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (51 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (35 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (29 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (27 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (25 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (24 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 4 مرداد 1403
فال روزانه امروز پنجشنبه 4 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 4 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 4 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 4 مرداد 1403+فیلم
تکلیف سربازی مهدی ترابی و علیرضا بیرانوند مشخص شد / پاسخ قاطع مدیران تراکتور به یک سؤال حیاتی
خاطره تکان دهنده ناصرالدین شاه از موزه لوور
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 4 مرداد 1403
راستی آزمایی ادعای جنجالی مجری تلویزیونی پرسپولیسی علیه مهدی ترابی / آیا خرید 70 میلیاردی زنوزی مجبور به رفتن به فجر سپاسی شیراز می شود؟
تماس تلفنی سیدمحمد خاتمی با علی دایی برای عیادت از شهریار فوتبال ایران/ بسیار علاقه‌مند بودم که شخصاً به عیادت شما بیایم اما...+عکس
مادر رهبر معظم انقلاب خطاب به عروسش: تو چرا ساکتی، چیزی نمیگی، سیدعلی هم دلگرم می‌ شود و به دنبال این کارها می‌رود
تابستان و نوشیدنی‌های خنک: آب بهتر است یا شربت؟!
تفاوت گوشی ویتنام و چین چیست: کدام مونتاژ ارزش خرید دارد؟
(عکس) رونمایی از عروسک خوشگل المپیک 2024 پاریس/ چه رنگ جذابی داره + تصاویر کارخانه تولید کننده عروسک المپیک
(عکس) میز عسلی های سنگی و گلدان بسیار خوشرنگ خانه بهرام رادان و همسرش، مینا مختاری/ تاثیر حیرت‌انگیز اکسسوری‌های آبی رنگ درخانه‌ای با مبلمانی به رنگ خنثی
منتخب روز   
ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....