موثرترین حرکات ورزشی برای کنترل لرزش دست ها

  پنجشنبه، 04 فروردین 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
موثرترین حرکات ورزشی برای کنترل لرزش دست ها
یکی از شایع ترین مشکلات افراد مبتلا به پارکینسون، لرزش دست ها می باشد که برای کاهش و درمان آن علاوه بر دارو می توانید چند حرکت ورزشی ساده دست انجام دهید.

از دست های لرزان به طور معمول به عنوان لرزش دست یاد می شود. لرزش دست به خودی خود برای زندگی فرد گزینه خطرناکی نیست، اما می تواند کار های روزمره فرد را با مشکلاتی مواجه کند، همچنین می تواند نشانه هشدار اولیه بروز برخی شرایط عصبی و دژنراتیو (فرسایشی – تخریبی) باشد.در صورت بروز لرزش دست باید به پزشک مراجعه کنید. بسیاری از افراد دست های لرزان را به بیماری پارکینسون مرتبط می دانند، اما بیشترین علت لرزش دست “لرزش اساسی” است.
لرزش اساسی به طور معمول بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد، اما به خوبی قابل درک نیست. تصور می شود ناشی از اختلال در عملکرد طبیعی در قسمت هایی از سیستم عصبی مرکزی مانند مخچه است که این نوع لرزش برای برخی در خانواده ها ایجاد می شود.

محققان به طور قطع مطمئن نیستند چه عواملی باعث وقفه عصبی می شود و چگونه می توان آن را متوقف کرد، همچنین در مورد اینکه آیا لرزش اساسی فرآیندی مخرب است یا خیر مشخص نیست. افرادی که دارای لرزش اساسی هستند لرزش های مکرری را تجربه می کنند که هنگام حرکت نیز بدتر می شوند. لرزش قابل کنترل نیست و اغلب در دست ها، بازوها، سر و تار های صوتی رخ می دهد.

علل لرزش دست چیست؟

به طور معمول مسائل مربوط به مغز به عنوان مسئول لرزش شناسایی می شوند. در برخی موارد علت بروز آن ناشناخته است، اما اغلب لرزش ناشی از شرایط عصبی، اختلالات حرکتی یا سایر مشکلات سلامتی است. برخی از شرایط عصبی که می توانند باعث لرزش دست شوند عبارتند از:

  • مولتیپل اسکلروزیس (MS): بسیاری از مبتلایان به ام اس تا حدی دچار لرزش می شوند، این امر اغلب هنگامی ایجاد می شود که بیماری به مناطقی از مسیر سیستم عصبی مرکزی آسیب برساند که حرکت را کنترل می کند.
  • سکته مغزی: سکته مغزی ایسکمیک زمانی رخ می دهد که لخته خون باعث انسداد شریان شود و از رسیدن خون به مغز جلوگیری کند. این عارضه می تواند باعث آسیب پایدار به مسیر های عصبی و منجر به لرزش شود.
  • ضربه مغزی: آسیب دیدگی مغزی همچنین می تواند به اعصابی که در هماهنگی حرکت نقش دارند آسیب برساند. لرزش دست احتمال می رود هنگامی رخ دهد که صدمه ای روی اعصاب خاصی تاثیر بگذارد.
  • بیماری پارکینسون: بیش از ۲۵ درصد از افراد مبتلا به پارکینسون دارای لرزش مربوط به عمل هستند، همچنین لرزش حین استراحت شایع تری در یک یا هر دو دست دارند. لرزش به طور معمول از یک طرف بدن شروع می شود و به احتمال زیاد به طرف دیگر بدن گسترش می یابد. لازم به ذکر است لرزش در دوره های استرس یا احساسات شدید بارزتر می شود.
  • اختلالات حرکتی
  • موارد زیر نمونه ای از اختلالات حرکتی است که باعث لرزش دست می شود:
  • لرزش اساسی: این یکی از شایع ترین اختلالات حرکتی است که علت آن هنوز ناشناخته است. لرزش به طور معمول دو طرف بدن را درگیر می کند، اما در اکثر مواقع در دست بیشتر دیده می شود. هنگامی که شخص در حال حرکت است، همچنین هنگام ایستادن به طور معمول رخ می دهد. ژنتیک معمولا مسئول نیمی از موارد لرزش اساسی است.
  • لرزش دیستونیک: در یک فرد مبتلا به دیستونی مغز پیام های نادرستی ارسال می کند که در نتیجه آن عضلات بیش از حد فعال می شوند و در آن ها حالت های غیرطبیعی و حرکات نامطلوب پایدار ایجاد می شود. بزرگسالان جوان و افرادی که در سنین میانسالی هستند به احتمال زیاد دچار لرزش دیستونیک می شوند که می تواند در هر عضله ای ایجاد شود.

درمان گیاهی لرزش دست

  • استفاده از اسطوخودوس: یکی از دارو هایی که بیش تر متخصصان طب سنتی برای کنترل استرس و لرزش دست ها تجویز می کنند استفاده از اسطوخودوس می باشد. استفاده از این گیاه برای سیستم عصبی بسیار مفید بوده و می تواند به رفع لرزش دست ها نیز کمک کند. استفاده از اسطوخودوس بسیار راحت می باشد و شما می توانید اسانس آن را به آب حمام و یا بالشت خود اضافه کنید و یا حتی می توانید از دمنوش اسطوخودوس در طی روز بهره بگیرید.
  • چای والرین : والرین یکی از موادی می باشد که از سال های بسیار دور برای درمان تنش و کنترل اعصاب استفاده می شود و برای رفع لرزش دست ها بسیار موثر است. شما می توانید روزانه یک قاشق از عصاره والرین را استفاده کنید تا به درمان مشکل خود کمک کنید. البته استفاده از چای والرین نیز تاثیرات مشابهی دارد و می تواند به درمان استرس و بی خوابی کمک کند.
  • استفاده از مکمل های ویتامین B :اگر لرزش دست های شما مشهود است و اختلالات بسیاری در کار های روزمره شما ایجاد می کند استفاده از مکمل های ویتامین B امری بسیار ضروری می باشد. در واقع این مکمل به سالم ماندن ماهیچه ها و عضلات کمک کرده و می تواند با تقویت آن ها از لرزش دست هایتان بکاهد.

حرکات ورزشی برای کاهش لرزش دست ها

در این قسمت از ساعد نیوز چند حرکت ورزشی برای بیماران مبتلا به پارکینسون را به شما معرفی می کنیم که به کاهش لرزش دست کمک می کند. برخی از تمارین ورزشی سبب کاهش لرزش دست ها در افراد مبتلا به پارکینسون می شوند، این تمرین های ورزشی عبارتند از:

تمرین 1:کش

یک عدد کش پلاستیکی کوچک را بردارید و آن را دور دستان تان قرار دهید و کش را محکم جمع کرده و باز کنید. چند ثانیه در همین حالت بمانید و کمی ریلکس کنید. 10 بار این کار را تکرار کنید.

پوستر حرکت دمبل با دست

تمرین 2:دمبل

یک تمرین عالی برای این گونه بیماری این است که بعد از انجام مرحله قبل، با استفاده از یک دمبل سبک، دست و مچ خود را ورزش دهید. وزن دمبل نباید خیلی سنگین باشد. دست و مچ خود را روی میز قرار دهید و به آرامی دمبل را بالا و پایین کنید و 20 بار این حرکت را تکرار کنید.

تمرین 3:مشت

دست های خود را محکم مشت و سپس باز کنید. انگشت تان را حرکت دهید و به بازترین حالت ممکن برسانید و دوباره ببندید.

تمرین 4:باز کردن دست

دست های خود را باز کنید. مچ دست تان را صاف نگه دارید و هنگام انجام این مرحله آرنج خود را صاف کنید. 20 بار این تمرین را تکرار کنید.

تمرین 5:رساندن انگشت ها بهم

انگشت اشاره و انگشت شست خود را به یک دیگر بچسبانید و سپس انگشت وسط و بعد انگشت حلقه و انگشت کوچک را نیز به آن ها اضافه کنید و دوباره از انگشت کوچک شروع به باز کردن آن ها از هم کنید و دست تان را کمی تکان دهید.

پوستر رساندن انگشتان بهم

تمرین 6:کشش انگشت

انگشت شما باید به سمت پایین بیاید و سپس دوباره آن را به سمت بالا باز کنید. همچنین می توانید آرنج خود را روی میز قرار دهید . 20 بار این حرکت را تکرار کنید.

تمرین 7:تمرین مچ

لبه دست های خود را روی میز بگذارید. قسمت مچ باید بیرون از میز باشد و سپس مچ را به سمت پایین و بعد بالا خم کنید. این مرحله را 20 بار تکرار کنید.برای تقویت مچ می توانید روی صندلی بنشینید و پشت خود را صاف نگه دارید و دست خود را به طور کامل به جلو بکشید و با کف دست دیگر انگشتان خود را به سمت پایین نگه دارید.انگشتان خود را به سمت مچتان خم کنید و به پایین بکشید و تا جایی که می توانید انگشتانتان را خم کنید و آن ها را سمت به بالا و پایین مچتان حرکت دهید. سپس به حالت اولیه خود برگردید.

تمرین 8:چرخش دست به داخل

دست را به سمت داخل بچرخانید؛ به طوری که کف دست شما روبه روی زمین قرار بگیرد. سپس در حرکت بعدی، مخالف این کار را انجام دهید. این ورزش را برای پاهای تان هم تکرار کنید.

تمرین 9:خم و راست کردن انگشت

انگشتان خود را خم کنید و دوباره کمی آن ها را بکشید. تکرار این تمرین بسیار ساده و موثر است.

تمرین 10:خم و راست کردن بازو

برای تقویت عضلات دست، شانه، بازو بنشینید یا بایستید و پشت خود را صاف نگه دارید و پاها را باز کنید. آرنج خود را نزدیک لگن نگه داشته و بازوی خود را از آرنج تا انگشتان بکشید و آرام نفس بکشید و دست خود را به جلو خم کنید و سعی کنید با دست شانه خود را لمس نمایید. سپس بعد از انجام این کار نفس خود را خالی کنید و به حالت اولیه خود بازگردید.این کار را ده بار انجام دهید.

تمرین 11:خم کردن مچ

روی صندلی بنشینید و پشت خود را صاف نگه دارید و دست خود را به طور کامل به جلو بکشید و با کف دست دیگر مچ خود را به سمت پایین نگه دارید و انگشتان و کف دست خود را به سمت مچتان خم کنید و به پایین بکشید و به وسیله دست دیگر نگه دارید و به طرف بدنتان بکشید. سپس به حالت اولیه خود برگردید و این تمرین را برای دست دیگر انجام دهید.همچنین می توانید انگشتان خود را روی میز خم کنید و دوباره آن ها را باز کرده و به حالت اول برگردانید.

تمرین 13:چرخش مچ دست

پشت خود را صاف نگه دارید و مچ دستتان را خم کنید. در حال تنفس آرام مچ دستتان را به جهت های مختلف بچرخانید. جهت چرخش را معکوس کنید.چرخش مچ را 10 بار تکرار کنید.

تمرین 14:چرخش شانه

پاها را مقابلتان قرار دهید و پشتتان را صاف نگه دارید و دست ها را روی زانو قرار دهید. سپس آرام نفس کشیده و شانه ها را در جهت عقربه های ساعت آرام و همزمان با هم بچرخانید. سپس شانه های خود را در جهت خلاف عقربه های ساعت بچرخانید.

تمرین 15:انگشت و کف دست

انگشت خود را به سمت پایین خم کنید و سعی کنید که به پایین کف دست تان برسانید.

امیدوارم از محتوای نحوه ی کنترل لرزش دست با ورزش نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که دچار این مشکل هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش ورزش درمانی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (8 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (3 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) پست اینستاگرامی محمدجواد ظریف در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانشان+عکس (1 نظر) واکنش غم انگیز نفیسه روشن به خبر شهادت رئیس جمهور و هیئت همراهش در ورزقان+عکس (1 نظر) (عکس) یک عکس خاص از زلزله کرمانشاه / سادگی باورناپذیر کفش‌های قوی‌ترین مرد خاورمیانه (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) واکنش متفاوت پوران درخشنده به شهادت رئیس جمهور و همراهان/ حادثه هولناک بود و همه را در شوک فرو برد+عکس (1 نظر) بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس تسلیت رئیس فیفا درپی شهادت رئیس‌جمهور+ عکس برخورد جالب و تحسین برانگیز سید ابراهیم رئیسی با فردی که جلوتر از ایشان منتظر رای دادن بود +ویدیو این گیاهان آپارتمانی باعث خنک شدن هوای خونه میشن {ویدئو} اینجوری گرفتگی سینک ظرفشویی رو باز کن | ساخت چاه باز کن خونگی با جوش شیرین استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...
واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد
کادر پروازی شهادت را بیشتر بشناسید+ سوابق خدمتی