مقدمه در مقاله چیست؟

  چهارشنبه، 09 مهر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
مقدمه در مقاله چیست؟
مقدمه مقاله مروری کلی درباره‌ی مقاله است، اما در مقایسه با چکیده، به نکات متفاوت‌تری می‌پردازد. مقدمه موضوع اصلی مقاله را معرفی کند. ابتدا یک ایده‌ی کلی را درباره‌ی موضوع مقاله در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

مقدمه مقاله چیست؟

اولین و مهم ترین بخش هر تحقیق مقدمه می باشد که بیشترین تاثیر را در جذب مخاطب و کیفیت مقاله دارد. هدف اصلي از بيان مقدمه پاسخ به اين سوال است كه «چرا پژوهش انجام شده است». اغلب اوغات با توجه به محدود بودن زمان داوران و مراجعه کنندگان به مقاله فقط مقدمه را مطالعه می کنند و باید کیفیت بسیار زیادی داشته باشد. براساس بررسي هاي صورت گرفته به عبارت ديگر اكثر داوران در مجلات علمي تصميم خود را پيرامون قبول يا رد مقاله در 15 دقيقه اول خواندن آن كه عمدتاً منطبق با مقدمه است مي گيرند. لذا صاحبنظران مقاله نويسي پيشنهاد مي كنند كه حداقل نيمي از زمان نوشتن مقاله، به نگارش مقدمه و نتيجه گيري اختصاص يابد. رسالت اصلي مقدمه، پاسخ گويا به اين سوال است كه چرا مطالعه انجام شده و انگيزه پژوهشگر از انجام آن چه بوده است. ذكر دقيق اينكه چه مطلبي قرار است در مقاله بيان شود و موضوع اصلي مطالعه چيست مهمترين موضوعي مي باشد كه به آن پرداخته مي شود.

مقدمه مقاله ساختار مشخصی دارد که نویسنده باید طبق این فرمت و ساختار مقدمه را بنویسید:

ساختار كلي و محتواي مقدمه چيست؟

بطور كلي ساختار مقدمه از توالي زير پيروي مي كند:

  1. ارائه زمينه و ديدگاه درباره موضوع و اهميت
  2. مروري كوتاه بر متون علمي موجود
  3. بيان منطق منجر به انجام پژوهش
  4. بيان هدف مطالعه

اولين خط مقدمه را مي توان مهمترين بخش آن در نظر گرفت چرا كه محور آن ايجاد انگيزه در خواننده از طريق تبيين اهميت و گستردگي موضوع مطالعه است. در جمله اول مقدمه معمولاً موضوع اصلي مطالعه معرفي مي شود. پاراگرافهاي بعدي به بررسي متون و ذكر هدف مطالعه اختصاص دارد. همواره سير ارايه مطلب در مقدمه از عام به خاص است؛ به عبارت ديگر نويسنده، مطلب را از جنبه هاي كلي شروع مي كند و رفته رفته به قسمتهاي اختصاصي تر مي پردازد تا در نهايت لزوم انجام مطالعه را براي تكميل آنچه تاكنون انجام شده روشن نمايد.

تصویر

چگونه بفهمیم مقدمه مقاله ما مناسب است؟

در مقدمه مقاله دو کار مهم باید انجام گرفته باشد تا مقدمه موفق و مناسب باشد. نخست اینکه هدف مقاله به طور دقیق و شفاف بیان شده باشد. و نکته دوم اینکه به طور قطعی و مستدل مشخص شود چرا این موضوعی که در مقاله می­ خواهیم بیان کنیم مهم بوده و در بین تحقیق­ های گذشته جایش خالیست.

تصور کنید قرار است در سه یا پنج جمله این دو مساله را برای مخاطبی که در حوزه تحقیقاتی شما کار می­ کند بیان کنید به طوری که او قانع شود. بنابراین اگر بعد از نوشتن مقدمه، برای مخاطب مساله ­ای مبهم باقی مانده باشد یا در مورد ضرورت تحقیق و پژوهش ما تردیدی داشته باشد، در نگارش مقدمه موفق نبوده ­ایم.

زمان نوشتن مقدمه چه موقعی است ؟

يك ترتيب منطقی برای نگارش مقاله می تواند به اين صورت باشد كه ابتدا بخش مواد و روش ها، سپس نتايج، آن گاه مقدمه و در انتها بخش بحث مقاله ذکر گردد، هر چند عده ای اعتقاد دارند مقدمه بايد قبل از نوشتن ساير قسمت های مقاله نوشته شود و برخي هم معتقدند كه باید در انتها اضافه شود؛ اما به هر شكل توجه و دقت كافی از سمت نويسنده در تنظيم مقدمه ضروری می باشد.

مقدمه اصلی ترین بخش پژوهش است در نوشتن این قسمت عجله نکنید و همه دقت و تلاش خود را به کار بگیرید تا نهایتا موفق به نگارش یک مقدمه اصولی شوید که از دید داوران قابل قبول باشد. با توجه به اینکه ابتدا مقدمه بررسی خواهد شد باید دقیقت از سایر بخش های مقاله نوشته شود. فرمت و چهارچوب و تکنیک هایی که در ادامه برای نوشتن مقاله گر آوری شده است توجه کنید و سعی کنید با رعایت این قواعد و تکنیک ها نگارش را انجام دهید.

تصویر

نکات کلیدی در رابطه با نگارش مقاله

  • مقدمه از كليات شروع و به سمت جزئيات حركت كند.
  • در ابتداي مقدمه سعي شود زمينه مسأله و سپس خود مسأله بيان شود.
  • زمينه مسأله بايد شواهدي دال بر وجود مسأله با استناد به نظرات متخصصان و يا نتايج پژوهش هاي پژوهشگران مطرح كند.
  • زمينه مسأله بايد علل احتمالي بروز مسأله، محدوده مسأله و ويژگي هاي آن را مشخص سازد.
  • بيان مسأله در واقع همان هدف كلي تحقيق است يا مي تواند به صورت يك سوال كلي نيز مطرح شود.
  • در بيان مسأله بايد تمام متغيرهاي مورد مطالعه شامل مستقل، وابسته، تعديل كننده و واسطه اي (در صورت وجود )گنجانده شود.
  • زمينه مسأله در حد يك پاراگراف و بيان مسأله در حد يك تا دو جمله باشد.
  • اگر پژوهش مبتني بر نظريه يا نظريه هاي خاصي است در حد يك پاراگراف مباني نظري پژوهش ذكر شود.
  • پيشينه تجربي پژوهش كوتاه باشد و صرفاً نتايج مطالعات كاملاً مرتبط و اصلي به گونه انتقادي بازنگري شود. ذكراين نكته ضروري است كه منظور از بررسي ادبيات پژوهش نقل آن نيست، بلكه يك بازنگري انتقادي است كه ازخلال اين بازنگري مسأله پژوهشي تصريح مي شود.
  • پيشينه تجربي به گونه اي بيان شود كه مطالعه شما را در چهارچوب پژوهش هاي انجام شده و وسيع تر قرار دهد. به عبارت فني تر، ضرورت مطالعه خود را بر اساس شكاف در يافته هاي قبلي توجيه كنيد.
  • مباني نظري و پيشينه تجربي به گونه اي بيان شود كه منطقي براي گزاره هاي پژوهش فراهم آورد.
  • اهميت مطالعه ذكر شود. اهميت مطالعه مي تواند به طور آشكار بيان شود و يا در بيان مسأله يا هدف پژوهش مستتر باشد.
  • به طور كلي، در مقدمه سعي شود مسأله و گستره آن به گونه بارز مطرح شود و بر مبناي ادبيات پژوهشي گزاره هايي براي حل اين مسأله پيشنهاد شود.
  • سعي شود مقدار حجم مقدمه خلاصه مبسوط % ۲۰ از كل مطالب نگارش شده باشد.
  • از کلمات غیر ضروری در نوشتن مقدمه استفاده نکنید.
  • همه ی ما می دانیم که شما تمایل دارید اطلاعات جدید مقاله خود را ارایه دهید اما فراموش نکنید که در مقدمه می بایست یک تصویر کلی از مقاله ارائه دهید.
  • مقدمه باید روی یک نقطه نظر خاص جهانی سازماندهی شود و خوانندگان را به سمت اهداف مقاله هدایت کند.
  • هدف تحقیق و مقاله انتخاب استراتژی مناسب برای پاسخ به سوالات است اما مقدمه نباید با نتایج فبحث و نتیجه گیری ادغام شود. همیشه آنها را از هم جدا نگه دارید تا مطمن شوید که مقاله ی شما در بخش های بعدی ادامه می یابد.
  • فرضیه و اهداف تحقیق بایستی به وضوح در پایان مقدمه نوشته شوند.
  • از عباراتی مانند "جدید " ،"اولین بار " ، "اولین " در مقدمه خیلی کم استفاده کنید.
  • جملات بایستی در زمان حال ساده نوشته شوند.
  • منابع بایستی از مقالات منتشر شده به روز و کتابهای معتبر انتخاب شوند.
  • جملات بایستی جذاب و وسوسه انگیز باشند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (148 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان