مصرف میوه های خشک چه فوایدی دارد؟

  شنبه، 04 بهمن 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
مصرف میوه های خشک چه فوایدی دارد؟
میوه در هر حالتی چه تازه باشد و چه خشک شده، برای شما خوب است و فوایدی به همراه دارد. در حالت طبیعی میوه خشک شده می تواند یک میان وعده مناسب برای دفع احساس گرسنگی باشد و می توان برای مدت زمان طولانی نگهداری کرد و از همین رومی تواند جایگزین مناسبی برای میوه تازه در خارج از فصل آن باشد.

بسیاری از آدم ها میوه ی تازه را به میوه خشک ترجیح می دهند زیرا معتقدند در فرایند خشک کردن و جهت افزایش زمان نگهداری این محصولات، به میوه های خشک نمک و قند اضافه می شود؛ و به این دلیل، این خوراکی ها سالم نیستند. ولی، فرایند خشک کردن و نگهداری این میوه ها، نه فقط کمک می کند این خوراکی های خوشمزه مدت زمان بیش تری سالم و قابل خوردن بمانند، بلکه مواد مغذی این میوه ها را به طور کامل حفظ می کند و باعث می شود بتوانید از فوایدشان برای سلامتی تان به طور کامل بهره مند شوید.

تصویر

میوه خشک شده چیست؟

میوه خشک شده میوه ای است که تقریبا تمام آب خود را از طریق خشک کردن از دست می دهد و در فرایند خشک شدن حجم میوه کاهش پیدا می کند. در میان میوه های خشک رایج ترین آن کشمش است و سپس می توان به آلو، انجیر و زردآلو اشاره کرد. میوه های خشک دیگر همچون انبه، آناناس، کرنبری، موز و سیب در دسترس هستند که بیشتر به شکل شیرین شده مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از مزیت های خوبی که میوه خشک نسبت به میوه ی تازه دارد در مدت زمان نگهداری آن است، میوه خشک را می توان برای مدت زمان بیشتری بدون یخچال نگهداری کرد. یک تکه از میوه خشک دارای همان ارزش غذایی میوه ی تازه است با این تفاوت که میوه ی خشک به صورت فشرده شده در یک بسته، بسته بندی می شود. میوه ی خشک سرشار از فیبر، مواد معدنی و ویتامین است، بنابراین به عنوان یک میان وعده می تواند درصد زیادی مواد مغذی وارد بدن کند. اما ممکن است در فرایند خشک شدن میوه تازه، مقداری از ویتامین C را از دست دهد. به دلیل فیبر زیادی که میوه خشک دارد به عنوان یک منبع غنی از آنتی اکسیدان پلی فنول است. وجود آنتی اکسیدان پلی فنول در میوه ی خشک در بهبود جریان خون، سلامتی و کاهش خطر ابتلا به بیماری ها موثر است.

مصرف میوه های خشک چه فوایدی دارد؟

میوه خشک سرشار از عناصر معدنی فیبر و آنتی اکسیدان بوده و بسیار مقوی است؛ بنابراین، یک وعده میوه خشک می تواند درصد زیادی از از ویتامین ها و مواد معدنی مود نیاز بدن مانند فولات، کلسیم، آهن و پتاسیم را تأمین کند. میوه خشک به طور کلی حاوی مقدار زیادی فیبر است و منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها، به ویژه پلی فنول ها می باشد. میوه خشک همچنین منبع خوبی از ترکیبات گیاهی قوی از جمله آنتی اکسیدان ها است. مصرف میوه خشک با افزایش دریافت مواد مغذی و کاهش خطر چاقی ارتباط دارد. بررسی ها نشان می دهد که مصرف آنتی اکسیدان های پلی فنول با بهبود جریان خون، ارتقاء سلامت دستگاه گوارش، کاهش آسیب اکسیداتیو و کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها در ارتباط است. همچنین افرادی که میوه خشک مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که میوه خشک مصرف نمی کنند، وزن کمتری داشته و مواد مغذی بیشتری مصرف می کنند.

کمک به درمان فقر آهن

همه ما به آهن احتیاج داریم، به خصوص افراد گیاهخوار یا وگان که از گوشت قرمز آهن دریافت نمی کنند باید آهن مورد نیاز بدن خود را از منابع گیاهی تهیه کنند. آلو و زردآلو حاوی مقدار قابل توجهی آهن هستند و خوردن آنها در جلوگیری از کم خونی بسیار مفید است. پزشکان معمولا به افرادی که دچار کم خونی هستند آلو، کشمش و زرد آلو را توصیه می کنند، این میوه ها برای کسانی که با عوارض خوردن قرص آهن درگیر هستند نیز می توانند مفید باشند.

سلامت پوست

مطالعات نشان می دهد خوردن میوه خشک باعث حفظ سلامت پوست می شود. میوه هایی مانند انبه حاوی امگا 3 و سایر چربی های لازم برای سلامت پوست و سیستم ایمنی بدن هستند. کشمش یا انگور خشک شده نیز حاوی رسوراترول است که روند پیری پوست را کند می کند.

افزایش انرژی

میوه های خشک درست مانند کپسول انرژی هستند، قند آن ها از کالری ارزشمندی برخوردار است و برای رفع خستگی و بهبود خلق و خو ایده آل است. خوردن میوه خشک یک راه سالم برای کسب انرژی خصوصا برای ورزشکاران، کودکان و زنان باردار است.

پیشگیری و کنترل دیابت

میوه های خشک علی رغم داشتن قند زیاد به جلوگیری از دیابت و بهبود علائم آن کمک می کنند. محققان مصرف میوه خشک را به بهبود مصرف مواد مغذی، کاهش وزن بدن و کاهش خطر دیابت مرتبط کرده اند. برخی از آنتی اکسیدان ها در انگور و سایر میوه های خشک ممکن است به بهبود پاسخ انسولین کمک کرده و از لوزالمعده در برابر التهاب و استرس اکسیداتیو محافظت کنند.
خرما خشک ممکن است تغییرات عصبی و رفتاری مرتبط با دیابت را کاهش دهد. دانشمندان همچنین خاطرنشان كردند كه میوه های خشک سرشار از کوئرستین و سایر پلی فنول ها با اثرات ضد التهابی، ضد دیابتی و ضد چاقی هستند.

بهبود هضم

میوه های خشک برای درمان یبوست مناسب هستند. مطالعات نشان می دهند که آلو خشک در بهبود دفعات و قوام مدفوع مؤثر است. میوه های خشک بخصوص آلو سرشار از فیبرهای محلول و نامحلول هستند که باعث تقویت سلامت دستگاه گوارش می شوند و دفع شما را منظم نگه می دارند. فیبرهای محلول همچنین به عنوان پربیوتیک عمل می کنند و باکتری های خوب را در روده شما تغذیه می کنند. علاوه بر این سوربیتول، یک قند الکل موجود در آلوها در برخی افراد دارای خاصیت ملین است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

اگر سیستم ایمنی بدن شما به تقویت نیاز دارد انواع توت خشک به خصوص گوجی بری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این میوه های فوق العاده دارای ویتامین A، ویتامین C و آهن هستند. به علاوه کالری و کربوهیدرات آن نسبت به سایر میوه های خشک کمتر است. پنج قاشق غذاخوری گوجی بری تقریبا 98 کالری، 22 گرم کربوهیدرات، 3.6 گرم فیبر، 13 گرم قند، 4 گرم پروتئین و 11 درصد از نیاز روزانه آهن را برای شما فراهم می کند.
ویتامین C موجود در میوه های خشک دارای خاصیت تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. این ماده مغذی می تواند دفاع طبیعی بدن شما را تقویت کند، از پوست شما در مقابل استرس اکسیداتیو محافظت کند و از عفونت های سیستمیک جلوگیری کند. علاوه بر این آسیب اکسیداتیو ناشی از آلاینده های زیست محیطی را کاهش می دهد و آنزیم های تنظیم کننده سم زدایی سلولی را فعال می کند.

مضرات مصرف زیاد میوه خشک چیست؟

میوه ها حاوی مقادیر قابل توجهی قند طبیعی هستند. در طول فرایند خشک کردن، میوه ها آب خود را از دست می دهند. این باعث می شود تمام قند و کالری در یک میوه کوچکتر متمرکز شود. به همین دلیل، میوه خشک دارای کالری و قند زیادی است. گلوکز و فروکتوز از جمله قندهای موجود در میوه های خشک هستند.

محتوای قند طبیعی میوه های خشک، عبارت است از:

  • کشمش: 59٪.
  • خرما: 64–66٪
  • آلو خشک: 38٪.
  • زردآلو: 53٪
  • انجیر: 48٪

چاقی از عوارض مصرف میوه های خشک

میوه های خشک دارای کالری زیادی هستند. بنابراین خوردن مقادیر زیاد آن می تواند منجر به مصرف بیش از حد قند و کالری و در نتیجه چاقی شود. میوه های خشک سرشار از قند و کالری بوده و در صورت خوردن بیش از حد می توانند باعث مشکلاتی مانند چاقی شوند. همچنین آنها دارای مقدار زیادی کربوهیدرات هستند و مصرف آنها برای رژیم های کم کربوهیدرات مناسب نیست.

حدود 22–51٪ از این مقدار قند، فروکتوز است. خوردن مقدار زیادی فروکتوز می تواند اثرات منفی بر سلامت شما داشته باشد. این خطرات شامل افزایش وزن، ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی است. یک فنجان کشمش 84 کالری دارد که تقریباً فقط از قند تشکیل شده است. برخی افراد برای شیرین و طعم دار کردن میوه های خشک، قبل از خشک شدن به آنها شکر یا شربت اضافه می کنند. بررسی ها نشان می دهد که مصرف مواد غذایی با قند اضافه شده اثرات مضری بر سلامتی داشته و خطر چاقی، بیماری های قلبی و حتی سرطان را افزایش می دهد. به همین توصیه می شود تا حد امکان از مصرف میوه های خشک با شکر اضافه شده پرهیز کنید. برای پیشگیری از مصرف میوه های خشک که دارای قند اضافه هستند، پیش از خرید حتما اطلاعات تغذیه ای بر روی بسته بندی محصول را خوانده و از خرید میوه های خشک دارای قند افزوده پرهیز کنید.

خطر مسمومیت با میوه های خشک

میوه خشک ممکن است حاوی سولفیت بوده و به قارچ ها و سموم آلوده باشد. برخی از تولیدکنندگان مواد نگهدارنده ای به نام سولفیت به میوه خشک اضافه می کنند. این باعث می شود که میوه خشک شده جذابیت بیشتری داشته باشد. زیرا رنگ و لعاب میوه را حفظ کرده و از تغییر رنگ آن جلوگیری می کند. سولفیت اغلب به میوه های دارای رنگ روشن مانند زردآلو و کشمش اضافه می شود. بعضی از افراد ممکن است به سولفیت حساس باشند و در اثر مصرف دچار مشکلاتی مانند اسپاسم معده، بثورات پوستی و حملات آسم شوند. برای پیشگیری از مسمومیت با سولفیت، سعی کنید در هنگام خرید فقط میوه های خشکی که رنگ آنها قهوه ای یا مایل به خاکستری است را انتخاب کنید که برای خشک کردن آنها از کودهای معدنی و مواد شیمیایی استفاده نشده است. همچنین میوه های خشک که در مکان نامناسب ذخیره و نگهداری می شوند ممکن است به قارچ ها، آفلاتوکسین ها و سایر ترکیبات سمی آلوده باشند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (179 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!