میزان و نحوه مصرف داروی کلوتریمازول

  چهارشنبه، 30 آذر 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
میزان و نحوه مصرف داروی کلوتریمازول
کلوتریمازول نوعی داروی ضدقارچی است که برای درمان عفونت‌های قارچی تجویز می‌شود. عمده استفاده این دارو برای درمان بیماری پای ورزشکار و عفونت قارچی واژن است. این دارو با نسخه و بدون نسخه قابل تهیه است. در این بخش به میزان و نحوه مصرف داروی کلوتریمازول در ساعد نیوز اشاره می کنیم.

کرم کلوتریمازول از جمله پماد های ضد قارچی است که از آن برای درمان عفونت های قارچی واژن و عفونت های قارچی روی پوست استفاده می کنند. علاوه بر این ها، مصرف این پماد در بهبود برفک دهان، عفونت قارچی حلقوی، عفونت های دستگاه تناسلی خانم ها و خارش کشاله ران موثر است. این داروی قوی ضد قارچ که عملکرد قارچ ها را ضعیف می کند و آن را می کشد در اشکال مختلفی مثل کرم، قرص و قطره به بازار مصرف ارائه می شود.

کرم کلوتریمازول چیست؟

این کرم که خیلی ها آن را پماد کلوتریمازول 1% می شناسند، یک داروی ضدقارچ قوی (مشابه داروهای آنتی بیوتیک) است که برای درمان عفونت های پوستی ناشی از قارچ، درمان عفونت واژن، دهان، پوست، خارش شدید کشاله ران، برفک دهان، عفونت باکتریایی و عفونت قارچی حلقوی استفاده می شود. عملکرد این دارو به این صورت است که فعالیت قارچ ها را ضعیف کرده و با تضعیف آن ها، سعی در از بین بردنشان می کند.

به عبارتی دیگر، کلوتریمازول خارجی دارویی است که با از بین بردن قارچ های عفونت زا، علائم عفونت های پوستی را به شدت کاهش می دهد.کلوتریمازول، دارای اشکال مختلفی است. برخی از رایج ترین آن ها، کرم های پوستی، واژینال (قرص، پماد یا محلول) است:

  • کرم موضعی 1%
  • کلوتریمازول واژینال 2%
  • محلول کلوتریمازول 1%
  • لوسیون 1%
  • شیاف واژینال 500 میلی گرم
  • قرص واژینال 100 و 500 میلی گرم

کلوتریمازول برای درمان چه بیماری هایی مصرف می شود؟

این دارو برای انواع بیماری هایی که به نوعی مرتبط به قارچ ها هستند، تجویز می شود. عفونت های قارچی انواع مختلفی دارند که در ادامه مهمترین آنها که با استفاده از داروی کلوتریمازول درمان می شود را با هم بررسی می کنیم:

۱. کلوتریمازول برای بیماری پای ورزشکار

بیماری پای ورزشکار یا تینه آ پدیس (Tinea Pedis) نوعی عفونت قارچی است که پوست پا را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری توسط قارچ هایی ایجاد می شود که در محیط های گرم و مرطوب (همچون رختکن، حمام و استخرهای عمومی) رشد می کنند. راه رفتن با پای برهنه در این مکان های پرخطر می تواند احتمال ابتلای شما به این بیماری را افزایش دهد. بیماری پای ورزشکار معمولا بین انگشتان پا ایجاد می شود، البته گاهی می تواند کف پا و کناره های پا را نیز تحت تاثیر قرار دهد.در صورت مشاهده این علائم ممکن است دچار بیماری پای ورزشکار شده باشید:

  • احساس سوزش یا خارش در ناحیه پا و انگشتان پا
  • پوسته پوسته، خشک شدن یا ترک خوردن پا
  • ظهور بثورات قرمزرنگ روی پا که پوسته پوسته می شوند
  • نرم یا سفید شدن پوست بین انگشتان پا
  • ترک خوردن پوست بین انگشتان پا، به نحوی که ممکن است خونریزی کند
  • بوی بد پا

پای ورزشکار یک عفونت مسری است و می تواند از طریق تماس با فرد آلوده یا تماس با سطوح آلوده (همچون حوله، زمین و کفش) منتقل شود. علاوه بر این امکان انتقال آن از پا به سایر قسمت های بدن نیز وجود دارد، خصوصا اگر قسمت عفونی پا را خراش دهید یا با انگشت پوست آن را بکنید یا پاک کنید. به همین خاطر درمان فوری این بیماری ضرورت دارد.

کرم کلوتریمازول حاوی ترکیبات ضدقارچ است که بیماری پای ورزشکار را بدون بروز التهاب درمان می کند. این کرم علاوه بر خاصیت ضدقارچ، خاصیت ضد باکتریال نیز دارد که به شما کمک می کند تا از شر باکتری هایی که باعث بوی بد پا می شوند خلاص شوید.از استفاده از این کرم همراه با سایر کرم ها یا لوسیون های موضعی خودداری کنید زیرا ممکن است اثربخشی کلوتریمازول را کاهش دهند.

۲. کلوتریمازول برای عفونت قارچی واژن

عفونت قارچی واژن که به عنوان کاندیدیاز واژینال نیز شناخته می شود یک بیماری رایج است. واژن سالم دارای باکتری و برخی سلول های مخمر است. اما زمانی که تعادل باکتری ها و مخمرها بر هم بخورد، سلول های مخمر ممکن است تکثیر شوند. این وضعیت سبب بروز خارش، ورم و سوزش در ناحیه واژن می شود.کلوتریمازول به طور گسترده برای درمان عفونت های قارچی واژن استفاده می شود. کلوتریمازول علائم اذیت کننده و ترشحات واژن که ممکن است همراه این بیماری رخ دهند را کاهش می دهد. این دارو یک ضدقارچ آزول است و با متوقف کردن رشد مخمر (قارچی) که سبب بروز عفونت شده، عمل می کند. این دارو به دو شکل (کرم یا قرص واژینال) عرضه می شود.

کلوتریمازل می تواند علائم عفونت قارچی واژن را در عرض چند روز تسکین دهد. در موارد شدیدتر، ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا این دارو اثر کند.

به یاد داشته باشید که کلوتریمازول فقط برای عفونت های قارچی واژن موثر است. ممکن است به نوع دیگری از عفونت (همچون واژینوز باکتریایی) مبتلا باشید که به داروی دیگری نیاز دارد. اگر علائمی نظیر تب، لرز، علائم مشابه آنفولانزا، درد در ناحیه معده/ شکم، یا ترشحات بدبو از واژن دارید، از این دارو استفاده نکنید و فورا با دکتر زنان تماس بگیرید. زیرا این علائم ممکن است نشان دهنده عفونت جدی تری باشند.

۳. کلوتریمازول برای عفونت قارچی ناخن

عفونت قارچی ناخن یک بیماری رایج است که در آن یک نقطه سفید یا زرد در قسمت زیرین نوک ناخن دست یا پا ظاهر می شود. با عمیق تر شدن عفونت، ممکن است قارچ ناخن سبب تغییر رنگ، ضخیم شدن و خرد شدن لبه ناخن شود. این اختلال اغلب برای ناخن های پا اتفاق می افتد و می تواند چندین ناخن را تحت تاثیر قرار دهد.

قطره، کرم یا پماد کلوتریمازول توسط پزشکان برای درمان قارچ ناخن تجویز می شود. طبق نتایج مطالعاتی که دانشمندان بریتانیایی انجام دادند، این دارو برای اکثر بیمارانی که در یک دوره آزمایشی ۱۲ هفته ای از آن استفاده کردند موثر بوده است.

۴. کلوتریمازول برای عفونت قارچی کرم حلقوی

درماتوفیتوز، کچلی یا عفونت قارچی کرم حلقوی در حقیقت یک کرم نیست، بلکه نوعی عفونت است که پوست را تحت تاثیر قرار می دهد. دلیل نام گذاری این عفونت، وجود بثورات پوستی حلقه ای شکل با لبه های مارپیچی و کرم مانند است.کرم حلقوی می تواند از طریق تماس مستقیم با افراد یا حیوانات آلوده منتقل شود. همچنین ممکن است از طریق تماس با لباس یا لوازم خانه نیز مبتلا به این عفونت شوید. گرما و رطوبت نیز می توانند به گسترش عفونت کمک کنند.عفونت قارچی کرم حلقوی شامل زخم های قرمز، دایره ای و صافی است که می توانند همراه با علائمی همچون پوسته پوسته شدن پوست ظاهر شوند. معمولا عفونت های قارچی پوست با داروهای موضعی نظیر کلوتریمازول درمان می شوند. کرم یا پماد کلوتریمازول، با ایجاد سوراخ هایی در غشای سلولی قارچ و خارج کردن محتویات داخلی آن، قارچ از بین می برد. این کار باعث می شود که عفونت درمان شود. در موارد شدیدتر، ممکن است به مصرف داروهای خوراکی نیاز داشته باشید.

۵. کلوتریمازول برای عفونت گوش

عفونت یا اوتیت گوش خارجی اصطلاحی است که برای التهاب گوش به کار می رود. این اصطلاح زمانی استفاده می شود که عفونت به مجرای گوش محدود شده باشد و از پرده گوش فراتر نرفته باشد.اگر چیزهایی مثل آب، شامپو یا صابون وارد گوشتان شوند، ممکن است گوش هایتان دچار خارش شوند. در این شرایط اگر گوش خود را بخارانید یا فشار دهید، ممکن است پوست کانال گوش آسیب ببیند و ملتهب شود. گاهی پوست ملتهب توسط باکتری یا قارچ عفونی می شود.قطره کلوتریمازول برای درمان عفونت گوش ناشی از قارچ استفاده می شود. دو تا سه بار در روز، ۲-۳ قطره از این دارو را استفاده کنید. حداقل تا ۱۴ روز پس از برطرف شدن علائمتان، مصرف قطره کلوتریمازول را ادامه دهید.

کلوتریمازول

دوز مصرف کلوتریمازول چیست؟

دوز مصرف کلوتریمازول برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. پزشک بسته به بیماری عفونی که به آن دست وپنجه نرم می کنید، دوز مشخصی از داروی کلوتریمازل را توصیه می کند.هنگامی که تمام علائم عفونت از بین رفتند، استفاده از دارو را برای یک یا دوهفته دیگر ادامه دهید. این کار به جلوگیری از بازگشت عفونت کمک می کند.

  • اگر از پماد یا کرم کلوتریمازل استفاده می کنید، معمولا دو یا سه بار استفاده از کرم در روز کافی است.
  • اگر از محلول یا قطره کلوتریمازل استفاده می کنید، استعمال چند قطره کلوتریمازول دو یا سه بار در روز کافی است.

کلوتریمازول ۱ درصد و ۲ درصد

این دارو، به صورت کلوتریمازول ۱ درصد و ۲ درصد در بازار موجود است. کلوتریمازل ۱ درصد برای مشکلات قارچی خفیف تجویز می شود و به علت تمرکز پایین مواد تشکیل دهنده فعال، طول درمان طولانی تری دارد. این در حالی است که مصرف کلوتریمازل ۲ درصد برای عفونت های قارچی شدیدتر توصیه می شود. کلوتریمازول ۲ درصد به علت تمرکز بالای مواد تشکیل دهنده فعال، طول درمان کوتاه تری دارد.دوز داروی کلوتریمازول به نوع عفونت قارچی بستگی دارد. اگر از پماد یا کرم استفاده می کنید، ۲-۳ بار در روز کافی است. از نوع محلول یا قطره هم ۲-۳ بار در روز هر بار چند قطره باید استفاده کرد.

نحوه مصرف کرم کلوتریمازول برای عفونت واژن

برای استفاده از کرم کلوتریمازل به صورت واژینال، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • اپلیکاتور مخصوصی که همراه با کرم عرضه می شود را تا سطح مشخص شده پر کنید.
  • به کمر دراز بکشید به نحوی که زانوهایتان به سمت بالا باشند و از هم فاصله داشته باشند. یا این که بایستید و پاهایتان را از هم باز کنید و زانوهایتان را خم کنید.
  • اپلیکاتور را به آرامی وارد واژن کنید و پیستون را فشار دهید تا دارو وارد واژن شود.
  • اپلیکاتور را بیرون بیاورید.
  • اگر اپلیکاتور یکبار مصرف است آن را دور بیندازید. اما اگر اپلیکاتور قابل استفاده مجدد است، آن را از هم باز کنید و پس از هر بار استفاده، با آب گرم و صابون به خوبی تمیز کنید.
  • برای پیشگیری از انتشار عفونت، دست هایتان را بلافاصله بشویید.

کرم کلوتریمازل واژینال باید زمانی استفاده شود که می خواهید بخوابید. اگر پس از استفاده از کرم (به جز برای شستن دست هایتان) از جای خود بلند نشوید، کرم می تواند اثرگذاری بهتری داشته باشد. می توانید هنگام استفاده از کرم واژینال برای محافظت از لباس زیرتان در برابر لکه زدن، از نوار بهداشتی استفاده کنید. استفاده از کرم واژینال کلوتریمازول را طبق برنامه درمانی تعیین شده ادامه دهید، حتی اگر در طول درمان پریود شدید.

نکات قابل توصیه در مورد کرم کلوتریمازول

  1. کرم کلوتریمازول تنها برای مصرف موضعی روی پوست می باشد .
  2. ناحیه ی قارچی را با آب و صابون پاک کنید و سپس کاملا خشک نمایید و سپس از دارو استفاده نمایید .
  3. یک لایه ی نازک از داروی کلوتریمازول را روی ناحیه ی قارچی به آرامی بمالید ، روی ناحیه را نپوشانید مگر اینکه پزشک دستور داده باشد .
  4. پس از مصرف کرم یا پماد کلوتریمازول بلافاصله دستان خود را بشویید مگر اینکه دستان شما هم ضایعات قارچی داشته باشد .
  5. طول دوره درمان را حتی در صورت مشاهده بهبود علایم کامل کنید .

دارو های مشابه کرم کلوتریمازول

در صورتی که نتوانستید این پماد را بیابید، می توانید از جایگزین ها و نمونه های مشابه آن از جمله موارد زیر استفاده کنید :

  • بوتنافین
  • ترکونازول
  • لولیکونازول
  • سولکونازول
  • اکونازول
  • سیکلوپیروکس
  • اکسی کونازول
  • میکونازول
  • بوتوکونازول

مصرف کرم کلوتریمازول در دوران بارداری

بهتر است قبل از این که در دوران بارداری از این دارو استفاده کنید، با پزشک مشورت کنید. البته هیچ سند و مدرکی مبنی بر این که این پماد می تواند باعث تولد نوزاد زودرس، آسیب به جنین یا تولد زودرس نوزاد شود وجود ندارد. اگر نوزاد طی زایمان طبیعی با مقداری از این کرم در واژن برخورد کند، ممکن است دچار بیماری برفک دهانی شود که خوشبختانه بیماری خطرناکی نیست و به راحتی درمان می شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (337 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (279 نظر) نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (278 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (252 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (220 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (190 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (138 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (93 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (91 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (88 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (72 نظر) توهین کمدین مشهور به حامد آهنگی: مرسی از حامد که با 15 هزارتومن شما رو میخندونه/ صدای شکستن حامد آهنگی تا اینجا اومد!+فیلم (69 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب محسن بازرگان بعنوان مشاور دبیر ستاد خبری جبهه فرهنگیان و فرهیختگان کشور
پلمپ 2 مرکز غیرمجاز مداخله گر در شوشتر
محمدرضا فروتن بازیگر جذاب ایرانی تغییر جنسیت داد؟! بستگان او خبر تغییر جنسیت را تایید کردند!
محمد اسفندیاری به عنوان شهردار شوشتر انتخاب شد
رنگ آمیزی دو جزئی سرعتکاه های ترافیکی در سطح شهر شوشتر
بازدید مدیر کل سلامت خانواده و نظام ارجاع سازمان بیمه سلامت و هیئت همراه از روند اجرای برنامه بیمه روستایی و پزشکی خانواده در شوشتر
برادر رهبر معظم انقلاب: شما اگر خانه‌ رهبری بروید، احساس این را نمی‌کنید که خانه یک مقام درجه یک جهان اسلام رفته‌اید؛ خانه ایشان گلیم و موکت است
همایش تجلیل و تکریم پیشکسوتان دفاع مقدس در کهن شهر شوشتر برگزار شد
ماجرای خودسوزی فردی در شوشتر چه بود؟
محدثه پرهیزکاری، دختر دهه هفتادی جوان‌ترین دانشجوی پذیرفته شده دوره دکتری در کشور است
بازیگرانی که آخر عمری در خانه سالمندان زندگی کردند/ از شهلا ریاحی و احمد پور مخبر تا رضا رویگری+عکس
حذف اسرائیل مقدمه فروپاشى آمریکاست/ رویای تغییر نظم منطقه فرو ریخت
(ویدیو) پرونده‌ی مرگ زهره فکورصبور به جاهای باریک رسید/ برای اولین بار افشاگری همسر مرحوم زهره فکورصبور از پشت پرده‌ی پرونده‌ی مرگ همسرش
فرزاد حسنی: مهران مدیری خیلی بی مزه است!
واکنش مهدی کروبی به ترور سید حسن نصرالله
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور