میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر افلوکساسین

  سه شنبه، 15 آذر 1401   زمان مطالعه 3 دقیقه
میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر افلوکساسین
افلوکساسین یک آنتی‌بیوتیک کینولون است که برای درمان شماری از عفونت‌های باکتریایی به کار می‌رود این دارو از دو طریق دهان یا تزریق داخل ورید مصرف می‌شوند. در این بخش از ساعد نیوز به میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر افلوکساسین در ساعد نیوز اشاره می کنیم. . . با ما همراه باشید . . .

این دارو، برای درمان انواع عفونت های باکتریایی استفاده می شود. افلوکساسین، متعلق به دسته ای از داروها، به نام آنتی بیوتیک های کینولون است. این آنتی بیوتیک، با جلوگیری از رشد باکتری ها، عفونت های باکتریایی را درمان می کند، بر روی عفونت های ویروسی (مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و …) تأثیری نداشته، و باید توجه داشته باشید که مصرف خودسرانه ی آنتی بیوتیک ها، باعث می شود در آینده برای عفونت های دیگر، تأثیر خود را از دست بدهند.

مکانیسم اثر افلوکساسین

افلوکساسین یک ترکیب باکتریسید است که از طریق مهار آنزیم توپوایزومراز II ( یا DNA ژیراز) و توپوایزومراز IV ، همانندسازی، ترجمه و ترمیم DNA را مهار می کند.افلوکساسین یک آنتی بیوتیک کینولون یا فلوروکینولون است. افلوکساسین ضد باکتری است و نحوه عملکرد آن بستگی به مسدود کردن همانند سازی DNA باکتریها با اتصال خود به آنزیمی به نام DNA gyrase دارد که اجازه می دهد تا پیچ خوردگی مورد نیاز برای تکثیر یک مارپیچ دوتایی DNA به دو تا انجام شود. به طور قابل توجهی این دارو 100 برابر میل بیشتری برای DNA ژیراز باکتریایی نسبت به پستانداران دارد. افلوکساسین یک آنتی بیوتیک با طیف گسترده است که هم علیه باکتری های گرم مثبت و هم گرم منفی فعال است.

فارماکوکینتیک افلوکساسین

  • جذب: افلوکساسین پس از مصرف خوراکی ، به سرعت و به خوبی از دستگاه گوارش جذب می شود.فراهمی زیستی مطلق افلوکساسین تقریبا 98% می باشد.
  • اتصال به پروتئین: 32 %
  • متابولیسم: کبدی
  • مسیر حذف: افلوکساسین عمدتا با دفع کلیه از بین می رود ، جایی که بین 65٪ تا 80٪ دوز خوراکی تجویز شده از افلوکساسین بدون تغییر از طریق ادرار ظرف 48 ساعت از دوز دفع می شود. حدود 4-8٪ از دوز افلوکساسین از طریق مدفوع دفع می شود که نشان دهنده مقادیر جزئی ترشح افلوکساسین در صفرا می باشد.

 افلوکساسین

موارد مصرف افلوکساسین

  1. درمان عفونتهای خفیف تا متوسط دستگاه ادراری ناشی از میکروارگانیسم های حساس.
  2. درمان اسهالهای عفونی ناشی از میکروارگانیسم های حساس.
  3. درمان عفونت های تنفسی خفیف تا متوسط
  4. درمان عفونت های استخوان و مفاصل.
  5. درمان عفونت های شدید دستگاه ادراری.

فارماکولوژی کاتزونگ: فلوروکینولون ها در درمان عفونتهای مجاری ادراری-تناسلی و گوارشی که توسط ارگانیسم های گرم منفی مانند: گنوکوکها، اشریشیا کلی، کلبسیلا پنومونیه، کامپیلوباکتر ژژونی، انتروباکتر، سودوموناس ایروژینوزا، سالمونلا و شیگلا ایجاد می شوند، به کار می روند. همچنین در درمان عفونتهای مجاری هوایی و پوست و بافت نرم نیز مؤثر می باشند.اوفلوکساسین همانند سیپروفلوکساسین به صورت تک دوز، خوراکی به عنوان جایگزین سفالوسپورینهای نسل سوم، به کار می روند.

میزان مصرف داروی افلوکساسین

  • در عفونت های خفیف تا متوسط دستگاه ادراری: بالغین: ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم، به صورت خوراکی، دو بار در روز تجویز می شود.
  • در اسهال عفونی، عفونت های تنفسی خفیف تا متوسط، عفونت های استخوان و مفاصل و عفونت های شدید دستگاه ادراری: بالغین:۴۰۰ تا ۸۰۰ میلی گرم، از راه خوراکی، دو بار در روز تجویز می شود.

عوارض قرص افلوکساسین

افلوکساسین، به غیر فعال کردن و احتمالاً سایر اقدامات غیر قابل بازگشت و جدی، مثل: پارگی یا التهاب تاندون، نوروپاتی محیطی و تأثیرات سیستم عصبی مرکزی (CNS) مرتبط می شوند. در بیمارانی که هر کدام از این ری اکشن های جدی را نشان می دهند، مصرف را بلافاصله متوقف کنید.

  • از آنجایی که عوارض جانبی این دارو، برای بیماران مبتلا به سینوزیت باکتریال حاد، تشدید حاد برونشیت مزمن، و عفونت های مجاری ادراری بدون عارضه (UTI)، بیشتر از مزایای آن است، بنابراین مصرف فلوروکینولون در این بیماران باید محدود شده و از گزینه های درمانی جایگزین استفاده شود.
  • برای برخی از عفونت های جدی باکتریایی، از جمله سیاه زخم، طاعون و ذات الریه باکتریایی، مزایای فلوروکینولون ها بیشتر از عوارض آن بوده، و بهتر است به عنوان یک گزینه درمانی در دسترس استفاده شود.
  • این دارو، حاوی افلوکساسین است. بنابراین در صورت داشتن هرگونه حساسیت به افلوکساسین ها یا سایر ترکیبات موجود در این دارو، از مصرف آن خودداری کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (115 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (72 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (59 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (24 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (23 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (16 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (16 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (14 نظر) رونمایی از خواهر باکلاس فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش/ مگه داریم انقد شباهت+عکس (9 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (9 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی برای ترک سیگار فرزندش حماسه آفرید/ دست همه سازمان های ترک اعتیاد رو از پشت بست😂 (8 نظر) ثبت عکس عاشقانه آیسان آقاخانی از رضا گلزار در طبیعت گردی آخر هفته شان (8 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (8 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر) نگاهی به کیک تولد شیک و 3 طبقه نعیمه نظام دوست با طرح بال فرشته/ جذاب و لاکچری+عکس (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
سرگردانی دختر 21 ساله در شهر به جرم دختر بودن / پدر و مادرم فقط پسر می‌خواستند ؛ از خانه بیرونم کردند!
برای جلوگیری از نیش «پشه» چه چیزی روی پوستمان بمالیم؟
پسران و دختران رهبر معظم انقلاب داماد و عروس چه کسانی هستند؟+عکس
خاطره رهبر انقلاب از روزی که پدرشان فوت کرد
دانلود آهنگ جدید "آخر بهار" آرش و مسیح+فیلم/ دیدی آخر بهاره هنوز نیومدی تو سر قرارت ...
حادثه هولناک برای دختر 13 ساله در بند فریمان
لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی
زنان در کجای برنامه‌های انتخاباتی ایستاده‌اند؟
پسر کنکوری که عاشق دختر بی بند و بار شد و به کشیدن گل روی آورد!
حلوای نذری بهانه ورود به خانه ی مرد ثروتمند/جنایت 24 میلیارد تومانی...
مریم رجوی دچار حمله شد | سرکرده منافقین را با دز بالای دارو زنده نگه داشته اند
رهبر انقلاب: مشارکت مردم در ذات جمهوری اسلامی است
ملاک های دختر سردار سلیمانی برای انتخاب رئیس جمهور+عکس
اعلام نتایج مرحلۀ اول فراخوان «دکتر‌معلمی» دانشگاه فرهنگیان‌
از تکاپوی نامزدهای انتخاباتی تا جشن ده کیلومتری عید غدیر در حواشی داغ امروز چهارشنبه 6 تیر 1403