دلایل و نشانه های دروغ گویی مرضی و بیمار گونه

  سه شنبه، 25 آذر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
دلایل و نشانه های دروغ گویی مرضی و بیمار گونه
دروغگویی بیمارگونه یا مرضی به وضعیتی گفته می شود که در آن فرد بدون هیچ دلیلی و از روی عادت دروغ می گوید. همه ما گاه گاه دروغ می گوییم، اما برخی از افراد این کار را از روی عادت انجام می دهند. این نوع دروغ گویی می تواند آسیب زیادی به فرد و اطرافیان آنها وارد کند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، دروغگوی مرضی [دروغگوی پاتولوژیک] بدون انگیزه روشن از سر اضطرار دروغ می گوید. این نوع دروغگویی متفاوت از دروغگویی غیر مرضی است که در آن دروغ به نوعی مفید فایده ای است.
دروغ گفتن یک خصلت رایج فعل و انفعال اجتماعی در نوع انسان است. این رفتار حتی در میان برخی حیوانات مثل میمون ها نیز دیده می شود.
دروغ اغلب به سودی منتج می شود. برای مثال، شخص ممکن است برای پیشگیری از خجلت اجتماعی دروغ بگوید. در حالی که برخی از مردم بیش از دیگران دروغ می گویند، این رفتار به طور معمول نشانه یک اختلال در سلامت روانی نیست.
دروغگویی مرضی [دروغگویی بیمارگونه یا دروغگویی پاتولوژیک] متفاوت است. دروغگویی مرضی می تواند نشانه یک اختلال در سلامت روانی مثل اختلال شخصیت باشد.

دروغگویی مرضی چیست؟

دروغ گفتن به ایراد اظهارات خطا به قصد فریب ارادی دیگران اشاره دارد که اغلب بر مبنای تلاش برای رسیدن به نوعی نفع شخصی انجام می شود.
دروغگویی غیر مرضی [غیر پاتولوژیک] رایج است و نشانه یک اختلال محسوب نمی شود. فردی که به شکل مرضی دروغ می گوید این کار را از سر نوعی تکانش و بدون هر گونه سود مشخص برای خود انجام می دهد.
کوشش هایی برای ایجاد تمایز بین دروغ مرضی و دروغ غیر مرضی صورت گرفته است اما برای ایجاد مرزبندی متناسب تحقیق بیشتر در این زمینه ضروری است.
یک خصلت کلیدی دروغ مرضی این است که هیچ انگیزش آشکاری در آن نیست. به طور معمول این امکان وجود دارد که بتوان تعیین کرد چرا کسی موضوعی را به دروغ گفته است - مثل سودی که متوجه شخص می شود یا اجتناب از افتادن در موقعیتی شرم آور یا استرس زا - اما دروغگویی مرضی بدون هیچ دلیل روشنی بروز می کند و به نظر نمی رسد که سودی برای شخص دروغگو در بر داشته باشد.
این موضوع روشن نیست که شخصی که به شکل مرضی دروغ می گوید از فریبکاری خود آگاه بوده یا قادر باشد که به شکل عقلایی در مورد دروغ های خود فکر کند.
دروغگویی مرضی ممکن است باعث دشوار شدن معاشرت با دیگران شود و به بروز مشکلات جدی با نزدیکان و همکاران شخص دروغگو بینجامد.

اگر شما هم دچار دروغگویی بیمارگونه هستید، خبر خوب این است که می توانید این عادت بد را از بین ببرید. اولین گام آن است که بدانید و اعتراف کنید که مشکل دارید.

علائم زیر نشان می دهید که شما دچار دروغگویی بیمارگونه هستید:

  • فرد دائما دروغ می گوید و برای دروغ گفتن انگیزه دارد. برای مثال، آن دختر دانش آموز برای جلب توجه چنین دروغ بزرگی گفته بود.
  • دروغ ها تا حدی قابل باور هستند و حتی بخشی از آن واقعیت دارد. برای مثال، فرد ممکن است بگوید که تا سر حد مرگ مریض است، در حالی که فقط سرما خورده است.
  • این دسته افراد دارای الگوی مکرر، عادت گونه و افراطی از دروغگویی هستند، به حدی که حتی برای مسائل جزئی و بی اهمیت نیز دروغ میگویند.
  • دروغگویی نه تنها به نفع فرد نیست، بلکه در بیشتر موارد موجب ضرر او شده است. اما باز هم به رفتارهای خود ادامه می دهد.
  • فرد برای ایجاد تصویر بهتر از خود دروغ می گوید.

یک متخصص روانشناسی می تواند به فرد در یافتن علت دروغگویی و شکستن این عادت کمک کند.

دلایل دروغگویی بیمارگونه

روانشناسان در این مورد اختلاف دارند که دروغگویی بیمارگونه به تنهایی می تواند یک اختلال روانی باشد. در حال حاضر، راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی آن را به عنوان یک بیماری روانی مستقل نمی شناسد. با این حال، این نوع دروغگویی می تواند نشانه ابتلا به چند اختلال بزرگ تر باشد.

دروغگویی بیمارگونه می تواند نشانه بیماری های زیر باشد:

  • اختلال دوقطبی
  • بیش فعالی و نقص توجه
  • مسائل کنترل تکانشی
  • وابستگی به مواد مخدر
  • اختلال شخصیت مرزی
  • شخصیت خودشیفته

برخی از روانشناسان معتقدند که محیط فرد نقش مهمی در دروغگویی بیمارگونه دارد. فرد ممکن است در محیطی زندگی کند که دروغگویی موجب منفعت شود. اگر جامعه و خانواده عواقب جدی و قاطعی برای دروغگویی وضع نکند، فرد به این باور می رسد که منافع دروغگویی بر مضرات آن پیشی می گیرد. دروغ گویی می تواند مکانیسمی دفاعی برای عزت نفس پایین یا حوادث تلخ در گذشته باشد.

معایب دروغگویی بیمارگونه:

با وجود منافع کوتاه مدت، دروغگویی در طولانی مدت می تواند بر روان فرد تاثیر منفی داشته باشد. دروغگویی عادت وار به فرد استرس زیادی می دهد زیرا باید تمام دروغ هایش را به خاطر بسپارد. او دائما باید برای حرف هایش سند بیاورد و حقایقی که برخلاف گفته هایش به دست آمده را توجیه کند. اگر دروغ هایشان برملا شود، رابطه عاطفی آنها تحت تاثیر قرار می گیرد. در برخی موارد، فرد حتی با عواقب حقوقی رو به رو می شود.

کنار آمدن با یک دروغگوی مرضی در زندگی:

زندگی با یک دروغگوی مرضی ناامیدکننده است، زیرا دروغ های آنها هیچ مزیتی در زندگی ندارد. اعتماد در رابطه می شکند، و حتی یک مکالمه ساده هم با او غیرممکن است. برای کنار آمدن با چنین فردی نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

عصبانی نشوید:

هر چند خیلی ناراحت کننده است که در چشم های شما نگاه می کند و دروغ می گوید، اما عصبانی نشوید. مهربان و حامی باشید.

آماده انکار باشید:

اگر مچ آنها را بگیرید، حقیقت را انکار می کنند. حتی ممکن است عصبانی شوند و شما را متهم به تهمت زنی کنند.

مشکل شما نیستید:

دروغگویی او ارتباطی با نحوه رفتار شما ندارد. این نوع رفتار به مشکلی در خود فرد در ارتباط با عزت نفس، استرس یا اختلال شخصیتی او مربوط می شود.

حامی باشید:

زمانی که فرد دروغ می گوید، به او یادآوری کنید که نیازی نیست شما را تحت تاثیر قرار دهد. به او بگویید که شما در هر حال به او اهمیت می دهید و برای شما ارزش دارد.

بحث را قطع کنید:

زمانی که فرد شروع به دروغگویی می کند، اجازه ندهید صحبت ادامه پیدا کند. از او سوالاتی کنید که بداند باید دروغ گفتن را تمام کند. می توانید به او بگویید علاقه ای به ادامه بحث ندارید.

پیشنهاد دریافت کمک های تخصصی بدهید:

بدون هیچ شرمندگی و خجالتی به او بگویید که بهتر است به دنبال دریافت کمک های تخصصی باشد. آماده ارائه اطلاعات درباره مراکز مشاوره و مشاور در این زمینه باشید. به او بگویید که نگران تبعات این رفتار در او هستید و می خواهید به او کمک کنید.

درمان دروغگویی بیمارگونه:

پس از آن حادثه حبس شدن در سالن، آن دختر دانش آموز مجبور شد که هفته ای یک بار در جلسات مشاوره شرکت کند. و از قضا این روش درمانی موثر واقع شد، چرا که او توانست بالاخره بر عادت دروغگویی فائق آید. تا زمانی که فرد تشخیص ندهد و قبول نکند که مشکل دارد، درمان موثر نخواهد بود.

به علاوه، اگر فرد عادت دروغگویی بیمارگونه را با خود به دفتر روانشناس بیاورد و به مشاور یا درمانگر نیز دروغ بگوید، درمان موثر نخواهد بود. در مواردی حتی اگر درمانگر مچ او را بگیرد، فرد حاضر به پذیرش عدم صداقت خود نیست.

درمان دروغگویی بیمارگونه سخت است. اما با صرف زمان کافی و تلاش قابل درمان است. بنابراین، اگر دچار عادت دروغگویی بیمارگونه هستید، برای شکست دادن آن باید کاملا پذیرای مبارزه باشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (639 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (46 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان