نگاهی به روستای شیب دراز قشم و زیبایی های آن!

  پنجشنبه، 31 فروردین 1402   زمان مطالعه 8 دقیقه
نگاهی به روستای شیب دراز قشم و زیبایی های آن!
جزیره قشم یکی از بهترین مقاصد برای گردشگرهایی است که دلشان قدم‌زدن در ساحل و تفریح‌های آبی می‌خواهد؛ البته در این جزیره جاذبه‌های طبیعی دیگری هم در انتظارتان است. ویژگی‌های برجسته قشم، آن را به یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های گیاهی و جانوری تبدیل کرده است. برای بازدید از این جاذبه‌ها می‌توانید به روستای شیب دراز قشم سری بزنید.

یکی از زیباترین مناطق ایران به جهت تنوع زیستی در پهنه گسترده جنوب کشور واقع شده است؛ قشم به واسطه ویژگی‌های زیست‌محیطی منحصر‌به‌فرد، طبیعت بکر و دست‌نخورده، زیستگاه‌ گونه‌های گیاهی و جانوری ویژه‌ای است. روستای شیب دراز یکی از جاهای دیدنی قشم به حساب می‌آید که بخشی از این میراث طبیعی را در خود جای داده است. شاید اولین قدم در حفظ و حراست این زیستگاه استثنایی با شکل‌گیری ژئوپارک قشم و زیر پوشش قرار گرفتن بخش‌های زیادی از جزیره، از جمله ساحل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی روستای شیب دراز اتفاق افتاد. اتفاقی که جز با مشارکت دولت، تک تک شهروندان منطقه و گردشگران ممکن نبود؛ نگهداری و حفظ میراث زمین‌شناختی منطقه که تاثیر مستقیمی بر اقتصاد مردم محلی و حیات گونه‌های جانوری داشت.

روستای شیب دراز در جنوب ایران در بخش شهاب دهستان سوزای شهرستان قشم قرار گرفته است. این روستا از جاهای دیدنی استان هرمزگان به شمار می‌آید که در 40 کیلومتری جنوب شهر قشم است و یکی از مهم‌ترین بندرگاه‌های مهم این استان محسوب می‌شود. جزیره قشم با طول 130 هکتار در دهانه تنگه هرمز بزرگ‌ترین جزیره خلیج‌فارس و دریای عمان محسوب می‌شود و جزیره هنگام و روستای شیب دراز در جنوبی‌ترین بخش این جزیره قرار گرفته‌اند. این جزیره برخلاف بسیاری جزیره‌های دیگر که مسطح هستند، دارای تنگه‌ها و بلندی‌های متعددی است. شرقی‌ترین بخش جزیره در فاصله 22 کیلومتری بندرعباس است. ویژگی‌های زمین‌شناختی همچون فرم‌های فرسایشی، خاک و پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری متفاوت این منطقه منجر به احداث و ثبت نخستین ژئوپارک خاورمیانه در سال 2007 در این منطقه شد که روستای شیب‌ دراز نیز تحت پوشش همین پارک است.

شیب دراز علاوه بر ویژگی‌های زمین‌شناختی و گردشگری منحصر‌به‌فرد خود به واسطه داشتن بندرگاه و قرار گرفتن در مسیر رسیدن به جزیره هنگام، بسیار پرتردد و نسبت به روستاهای اطراف خود متمایز است. یکی از مهم‌ترین خصوصیت‌های این روستا تنوع گونه‌های جانوری و آبزی آن از جمله تلال، خرچنگ،‌ هامور، شیر ماهی، سفره ماهی، گدیر، سنگ سر، صافی، ماهی مرکب، کرفه، یوبو و کوسه است که در زمستان و تابستان‌ها مهمان سواحل روستای شیب دراز هستند. روستای شیب دراز در سال 1390 در با حمایت محیط‌زیست جهانی و همکاری سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان اثر طبیعی در فهرست آثار ملی قرار گرفته شد.

مسیر دسترسی به روستای شیب دراز

برای رسیدن به روستای شیب دراز باید خود را به جزیره قشم برسانید. از تهران تا قشم بیش از 1400 کیلومتر مسافت در پیش روی شما است. شاید طی کردن این مسافت با ماشین شخصی سخت به نظر برسد؛ اما به‌همراه داشتن ماشین در مقصد به شما کمک می‌کند. شما می‌توانید با ماشین شخصی از دو طریق خود را به قشم برسانید؛ در مسیر اول شما باید خود را به یزد و از آنجا به سیرجان برسانید و در ادامه از سیرجان راهی بندرعباس شوید. از بندرعباس با طی مسیری نیم ساعته به بندر پل می‌رسید که در آنجا می‌توانید ماشین را با شناورهای خودرو بر به جزیره ببرید.

در مسیر دوم شما بایداز تهران راهی اصفهان و شیراز شوید و از آنجا به جهرم و لار در جنوب استان فارس بروید. از این مسیر شما مستقیم به بندر پل می‌رسید. اگر به هر دلیلی تصمیم گرفتید که ماشین را با خود به قشم نبرید، می‌توانید آن را در بندرعباس بگذارید و از اسکله شهید حقانی به مقصد قشم سوار اتوبوس‌های دریایی شوید. فقط دقت داشته باشید که ساعات کاری اتوبوس‌های دریایی 6 صبح تا 11:30 دقیقه شب است و در صورت طوفانی بودن دریا اتوبوس دریایی حرکت نخواهد کرد. شما می‌توانید قبل از حرکت با اسکله شهید حقانی تماس بگیرید و از حرکت اتوبوس‌ها مطمئن شوید.

فاصله قشم تا روستای شیب دراز 32 کیلومتر است

شما برای رفتن به قشم می‌توانید از قطار هم استفاده کنید و از ایستگاه قطار تهران خود را به ایستگاه بندرعباس برسانید و آنجا از طریق اسکله شهید حقانی به جزیره قشم بروید. زمان تقریبی این سفر از تهران حدود 19 ساعت خواهد بود؛ اما بی‌شک سریع‌ترین راه برای رفتن به جزیره قشم، سفر هوایی است که شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به فرودگاه قشم می‌رساند. سفر هوایی شما از تهران به قشم یک ساعت و 50 دقیقه زمان می‌برد.

از قشم تا روستای شیب دراز 32 کیلومتر مسافت در پیش روی شما خواهد بود که می‌توانید در مدت 30 دقیقه با سواری و از طریق جاده شهرک کورزین جدید به جاده شیب دراز و از آنجا به مقصد یعنی روستای شیب دراز بروید.

  • آدرس روستای شیب دراز: استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای شیب دراز

 روستای شیب دراز

علت شهرت روستای شیب دراز

روستای شیب دراز به جهت تنوع زیست جانوری از اهمیت زیادی برخوردار است و یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های پرندگان مهاجر از جمله انواع کاکایی، پرستوی دریایی، سلیم، آبچلیک، فلامینگو، کفچه نوک، عقاب ماهی‌گیر و سبزه قبا محسوب می‌شود؛ اما مهم‌ترین دلیل شهرت روستای شیب دراز اکوسیستم و خاک ماسه‌ای مناسب آن برای گونه‌ای از لاک‌پشت‌ها با نام پوزه عقابی (Hawksbill turtle) است. این لاک‌پشت‌ها هر ساله مسافتی طولانی را از هزاران کیلومتر آن‌طرف اقیانوس طی می‌کنند تا در سواحل ماسه‌ای روستای شیب دراز تخم‌گذاری کنند. سواحل روستای شیب دراز هر ساله از هفته دوم اسفند تا هفته دوم اردیبهشت در انتظار لاک‌پشت‌های پوزه عقابی هستند.

 روستای شیب دراز

لاک‌پشت‌های پوزه عقابی یکی از هشت گونه لاک‌پشت شناخته شده موجود در جهان محسوب می‌شوند. از میان این هشت‌گونه، فقط پنج نوع آن‌ها در خلیج‌فارس و دریای عمان زندگی می‌کنند و از این میان فقط دو گونه هستند که سواحل ایران را برای تخم‌گذاری انتخاب می‌کنند و لاک‌پشت پوزه عقابی یکی از آن‌ها است. این لاک‌پشت‌ها نسبت به لاک‌پشت‌هایی که در خشکی و برکه زندگی می‌کنند، جثه بزرگ‌تری دارند. طول متوسط این نوع خاص در حدود 70 سانتی‌متر و پهنای آن بین 60 تا 70 سانتی‌متر و وزن آن به‌طور میانگین 40 کیلوگرم است. علت شهرت این لاک‌پشت‎‌ها به پوزه عقابی شکل، آرواره‌های آن‌ها است؛ پوزه آن‌ها به واسطه نوع غذایی که مصرف می‌کنند یعنی مرجان‌های نرم و حلزون‌های دریایی فرمی شبیه به منقار عقاب دارد.

متاسفانه به‌دلایل گوناگون امروز این لاک‎‌پشت‌ها به‌شکل بحرانی در معرض انقراض قرار دارند. بی‌شک از جمله عوامل موثر، تغییر و تخریب زیستگاه طبیعی این‌گونه‌ها و آلودگی‌های محیط‌زیستی است؛ اما دلایل دیگری در گذشته همچون مصرف تخم‌های این جانور به‌عنوان ماده غذایی از سمت مردم محلی یا توسط روباه و سگ‌های جزیره نیز بی‌تاثیر نبوده است. در بسیاری از کشورهای دیگر هنوز لاک‌پشت‌ها به‌عنوان ماده غذایی استفاده یا لاک آن‌ها برای تولید وسایل تزئینی خریدوفروش می‌شوند. سواحل روستای شیب دراز هر ساله از هفته دوم اسفند تا هفته دوم اردیبهشت میزبان لاک‌پشت‌های پوزه عقابی هستند .

خوشبختانه با ثبت ژئوپارک قشم و زیر پوشش قرار گرفتن سواحل تخم‌گذاری لاک‌پشت پوزه عقابی، افزایش آگاهی و مشارکت مردم بومی در حفظ این‌گونه امروز شرایط بهتری برای آنان فراهم است. گروه‌هایی از جوانان با نام «محافظان لاک‌پشت» که در زبان محلی «ناتوران خمیس» خوانده می‌شوند، در زمان تخم‌گذاری کشیک می‌دهند و با انتقال تخم لاک‌پشت‌ها به جایی امن و شبیه‌سازی شده یه محل تولد آن‌ها شرایط را برای تداوم نسل این‌گونه فراهم می‌کنند. امروز صید و خریدوفروش این لاک‌پشت‌ها ممنوع است.

لاک‌پشت‌های پوزه عقابی برای تخم‌گذاری به‌دنبال محیطی آرام و امن می‌گردند. آن‌ها به‌طور معمول با بالا آمدن سطح آب و در شب‌ها به ساحل می‌آیند و اگر کوچک‌ترین خطری در اطراف خود حس کنند به اقیانوس برمی‌گردند. هر لاک‌پشت مادر در طول این چهار ماه (فصل تخم‌گذاری) سه بار برای تخم‌گذاری به ساحل می‌آید.

لاک‌پشت پوزه عقابی با پیدا کردن فضای امن خود چاله‌ای به عمق 40 تا 50 سانتی‌متر حفر می‌کند و معمولا بسته به سایز آن‌ها بین 70 تا 120 تخم می‌گذارد. تخم‌های آن‌ها برخلاف پوست شکننده تخم‌مرغ‌های عادی حالتی نرم و انعطاف‌پذیر دارند که با افتادن در چاله‌ای به آن عمق نمی‌شکنند. لاک‌پشت پوزه عقابی با ظرافت خاصی تمام آن چاله را پر می‌کند تا زمانی که به سطحی صاف بدل شود و دیگر اثری از آن نباشد. این لاک‌پشت برای محافظت از محل تخم‌گذاری خود، گاهی خاک را در جاهای دیگری از ساحل نیز به هم می‌ریزد تا رد گم کند.

لاک‌پشت‌های پوزه عقابی نر در طول زندگی هرگز پا به ساحل نمی‌گذارند؛ درست برخلاف آن‌ها لاک‌پشت‌های ماده با عبور از 30 سالگی هر سه تا چهار سال یک بار به همان ساحل محل تولد خود بازمی‌گردند تا تخم‌گذاری کنند. در روستای شیب دراز به تمام لاک‌پشت‌هایی که برای اولین بار به ساحل این روستا می‌آیند پلاکی شامل کد و نام جزیره زده می‌شود. سواحل جنوبی این روستا یکی از مهم‌ترین مکان‌های تخم‌گذاری لاک‌پشت پوزه عقابی در ایران محسوب می‌شود. پس از 45 تا 70 روز درست از نیمه‌های اردیبهشت تا تیر ماه باید در انتظار تولد و بیرون آمدن این لاک‌پشت‌ها بود. لاک‌پشت‌های پوزه عقابی ماده برای تخم‌گذاری به همان ساحل محل تولد خود بازمی‌گردند.

 روستای شیب دراز

متاسفانه بر اساس تخمین‌ها تنها یک درصد نوزادان لاک‌پشت‌ها به سن بلوغ می‌رسند. نوزادان لاک‌پشت‌های پوزه عقابی وزنی کمتر از 20 گرم و طولی برابر با پنچ سانتی‌متر دارند. پرستو‌های دریایی، حواصیل‌ها، کاکایی‌ها و حتی خرچنگ‌ها جان نوزادان لاک‌پشت‌ها را تا پیش از رسیدن به دریا تهدید می‌کنند و آن‌ها فرصت کوتاهی دارند تا به‌صورت غریزی پیش از روشنایی و طعمه شدن، خود را به دریا برسانند. بیرون آمدن این نوزادان از تخم و حرکت آهسته آن‌ها به سوی دریا یکی از زیباترین منظره‌هایی است که می‌توان در سواحل دراز شیب به تماشای آن نشست.

سوغات و جاذبه های گردشگری شیب دراز

گلابتون دوزی، خوس دودوزی، شک بافی، برقع سازی، لچک سازی، تو بافی، گرگور بافی، سبد بافی، گلیم بافی، تزئینات بر روی انواع صدف ها، و تاکسی درمی از جمله صنایع دستی و سوغات روستای شیب دراز می باشند. از نظر پوشش جانوری این منطقه از اهمیت بسیاری برخوردار است و زیستگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر محسوب می شود. از پرندگان این منطقه می توان انواع کاکایی، پرستوی دریایی، سلیم، آبچلیک، فلامینگو، کفچه نوک، عقاب ماهیگیر و سبزه قبارا نام برد. لاک پشت های پوزه عقابی از جاذبه های گردشگری روستای شیب دراز شمرده می شوند. این جانوران زیبا و کم یاب که تنها در ایران و این روستا دیده می شوند به دلیل ماسه ای بودن ساحل این روستا، هر ساله از 10 تا 15 اردیبهشت ماه به مدت دو ماه در سواحل، زمانی که آب دریا بالا میاید روستا شروع به تخم ریزی می کنند. علاوه بر لاک پشتها، خرچنگ، شیر ماهی، سفره ماهی ها، کوسه ها، تلال، صافی و ماهی های مرکب نیز به ساحل می آیند. صخره های مرجانی و دلفین های بازیگوش نیز از دیگر جاذبه های روستا می باشند.

خلاصه

روستای زیبای شیب دراز تنها مسیر دسترسی به جزیره هنگام می باشد به همین علت از بندر گاه های مهم قشم و استان هرمزگان به شمار می آید. علت نامگذاری این روستا به شیب دراز، شیب تند آن به سمت دریا است. بخش عمده اقتصاد مردم این روستای گردشگری، به زندگی لاک پشت های پوزه عقابی بستگی دارد و علاوه بر آن زنان روستا با تولید و فروش صنایع دستی و ارائه خدمات برای اسکان مسافران و مردان با صید ماهی و قایقرانی به اقتصاد روستا کمک می کنند. این روستا دراری امکانات آب، برق، گاز و اینترنت همراه نیز می باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (666 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان