نحوه پرورش و نگهداری فندق

  پنجشنبه، 03 بهمن 1398   زمان مطالعه 12 دقیقه
نحوه پرورش و نگهداری فندق
این گیاه از تیره فندق بوده و گیاه یک‌پایه بشمار می‌آید. گل‌های نر و ماده آن روی شاخه‌های یک‌ساله و به طور جداگانه تشکیل می شوند.

پرورش فندق

نام انگلیسی : corylus avellana

خانواده : Betulaceae (Corylacaea)

بومی : اروپا و آسیا

درختچه ای به ارتفاع ۱٫۵ متر که در اماکن مساعد به ارتفاع ۶ تا ۷ متر (گاهی بیشتر) درمی می آید و به سهولت جنگلی انبوه بوجود می آورد. برگهائی پهن و نوک تیز با دو ردیف دندانه، به رنگ سبز و گلهائی بر دو نوع نر و ماده دارد. نوع نر این گلها دارای ۳ تا ۸ پرچم است و مجموعه آن به صورت سنبله های آویخته در پائیز ظاهر می شود. میوه آن که فندق نامیده می شود، در حالت تازه از پوشش سبز رنگی پوشیده شده است.ولی تدریجاً پس از خشک شدن از آن جدا می شود. گونه C.avellana به عنوان فندق اروپائی شناخته شده و بصورت تجاری کاشته می شود. در اثر دو رگه گیری این گونه با سایر گونه های موجود در این جنس تنوع زیادی در ارقام فندق ایجاد شده است.

فندق بومی اروپا و آسیای صغیر و قفقاز است . پرورش درخت فندق از زمانهای قدیم معمول بوده و کشت آن در اروپا از قرن جهاردهم میلادی رو به توسعه گذاشت و بتدریج در ممالک اطراف حوزه دریای مدیترانه متداول گردید . پرورش باغی این درخت در ایتالیا با کشت ۶ واریته در سال ۱۶۷۱ شروع شده همچنین واریته های زیادی در سال ۱۹۱۲ در انگلستان شناخته شد . فندق رقم کنتیش کاب که بنام دوچیلی هم معروف است از یک گیاهچه فندق که در سال ۱۸۳۰ کاشته شد بدست آمده و هنوز هم کشت میشود.

فندق به دليل داشتن ريشه هاي افشان و فرم رشد درختچه اي و با پاجوش دهي فراوان مي توان در جلوگيري از فرسايش خاك و تثبيت آن بسيار موثر واقع شود. فندق از گياهان كم توقع و مقاوم به عوامل نامساعد محيطي ميباشد. ميزان توليد فعلي فندق در جهان ۳۰ % كمتر از نياز بازارهاي جهاني است. بنابراين توليد اين محصول از نظر اقتصادي داراي اهميت ويژه اي است . همچنين فندق به دليل داشتن قابليت نگهداري طولاني و حمل و نقل آسان مي تواند درآمد قابل ملاحظه اي را برا ي كشاورزان تأمين نمايد . كشت فندق در اراضي شيب دار مي تواند علاوه بر تثبيت خاك ، باعث تبديل اراضي ديم كم بازده به باغهاي اقتصادي مي گردد . در ايجاد استغال مولد بسيار موثر مي باشد.

تصویر

شرايط كاشت درخت فندق

خاك مورد نیاز درخت فندق :

درخت فندق از جمله درختاني است كه عموماً با هر خاكي سازش دارد. اما براي رشد بهتر و توليد ميوه بيشتر نياز به خاكي دارد كه نيمه عميق تا عميق ( بيش از ۵۰ سانتيمتر ) باشد و قدرت جذب آب بيشتري داشته باشد. مانند : خاكهاي رسوبي ، رسي و شني ورسوبي و شني يا خاكهايي كه به اندازه كافي رس داشته باشند . خاكهاي سبك ، يعني شني و رسي كه قابليت نفوذ آب در آنها به خوبي وجود داشته باشد . خاكهاي قليايي با PH مختلف كه با آنها سازش نسبي دارد . خاكهاي اسيدي با PH حدود ۶ كه سازش فندق در چنين خاكهايي بهتر از زمينهايي است كه PH آنها از ۷٫۵ به بالا باشد . با آنكه ميزان آهك فعال در خاك چندان ربطي با PH ندارد و درخت فندق بيش از هر درخت ميوه ا ي با آن سازش دارد ، با اين حال آزمايشهاي انجام شده نشان داده است كه باغ هاي فندق نبايد در زمينهاي احداث شوند كه ميزان آهك فعال آنها از ۱۰ درصد بيشتر باشد و چون ريشه درخت فندق به خفگي در خاك نيز حساسيت دارد، لذا كاشت آن در اراضي فاقد زهكشي مرطوب، فشرده، رسي، سنگين و غير قابل نفوذ، يا در خاكهايي كه پس از بارندگي آب خيز باشند، توصيه نمي شود.

رطوبت مناسب فندق :

وجود رطوبت كافي يكي ديگر از عواملي است كه براي كشت فندق ضروري است . ميزان رطوبت بين۷۰ تا ۸۰ % براي كشت و پرورش فندق مناسب مي باشد . در صورتي كه ميزان بارندگي ساليانه حداقل ۸۰۰ ميلي ليتر با پراكنش مناسب در فصول گرم باشد مي توان به كشت ديم فندق اقدام نمود. در غير اين صورت برا ي توليد تجاري آبياري تكميلي درختان در ماههاي خرداد ، تير و مرداد الزامي مي باشد.

آبیاری فندق :

یکی از اساسی ترین نیاز برای درخت فندق وجود اسید آبسیسیک کافی در اطراف ریشه ها و وجود رطوبت کافی (رطوبت نسبی حداقل ۶۰ درصد) در محیط اطراف درخت است زیرا ریشه های سطحی و برگهای پهنی دارد مناطقی که دارای بارندگی متوسطی بوده و توزیع بارندگی نیز در طول فصل مناسب است برای کاشت موفقیت آمیز فندق خیلی مناسب هستند.آبیاری منظم باغهای احداث شده فندق سبب می شود :

الف- میزان گیرایی نهال های کاشته شده افزایش یابد و سیستم ریشه بندی آنها تقویت شود.

ب- رشد گیاه تسهیل و تسریع شود.

ج- کیفیت و کمیت محصول افزایش یابد.

دور آبیاری بسته به شرایط آب و هوایی و خاک از ۴ تا ۷ روز بوده و در طی دوره رشد به ۱۰۰۰۰ متر مکعب اسید آبسیسیک نیاز دارد.

باد :

با توجه به اينكه گلدهي وگرده افشاني در ختان فندق در فصل زمستان صورت مي گيرد ، وجود بادهاي شديد و سرد موجب جلوگيري از گرده افشاني و تلقيح مي گردد. همچنين بادها ي سرد باعث خم شدن تاج درخت و ايجاد سوختگي در سر شاخه هاي جوان و حاشيه برگها مي شود. بادهاي گرم و خشك نيز در فصل تابستان باعث سوختگي سر شاخه ها و حاشيه برگها مي گردند. بنابراين از كشت فندق در مسير بادهاي سرد و يا گرم و خشك بايد اجتناب نمود و يا اينكه از درختان باد شكن براي محافظت در برابر باد استفاده نمود .

تصویر

تکثیر فندق :

الف- جنسی (با بذر):

تکثیر فندق به وسیله بذر مانند اغلب درختان میوه امکان پذیر است در ازدیاد به وسیله بذر با کاشت فندق بلافاصله پس از برداشت همراه با پریکارپ به مقدار زیادی جوانه زنی را کاهش می دهد. حذف پوسته بذر مثل حذف پریکارپ جوانه زنی را تا ۸۱ درصد افزایش می دهد. خواب بذر با یک دوره استراتیفیکاسیون به مدت ۶ ماه برطرف می شود. در صورتیکه فندق دیر برداشت شود (آخر شهریور) پریکارپ میوه ها سخت می شود در اینصورت ابتدا یک دوره استراتیفیکاسیون گرم در ۲۰ درجه سانتی گراد ضروری است و بدنبال آن بذور فندق باید در معرض یک دوره سرما (۴ درجه سانتی گراد) قرار گیرند. در میوه هایی که زود برداشت می شوند (آخر مرداد) آندوسپرم و جنین اغلب به اندازه کافی رشد نمی کند و جوانه زنی این قبیل بذور بخوبی صورت نمی گیرد. برای از بین بردن خواب بذور فندق اگر آنها را به مدت ۶ هفته در معرض سرمای ۵ درجه سانتی گراد قرار داده و سپس به ۲۰ درجه سانتی گراد منتقل شوند اسید جیبرلیک در بذر تجمع یافته و موجب جوانه زنی می شود.

ب- روش تکثیر غیر جنسی (رویشی) عملی و آسان تر می باشد :

۱- پاجوش : پاجوش ها شاخه هایی هستند که از جوانه های نابجای ریشه به وجود می آیند و برای تکثیر فندق می توان خاک پای درخت را کنار زده و این شاخه ها را جدا نموده و در محل مورد نظر کاشت.

۲- خوابانیدن : خوابانیدن فندق به دو صورت خوابانیدن کنده ای و کپه ای صورت می گیرد و در هر دو روش ابتدا باید نهالی را که به عنوان پایه مادری انتخاب می کنیم در سال اول از سطح خاک کف بر نموده و با خاک دادن پای پاجوش های روئیده شده آنها را ریشه دار نموده و در محل اصلی می کاریم.

۳- فندق را می توان مانند سایر درختان میوه با پیوند زدن ارقام اصلاح شده روی پایه های بومی و اصلاح شده تکثیر نمود و برای پیوند زدن از انواع پیوند جوانه می توان استفاده نمود.

اگر در فندق گرده های یک رقم با مادگی ارقام دیگر سازگاری داشته باشد سبب باردهی خوبی خواهند گردید.

میوه های فندق پس از رسیدن بر روی زمین می ریزند میوه هایی که به روی زمین می ریزند در اثر رطوبت خاک تغییر رنگ می دهند از این رو برای جلوگیری از آن باید در اولین فرصت پوست میوه ها جدا شود.میوه ها در طول فصل باید ۲ تا ۳ بار جمع آوری شوند. عملکرد درختان فندق بسته به سن و قدمت درخت فاصله کاشت ، عملیات آماده سازی خاک و عوامل دیگر متفاوت است اگر یک هکتار باغ ۲۲۰۰ کیلوگرم محصول تولید کند محصول خوبی داشته است عملکرد درختان، بارده از سالی به سال بعد دچار نوسان می گردد.

این گیاه از تیره فندق بوده و گیاه یک پایه بشمار می آید. گل های نر و ماده آن روی شاخه های یک ساله و به طور جداگانه تشکیل می شوند. گل های نر به صورت شاتون در جانب شاخه های یک ساله قرار دارند و گل های ماده نیز در جانب و یا انتهای شاخه های یک ساله با کلاله قرمز رنگ و به صورت خوشه ای حاصل می شوند. هر گل آذین گل های ماده فندق ۱۰ عدد گل کوچک دارد اما در هر خوشه ۳-۲ عدد میوه تشکیل می شود. گل های فندق ۳ تا ۴ سال پس از کاشت ظاهر می شوند. اما باردهی از ۵ الی ۶ سالگی آغاز می گردد و به مدت ۲۰-۱۰ سال درختان فندق باروری اقتصادی دارند. میوه های فندق از نوع میوه های فندقه بوده و فرابر میوه در طی فصل رشد سفت و سخت شده و چوبی می گردد و این میوه ها داخل برگ هایی که ظرف نامیده می شوند، قرار دارند.

گرچه چوب فندق به سرمای زیاد مقاوم است اما به جوانه های گل فندق در ۱۰- درجع سانتی گراد آسیب جدی وارد می شود و موجب کاهش محصول می گردد. زیرا فندق در طول ماه های زمستان شکوفه می دهد و تولید محصول خوب به مناطقی محدود می شود که دریا از اثر سرمای زمستان در حین گلدهی جلوگیری نماید. جوانه های برگ فندق همانند جوانه های سیب به استراحت بیشتر (۱۷۰۰-۸۰۰ ساعت زیر ۷ درجه سانتی گراد) اما جوانه های گل به استراحت کمتری نیاز دارند. با توجه به موارد ذکر شده می توان فندق را از درختان میوه مناطق معتدل گرم بشمار آورد. زیرا به طور کلی به سرماهای شدید زمستان مقاوم نمی باشد. فندق گیاه خودناسازگار بوده و لذا برای گرده افشانی مطلوب بهتر است ۲۰-۱۲ درصد از درختان فندق از ارقام گرده دهنده باشند. در ضمن ارقام مختلف فندق حالت نر پیش رسی و یا ماده پیش رسی دارند. در صورت دمای بیشتر در اواخر زمستان حالت نر پیش رسی و در هوای خنک تر حالت ماده پیش رسی ظاهر می شود.گل های نر در اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد و گل های ماده در اواسط تیر تا اوایل شهریور ماه متمایز می شوند. شاتون های گل های نر در طول فصل رشد از اوایل خرداد آشکار می شوند. اما گل های ماده به صورت خوشه ای بوده و تا اوایل زمستان ظاهر نمی شوند. در مناطقی که زمستان های ملایم دارند، گرده افشانی در طی زمستان انجام می گیرد. اما در مناطقی که زمستان های سرد دارند گرده افشانی در اوایل بهار صورت می گیرد. لوله های گرده از دی ماه تا خرداد که به تخمدان می رسند، به حالت رکود باقی می مانند، عمل تلقیح در اواخر بهار انجام می گیرد. بنابراین تشکیل میوه در فندق دیر وقت و در اواخر بهار صورت می گیرد. بعد از عمل تلقیح رشد سریع در میوه آغاز می شود و در طول این دوره سقط جنین قابل توجهی نیز به وجود می آید. این سقط ممکن است به علت کمبود بُر (B) و نیاز زیادتر جنین به این ماده می باشد. خاک های عمیق و قابل نفود با pH کمی اسیدی برای رشد فندق مناسب است. فاصله کشت فندق در حدود ۶-۵ متر می باشد و به صورت تنه و یا توده ای که اجازه رشد به پاجوش ها داده می شود، پرورش می یابد و به گیاهان تک بوته به شکل جامی یا شلجمی داده می شود. ازدیاد فندق اکثراً توسط پاجوش می باشد اما می توان به روش خوابانیدن و پیوند نیز ازدیاد داد. از مناطق مهم کشت و تولید فندق در دنیا می توان به ترتیب ترکیه، ایتالیا، اسپانیا و آمریکا را نام برد. از مناطق کشت فندق در ایران می توان به ارومیه، قزوین و گرگان اشاره نمود.

خواص غذایی و دارویی فندق

فندق یکی از مغذی ترین دانه های خوراکی است که سرشار از انرژی، پروتئین، کلسیم، فسفر، آهن، پتاسیم و ویتامین B می باشد به همین دلیل اثر تقویتی بالایی داشته و برای مبتلایان به بیماری قند مفید است. برگ، شکوفه و پوست فندق قابض است و مغز فندق به دلیل داشتن فسفر زیاد مغز را تقویت می کند.

بر اثر عملیات اصلاح و دورگ گیری گونه های مختلف فندق تنوع زیادی در ارقام و ژنوتیپ های فندق ایجاد شده که مرسوم ترین رقمها در ایران عبارتند از گرداشکور، گرده، پشمینه و شستک.

ارقامی که می توانند در یک خزانه با هم جدا از یکدیگر بر روی ردیف کشت شود و در احداث باغ از نظر تلقیح سازگاری داشته باشد:

1- فرتیل دوکارد (وزن بالایی دارد)

2- روند دو پیمون (چربی بالا و مزه خوبی دارد)

3- نقرت (مغز بیضی شکل و گوشت سفید و پروتئین ها محصول می باشد)

ارقام دیگری نیز وجود دارند که با یکدیگر سازگاری دارند. مثال: سگورب – مرویل – لونگ داسپاین


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (448 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (297 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (276 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (230 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (197 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (167 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (76 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال انبیاء روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال شمع روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال ابجد روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال روزانه روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 7 مهر 1403 + فیلم
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس