ساعدنیوز
ساعدنیوز

نکاتی درباره جفت گیری و تکثیر عروس هلندی

  سه شنبه، 20 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
نکاتی درباره جفت گیری و تکثیر عروس هلندی
عروس هلندی (نام علمی: Nymphicus hollandicus) از خانوادهٔ طوطی‌های کاکل‌دار و کوچکترین عضو این خانواده از نظر جثه در استرالیا می‌باشد. ما در این مطلب نحوه تکثیر این پرنده زیبا را آموزش می دهیم.

عروس هلندی، طوطی دوست داشتنی است که به عنوان دومین پرنده محبوب خانگی بعد از مرغ عشق در بین مردم شناخته شده است. می توان این پرنده ی زیبا را با نام متغیر Nymphicus hollandicus معرفی کرد. عروس هلندی از جمله خانواده های طوطی های کاکل دار یا کاکل به سر است که از سمت استرالیا بوجود آمده است و به آن طوطی هلندی نیز می گویند. در طول روز رفتارهای متفاوتی را از این پرنده مشاهده خواهید کرد طوری که در مدت زمان مشخصی بسیار دوست داشتنی و مهربان است اما در زمان های دیگر می توان آن را بسیار گستاخ و جسور دانست. صدای بسیار زیبایی دارد و در صورت نگهداری از آنها در منزل باید انتظار شنیدن صوت زیبایش را در تمام مدت طول روز داشته باشید. این پرنده در زبان انگلیسی به کوکاتیل Cockatiel معروف است

مراحلی که قبل از جفت گیری عروس هلندی باید مورد توجه قرار داد؟

جفت گیری عروس هلندی و آموزش نکات مهم آن را در این مطلب برای شما بیان می کنیم تا در انجام این عمل کاملا حرفه ای شوید. اگر شما از نگهدارندگان پرنده ها هستید و به خصوص دوست دار نگهداری از عروس هلندی می باشید لازم است آگاه باشید روند جفت گیری هر پرنده نیازمند اطلاعات و دانش شما در زمینه جفت گیری آن ها بوده تا این عمل بی هیچ خطا و مشکلی صورت گیرد.

۱ . انتخاب عروس هلندی نر و ماده مولد

زمانی که به یک مغازه برای خرید عروس هلندی می روید ، شما بایستی بهداشت هر یک از قفس ها و تغذیه پرنده ها را مورد توجه نمائید. اگر از نظر بهداشت مورد قبول واقع شدند می توانید عروس هلندی مورد نظر را خریداری کنید. توجه کنید هنگام خرید عروس هلندی کل پرندگان در محل مورد نظر را زیر نظر قرار دهید و چند دقیقه با دقت به آن ها نگاه کنید. پرندگانی که فعال و کنجکاو و شاداب هستند را انتخاب نمائید. نشانه های عروس هلندی سالم چشمان باز و روشن، پرهای به هم چسبیده و صاف ، اشتهای خوب در هنگام دانه خوردن، پاهای صاف و تمیز، تعادل داشتن در ایستادن ، سینه پرو یک دست ، تمیز بودن نوک نزدیک سوراخ بینی. شما می توانید برای انتخاب عروس هلندی برای جفت گیری از سن دو سالگی شروع کنید. در زمان جفت گیری، عروس هلندی ها باید بالغ شده باشند. اگر شما کمتر از این سن را برای جفت گیری انتخاب کنید با تخم های بدون نطفه مواجه خواهید شد.

عروس هلندی

۲ . عروس هلندی نر و ماده در دو قفس مجزا

بعد از این که عروس هلندی های نر و ماده مولد را خریداری کردید، و قصد بردن آن ها را به خانه داشتید. توجه نمائید قبل از اینکه شما عروس هلندی را به منزل بیاورید باید محل زندگی کوکاتیل را مشخص کرده باشید تا وقتی که پرنده وارد خانه شد با جا به جایی های زیاد روبرو نشود . شما با جابجایی های متعدد موجب می شوید پرنده دچار استرس شود و همچنین عروس هلندی نسبت به شما بی اعتماد خواهد شد. بعد از آوردن عروس هلندی به خانه هر دو عروس را دو قفس مجزا به مدت چهارده و پانزده روز به صورتی که یکدیگر را نبینند، قرار دهید. طوری که فقط صدای یکدیگر را بشنوند. شما در این دو هفته خواهید دید که عروس هلندی نر و ماده با هم صبحت می کنند و یکدیگر را صدا خواهند کرد.

۳ . به هم نزدیک کردن قفس عروس هلندی نر و ماده

پس از اینکه مراحل ذکر شده را به ترتیب انجام دادید متوجه می شوید که عروس هلندی ها یکدیگر را صدا می کنند و تمایل به دیدن هم را دارند.بعد از اینکه عروس هلندی نر و ماده یکدیگر را صدا کردند و شما دیدید نسبت به هم بی تابی می کنند، قفس ها را به یگدیگر نزدیک کنید. تا با دیدن هم بی تاب تر شوند.

۴ . آماده کردن یک قفس بزرگ و لانه بزرگ

شما باید یک قفس و لانه ای بزرگ برای عروس نر وماده تهیه نمائید. موارد زیر در زمان جوجه کشی و تکثیر مهم می باشند.ارتفاع میله نشیمنگاه ، ارتفاع لانه، فاصله مناسب ظرف غذا و نشیمنگاه، نشیمنگاه سست موجب عدم جفتگیری صحیح و سبب تخم های نابارور خواهند شد. قفس را در محیط پر رفت و آمد قرار ندهید. از سفت بودن محل استقرار قفس اطمینان داشته باشید. عروس هلندی ها دوست ندارند قفس شان نزدیک سقف و یا چراغ های آویزان قرار بگیرد.

۵ . جفت زدن عروس هلندی نر و ماده

عروس هلندی نر و ماده را به قفسی که برای جفت گیری انتخاب و آماده کرده اید ببرید. بعد ازجفت زدن، آن ها را زیر نظر بگیرید . اگر عروس هلندی نر و ماده یکدیگر را نوازش کردند یعنی یگدیگر را پذیرفته اند. توجه داشته باشید جفت هایی وجود دارند که ماده به جفتش علاقه ای نشان نمی دهد. حتی ممکن است تا یکسال هم تخکم گذاری نکنند، شما در چنین مواقعی باید عروس هلندی نر دیگری را جایگزین آن جفت نر قرار دهید.

۶ . فراهم کردن محیط امن و مناسب

زمانی که محیط پرورش عروس هلندی امن و مناسب باشد، عروس هلندی نر جهت بازرسی از لانه مورد نظر وارد لانه می شود. با منقار خود به کف لانه ضربه می زند تا از مقاومت لانه مطمئن شود. لانه عروس برای تخم گذاری باید همیشه تمیز و خشک و بدون هر رطوبتی باشد. جنس لانه از چوب باشد بهتر است. برای کف لانه از پوشال کولر و ماسه بادی استفاده نمائید. هرگز از پوشال های چوب های معطر که از خود عطر و روغن ایجاد می کنند استفاده نکنید ، که موجب آسیب جنین درون تخم خواهد شد. کف لانه را با مقداری از پودر ضد شپشک و کنه به همراه پوشال در کف لانه بریزید. درب لانه برای نگاه کردن تخم ها بهتر است در اطراف و کناره های لانه و یا پشت لانه قرار گیرند و از قرار دادن درب لانه در بالای لانه خودداری کنید، که موجب استرس عروس هلندی شده و ممکن است به تخم ها آسیب برساند. خوب دوستان بعد از اینکه محیط لانه مناسب و امن بود عروس هلندی نر و ماده تصمیم به جفت گیری می کنند.

۷ . جفت خوردن عروس هلندی نر و ماده

بعد از گذشتن مراحل بالا عروس هلندی نر برای جفت گیری اقدام به سوار شدن بر روی عروس ماده می نماید. اگر جفت گیری صحیح انجام شده باشد عروس ماده پس از چند روز اولین تخم را خواهد گذاشت. عروس ماده تقریبا بین چهار تا شش تخم می گذارد. تعداد تخم ها در عروس هلندی متفاوت می باشد. شما می توانید بعد از گذشتن هفت روز با استفاده از نور چراغ قوه به آرامی به تخم ها نگاه کنید تا از نطفه دار بودن و جنین داخل تخم ها مطمئن شوید.

بعد از گذشتن بیست و یک روز تا بیست و سه روز جوجه ها از تخم بیرون می آیند. زمانی که عروس هلندی نر و ماده اولین بار باشد که جفت گیری کرده باشند و تجربه ای تا به حال نداشته باشند به دلیل استرس، تخم های نا بارور به وفور دیده می شود. اما نگران این موضوع نباشید در تخم گذاری بعدی عروس نر و ماده جفت گیری موفق تری خواهند داشت و تخم ها بارور می شوند. زمانی که اولین تخم عروس هلندی گذاشته شد تاریخ گذاشتن تخم ها را روی کاغذ سفیدی یادداشت کنید و در کنار قفس قرار دهید. باید توجه داشته باشید بهترین سن جدا کردن جوجه عروس هلندی از والدینش برای تغذیه دستی از هفده روزگی می باشد.

اگر شما زودتر از این سن اقدام به جدا کردن جوجه از پدر و مادرش شوید جوجه نمی تواند مصونیت های طبیعی را از پدر و مادرش کسب کند و مرگ میر جوجه ها بالا خواهد رفت. باکتری های مفیدی به نام لاکتوباسیل اسید و فیلوس که از طریق غذای خورده شده در چینه دان عروس هلندی نر و ماده به دهان جوجه انتقال می یابد ، برای سلامت دستگاه گوارش جوجه عروس هلندی نقش مهم و حیاتی را دارد.

علائم جفت گیری عروس هلندی

  • هنگام جفت شدن، عروس هلندی نر یک رقص جفت گیری انجام می دهد
  • در طول این رقص، او سر خود را حلزونی خواهد کرد، خود را را پف می کند و آواز می خواند
  • در این زمان، نر و ماده همدیگر را تمیز می کنند و هنگامی که ماده آماده جفت شدن است، خم می شود
  • ممکن است جفت گیری یک دقیقه طول بکشد و پس از آن نر پرواز کند
  • حدود دو هفته پس از جفت گیری، عروس هلندی ماده تخمگذاری می کند

تخمگذاری عروس هلندی

عروس هلندی ماده تقریباً هر 48 ساعت یک بار تخم می گذارد تا زمانی که کلا حدود دو تا هشت تخم را بگذارد.ماده در بیشتر اوقات روی تخم ها می نشیند. ممکن است متوجه شوید که هر دو پرنده برخی از پرهای خود را بیرون می کشند تا کمی پوست برهنه کنند. به این عمل «وصله بچه» گفته می شود و والدین این کار را می کنند تا پوست برهنه آن ها بتواند با تخم ها تماس داشته باشد.برای پرورش عروس هلندی، در این سه هفته که ماده روی تخم ها می خوابد، پرنده نر غذای ماده را تأمین می کند.

خارج شدن جوجه ها از تخم

بعد از دوره 21 روزه ی تخم نشینی (انکوباسیون)، جوجه ها از تخم خارج می شوند.می توانید نگاهی سریع به لانه بیندازید تا مطمئن شوید جوجه مرده یا ناقصی وجود ندارد؛ اما در غیر این صورت سعی کنید مزاحم خانواده جدید نشوید.هنگام پرورش عروس هلندی به والدین و جوجه ها اجازه دهید تا کمی وقت برای برقراری ارتباط بگذارند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

2 دیدگاه
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (253 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (229 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (100 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (92 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (72 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (59 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (57 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (55 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (53 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینش ثبت کرد+ عکس (45 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (39 نظر) پاسخهای خنده دار دانش آموز ایرانی به سوالات درس تاریخ مرزهای وقایع تاریخی رو جابجا کرد+عکس/ معلمشون بعد دیدن این جوابها سر به کوه و بیابون گذاشته🤣 (31 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (30 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (29 نظر)
دیگران می‌خوانند   
ماجرای گم‌شدن «یسنا»، دختر چهارساله روستای «یلی‌بدراق» + ویدئو ماجرای ناپدید شدن مجسمه 5 میلیاردی یک هنرمند تهرانی صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پیغمبر به پسره گفت مادر پیرتو شوهر بده گفت نمیشه اون حتی نمیتونه راه بره و مادره زد تو سر پسرش که خفه شو تو بهتر میفهمی یا پیغمبر +ویدئو😂👌 تغییر استایل احسان علیخانی در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس فال انبیاء روزانه پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 این مرد بعد دیدن چهره واقعی عروس خودکشی کرد! +عکس خلاقیت خنده دار راننده ارومیه ای، با نوشته جالب پشت وانت حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 دانلود آهنگ جدید "قسم» رضا صادقی +فیلم/ شبا بهت فکر میکنم هنوز هنوز عکسات توی خونمونه... تذکر جدی رهبر انقلاب به نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا : به تعطیلی این برنامه اصلاً فکر نکنید +عکس شباهت بی حد و اندازه رابعه اسکویی به پدرش/ مگه داریم انقدر شباهت+عکس عکس تازه منتشر شده از داریوش مهرجویی تام هنکس با هوش مصنوعی جنجال به راه انداخت+ عکس (تصاویر) تنگه قاهان؛ بهشتی چهار فصل در دل کویری قم نفرین شاه باستانی ایران؛ مهمترین یادگار تاریخ شوخی خنده دار احسان علیخانی با لوله‌کش خوش‌ صدا؛ ما آب حوض، شما شیر موز +ویدیو/ سالن رفت رو هوا😂 رونمایی از بازیگر 2 متری سینمای ایران که از بهرام افشاری هم قدبلندتر است+عکس فال روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 رقص خنده دار دو پرنده وسط جاده با آهنگ شاد ترکی/از سلاطین حرکات منظم😂+ویدئو فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 روایت جالب رهبر انقلاب از مخفی شدن در یک روستای سرسبز و خوف انگیز در مشهد/ خون دلی که لعل شد+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 عاشقانه های جذاب سارا والیانی، آسیه گیلدخت و همسر دومش محسن !+عکس فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی خیابانی کولاک به پا کرد؛ صحبت های بی سابقه جواد خیابانی با وزیر ورزش+ فیلم تعریف و تمجید رهبر معظم انقلاب از طعم کیک خوشمزه مادر شهید ارمنی/هر کجا تو با منی من خوشدلم +ویدئو ضیافت باربیکیو همسر شاهرخ استخری در یک مهمونی دورهمی/ رژیم پَر😂+عکس نگاهی به حیاط بسیار ساده و بدون تجملات خانه مصطفی خمینی، پسر ارشد امام خمینی+ویدیو/ منزلی با بافت قدیمی و سنتی نگاهی به ماشین خوش رنگ امیرمحمد یزدانی ستاره کُشتی/ این ماشینو باید قاب کرد زد به دیوار +عکس خلاقیت خنده دار دانش آموز ایرانی که خودش را به عنوان هدیه به معلمش داد/ خدایا چیه این نسل جدید😂 خلاقیت یک دانش آموز ایرانی برای فرار از مدرسه حماسه آفرید+فیلم/ یعنی آدم میمونه تو کار این بچه ها... خلاقیت زیبا و سنتی طورِ پیرمرد دوره گرد شیرازی در فروش میوه نوبرانه بهاری با اُلاغش +عکس/ با دیدنش انگار به گذشته ها سفر میکنین😍 رونمایی از مادر جوان و کم سن و سال رهام هادیانِ گروه ماکان بند/ چقدرم باکلاس و مهربون+عکس رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 چهره رنگ پریده و طبیعی فریبا نادری در اتاق گریم +عکس خلاقیت هوشمندانه شهرداری تبریز در نصب بنر برای اَخم و تَخم معلم حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس تمرینات سنگین ورزشی رامین رضاییان زیر نظر محمدرضا گلزار/ گلزار وارد فاز جدیدی از زندگیش شد+ فیلم
تیتر امروز   
ماجرای ناپدید شدن مجسمه 5 میلیاردی یک هنرمند تهرانی دانلود آهنگ جدید "قسم» رضا صادقی +فیلم/ شبا بهت فکر میکنم هنوز هنوز عکسات توی خونمونه... تذکر جدی رهبر انقلاب به نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا : به تعطیلی این برنامه اصلاً فکر نکنید +عکس (تصاویر) تنگه قاهان؛ بهشتی چهار فصل در دل کویری قم نفرین شاه باستانی ایران؛ مهمترین یادگار تاریخ فال روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 روایت جالب رهبر انقلاب از مخفی شدن در یک روستای سرسبز و خوف انگیز در مشهد/ خون دلی که لعل شد+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 فال انبیاء روزانه پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی این مرد بعد دیدن چهره واقعی عروس خودکشی کرد! +عکس
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...