نکاتی برای افزایش رشد سبیل و ریش آقایان

  جمعه، 13 دی 1398   زمان مطالعه 6 دقیقه
نکاتی برای افزایش رشد سبیل و ریش آقایان
بهترین راه برای رشد سریع ریش و موی صورت این است که صورت خود را دوبار در روز با پاک کننده­ صورت بشویید و برای رشد سالم آن، صورتتان را اصلاح نکنید. رژیم غذایی غنی از پروتئین و چربی اشباع شده را در اولویت قرار دهید.

ریش از هر زمانی می تواند شروع به درآمدن بکند؛ از سال های نوجوانی گرفته تا اواخر دهه ی دوم و سوم زندگی (و حتی برای بعضی ها دیرتر، باور کنید!) متاسفانه، هیچ راهی وجود ندارد که زمان در آمدن ریش، ضخامت آن، یا رنگ و جنس آن را تعیین و کنترل کنیم. تمام این ها به دی ان ای شما مربوط می شود، درست مثل قد و رنگ مو. کلید رشد فیزیکی ریش صبر و شکیبایی است.

هر ریشی کاملا منحصر به فرد و مختص به خود شما است، گاهی فقط لازم است چند سال صبر کنید تا سر و شکل خوبی به خودش بگیرد. در دنیای لذت های آنی و فوری، می دانیم که این انتظار می تواند کشنده و ملال آور باشد. یادتان باشد که تمام مردان ریشو که در اینترنت یا تلویزیون می بینید با ریشی که الان دارند به دنیا نیامده اند! آن ها نیز دیر ریش درآورده اند، یا در جوانی شان با ریش تنک و گُله به گله جنگیده اند.

چه شما از آن دسته مردهایی باشید که همیشه ریش می گذارند یا جزو کسانی باشید که برای اولین بار است می گذارید موی صورت تان رشد کند، اولین ماه رویش ریش می تواند برای تان تجربه ای سخت باشد. بسته به روز یا هفته، ریش شما ممکن است دقیقا همان طوری که دلتان می خواهد به نظر برسد و بعد روز یا هفته ی دیگر کاملا برعکس آن باشد.

  • هورمون هایی که بر رشد ریش و سبیل تاثیر می گذارند

ریش گذاشتن کلا به هورمون های شما بر می گردد، به خصوص به تستوسترون و دی هیدروتستوسترین یا DHT. تستوسترون معمولی به هورمون آندروژن DHT قوی تر تبدیل می شود. میزان DHT که در سیستم تناسلی شما وجود دارد مستقیما بر ریش و مدل های رویش موی شما تاثیر می گذارد. مردانی که سطح بالاتری از تستوسترون و DHT دارند عموما نسبت به مردانی که سطوح پایین تری از این هورمون ها را دارند دارای موی صورت بسیار بیشتری هستند. اگر بدن تان به لحاظ ژنتیکی مستعد حساسیت به این هورمون ها باشد، احتمالا نسبت به سایر هم سن و سال های خود زودتر ریش و سبیل در خواهید آورد.

روغن های طبیعی برای تقویت رشد موی ریش و سبیل

1- روغن رزماری و اسطوخودوس

ترکیب روغن رزماری و اسطوخودوس به دلیل خاصیت آبرسانی و مرطوب کنندگی که دارد به تقویت و پرپشت شدن ریش و سبیل کمک می کند.

6 قطره روغن رزماری را با 6 قطره روغن اسطوخودوس و 3 قاشق چای خوری روغن جوجوبا (روغن حامل) ترکیب کنید و بر روی مو های ریش و سبیل ماساژ دهید، بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.

تصویر
2- روغن آرگان

روغن آرگان یکی دیگر از مواد طبیعی مفید برای پرپشت شدن ریش و سبیل محسوب می شود.

دو قاشق غذا خوری روغن آرگان را با 7 قطره روغن اسطوخودوس و 5 قطره روغن رزماری ترکیب کنید و آن را بر روی صورت خود بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

3- روغن اوکالیپتوس

روغن اوکالیپتوس یکی دیگر از روغن های مفید برای افزایش رشد ریش و سبیل است.

2 قطره روغن اوکالیپتوس را با یک قاشق غذا خوری روغن حامل (روغن زیتون یا کنجد) ترکیب کنید و بر روی پوست و مو های ریش و سبیل ماساژ دهید، بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.

4- روغن نارگیل

ماساژ صورت با روغن نارگیل یکی از بهترین و موثرترین روش ها برای تقویت رشد ریش و سبیل و پرپشت شدن آن ها می باشد؛ در واقع روغن نارگیل به آبرسانی صورت کمک کرده و با افزایش گردش خون در پوست به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و باعث رشد موی ریش و سبیل می شود.

یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل را با دو قطره روغن رزماری ترکیب کنید و بر روی مو های ریش و سبیل بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

این روش را سه بار در هفته تکرار کنید تا زودتر نتیجه بگیرید.

روش های طبیعی و خانگی برای رشد ریش و سبیل

5- لیمو ترش و دارچین

ترکیب لیمو ترش و دارچین می تواند به تقویت و افزایش رشد ریش و سبیل ها کمک کند.

یک قاشق چای خوری پودر دارچین را با دو قاشق چای خوری آب لیمو ترش تازه ترکیب کنید و بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

این ماسک را دو بار در هفته استفاده کنید تا زودتر نتیجه بگیرید.

توجه داشته باشید که اگر با استفاده از این ماسک دچار سوزش پوست شدید، هر چه سریع تر صورت را بشویید.

6- بهترین مواد غذایی برای رشد ریش و سبیل

مواد غذایی حاوی پروتئین به تقویت رشد ریش و سبیل و پرپشت شدن آن ها کمک می کنند؛ از مواد غذایی گیاهی سرشار از پروتئین می توان به انواع لوبیا (لوبیا سیاه، لوبیا سفید، لوبیا چیتی و لوبیا قرمز)، کینوآ، شاهدانه، آجیل و مغزیجات خام و میوه ها و سبزیجات تازه اشاره کرد.

علاوه بر این، ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E هم با افزایش گردش خون در صورت به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و باعث افزایش رشد ریش و سبیل می شوند.

میوه ها و سبزیجات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید؛ میوه ها و سبزیجات حاوی مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی هستند که به رشد ریش و سبیل کمک می کنند.

تصویر
7- تاثیر ورزش بر رشد ریش و سبیل

ورزش منظم گردش خون در بدن و پوست صورت را افزایش داده و باعث رشد ریش و سبیل و پرپشت شدن آن ها می شود.

توصیه می شود که هر روز حداقل 20 دقیقه ورزش روزانه داشته باشید تا زودتر نتیجه بگیرید.

8- مرطوب کردن پوست

آبرسانی و رطوبت رسانی به پوست صورت علاوه بر اینکه باعث پاک سازی صورت از سلول های مرده و آلودگی ها می شود، باعث تقویت فولیکول های مو شده و به رشد سریع تر ریش و سبیل کمک می کند.

9- به اندازه کافی آب بنوشید

متخصصان توصیه می کنند که برای تقویت و افزایش رشد موی ریش و سبیل، آب زیاد بنوشید؛ نوشیدن مقدار کافی آب به آبرسانی پوست صورت کمک کرده و با تحریک فولیکول های مو باعث افزایش رشد و پرپشت شدن ریش و سبیل می شود.

10- خواب کافی داشته باشید

خواب کافی یکی از عوامل مهم در افزایش رشد ریش و سبیل است چون به سلول ها این امکان را می دهد که خود را ترمیم و بازسازی کنند.

علاوه بر این خواب کافی به درمان استرس و اضطراب کمک می کند که از عوامل مهم ریزش موی ریش و سبیل در مردان محسوب می شوند.

  • برخورد کردن با انتقادها و ایرادها

ممکن است افرادی در جامعه وجود داشته باشند که مثل شما اشتیاقی به ریش گذاشتن نداشته باشند. آن ها ممکن است از رنگ، یا مدل ریشی که تصمیم گرفته اید داشته باشید خوششان نیاید یا حتی از اندازه ی ریشی که در آن موقع دارید یا چیزهایی که ممکن است به ریش تان وصل کرده باشید. یک پاسخ کوتاه با تعبیری بلند وجود دارد: این ریش شما است، و روی صورت شما، پس چرا باید کس دیگری راجع به احساسش نسبت به ریش شما حرف بزند؟

مادامی که ریش گذاشتن تان خودتان را راضی و خوشحال می کند همین کافی استو مهم است که بدانید شما مسئول ریش خودتان هستید. اگر راضی تان می کند، نگهش دارید. اگر دوستان تان در حین پروسه ی رشد و پرورش آن از شما حمایت نکردند، دوستان جدیدی پیدا کنید. گاهی این انتقاد می تواند به خاطر آن باشد که ریش تان هنوز به اندازه ی کافی رشد نکرده و به پتانسیل کامل رشد خود نرسیده است. زمان بدهید تا رشد کند و کسانی را که از ریش تان متنفرند نادیده بگیرید!


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (452 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (298 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (212 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (122 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (6 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (6 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (5 نظر) تصویری از خانه ابدی مادر الناز حبیبی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
کشف 400 کیلو شیشه در پایتخت
(16+) حیرت دنیا از تولد نوزاد عجیب‌الخلقه‌ای که به جای پا دُم دارد! + عکس / اگه دلشو نداری نبین!
9 عضو بی استفاده بدن انسان کدامند؟/ اعضایی که بود و نبودشان فرقی در حال ما ندارد
کمربندها را ببندید! ترامپ در حال پیشروی است!
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه: هزینه‌فرصت عدم‌الحاق به اف ای تی اف، عظیم است!
پزشکیان باید استعفا دهد!
عادل فردوسی‌پور: به زودی برمی‌گردم و گزارش می‌کنم!
پزشکیان در کنار آیت الله خامنه ای رکورد زد /کدام شهرها رئیس جمهورساز بوده اند؟ +جدول
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان
استفاده از کیسه برنج؛ شگردی جدید برای سرقت گوشی
دانلود آهنگ جدید "دلبر شیرین" آرون افشار +فیلم/ جان ای جان ای جان دیوانه شدم من ...
دانلود آهنگ جدید "شوک" رهام هادیان/ از وقتی فهمیدی وابستتم صدو هشتاد درجه عوض شدی+فیلم
بیوگرافی و زندگی شخصی مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران+ تصاویر و مشخصات افراد خانواده اش
کدام استان‌ها در انتخابات بیشتر مشارکت داشته‌اند؟
رفع یک بلای آسمانی از سر پرسپولیس با صادر شدن ویزای مرد اسپانیایی / گاریدو مسافر تهران شد
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن!