روش تهیه مرغ سوخاری پولکی

  دوشنبه، 19 مهر 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
روش تهیه مرغ سوخاری پولکی
مرغ سوخاری که اغلب با سیب‌زمینی سرخ‌شده و انواع سس سرو می‌شود، یکی از فست فودهای بسیار خوشمزه‌ای است که کمتر کسی دست رد به آن می‌زند.

مرغ سوخاری یکی از انواع غذاهای خوشمزه و بسیار محبوب در سراسر جهان است که با روش های بسیار متنوعی تهیه می شود. این غذای خوشمزه که در سراسر دنیا به عنوان یک غذای بین المللی شناخته می شود در دسته بندی غذاهای فست فودی قرار می گیرد. محبوب ترین نوع مرغ سوخاری مرغ سوخاری پولکی است که در تهیه ان فقط از آرد سفید استفاده می شود. البته در دستورهای خانگی چون خیلی افراد توانایی درست کردن مرغ پلوکی را ندارند، مرغ سوخاری را با پودر پانکو درشت درست می کنند که باعث می شود مرغ سوخاری طعمی شبیه به شنیسل مرغ شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه مرغ سوخاری در ادامه با ما همراه باشید.

مواد اولیه لازم برای تهیه مرغ سوخاری پولکی

  • فیله مرغ: ۵۰۰ گرم
  • آب: به میزان لازم
  • پودر سیر: ۱ قاشق چایخوری سرپر
  • فلفل قرمز: ۱ قاشق چایخوری
  • فلفل سیاه: ۱ قاشق چایخوری
  • فلفل سفید: ۱ قاشق چایخوری
  • آویشن: ۱ قاشق چایخوری
  • پودر پیاز: ۱ قاشق چایخوری
  • پاپریکا: ۱ قاشق چایخوری
  • نمک: ۱ قاشق چایخوری
  • آب لیموترش تازه: ۱/۲ عدد
  • روغن مایع: به میزان لازم

مواد لازم برای تهیه آرد سوخاری مرغ سوخاری پولکی

  • آرد سفید: ۲ پیمانه
  • آرد ذرت: ۴ قاشق غذاخوری
  • نمک: ۱/۲ قاشق چایخوری
  • فلفل قرمز: ۱/۲ قاشق چایخوری
  • فلفل سیاه: ۱/۲ قاشق چایخوری
  • پودر ریحان: ۱ قاشق غذاخوری
  • پودر پیاز: ۱ قاشق غذاخوری
  • پودر پاپریکا: ۱/۲ قاشق غذاخوری
  • پودر سیر: ۱/۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه مرغ سوخاری پولکی

۱- دست تان راروی سینه مرغ بگذارید و یک برش افقی بزنید و آن را به دو قسمت تقسیم کنید. سپس پودر سیر + فلفل قرمز + فلفل سیاه + فلفل سفید + آویشن + پودر پیاز + پاپریکا + نمک + آب لیمو ترش را با هم مخلوط کنید. به این ترکیب کمی آب اضافه کنید. فیله ها را به مدت ۴ تا ۵ ساعت داخل این ادویه ها استراحت بدهید تا حسابی مزه دار شوند.

۲- در مرحله بعد آرد سفید + آرد ذرت + نمک + فلفل قرمز + فلفل سیاه + پودر پاپریکا + پودر سیر + پودر ریحان + پودر پیاز را با هم ترکیب کنید. برای تهیه سوخاری ها مزه دار کردن آرد خیلی مهم است؛ پس از این مرحله غافل نشوید.
آرد ذرت از آسیاب کردن دانه های خشک شده ذرت تهیه می شود و رنگ آن باتوجه به دانه های ذرت متغیر است. چون ذرت ها نژاد های مختلفی دارند و می توانند سفید، زرد، آبی، بنفش و سیاه باشند. آرد ذرت می تواند رنگ های مختلفی داشته باشد؛ اما نوع متداول آن زرد است. آرد ذرت برای ترد کردن بعضی خمیر ها مثل خمیر بنیه یا خمیر جوجه چینی استفاده می شود. آرد ذرت نسبت به نشاسته ذرت موارد استفاده محدودتری دارد.
نشاسته ذرت نوعی نشاسته است که طی فرآیندی از دانه های ذرت گرفته می شود و مانند نشاسته های دیگر معمولاً عامل غلظت در غذا ها و شیرینی هاست. در دستور شیرینی ها معمولاً از نشاسته ذرت استفاده می شود که گاهی آرد ذرت می نویسند؛ ولی منظور همان نشاسته ذرت است.نشاسته ذرت معمولاً برای لطافت کیک و شیرینی به جای مقداری از آرد داخل دستور جایگزین می شود یا در تهیه دسر هایی مثل پودینگ و کاسترد کاربرد دارد. علاوه بر این به دلیل خنثی بودنش از لحاظ طعم، بو و رنگ در شیرینی پزی، کیک پزی و همچنین تزئین هایی که با فوندانت صورت می گیرد، کاربرد زیادی دارد. در برخی کرم ها نیز از نشاسته ذرت و آرد گندم برای غلظت استفاده می شود. در کیک ها از نشاسته ذرت برای لطافت بافت کیک استفاده می شود.

۳- وقتی که فیله های مرغ حسابی مزه دار شدند، نوبت پولکی کردن است. برای این مرحله باید یک کاسه بزرگ آرد مزه دار شده و یک کاسه آب کنار دست تان بگذارید. ابتدا فیله ها را داخل ظرف آرد قرار بدهید. برای پولکی شدن باید فیله ها را حسابی در ظرف آرد زیر و رو کنید. بعد فیله ها را داخل آب بزنید و دوباره داخل آرد قرار بدهید. در این مرحله با دو تا دست تان به مرغ فشار وارد کنید تا مرغ پولکی شود. هرقدر این مرحله را با دقت بیش تر انجام بدهید، شکل ظاهری فیله ها بهتر می شود. بعد دوباره فیله ها را داخل آب بزنید. این مرحله را ۳ بار تکرار کنید تا فیله ها به خوبی پولکی شوند. وقتی که همه فیله ها را پولکی کردید، روی تخته کار قرار دهید.

۴- حالا نوبت سرخ کردن فیله هاست. تابه ای را روی حرارت بگذارید و اجازه بدهید جسم تابه کاملاً داغ شود. بعد به آن روغن اضافه کنید. روغن را به اندازه ای اضافه کنید که فیله ها داخل روغن شناور باشند. به این نکته توجه داشته باشید که حرارت حتماً باید متوسط باشد. اگر حرارت کم باشد، روغن زیادی جذب سوخاری ها می شود. اگر حرارت زیاد باشد، سطح آن زود طلایی می شود، درحالی که هنوز مغز پخت نشده است. وقتی سوخاری ها طلایی و برشته شدند، آماده سرو هستند. حدود ۱۰ دقیقه زمان لازم است تا آماده شوند. بعد از این که آن ها را از تابه خارج کردید، روی دستمال حوله ای بگذارید تا روغن اضافه آن گرفته شود.

مواد لازم برای مرغ سوخاری رژیمی پولکی

  • سه عدد ساق پای مرغ
  • یک عدد تخم مرغ
  • یک بسته بیسکویت ترد نمکی
  • یک قاشق چای خوری پودر سیر
  • دو قاشق غذاخوری ماست
  • یک قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • نصف قاشق چای خوری فلفل (دلخواه)

طرز تهیه مرغ سوخاری رژیمی پولکی

  1. علاوه بر ساق پا می توانید از سایر قسمت های مرغ نیز استفاده کنید؛ ضمن اینکه حتما پوست آن را بگیرید.
  2. ماست و تخم مرغ را در یک زیپ لاک بریزید و خوب تکان دهید تا مخلوط شوند؛ در صورت نداشتن زیپ لاک می توانید این ماده را در هر ظرفی مخلوط کنید. علت استفاده از زیپ لاک برای این است که بعدا می توانید مرغ را در آن بغلطانید و نیازی به کثیف کردن چند ظرف نیست.
  3. بیسکویت ترد و پودر سیر و فلفل (اگر می خواهید غذای تند و اسپایسی داشته باشید) را در زیپ لاک دیگری بریزید و خوب بکوبید تا پودر شوند یا برای راحتی بیشتر می توانید آن ها را در غذاساز یا آسیاب پودر کنید. یادتان باشد که بیسکویت ها نباید خیلی پودر شوند؛ زیرا با دانه های درشت تر بیسکویت، مرغ کرانچی تری خواهید داشت.
  4. تکه های مرغ را یکی یکی در مخلوط ماست و تخم مرغ بزنید و بعد در پودر بیسکویت بغلطانید.
  5. در سینی فر یک ورق کاغذ روغنی بیندازید و تکه های مرغ را در سینی بچینید.
  6. فر را از ۲۰ دقیقه قبل روی ۱۸۰ درجه سانتی گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت قرار دهید تا گرم شود.
  7. روی مرغ ها را با برس روغن بمالید یا می توانید روغن را روی آن ها اسپری کنید. همچنین این غذا را می توانید بدون هیچ روغنی هم درست کنید؛ هرچند که سطح روی آن طلایی خوش رنگ نخواهد شد.
  8. سینی را در فر قرار دهید تا مرغ ها مغزپخت و سوخاری شوند.
  9. این غذا را می توانید همراه سیب زمینی سرخ کرده، لیموی تازه و یک سس خوشمزه سرو کنید.

نکات تهیه مرغ سوخاری رژیمی پولکی

  • برای درست کردن این غذا می توانید مقدار مواد اولیه را متناسب با تعداد اعضای خانواده تان تنظیم کنید.
  • برای اینکه مرغ ها طعم بهتری بگیرد، می توانید آن ها را در مایه ماست و تخم مرغ بریزید و برای چند ساعت در یخچال استراحت بدهید.
  • این مرغ سوخاری خوشمزه رژیمی، گوشتی آبدار و کاوری ترد و تند دارد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان