رازهایی که لب‌هایتان در مورد سلامتی می‌گویند

  دوشنبه، 22 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
رازهایی که لب‌هایتان در مورد سلامتی می‌گویند
می‌توانید با کمک محصولات آرایشی، صورت مسئله را پاک کنید؛ یا اینکه به خیال خودتان با یک چرب کننده لب، برای درمان همه مشکلاتی که خنده‌تان را نازیبا می‌کنند تلاش کنید

می توانید با کمک محصولات آرایشی، صورت مسئله را پاک کنید؛ یا اینکه به خیال خودتان با یک چرب کننده لب، برای درمان همه مشکلاتی که خنده تان را نازیبا می کنند تلاش کنید.از نظر بسیاری از افراد، چاره اغلب مشکلاتی که روی لب ها خود را نشان می دهد، از خشکی گرفته تا آفت و تبخال، چرب کردن لب هاست؛ اما واقعیت این است که پشت خنده شما، راز های تلخ تری در مورد سلامت تان نهفته است.

کیلاتیس

اگر بیماری ها و ناراحتی های مربوط به لب را طبقه بندی کنیم، اولین مورد برحسب شیوع، «کیلاتیس» یعنی ورم و التهاب لب است که دلایل مختلفی در بروز آن نقش دارند. هوای گرم و خشک مهم ترین عامل است، زیرا تبخیر رطوبت لب افزایش می یابد و سپس باعث خشکی می شود. غیر از این عامل محیطی حساسیت لب ها به خصوص لب پایین به مواد موضعی مانند رژ لب، ترکیبات موجود در این ماده آرایشی و فنول... منجر به خشکی، پوسته پوسته شدن و ایجاد ترک و شیار روی لب خواهد شد. این اتفاق تحت تاثیر نور خورشید در افرادی که طولانی مدت در معرض این پرتو ها هستند هم بروز می کند، زیرا گرما باعث تبخیر رطوبت لب، قرمزی، خشکی و پوسته شدن می شود. از دیگر علل التهاب لب باید به عفونت ها مانند قارچ ها و باکتری ها و به ندرت زمینه ارثی اشاره کرد.
از آن جا که لب پایین بزرگ تر و برجسته تر از لب بالاست عوارض هم شدیدتر خواهد بود و گاهی فقط لب پایین گرفتار می شود. به جز آفتاب، محیط خشک و عوامل حساسیت زا موجب ورم لب مزمن می شوند. ممکن است لب ها در اثر ضربه یا عفونت دچار نوع حاد این بیماری شوند. در این حالت ورم لب مهم تر از پوسته شدن است. لب ورم می کند و به دلیل افزایش عروق کاملا قرمز می شود و ترشحاتی هم دیده خواهد شد. خشکی و پوسته شده کنار ترشحات لب منجر به تشکیل دلمه می شود که معمولا بیمار آن را جدا می کند و مجدد دلمه به سرعت شکل می گیرد سپس شیار و شکاف روی لب ایجاد می شود و میکروب ها و باکتری های ثانویه روی پوست خراشیده سوار می شوند و می توانند باعث عفونت ثانویه شوند. این مشکل به خصوص در افرادی که به پزشک مراجعه نمی کنند یا اقدامات درمانی لازم را انجام نمی دهند، بیشتر دیده می شود.

انگولر کیلاتیس

دومین بیماری شایع لب «انگولر کیلاتیس» است که در واقع ورم لب در قسمت گوشه لب هاست. این مشکل بیشتر در سالمندان اتفاق می افتد که لب بالا و پایین به دلایلی مانند تحلیل لثه، تحلیل عضلات صورت، دندان کشیدن گوشه لب و ... روی هم می افتد. در این حالت گوشه لب ها همیشه هوا می خورد دایم به دلیل آب دهان مرطوب می ماند و زمینه ساز التهاب، ترشح و رشد قارچ «مولینیا» می شود که با سفیدک و لیچ شدن گوشه لب همراه است. ترشح زیاد بزاق به دلیل ساختار ژنتیکی افراد یا مصرف مکرر دارو های ترش مزه مهم ترین عامل رطوبت بیش از حد و تجمع آن در گوشه های لب است. در بچه های کوچک و افراد عقب مانده های ذهنی که قادر به کنترل عضلات دهان نیستند، ترشح زیاد بزاق سبب رطوبت دایم لب و گوشه های آن می شود و چنین ناراحتی هایی را در پی دارد.

حساسیت لب به مواد مختلف

حساسیت لب به مواد بیرونی بیماری بسیار شایع دیگر است. در واقع لب ها هم مانند لثه و دهان به بعضی مواد خصوصا دهانشویه، خمیر دندان، میوه های ترش، میوه هایی مانند انبه مرکبات و غذا های ادویه دار واکنش نشان می دهند که معمولا با قرمزی و خارش بروز می کند.

كم خوني، شايد ديابت

حالت لب هاي ترك خورده حالت شايعي است، در بسياري از حالت ها ممكن است اين مورد ناشي از توجه نكردن مناسب به لب ها يا عادت به كندن پوست آنها يا گاز گرفتن لب ها براثر تنش هاي عصبي باشد.گاهي هم اين حالت مي تواند ناشي از يك كم خوني خفيف باشد كه اگر ناشي از اين حالت باشد معمولا پوسته پوسته شدن يا زخم شدن در گوشه هاي لب را داريم، اما در برخي موارد خاص ممكن است ترك خوردن لب ها نشانگر بيماري ديابت باشد. وقتي ميزان قند خون بالا مي رود، اين حالت محيط مناسبي را براي قارچ ها رقم مي زند كه مي توانند به مخاط لب ها حمله كنند و باعث رقم خوردن اين حالت شوند.

بيماري كرون

بيماري كرون كه نوعي التهاب روده است، دستگاه گوارش را درگير مي كند، اما بايد بدانيد كه اين بيماري ممكن است در لب ها و دهان هم علامت هايي داشته باشد، البته بيماري كرون خيلي شايع نيست (يك نفر در هزار نفر به طور معمول به اين بيماري مبتلا مي شود) اما اين حالت مي تواند در مردان و زنان جوان باعث التهاب و تورم در بخش هاي مختلف بدن ازجمله ورم لب ها شود كه اگر اينطور باشد به آن بيماري كرون دهاني مي گويند. به طور متوسط 10درصد افرادي كه دچار اين بيماري گوارشي مي شوند دچار مشكلات دهاني هستند.احساس سوزش در لب ها مي تواند نخستين علامت بروز بيماري هرپس و تبخال باشد

به آلرژي حاد مبتلاييد

احساس گزگز كردن يا بي حسي در لب ها، به خصوص اگر بلافاصله با تورم همراه شود ممكن است ناشي از يك واكنش حساسيتي و آلرژيك به مواد غذايي يا شيميايي باشد و ممكن است اين واكنش شديد باشد و در تمام بدن بروز كند يا صرفا در لب ها و دهان باشد. پزشكان حالت شديد بروز واكنش حساسيتي را «آنژيوارم» مي نامند. اين حالت ناشي از آزاد شدن مقدار زيادي هورمون هيستامين در خون است.

مکیدن لب

مکیدن مداوم لب با دندان یا لب بالا که بیشتر در افراد مضطرب و عصبی دیده می شود با فرد عادت به این کار دارد، سلامت لب ها را به خطر می اندازد. این کار به تدریج منجر به قرمز شدن لب و سپس قرمزی مایل به آبی می شود و به دنبال هوا خوردن لب و احساس ناخوشایند خشکی، فرد مرتب لب ها را با آب دهان خیس می کند. رطوبت مداوم ناشی از بزاق منجر به کیلاتیس و در صورت رعایت نکردن بهداشت، رشد و تکثیر قارچ ها خواهد شد.

لنف اِدم

غدد لنفاوی مانند عروق خونی در همه قسمت های بدن از جمله لب ها وجود دارند که در صورت مسدود شدن مجاری لنفاوی لب که در این قسمت خیلی زیاد است، منجر به عارضه ای به نام «لنف اِدم» می شود که این پس زده شدن آب با ورم سفت و دردناک همراه است و ممکن است به کیست های بزرگی هم تبدیل شود که البته با کیست های موکو متفاوت خواهد بود. در بعضی موادر هم «لنفانژیت» گفته می شود که در واقع مجاری لنفی عفونی می شود و لب متورم، سفت و دردناک خواهد شد.

لوکوپلازی لب

در صورت بروز این ناراحتی یک قسمت از لب سفید و سفت می شود و در موارد پیشرفته وقتی که فرد آن را دندان می گیرد، دچار خون ریزی می شود. «لوکوپلازی» می تواند پیش زمینه ابتلا به سرطان لب باشد که در سیگاری های قهار و افرادی که مدام پیپ یا قلیان می کشند، شایع تر است، زیرا به طور کلی نیکوتین مهم ترین عامل لوکوپلازی لب به خصوص لب پایین است.

مهم ترین نکات مراقبت از لب ها

همان گونه که توجه سلامت و شادابی پوست مهم است لب ها هم همواره باید مورد توجه قرار بگیرند. نخستین توصیه استفاده از کرم ضد آفتاب مخصوص لب ها برای افرادی است که به دلایل مختلف شغلی و زندگی دایم در معرض نور خورشید هستند. مرطوب کردن مداوم لب ها با بزاق دهان نه تنها در رطوبت رسانی این قسمت ها هیچ تاثیری ندارد، بلکه به تدریج زمینه ساز خشکی و بروز مشکلات جدی تر می شود.
همچنین مرطوب نگه داشتن لب ها در هوای خشک برای پیشگیری از خشکی پوست لب ها و ترک خوردگی ناشی از آن به کمک مرطوب کننده های مخصوص لب اهمیت دارد. همواره باید به خاطر داشت پس از خوردن غذا و میوه به خصوص خوراکی های شور، تند و ترش، دهان و لب ها با آب شسته شوند تا زمینه حساسیت کاهش یابد.
هرگز نباید در استفاده از رژ لب افراط کرد. حتما پس از موقعیت هایی مانند میهمانی و ... باید لب ها را به خوبی پاک کننده مناسب تمیز کرد تا زمینه واکنش ناشی از ترکیبات موجود در این لوازم آرایشی کاهش یابد.

بدن شما به تمریناتی همچون یوگا نیاز دارد:

زمانی که تحت استرس شدید هستید، ممکن است زخم سرد (تبخال) روی لب های شما ایجاد شود. اگر واقعا خسته هستید و زیاد کار کرده اید؛ وجود این زخم ها نباید باعث تعجب شما شود. همچنین اینگونه موارد ممکن است نشانه وجود اختلال در سیستم ایمنی شما باشد. ممکن است به هنگام سرماخوردگی یا دوران عادت ماهیانه برآمدگی های دردناکی روی لب های خود داشته باشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (542 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (35 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (8 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید (7 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شهاب حسینی برای سومین بار پدر شد +عکس/مادر شدن ساناز ارجمند همسر جدید آقای بازیگر
شهید رئیسی چرا گفت :«دفعه بعد خودم باید پشت فرمون بشینم»؟
اعلام اسامی 30 دانشجوی نمونۀ سال 1402
برنامه تازه اردوغان برای بقاء / ترکیه از روی عربستان کپی می‌کند
دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش و پرورش»
جلیلی: دولت را با 1500 تحریم تحویل رئیسی دادند!
ماجرای جمله «به شما ناهار دادند؟» شهید رئیسی چه بود
واردات خودروهای ارزان قیمت با کیفیت در دستور کار دولت
مدافع پرسپولیس به تراکتور پاسخ مثبت داد / هایجک چهارم از اردوی سرخ پوشان توسط زنوزی
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 11 تیر 1403
از واکنش متفاوت پسر بزرگ دهقان فداکار به توییت پزشکیان تا مراسم وداع با شهید حافظ صندوق در حواشی داغ امروز دوشنبه 11 تیر 1403
همسر سعید جلیلی چرا غایب است و این کاندیدا را همراهی نمی کند؟ / شغل او چیست؟ + عکس
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس