ریزش مو و بارداری!

  یکشنبه، 26 بهمن 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
ریزش مو و بارداری!
 به طور معمول خانم ها هنگام بارداری به دلیل تغییر میزان هورمون استروژن، موهای زیبا و ضخیمی دارند. چون این هورمون از ریزش فولیکول مو جلوگیری می کند. با این حال، این حالت برای همه زنان باردار یکسان نیست، چون ممکن است به دلایل مختلف مربوط به سلامتی یا عدم تعادل هورمونی موهای خود را در دوران بارداری از دست بدهند

بارداري دوره اي از تغييرات هورموني و متابوليكيssوسيع و شديد است كه چون موقتي است بدن قادر به تحمل آن ميباشد. در طي اين دوره تغييرات متعددي در پوست، ناخن و موها بروز ميكند. ضايعات و تغييرات پوستي در طول بارداري فوق العاده شايع هستند.
به علت شرايط خاص روحي و رواني زنان باردار اين تغييرات ميتوانند سبب بروز نگراني هايي شوند كه مربوط به زيبايي ظاهري امكان عود در بارداري هاي بعدي اثرات اين تغييرات روي جنين و يا مجموعه اي از تغييرات باشد.
تمام تغييرات پوستي در دوران بارداري از اهميت يكساني برخوردار نيستند. برخي از ضايعات شايع ميباشند و تقريباً در تمام زنان باردار مشاهده ميشود و يا برخي ضايعات اختصاص به دوران بارداري دارد و بعد از زايمان از بين ميرود. حاملگي ميتواند بعضي بيماري هاي پوستي كه فرد قبلاً به ان مبتلا بوده را تشديد يا تخفيف دهد.

علت تغییر ضخامت و حالت مو در بارداری

باز هم هورمون های بارداری! در دوران بارداری هورمون ها باعث رشد سریع موها می شوند، حال اگر رشد سریع مو با ضخیم شدن و یا وزدار شدن آن همراه باشد، ظاهری عجیب و متفاوت به شما می بخشد.

در قدم اول بهتر است از شامپو، نرم کننده و سرم های مخصوص موهای مجعد و وزدار استفاده کنید. این محصولات حالت و ظاهر بهتری به مو می دهند. زمان بیشتری برای خشک کردن مو با سشوار اختصاص دهید، قبل از خاموش کردن دستگاه از خشک بودن کامل مو ها مطمئن شوید. به خاطر داشته باشید دمای داخلی بدن در دوران بارداری همیشه در حال تغییر است، به همین دلیل گرمای بیشتری احساس می کنید، از این رو ممکن است هنگام سشوار زدن عرق کنید و یا دچار سرگیجه شوید. در این شرایط بهتر است برای مدتی به جای دمای داغ سشوار از دمای گرم یا متوسط آن استفاده کنید.

هنگام حمام رفتن یا دوش گرفتن درب حمام را باز بگذارید تا جریان هوای سرد در حمام و هنگام خشک کردن موها جریان پیدا کند. هنگام پایان کار برای چند دقیقه از دکمه سرد دستگاه استفاده کنید تا کوتیکول مو حالت صاف و لخت به خود بگیرد. اگر با انجام همه این کارها باز هم موهای شما وزدار است، برای صاف کردن آن از اتوی مو استفاده کنید. در پایان مقدار کمی کرم یا ژل مخصوص برای صاف کردن و حالت دادن به موی خود بمالید. کف دست خود را به این مواد آغشته و آن را لابلای موی خود بکشید، از مالیدن آن به کف سر یا ریشه مو اجتناب کنید و تنها برای ساقه و انتهای مو استفاده کنید.

ریزش مو و بارداری

به طور معمول خانم ها هنگام بارداری به دلیل تغییر میزان هورمون استروژن، موهای زیبا و ضخیمی دارند. چون این هورمون از ریزش فولیکول مو جلوگیری می کند. با این حال، این حالت برای همه زنان باردار یکسان نیست، چون ممکن است به دلایل مختلف مربوط به سلامتی یا عدم تعادل هورمونی موهای خود را در دوران بارداری از دست بدهند.عدم ثبات سطح هورمون های بدن و تغییرات جسمی خاص می تواند باعث ریزش مو در دوران بارداری شود. در ادامه به بررسی مهم ترین و رایج ترین دلایل ریزش مو در بارداری می پردازیم:

تغییرات هورمونی

تغییر در میزان هورمون ها یکی از دلایل عمده تغییرات در استحکام و رشد موها است. این تغییرات در چرخه طبیعی رشد مو دخالت می کنند و منجر به ریزش بیش از حد موها می شوند. البته این شرایط گذرا است و چند ماه پس از زایمان به حالت اولیه برمی گردد. افزایش ترشح هورمون پروژسترون در دوران بارداری باعث خشکی موها و شکسته شدن رشته های مو در نزدیکی ریشه می شود. برای مقابله با خشکی ، موهای خود را هفته ای یا دو هفته ای یک بار با شامپوهای الاستیزه کننده بشویید. همچنین ممکن است تغییر موقت شامپو یا نرم کننده برایتان مفید باشد.

همچنین ریزش مو ممکن است به دلیل کمبود ویتامین یا مواد معدنی در بدن شما ، قطع قرص های ضد بارداری یا سقط جنین باشد.

تغذیه نامناسب و کمبود مواد مغذی

در دوران بارداری بدن شما مواد مغذی زیادی مصرف می کند چون جنین برای رشد به انرژی و مواد مفید بیشتری نیاز دارد و بدن شما به درستی نیازهای جنین را نسبت به نیازهای خود شما در اولویت قرار خواهد داد. برای کمک به سالم نگه داشتن موهای خود، از قانون تغذیه چهار ساعته پیروی کنید.

اگر بیش از چهار ساعت بین وعده های غذایی تان فاصله هست، کربوهیدرات های پیچیده مانند میوه، تست غلات کامل و سبوس دار را به عنوان میان وعده مصرف کنید. البته همیشه قبل از ایجاد هرگونه تغییر در رژیم غذایی، حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

از آن جایی که ممکن است در سه ماهه اول بارداری حالت استفراغ داشته باشید، بیشتر مواد مغذی ای که دریافت می کنید را از دست می دهید و کمبود غذای مغذی اغلب باعث ریزش مو می شود. مثل کمبود آهن، پروتئین، مواد معدنی و ویتامین ها. به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد ویتامین ها نیز ممکن است از مهمترین دلایل ریزش مو باشد.

کمبود آهن

کمبود آهن هنگامی اتفاق می افتد که گلبول های قرمز کافی برای اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن وجود نداشته باشد. این حالت می تواند باعث ریزش مو به همراه علائم دیگری مانند خستگی ، ضربان قلب نامنظم ، تنگی نفس و سردرد شود.

زنان باردار بیشتر در معرض خطر ابتلا به کم خونی و فقر آهن قرار دارند ، به ویژه اگر بارداری های نزدیک به هم داشته باشند ، چند قلو باردار باشند یا حالت تهوع شدید صبحگاهی داشته باشند. کمبود آهن به سادگی با آزمایش خون قابل تشخیص است.

بیماری های خاص

در برخی موارد ، زنان باردار دچار بیماری هایی مانند دیابت بارداری یا در برخی از موارد نادر عفونت قارچی می شوند که می تواند منجر به ریزش مو شود. برخی از داروهای مورد استفاده در درمان فشار خون بالا یا افسردگی، نیز میزان ریزش مو را افزایش می دهد. اگر با این موارد مواجه شدید با پزشک خود مشورت کنید.

ژنتیک

ریزش مو در بسیاری موارد با زمینه ژنتیکی همراه است. اگر مادر شما در دوران بارداری این شرایط را داشته باشد، شما نیز ممکن است دچار این مشکل شوید .

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید یا همان پایین بودن سطح هورمون تیروئید که وظیفه تنظیم سوخت و ساز بدن، سلامت روان ، فرآیندهای گوارشی و حتی سلامت و رشد مو و ناخن را بر عهده دارد ممکن است دلیلی برای ریزش موهای شما باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (215 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (160 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (120 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (74 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (38 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (33 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (24 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (22 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (19 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (16 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (16 نظر) لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی (16 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (14 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دانلود آهنگ جدید «بیا بریم کوه» از رضا ملک زاده+فیلم/ پاشو دنیا رو جمع کن بریم دریا کنار...
فال روزانه امروز جمعه 8 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه جمعه 8 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 8 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 8 تیر 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 8 تیر 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه جمعه 8 تیر ماه 1403
زاکانی از انتخابات انصراف داد
درخواست کمک مالی از محمود احمدی نژاد در مراسم ختم مادر سردار سلیمانی و پاسخ وی
رئیس دانشکده علوم پایه تربیت مدرس در مکه مکرمه درگذشت+ بیوگرافی مرحوم رسول ملک‌فر
جشن تولد ساده و خودمونی پسر دوم المیرا شریفی مقدم با کیک توت فرنگی با حضور یک مهمان ویژه
بررسی همه راه‌های ممکن حمله بایدن و ترامپ به یکدیگر در مناظره امروز
غذا با گوشت انسان در این رستوران بین راهی جاده چالوس! جنایتی که این گونه برملا شد
نامه نامزد انصرافی به خانواده شهید رئیسی/ خداوند شاهد است که تمام توان خود را برای دفاع از خدمات سید محرومان به کار گرفتم
یخ مشارکت در این دوره از انتخابات آب می‌شود