رژیم غذایی قلیایی: بهترین رژیم جهت کاهش وزن سریع

  سه شنبه، 20 آبان 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
رژیم غذایی قلیایی: بهترین رژیم جهت کاهش وزن سریع
رژیم غذایی آلکالاین بر اساس این ایده به وجود آمده که جایگزین کردن غذاهای اسیدی با غذاهای قلیایی سلامت انسان را تقویت می کند. طرفداران این رژیم غذایی ادعا می کنند رژیم آلکالاین در مقابله با بیماری های سختی مانند سرطان مفید است.

رژیم آلکالاین, گاهی اوقات، بعنوان رژیم غذایی Ph نیز شناخته میشود که به تعادل سطح ph مایعات بدن شما ،ازجمله خون و ادرار کمک میکند. ph بدن شما تا حد زیادی، توسط تراکم مواد غذایی که میخورید تعیین میشود ؛تمام موجودات زنده و شکل زندگی برروی زمین بستگی به حفظ مناسب سطح Ph دارد و اغلب میگویند که زمانی که بدن Ph متعادل داشته باشد، بیماری و اختلال نمیتواند در آن ریشه کند در ادامه اطلاعات کاملی در مورد رژیم غذایی آلکالاین یا قلیایی بدست خواهید آورد.

تصویر

رژیم قلیایی (آلکالاین) چیست؟

استفاده از رژیم آلکالاین یا قلیایی، به شما کمک می کند تا غذاهایی که خاصیت اسیدی بدن را افزایش می دهند را از برنامه ی غذایی حذف می کند. زمانی که بدنتان بیش از اندازه اسیدی است، خطر ابتلا به بیماری های مزمن افزایش یافته و کاهش وزن نیز سخت تر خواهد شد. میزان استاندارد pH بدن در صبح باید بین 6.5 و 7.5 باشد؛ این عدد ممکن است بنابر رژیم غذایی فرد و عادات غذایی او تغییر کند. هرچند میانگین این عدد تقریباً باید بین 7.3 و 7.4 باشد که کمی قلیایی است. استفاده از رژیم قلیایی کمی دشوار است؛ زیرا تعداد زیادی از غذاهای منع شده در آن جزو غذاهای رایج و محبوب در بسیاری از رژیم های غذایی هستند. هم چنین بخش عمده ی این رژیم نیز گیاهی بوده و ممکن است افرادی که به خوردن گوشت علاقه دارند با مشکلاتی مواجه شوند. بسیاری از افراد به دلیل میزان نمک بالا در غذاهای فرآوری شده ی موجود در رژیم های مدرن از ترشح بیش از اندازه ی اسید در بدن رنج می برند که باعث بالا رفتن سطح اسید در بدن (pH کمتر از 7) می شود. با حذف بسیاری از غذاهایی که باعث افزایش خاصیت اسیدی و التهابات می شوند، می توان میزان منیزیم، کلسیم و فسفر خون را بهبود بخشید.

رژیم قلیایی چگونه عمل می کند؟

رژیم غذایی قلیایی برای لاغری، ph خون را به تعادل می رساند. یکی از مهم ترین آیتم هایی که بدن همیشه در حالت تعادل حفظ می کند میزان اسیدی و قلیایی است که باph سنجیده می شود. سطح ph خون بر روی فشار خون، رگ های خونی، فرآیندهای تنفسی و متابولیسم تاثیر مستقیمی دارد. بنابراین اگر رژیم غذایی شما دارای مقادیر زیادی مواد غذایی اسیدی باشد مطمئنا شما را در معرض بعضی از بیماری ها قرارمی دهد. سطح مناسب ph خون باید بین۷ تا ۱۴ باشد تا قلیایی شود، اگر این عدد بین ۰ تا ۶ باشد اسیدی می شود. عدد استاندارد ph خون ۷٫۳۶۵ است که کمی از حالت خنثی به سمت قلیایی می رود. ولی اگر این عدد زیر۷٫۲۲۰ باشد ممکن است شخص به حالت اغما برود.

انواع خوراکی های قلیایی و اسیدی

برای لاغری با رژیم قلیایی باید خوراکی های دو گروه را شناخت تا بتوان از آنها متعادل و در صورت لزوم استفاده کرد. مواد غذایی حاوی گوگرد، فسفات و پروتئین پسماندهای اسیدی از خود برجای می گذارند. در مقابل مواد غذایی حاوی منیزیم، پتاسیم و کلسیم پسماندهای قلیایی را ایجاد خواهند کرد. به خاصیت مواد، PH و نمونه هایی از هر کدام توجه کنید:

  • اسیدی (PH: بین 0 الی 6.9) شامل انواع لبنیات، گوشت، مرغ، ماهی، الکل و همینطور انواع غلات است.
  • خنثی (PH = 7) شامل چربی های طبیعی، انواع قندها و انواع نشاسته می شود.
  • قلیایی (PH: بین 7.1 الی 14) شامل انواع سبزیجات و میوه ها، آجیل و حبوبات است.

در شیوه لاغری با رژیم قلیایی، لازم است PH ادرار کنترل شود. از این طریق، می توان اسیدی یا قلیایی بودن مواد غذایی مصرفی را متوجه شد. اما نکته قابل توجه اینجاست که قسمت های مختلف بدن، ممکن است سطوح مختلفی از PH را داشته باشند. یعنی برخی قسمت ها قلیایی و برخی قسمت های دیگر اسیدی باشند. اسید هیدروکلریک در معده، PH برابر با 2 الی 3.5 که کاملا اسیدی است را دارد. در مقابل PH خون نیز 7.365 الی 7.440 است که مقدار خیلی کمی قلیایی است. اگر این مقدار از 7.22 کمتر شود فرد تا حد مرگ پیش خواهد رفت. حتی بالا رفتن آن نیز مشکلات خطرناکی را برای سلامتی به همراه خواهد داشت.

فواید یک رژیم غذایی قلیایی:

۱- محافظت از ترکم استخوان و بافت عضلانی مواد معدنی دریافتی تاثیر زیادی در رشد و تثبیت ساختار استخوانی بدن دارد. پژوهش ها نشان دادند هرچه فرد میوه و سبزیجات قلیایی بیشتری بخورد، با افزایش سن تراکم استخوان و حجم عضلانی را از دست نمی دهد. رژیم قلیایی به متعادل ساختن نسبت های مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم و فسفات که برای ساخت استخوان ها و بافت عضلانی لازم هستند کمک می کند.

۲- کاهش خطر فشار خون بالا و سکته مغزی رژیم آلکالین التهاب را کاهش و هورمون رشد را افزایش می دهد. همچنین این خاصیت به سلامت قلب و عروقی هم کمک می کند.

۳- کاهش درد مزمن و التهاب پژوهش ها نشان دادند رژیم آلکالاین و کاهش درد مزمن با یکدیگر در ارتباطند. مشخص شده اسیدوز مزمن با کمر درد، سردرد، گرفتگی عضلات، علائم یائسگی، التهاب و درد مفاصل در ارتباط است. وقتی به بیمارانی که دچار کمر درد مزمن بودند به صورت روزانه مکمل های آلکالاین داده شد بیشتر بیماران شاهد کاهش درد چشم گیری بودند.

۴- افزایش جذب ویتامین و پیشگیری از کمبود منیزیم افزایش منیزیم برای عملکرد سیستم آنزیم و فرآیند های بدنی مورد نیاز است. بسیاری از مردم کمبود منیزیم دارند. به همین دلیل با مشکلات قلبی، درد عضلانی، سردرد، مشکل در خواب و اضطراب روبه رو هستند. منیزیم موجود برای فعال کردن ویتامین D و پیشگیری از کمبود ویتامین D مورد نیاز است.

۵- کمک به بهبود عملکرد سیستم ایمنی و محافظت در برابر سرطان کمبود موادمعدنی در سلول ها سبب می شود تا مواد اضافی را دفع کند و اکسیژن به بدن نرسد. در نتیجه مواد سمی و پاتوژن ها در بدن روی هم جمع می شوند و سیستم ایمنی را ضعیف می کنند. رژیم الکالین به کاهش التهاب بدن کمک می کند و احتمال ابتلا به سرطان پایین می آید. همچنین رژیم آلکالاین به تاثیر هرچه بیشتر شیمی درمانی نیز کمک می کند.
و شاید بهتر از همه این که، مواد غذایی قلیایی اغلب ارزان و دسترسی به آنها آسان است.

قوانین و نکاتی برای رژیم خوب آلکالاین

به تدریج شروع کنید:

خلاص شدن یک دفعه ای از همه مواد غذایی اسیدی ،تاثیر منفی خواهد داشت ؛ این انتقال ،باید آهسته باشد به یاد داشته باشید که شما باید یک شیوه زندگی جدید را شروع کنید

توزیع20-80:

برای دیدن سریع نتایج یا فقط خوردن غذاهای قلیایی ،عجله نکنید در ابتدا بشقاب خود را به 80 %مواد قلیایی و 20%اسیدی تقسیم کنید.

جایگزین کردن غذا:

برنج را با برنج سبوس دار یا دانه کویینا عوض کنید ، تقریبا برای هر نسخه قلیایی، دستورالعمل سنتی وجود دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (169 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (69 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر)
تیتر امروز   
تقویم آموزشی دانشگاه پیام‌نور اعلام شد
جزئیات استفاده از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان برای جذب دانش‌آموختگان برتر به عنوان عضو هیئت علمی
پوشش بازیگر زن ایرانی، راز زندگی‌اش را فاش کرد!+ویدئو
آمار وحشتناک نزاع و دعوای خیابانی / از سقط جنین تا قتل جوان!
(ویدئو) ارتشی از ربات‌های سوسکی در ماموریت‌های سری شرکت می‌کنند!
ویدیو/ نقاشی منحصربه‌فرد خلاقانه با کمک ذره‌بین غول‌پیکر در دل طبیعت/ ترکیب علم فیزیک و هنر مساوی با شاهکاری از جنس آتش
ویدیو/ سبک تخصصی و تضمینی آموزش مکالمۀ زبان انگلیسی فقط در یک جلسه/ فینیشرِ بی‌رحمانۀ "سیامک انصاری" به "رامین ناصرنصیر" در سریال "عطسه"
ویدیو/ سفر افسانه‌ای "هرکول" خدای اسطوره‌ای رومیان به بیستون کرمانشاه
ویدیو/ حقایقی باورنکردنی از ساخت "خزانۀ سوالبارد" برای روز قیامت در نروژ/ دنیایی زیرزمینی برای جلوگیری از انقراض انسان‌ها در پایان جهان
آزمون خطای دید/ آیا می‌توانید گوزن پنهان در این تصویر را پیدا کنید؟ تنها 2٪ از افراد موفق به حل این تست شده‌اند!
(ویدئو) وقتی تو خراب‌کاری اوستایی/ شاهکار هنرمندی که زیبایی را از ویرانی خلق می‌کند!
ویدیو/ آموزش نحوۀ کاشت بذر گیاه گوشتی و زینتی آدنیوم در منزل/ چگونه یک بونسای زیبای آدنیوم پرورش دهیم؟
سرنوشت عجیب و پیچیده 3 زن در زندگی حاکم دوبی! / شیخه مهره و لطیفه و هیا بنت حسین
عاشق لهجه پرتغالی دختر رونالدو میشید وقتی به پدرش ابراز احساسات میکنه / ایده آل ترین رابطه ی پدر دختری جهان رو پیدا کردم 👌
(ویدئو) روایتی از زندگی و دستاوردهای پروفسور محمدحسن گنجی، پدر هواشناسی و جغرافیای نوین ایران/ ویژه سالروز وفات این دانشمند بزرگ
منتخب روز   
(فیلم) سکانس عاشقانه از شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت