رژیم شیر و هرآنچه باید درمورد خطرات آن بدانید

  شنبه، 04 خرداد 1398   زمان مطالعه 4 دقیقه
رژیم شیر و هرآنچه باید درمورد خطرات آن بدانید
ساعد نیوز: رژیم شیر چیست؟ یعنی نوعی رژیم غذایی که در آن، یک گالن یا معادل ۴.۵۵ لیتر شیر پرچرب را در طول روز مصرف کنید.

البته این مقدار شیر در کنار رژیم غذایی همیشگی‌تان استفاده می‌شود. این رژیم، برنامه‌ای سریع برای کاهش وزناست و برای وزنه‌بردارانی که می‌خواهند در کوتاه‌مدت، عضله سازی کنند هم مفید واقع می‌شود. با خوردن روزانه، یک گالن یا ۴.۵۵ لیتر شیر می‌توان وزن را کم کرد. چنین فرایندی معمولا از دو تا هشت هفته طول می‌کشد. برای شروع چنین رژیمی نیاز به شناخت دقیق‌تر آن، عوارض جانبی احتمالی و نکات ایمنی در طول رژیم وجود دارد.

یک گالن شیر حاوی چیست؟

 
تصویر
 

یک گالن شیر کامل یا پرچرب دارای مواد زیر است:

  • ۲۴۰۰ کالری؛
  • ۱۲۷ گرم چربی؛
  • ۱۸۷ گرم کربوهیدرات؛
  • ۱۲۳ گرم پروتئین.

چنین ارقامی نشان می‌دهد که استفاده از رژیم شیر به‌راحتی باعث اضافه وزن می‌شود. یادتان باشد، مواد پرکالری مایع، راحت‌تر از مواد جامد در بدن جذب می‌شوند و به همین خاطر مصرف و جذب ۲۴۰۰ کالری که از طریق نوشیدن به بدن وارد می‌شود، راحت‌تر از کالری‌های جامد است. شیر پرچرب فاقد فیبر است و این هم باعث می‌شود تا راحت‌تر از مواد جامد مصرف و در بدن جذب شود. فیبر به شما احساس سیری می‌دهد و به همین خاطر در رژیم‌های غذایی استفاده می‌شود تا فرد با احساس سیری به دنبال مصرف غذا و کربوهیدرات نرود. اما در رژیم شیر پرچرب، خبری از فیبر نیست و به همین خاطر فرد می‌تواند به راحتی مواد مختلف را مصرف کند و وزن خود را بالا ببرد.

اگر قرار باشد ۲۴۰۰ کالری، معادل مقدار کالری موجود در یک گالن شیر کامل مصرف کنید باید موادی مانند موارد زیر را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید:

  • دو عدد آووکادو (۶۴۰ کالری)؛
  • سه پیمانه برنج (۶۱۶ کالری)؛
  • یک پیمانه آجیل (۸۱۳ کالری)؛
  • ۱۱/۲ پیمانه سینه مرغ کباب‌شده (۳۴۶ کالری).

به خاطر همین است که ممکن است با خودتان فکر کنید، به جای تمام این‌ها می‌توانید فقط ۱۶ لیوان شیر بنوشید.

 
تصویر
 

مزایای رژیم شیر چیست؟

  • سرعت مصرف شیر در این رژیم از سرعت آماده‌سازی و مصرف ۲۴۰۰ کالری معادل آن در مواد جامد بیشتر است.
  • با رژیم شیر سریع‌تر به هدف خود در عضله‌سازی می‌رسید.
  • رژیم شیر برای وزنه‌برداران و افرادی که بدن‌سازی کار می‌کنند بسیار مناسب است.

رژیم شیر خطری در پی ندارد؟

هر گالن یا ۴.۵۵ لیتر شیر دارای مواد مغذی خاصی است. اما استفاده از این رژیم همیشه مطلوب نیست. مصرف یک گالن شیر به‌تنهایی و بدون مصرف مواد غذایی دیگر، ۱۹۲۰ میلی‌گرم سدیم به بدن وارد می‌کند. این مقدار معادل ۸۳ درصد از سدیم لازم برای استفاده در طول روز است. علاوه بر آن، با مصرف یک گالن شیر، ۸۰ گرم چربی اشباع‌شده به بدن وارد می‌شود. این رقم معادل ۴۰۰ درصد از چربی لازم برای بدن در طول روز است. البته برخی از متخصصان معتقدند، چربی اشباع، ماده‌ای مغذی است که محدودیت خاصی برای مصرف آن در طول روز وجود ندارد.

کلسیم بیش از حد

کلسیم ماده‌ای مغذی است که بیشتر افراد با کمبود آن در بدن خود روبه‌رو هستند. هر فرد بزرگسال باید در طول روز هزار میلی‌گرم کلسیم مصرف کند، اما نوشیدن یک گالن شیر در روز حدود ۴۸۰۰ میلی‌گرم به بدن وارد می‌کند. این مقدارِ کلسیم می‌تواند برای بدن خطرناک باشد. متخصصان معتقدند، مردان و زنان ۱۹ تا ۵۰ ساله نباید بیش از ۲۵۰۰ میلی‌گرم کلسیم در طول روز مصرف کنند. مصرف بیش از حد کلسیم می‌تواند موجب نارسایی کلیه یا ایجاد سنگ در آن شود.

برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که کلسیم بیش از حد می‌تواند باعث بروز سرطان پروستات یا بیماری‌های قلبی شود. البته به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است. در پژوهشی که در سال ۲۰۱۴ انجام شده بود هم مشخص شد که احتمال آسیب دیدن استخوان‌ها با مصرف بیش از حد شیر ممکن است.

بیماری‌های گوارشی

شاید فکر کنید که رژیم شیر در کوتاه‌مدت نمی‌تواند باعث بروز مشکل خاصی در بدن شود. اما مشکلاتی نظیر بیماری‌های گوارشی حتی به فاصله یک روز از رعایت رژیم شیر هم در بدن بروز پیدا می‌کنند. از جمله مشکلات گوارشی که رژیم شیر به وجود می‌آورد باید به نفخ، حالت تهوع و اسهال اشاره کرد. چنین عوارضی حتی در افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوزنیستند یا به شیر حساسیت ندارند هم دیده می‌شود. علاوه بر اینها، نوشیدن ۱۶ فنجان شیر در طول روز هم کار ساده‌ای نیست. باید برای سهولت مصرف این حجم از شیر، دفعات مصرف در طول روز را افزایش دهید و همیشه همراه‌تان شیر باشد تا نیاز نباشد، تمام شیر را یک‌باره بنوشید.

 
تصویر
 

معایب رژیم شیر چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، رژیم شیر می‌تواند باعث بروز مشکلات گوارشی مانند نفخ، حالت تهوع و اسهال شود. مصرف حجم بالای شیر در این رژیم هم کمی دشوار است و باید در طول روز چندین بار شیر بنوشید. هر گالن شیر حاوی ۱۶۸۰ میلی‌گرم سدیم و ۷۳ گرم چربی اشباع‌شده است. این مقادیر بسیار بیشتر از مقادیر سدیم و چربی لازم برای بدن هستند.

در آخر

هر چند که رژیم شیر به افراد و به‌ویژه ورزشکارانی که به‌دنبال افزایش وزن یا عضله‌سازی هستند، در راه رسیدن به هدف کمک می‌کند، اما به نظر می‌رسد که رعایت آن به‌طور کلی ایده خوبی نیست. هر چند که این رژیم به عضله‌سازی هم می‌انجامد، اما بخش اعظمی از آن در بدن به چربی تبدیل می‌شود. علت این است که بدن نمی‌تواند تمام حجم کالری را یک‌باره مصرف کند؛ به همین خاطر، بخشی از آن را به شکل چربی ذخیره می‌کند.

بنابراین برای رسیدن به اهدافی چون اضافه وزن یا عضله‌سازی، بهتر است از روش‌های دیگری استفاده کنید که در طول زمان اثرات خود را نشان می‌دهند. در کل، تمام رژیم‌های افراطی که قوانین سخت‌گیرانه دارند، به بدن ضرر می‌رسانند. برای رسیدن به اهداف خاصی مانند عضله‌سازی، لاغری یا هر چیز دیگر باید عادت‌های صحیح غذایی را در بلندمدت در بدن و زندگی خود به وجود بیاورید. در غیر این صورت به بدن‌تان فشار زیادی وارد خواهد شد و عوارض شدیدی را احساس خواهید کرد. پس انتخاب رژیم مناسب و متعادل برای حفظ سلامت بدن ضروری است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (196 نظر) رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (185 نظر) وقتی شهربانو منصوریان در جواب هادی ساعی مدرک قبولی برادرش در آزمون دکتری را رو میکند/ تو دیگه کوتاه بیا دختر +عکس (171 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی (102 نظر) شهربانو منصوریان به سجاد غریبی: آقا پاشو بیا باشگاه یه هفته باهات کار کنم اگه نزدی همه رو نترکوندی هر چی خواستی بهم بگو+ویدئو (98 نظر) خلاقیت متفاوت بانوی هنرمند یزدی در طراحی زیبای چهره نورانی رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی به سبک سیاه قلم+عکس (95 نظر) نگاهی به مدل مانتو کژوال ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده در مراسم تجلیل از بانوان قهرمان المپیک/ هم اسپرت و هم شیک+عکس (68 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا گچ کار برای رسیدن دستش به سقف +عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس 😂 (68 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (67 نظر) شهربانو منصوریان: بحثمون بشه به همسرم حمله ای می کنم که حواسش باشه، پا میزنم و فرار میکنم چون اگه از نزدیک بزنم میزنه زمین منو کشتی گیره+ویدئو (65 نظر) ویدا جوان: من از همسرم خواستگاری کردم و مراسممون توی باغچه کوچیک عمه همسرم بود و ما با آژانس اومدیم به مراسم عقدمون+ویدیو (64 نظر) حضور بازیگران و فوتبالیست های معروف در مراسم عروسی شیدا خلیق و همسرش+عکس/ از علی بیرانوند و سعید مهری تا نوید محمدزاده و سروش رفیعی (59 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (54 نظر) نیلوفر شهیدی: در پروژه ای مشغول کار بودیم از همسرم خوشم اومد و گفتم قصد ازدواج ندارین خودمم فکرشو نمیکردم اما خواستگاری کردم+عکس (51 نظر) خلاقیت خنده دار راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پراید حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (48 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز پنجشنبه 8 شهریور ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 8 شهریور 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 8 شهریور 1403
همکاری مشترک رهبر معظم انقلاب و داریوش ارجمند، بازیگر سریال ستایش برای سرپا نگه داشتن خانه ابدی فردوسی
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 8 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 8 شهریور 1403+فیلم
بیوگرافی و زندگی شخصی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان و همسر و فرزندش + عکس ها و فیلم جذاب و دیدنی
رهبر معظم انقلاب: من و آقای رفسنجانی وضع مالی خوبی نداشتیم آنقدر به بقال سر کوچه بدهکار شدیم خجالت می کشیدیم برویم و تقاضای نسیه کنیم
کیک دو تخم مرغی بدون فر و همزن؛ ساده، سریع، پف دار
فرماندار شهرستان شوشتر، برنامه‌های هفته دولت را اعلام کرد
حمزه سلیمانی بخشدار جدید شعیبیه شد
انفجار اسپری در خودرویی در تبریز حادثه ساز شد!
به بهانه تشبیه شهید رئیسی به امیر کبیر توسط رهبر معظم انقلاب؛ مروری بر نکات مشترک حکمرانی شهید رئیسی با امیرکبیر در یک نگاه +عکس
کوه های مریخی (دیولر بازاری ) سیوان، جاذبه طبیعی ناشناخته مرند
برخورد مرگبار روآ با نیسان وانت در محور تبریز ارومیه با 3 فوتی و 4 مصدوم
منتخب روز   
رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو پذیرایی ساده رهبر معظم انقلاب از مسعود پزشکیان و اعضای دولتش در بیت رهبری؛ شیرینی خشک با آب معدنی و لیوان یکبار مصرف+عکس/ اقدام هوشمندانه رهبری برای جلوگیری از اسراف غوغای حرکت پای پسر خردسال ووشوکار بر روی استیج یک آمفی تئاتر +فیلم/ اولش خجالت میکشید ولی ببین چه آتیش پاره ای زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه