سلامت دهان و دندان در دوران بارداری

  جمعه، 21 شهریور 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
سلامت دهان و دندان در دوران بارداری
 ممکن است در دوران بارداری متوجه شوید که دچار مشکلات مربوط به سلامت دندان و لثه شده‌اید یا آنکه دندان پزشک شما در حین معاینه دندان متوجه این مسئله شود بنابراین باید قبل از دوران بارداری و در این دوران به طور منظم به  دندان پزشک مراجعه کنید تا وضعیت دندان های شما را ارزیابی نماید.

مشکلات مربوط به سلامت دهان و دندان چگونه در دوران بارداری تشخیص داده می شوند؟

ممکن است در دوران بارداری متوجه شوید که دچار مشکلات مربوط به سلامت دندان و لثه شده اید یا آنکه دندان پزشک شما در حین معاینه دندان متوجه این مسئله شود بنابراین باید قبل از دوران بارداری و در این دوران به طور منظم به دندان پزشک مراجعه کنید تا وضعیت دندان های شما را ارزیابی نماید. در صورتی که مدت زیادی از آخرین مراجعه شما به مطب دندان پزشکی می گذرد باید در اوایل دوران بارداری به دندان پزشکی مراجعه کنید. هنگامی که به دندان پزشک مراجعه می کنید باید به او اطلاع دهید که باردار هستید و او را از هر گونه دارویی که مصرف می کنید آگاه نمایید. اگر هنوز باردار نیستید به پزشک خود اطلاع دهید که قصد بارداری دارید انجام معاینات دندان در دوران بارداری اهمیت بسیار زیادی دارد تا دندان پزشک بتواند مشکلات شما را تشخیص دهد و به درمان آنها بپردازد. تمیز کردن دندان به صورت منظم می تواند از بروز پوسیدگی دندان جلوگیری کند در صورتی که شما هرگونه مشکلی داشته باشید دندان پزشک انجام روش های درمانی را در دوران بارداری و پس از زایمان به شما پیشنهاد می دهد. در صورتی که دندان پزشک تشخیص دهد شما دچار مشکلات دهان و دندان هستید انجام عکسبرداری با اشعه ایکس را درخواست می کند عکسبرداری با اشعه ایکس یک روش تشخیصی است که در آن از پرتوهای ایکس برای تهیه تصاویر مختلف از اعضای بدن استفاده می شود. عکسبرداری از دندان می تواند مشکلات دندان از قبیل پوسیدگی وجود پلاک زیر لثه یا از بین رفتن استخوان فک را نشان دهد در عکسبرداری به کمک اشعه ایکس از پرتوهای ضعیف اشعه ایکس استفاده می شود. اما باید قبل از انجام عکسبرداری به پزشک خود در خصوص باردار بودن اطلاع دهید تا از وسایل و تجهیزات مخصوص برای پوشاندن اطراف گردن شما استفاده کند این امر باعث می شود که از شما و جنین محافظت گردد.

در دوران بارداری باید چه انتظاراتی از دندان ها داشت ؟

در مطالب قبلی بخش بارداری و نوزاد گفتیم که در دوران بارداری تغییر سطح هورمون می تواند باعث ایجاد باکتری و پلاک های دندانی شود. در نتیجه لثه ها در این دوران دچار مشکل می شوند و ضعیف می گردند. به همین دلیل فرد بیش از بقیه در معرض پوسیدگی دندان و بیماری های لثه قرار می گیرد. در این قسمت مشکلات دندان را به شما معرفی می کنیم که در دوران بارداری باید حتما آن ها را مد نظر داشته باشید:

التهاب لثه:

احتمالاً در سه ماهه دوم بارداری اتفاق خواهد افتاد. در چنین شرایطی لثه ها متورم و دچار سوزش می شوند و ممکن است که هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن کمی خونریزی کنند.

ایجاد پلاک های دندانی:

در دوران بارداری رایج است اما مسواک و نخ دندان به طور منظم به برطرف کردن آن ها کمک می کند . بدن نمی تواند در دوران بارداری با پلاک های دندانی مبارزه کند . احتمالا میزان اسیدی معده افزایش پیدا می کند، پس می توانید از دندانپزشک خود درخواست کنید که در این دوران شوینده های دهانی ضد میکروب را تجویز کند تا از شر پلاک ها خلاص شوید. اگرچه که بارداری نمی تواند عاملی برای بیماری های دهان و دندان شود اما ممکن است که شرایط را برای آن فراهم کند.

تومور های بارداری:

به رشد بیش از حد بافت های روی لثه گفته می شوند که اغلب در سه ماهه دوم بارداری اتفاق می افتند. این تومور ها سرطانی نیستند اما به دلیل ایجاد پلاک های زیاد دندان ایجاد می شوند و ممکن است که به راحتی خونریزی کنند اما معمولاً بعد از تولد نوزاد خود به خود از بین خواهند رفت.

در این قسمت راهکارهای بهداشت دندانی در دوران بارداری را به شما معرفی خواهیم کرد :

  • حداقل دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید دندان خود را مسواک بزنید.
  • اگر لثه های شما ورم کرده و در دوران بارداری دچار سوزش شده، حتماً از یک مسواک نرم استفاده کنید و به آرامی دندان خود را مسواک بزنید.
  • حرکات مسواک به شدت در میزان تمیز شدن دندان شما نقش دارند. به شرطی که با مسواک نرم به دندان های خود فشار وارد نکنید.
  • یک بار در روز نخ دندان بکشید.

آیا رفتن به دندانپزشکی در طول بارداری مشکل ساز است؟

در ‍پاسخ به این سوال باید گفت که رفتن به دندانپزشکی در طول دوران بارداری نه تنها مشکل ساز نبوده بلکه کاری الزامی است. شما برای معاینه و اطمینان از سلامت دهان و دندان در بارداری باید به صورت مرتب به دندانپزشکی رفته و معاینه شوید. در صورتی که بیش از ۶ ماه از آخرین وقت دندانپزشکی شما گذشته است باید سریعتر دست به کار شوید، ممکن است مشکلی داشته باشید که از آن بی خبر بوده و در طول دوران بارداری این مشکل تشدید شود.اغلب به زنان باردار توصیه می شود که اگر برنامه ای برای مادر شدن دارند، قبل از بارداری به دندانپزشکی رفته و همه مشکلات دهان و دندان خود را برطرف کنند، زیرا در طول دوران بارداری مادر به هیچ وجه نمی تواند دندان خود را پر یا عصب کشی کند.در طول دوران بارداری حتما ماهانه تحت نظر یک دندانپزشک باشید و در صورت بروز هرگونه مشکل یا تغییری در وضعیت سلامت دهان و دندان خود مشاهده کردید، با او تماس بگیرید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (473 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (325 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (92 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (62 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (51 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (15 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (10 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (9 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (7 نظر) امضای 7 پادشاه قاجار را ببینید /از ناصرالدین شاه تا فتحعلی شاه +عکس (6 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (6 نظر)
تیتر امروز   
مرگ 3 کودک در آتش / پدر، چگونه خانواده‌اش را به آتش کشید
بزرگترین تفریح رهبر معظم انقلاب و فرزندانشان چیست؟
فرهاد مجیدی : من از علی دایی گران‌تر بودم/ به خاطر گلم به استقلال پدرم با من قهر بود
12 نکته برای انتخاب مناسب‌ترین و بهترین رنگ کاشی برای سرویس بهداشتی
سرنوشت وحشتناک مومیایی دختر جوان مصری
در این شهر آرام قدم بردارید؛ ساکنین آن همگی مردگان هستند!
پیش‌بینی مهم نیویورک‌تایمز از دوره ریاست جمهوری پزشکیان
محمد جواد ظریف چه نقشی در دولت پزشکیان خواهد داشت؟
برادر کوچکتر و غیر روحانیِ رهبر معظم انقلاب: در آشپزخانه منزل رهبری از این صندلی‌های پلاستیکی هست که من خریدم، همین الان خانه‌ ایشان گلیم و موکته!+ عکس
فیلم قدیمی از حضور محمد علیزاده در تلویزیون در دهه 80 در برنامه فرزاد حسنی / چقد عوض شده کلا یه آدم دیگه شده نمیشه شناخت😨
(تصاویر) نوعروس سپند امیر سلیمانی چه مانتوهای خنک و شیک برا تابستون پوشیده!/انتخاب شما برای مانتوهای تابستونی چیه؟
(ویدئو) دو عصبانیت پارسا پیروزفر با فاصله 27 سال / از اول کراش همه بوده
(ویدیو) شوخی دلنشین رهبر معظم انقلاب با مهدی فخیم زاده"بازیگر سریال مختارنامه"/ شما طاغوتی هستید؟!
ماجرای ازدواج و مرگ همسر و پسر کوچک مسعود پزشکیان چه بود؟/ گزارشی از زندگی خصوصی مسعود پزشکیان ، از شغل همسر تا مهریه ازدواجشان
پزشکیان، ورزشکارترین رئیس جمهور ایران /حواشی داغ امروز دوشنبه 18 تیر 1403
منتخب روز   
(عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!!