چگونه از دندان های حساس خود مراقبت كنیم ؟

  جمعه، 21 شهریور 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
چگونه از دندان های حساس خود مراقبت كنیم ؟
آسیب رسیدن به مینای دندان، جبران ناپذیر است. هنگامی که مینا آسیب ببیند، هیچ راهی برای برگشت آن نیست

حساسیت دندان چیست؟

برخی از افراد به علت داشتن مینای نازک، دندانهای حساستری نسبت به دیگران دارند مینا، لایه بیرونی دندان است که از آن حفاظت می کند فرسوده شدن مینای دندان ،می تواند از:

  • مسواک زدن به شیوه ی نادرست
  • استفاده از یک مسواک زبر
  • خوردن یا نوشیدن غذاهای اسیدی

گاهی اوقات، شرایط دیگر می تواند منجر به حساسیت دندان شود برای مثال، ریفلاکس معده (GERD)، می تواند اسید را از معده و مری وارد دهان کند، و ممکن است در طول زمان دندان ها را از بین ببرد. شرایطی که موجب استفراغ مکرر می شوند ،از جمله گاستروپارزی و بولیمیا که میتوانند مینای دندان را فرسوده کنند.نازک شدن مینا می تواند ،بخش هایی از دندان را در معرض خطر قرار دهد، همچنین باعث حساسیت شود. پوسیدگی دندان، دندان های شکسته، دندان های خرد شده و پر کردن یا خالی کردن دندان فرسوده، می تواند عاج دندان را در معرض خطر قرار دهد و باعث حساسیت شود اگر این مورد باشد، به احتمال زیاد حساسیت در یک دندان خاص یا یک منطقه خاص حس میشود.دندانهایتان ممکن است بعد از کار دندانپزشکی مانند پر کردن، و یا سفید کردن دندانها به طور موقت حساس شوند در این مورد، حساسیت نیز به یک دندان یا دندانهایی که کار دندانپزشکی روی آنها انجام شده محدود میشود و بعد از چند روز از بین میرود.پیدا کردن منبع حساسیت برای تعیین نوع درمان ضروری می باشد. برای تسکین فوری درد، درمان های خانگی ای وجود دارد که می توانید تا وقتی که به دندانپزشکی خوب مراجعه می کنید از آنها استفاده کنید.

پیش گیری از آسیب مینای دندان و حساسیت دندان

آسیب رسیدن به مینای دندان، جبران ناپذیر است. هنگامی که مینا آسیب ببیند، هیچ راهی برای برگشت آن نیست. بنابراین فقط می توانیم از آن پیشگیری کنیم.

بهترین توصیه ها برای بهداشت دهان و دندان و پیشگیری از حساسیت آن

  • از مسواک های دارای برس نرم استفاده کنید و محکم مسواک نزنید. و سعی کنید طبق اصول صحیح مسواک بزنید.
  • خوردن غذاها و نوشیدنی های اسیدی را کاهش دهید و یا به کلی ترک کنید و اگر امکان ترک آن ها نیست، حتما بعد از مصرف آن ها دهان خود را با آب بشورید و حداقل نیم ساعت صبر کنید و بعد مسواک بزنید.
  • حواستان باشد که دندان قروچه نکنید و یا دندان هایتان را بیش از حد فشار ندهید. در هنگام خواب می توانید از گارد دهان استفاده کنید.
  • هر شش ماه یک بار حتماً به متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید.
  • اگر به خاطر استفاده بیش از اندازه از دهانشویه دچار حساسیت و آفت دهان شدید مصرف دهانشویه را کم کنید. به علاوه از دهانشویه مخصوص دندان های حساس استفاده کنید.

گاهی اوقات با تمام مراقبت هایی که می کنیم ولی باز هم یک یا چند دندانمان دچار حساسیت می شوند. در این صورت بهترین کار مراجعه به متخصص دندان پزشکی می باشد. در غیر این صورت شما می توانید از خمیر دندان های مخصوصی استفاده کنید که جلوی حساسیت و درد را می گیرند و همچنین ژل فلوراید که باعث استحکام مینای دندان می شود و حساسیت را کاهش می دهد نیز می تواند به شما کمک کند.

خمیر دندان بی حس کننده:

خمیر دندان بی حس کننده شامل ترکیباتی است که از تحریک انتهای عصب جلوگیری می کند. فعال ترین عنصر، پتاسیم نیترات است، ترکیبی که سیگنال های دردی که از عصب دندان ها به مغزتان می رسد را متوقف می کند. پس از چندین بار استفاده، حساسیت شما کاهش می یابد. دندانپزشکان نیز استفاده از یک مسواک نرم و دهانشویه های حاوی فلوراید یا دهانشویه هایی که اسید کمی دارند را توصیه می کنند.

شستشو با آب نمک:

نمک یک ضد عفونی کننده ی موثر است و همچنین می تواند باعث کاهش التهاب شود. برای رفع علائم درد دندان های حساس، دو بار در روز آب نمک غرغره کنید. نحوه استفاده:½ تا ¾ قاشق سوپ خوری نمک را به یک لیوان آب ولرم اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.محلول را به مدت 30 ثانیه در دهان خود غرغره کنید.محلول را بیرون بریزید.

هیدروژن پراکسید:

هیدروژن پراکسید یک گندزدا و ضد عفونی کننده ی ملایم است. معمولا بریدگی، سوختگی و زخم های دیگر را استریلیزه می کند تا از عفونت جلوگیری شود. همچنین برای درمان بیماری های لثه و جلوگیری از التهاب، می توانید از پراکسید به عنوان دهانشویه استفاده کنید. نحوه استفاده:دو پیمانه هیدروژن پراکسید 3 درصدی را به همان میزان آب گرم اضافه کنید و به هم بزنید.محلول را 30 ثانیه در دهان خود غرغره کنید.محلول را بیرون بریزید.پس از آن دهان خود را با آب بشویید تا هیدروژن پراکسید باقی مانده را خارج کنید.

عسل و آب گرم:

عسل یک عامل ضد باکتری می باشد و می تواند به کنترل زخم و درد کمک کند. عسل به بهبود زخم سرعت می بخشد و درد، تورم و التهاب را کاهش می دهد. برای کاهش درد دندان های حساس، دهان خود را با آب گرم و یک قاشق غذاخوری پر عسل شستشو دهید. این شستشو به دهان و دندان التیام می بخشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (474 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (325 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (128 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (91 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (53 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (20 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (17 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (11 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (10 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (8 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (8 نظر) امضای 7 پادشاه قاجار را ببینید /از ناصرالدین شاه تا فتحعلی شاه +عکس (7 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 19 تیر 1403
فال روزانه امروز سه شنبه 19 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 19 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 19 تیر 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 19 تیر 1403 + فیلم
نوحه محرم 1403 شب دوم + دانلود متن مداحی دل بی تاب اومده چشم پر از آب اومده مجید بنی فاطمه
مرگ 3 کودک در آتش / پدر، چگونه خانواده‌اش را به آتش کشید
نگاهی به بزرگترین تفریح رهبر معظم انقلاب و فرزندان ایشان
فرهاد مجیدی : من از علی دایی گران‌تر بودم/ به خاطر گلم به استقلال پدرم با من قهر بود
12 نکته برای انتخاب مناسب‌ترین و بهترین رنگ کاشی برای سرویس بهداشتی
سرنوشت وحشتناک مومیایی دختر جوان مصری
در این شهر آرام قدم بردارید؛ ساکنین آن همگی مردگان هستند!
پیش‌بینی مهم نیویورک‌تایمز از دوره ریاست جمهوری پزشکیان
محمد جواد ظریف چه نقشی در دولت پزشکیان خواهد داشت؟
برادر کوچک رهبر معظم انقلاب: صندلی‌های آشپزخانه منزل رهبری پلاستیکی هست؛ ایشان مبل ندارند+ عکس