سندروم سوزش دهان ثانویه چیست؟

  دوشنبه، 12 آبان 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
سندروم سوزش دهان ثانویه چیست؟
سوزش زبان و دهان، حالت عجیبی است که تاکنون چندبار در بیماران مختلف به آن برخورد کرده اند. در عارضه سوزش زبان و دهان ، بیمار از یک احساس سوزش دائمی در دهان و روی زبان شکایت دارد.

سوزش زبان و دهان، حالت عجیبی است که تاکنون چندبار در بیماران مختلف به آن برخورد کرده اند. در عارضه سوزش زبان و دهان ، بیمار از یک احساس سوزش دائمی در دهان و روی زبان شکایت دارد. اگرچه ممکن است این حالت مسئله ناچیزی به نظر برسد، گاهی برای مبتلایان، بسیار ناراحت کننده است. برای سوزش دهان یا گلوسوداینیا (به معنی درد زبان) چند علت وجود دارد که شما باید از طریق رد کردن سایر علل، عامل ایجاد آن را پیدا کنید.

در اینجا علل اصلی آن ذکر می شوند:

بنا به تجربه برخی دکتر ها، یکی از شایعترین علل، آلرژیهای غذایی هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به نحوه برخورد با آنها در مورد حسا سیت های غذایی مطالعه کنید .. تعدادی از بیماران با شناسائی و برطرف کردن آلرژیهای پنهان غذایی موفق .به کسب نتایج قابل توجهی در رفع علائم در سوزش زبان و دهان خود شده اند. برخی از افراد ممکن است نسبت به دهان شویه ها و خمیر دندانها حساسیت نشان دهند و شاید این مطلب عامل سوزش زبان و دهان در آنها باشد. سعی کنید دندانهای خود را فقط با جوش شیرین مسواک کنید و مصرف دهان شویه ها را به کلی.برای مدتی کنار بگذارید تا تأثیر آنرا بر تسکین علائم سوزش زبان و دهان مشاهده کنید.

در برخی موارد،، مواد های دندانی که برای پرکردن دندان به کار می روند ممکن است معامل ایجاد واکنش در برخی افراد باشند. در صورتی که علائم شما مدت کوتاهی پس از انجام کار دندانپزشکی روی دندانهایتان شروع شده است، به ویژه اگر با ملغمه (آمالگام) دندانهایتان را پر کردهاید، بهتر است مطلب را با دندانپزشک خود درمیان بگذارید.

سندروم سوزش دهان ثانویه

گاهی اوقات سندروم سوزش دهان به دلیل یک بیماری پزشکی اساسی ایجاد می شود. در این موارد، آن را سندروم ثانویه سوزش دهان می نامند.

مشکلات اساسی که ممکن است با سندرم سوزش دهان ثانویه مرتبط باشد عبارتند از:

  • خشکی دهان (زروستومیا): که می تواند در اثر داروهای مختلف، مشکلات سلامتی، مشکلات عملکرد غدد بزاقی یا عوارض جانبی درمان سرطان ایجاد شود
  • سایر بیماریهای دهان: مانند عفونت قارچی دهان (برفک دهان)، یک بیماری التهابی به نام لیکن پلان دهانی یا بیماری به نام زبان جغرافیایی است که ظاهری شبیه به نقشه به زبان می دهد.
  • کمبودهای تغذیه ای: مانند کمبود آهن، روی ، اسید فولیک (ویتامین B-9) ، تیامین (ویتامین B-1)، ریبوفلاوین (ویتامین B-2)، پیریدوکسین (ویتامین B-6) و کوبالامین (ویتامین B-12)
  • حساسیت یا واکنش به غذاها: طعم دهنده های مواد غذایی، سایر مواد افزودنی غذای ، عطرها، رنگها یا مواد دندانپزشکی
  • رفلاکس اسید معده: بیماری ریفلاکس معده دستگاه گوارش یا GERD که در آن اسید از معده شما وارد دهان می شود
  • برخی داروهای خاص: به ویژه داروهای فشار خون بالا
  • عادتهای دهانی: مانند فشار دادن زبان، گاز گرفتن نوک زبان و دندان قروچه
  • اختلالات غدد درون ریز: مانند دیابت یا کم کاری تیروئید
  • تحریک بیش از حد دهان: که ممکن است ناشی از شستشوی بیش از حد زبان، استفاده از خمیر دندان های ساینده، استفاده بیش از حد از دهانشویه ها یا نوشیدن بیش از حد نوشیدنی های اسیدی باشد
  • عوامل روانشناختی: مانند اضطراب ، افسردگی یا استرس

پوشیدن دندان مصنوعی حتی اگر مناسب نباشد و باعث تحریک شود، به طور کلی باعث سندروم سوزش دهان نمی شود، اما می تواند علائم را بدتر کند.

علائم مشکلات زبان

-- از دست دادن جزئی و یا کلی حس چشایی زبان و یا تغییر در توانایی حس طعم های ترش، شور، تلخ و شیرین
-- دشوار شدن حرکت دادن زبان
-- ورم کردن زبان
-- تغییر در رنگ طبیعی زبان و یا سفید، صورتی روشن، سیاه یا قهوه ای شدن بخش هایی از زبان
-- احساس درد در کل و یا نقاطی از زبان
-- احساس سوزش در کل و یا نقاطی از زبان
-- نقاط سفید یا قرمز روی زبان که معمولاً دردناک است
-- ظاهر خزدار و یا مودار روی زبان
سلامت نیوز: ناراحتی های زبان علل علائم و درمان آن ها


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (544 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (534 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (454 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (216 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (125 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (32 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (20 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (15 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (10 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (11 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...