سوالات متداول در مورد ایمپلنت دندان

  جمعه، 25 مهر 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
سوالات متداول در مورد ایمپلنت دندان
بسته به این که چه تعداد ایمپلنت نیاز داشته باشید و جنس و مواد مصرفی ایمپلنت چه باشد و مربوط به چه کارخانه ای باشد هزینه ایمپلنت دندانی متفاوت خواهد بود. همچنین برخی از بیماران قبل از کاشت دندان با ایمپلنت نیاز به یک سری درمان های اولیه دارند. این درمان های می تواند شامل درمان لثه و حتی استخوان فک باشد

1-هزینه ایمپلنت چگونه برآورد می شود و آیا بیمه ها هزینه ایمپلنت دندان را تقبل می کنند؟

بسته به این که چه تعداد ایمپلنت نیاز داشته باشید و جنس و مواد مصرفی ایمپلنت چه باشد و مربوط به چه کارخانه ای باشد هزینه ایمپلنت دندانی متفاوت خواهد بود. همچنین برخی از بیماران قبل از کاشت دندان با ایمپلنت نیاز به یک سری درمان های اولیه دارند. این درمان های می تواند شامل درمان لثه و حتی استخوان فک باشد. بنابراین بعد از معاینه بیمار می توان هزینه ایمپلنت دندانی را تخمین زد. معمولا بیمه ها هزینه درمان های زیبایی دندان را تقبل نمی کنند. همچنین نوع قرارداد شما با بیمه در بازپرداخت هزینه ایمپلنت دندانی تاثیرگذار خواهد بود. دقت کنید که ایمپلنت های ارزان قیمت ممکن است در سال های اولیه موفق عمل کنند اما در طولانی مدت ضعف این نوع ایمپلنت های دندانی آشکار خواهد شد. از سوی دیگر زمان مراجعه بیمار با توجه به تورم موجود در رابطه با ایمپلنت خریداری شده در هزینه نهایی ایمپلنت تاثیر دارد

2-آیا می توان دندان مصنوعی را به ایمپلنت دندانی تبدیل کرد؟

در برخی مواقع می توان از ایمپلنت و دندان مصنوعی همزمان استفاده کرد تا دندان مصنوعی بهتر در جای خود قرار بگیرد. در این مواقع متخصص دندانپزشکی چند دندان را با ایمپلنت جایگزین می کند. سپس بر روی ان دندان مصنوعی قرار می گیرد

3-آیا می توان ایمپلنت دندانی را حرکت داد؟

ایمپلنت های دندانی به کمک ابزاری فلزی به نام اسکرو به استخوان فک پیوند داده می شوند. بنابراین ایمپلنت را نمی توان تکان داد. به همین دلیل ایمپلنت ها بسیار شبیه به دندان طبیعی می باشند و دردسرهای دندان های مصنوعی متحرک را ندارند.

4-چه کسانی کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دندان می باشند؟

تمام افرادی که یک یا چند دندان و حتی تمام دندان های خود را از دست داده اند کاندیدای مناسبی برای کاشت دندان با ایمپلنت می باشند. همچنین دندانپزشک متخصص قبل از اقدام به کاشت دندان با این روش از سلامت لثه ها و فک مطمئن می شود. در صورتی که متقاضی کاشت دندان دچار یکی از بیماری های لثه و یا تحلیل استخوان فک باشد دندانپزشک متخصص اقدام به درمان های اولیه نموده و سپس کار کاشت دندان را آغاز می کند.

5-چرا جایگزین کردن دندان از دست رفته با ایمپلنت نسبت به دیگر روش ها ارجح است؟

بیمارانی که دندان طبیعی خود را از دست می دهند به مرور زمان دچار تحلیل استخوان فک و لثه می شوند. ایمپلنت دندانی یک روش مطمئن برای جلوگیری از تحلیل فک و لثه می باشد. به علاوه اگر نکات بهداشتی را رعایت کنید و از ایمپلنت دندانی به خوبی مراقبت کنید می توانید آنها را مادام العمر داشته باشید. به علاوه ایمپلنت های دندانی بسیار زیبا و طبیعی به نظر می رسند. همچنین به طور ثابت در جای خود باقی می مانند و بر خلاف دندان های مصنوعی متحرک نیستند.

6-استفاده همزمان پروتز و ایمپلنت دندانی چه مزیتی دارد؟

در برخی موارد بیماران تعداد زیادی و یا همه دندان های خود را از دست می دهند. گاهی بیمار قادر نیست تمام دندان ها را با ایمپلنت دندانی چایگزین کند. به این دسته از بیماران توصیه می شود که حداقل 2 تا 4 دندان را با روش ایمپلنت جایگزین کنند. در این صورت ثبات پروتز دندانی متحرک آنها در دهان بیشتر خواهد شد. به علاوه مزاحمت و تحرک کمتری را نشان خواهد داد.

7-چه کسانی نمی توانند از ایمپلنت دندانی استفاده کنند؟

برخی از بیماران که تحت کورتون درمانی و شیمی درمانی می باشند کاندیدای مناسبی برای کاشت دندان با این روش نمی باشند. همچنین افرادی که از پوکی استخوان رنج می برند و تحت درمان های مربوط به پوکی استخوان می باشند و افرادی که دچار کمبود کلسیم می باشند کاندیدای مناسب ایمپلنت نمی باشند. زیرا امکان موفقیت کاشت دندان برای این دسته از بیماران پایین است. ریسک کاشت دندان برای این بیماران بسیار بالا می باشد.

8-آیا افراد سیگاری می توانند از ایمپلنت دندانی استفاده کنند؟

کاشت دندان با ایمپلنت دندانی برای افراد سیگاری بلامانع است. اما نکته مهم درباره این گروه از کاندیداهای ایمپلنت دندان این است که باید نکات بهداشتی را بیشتر از سایرین رعایت کنند. همچنین این نکته را به یاد داشته باشند که کشیدن سیگار روند پیوند ایمپلنت به استخوان فک را کند می کند. توصیه می شود تا پایان دوره کاشت دندان با ایمپلنت سیگار کشیدن را ترک کنند و از ویتامین ها و مواد مغذی بیشتری استفاده کنند.

9-آیا افرادی که دندان قروچه دارند می توانند از ایمپلنت دندانی استفاده کنند؟

باید هرگونه بیماری دهان و دندان و دندان قروچه قبل از کاشت ایمپلنت درمان شود. افرادی که دچار بیماری دندان قروچه می باشند طی مدت زمان کوتاهی به ایمپلنت ها آسیب می زنند. بنابراین قبل از اقدام به درمان ایمپلنت باید از روش های دارو درمانی و یا اسپلینت های دهانی استفاده کنند. فشارهای مکرری که در هنگام دندان قروچه به ایمپلنت وارد می شود عمر ایمپلنت را کاهش داده و در نهایت منجر به عدم موفقیت درمان ایمپلنت می شود.

10-مدت زمان ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد؟

ایمپلنت دندان: هنگامی که بیماران می پرسند ، "روند کاشت دندان چقدر طول می کشد؟” "طول مدت درمان ایمپلنت دندان چقدر است؟" تعدادی از عوامل مؤثر در پاسخ به این سوال وجود دارد. اما همیشه با ارزیابی شروع می شود. درمانی که مدت زمان کمی پس از دست دادن دندان شروع شود، در کاهش زمان کلی مؤثر است. فرآیند کاشت ایمپلنت دندان در اصل یک فرآیند سه فازی است که می تواند برای هر فرد متفاوت باشد. به طور معمول کل مراحل 5 تا 8 ماه طول می کشد.برای افرادی که نیاز به کاشت ایمپلنت کل دهان دارند ، این فرایند کمی طولانی تر است. برای افرادی که تنها نیاز به جایگزینی یک یا تعداد کمی دندان دارند این فرایند می تواند سریعتر انجام شود.

11-طول عمر ایمپلنت دندان یا کاشت دندان چقدر است

ایمپلنت دندان: در صورت نگهداری درست و رعایت نکات بهداشتی، به راحتی می توانید از ایمپلنت تا پایان عمر خود استفاده کنید. البته در بعضی موارد به صورت دوره ای جهت تنظیم ایمپلنت دندان خود باید به متخصص ایمپلنت تان مراجعه کنید.

احتمالاً شما هم شنیده اید طول عمر یک کاشت دندان 25 سال یا بیشتر است ، البته این درست است ، اما تا زمانی که از آنها مراقبت صحیح کنید. اینکه ایمپلنت دندان برای همیشه ماندگار باشد ، تحت تأثیر عوامل مختلفی چون

  • چقدر خوب مراقب کاشت های دندانی خود هستید ، مانند نخ دندان و مسواک زدن روزانه ، مراجعه به دندانپزشک هر شش ماه یکبار
  • از جویدن یا گاز گرفتن چیزهای بسیار سخت مانند نوک قلم یا مداد و از باز کردن بسته ها با دندان خودداری کنید.
  • دندانپزشک شما در کار گذاشتن ایمپلنت دندان چقدر ماهر است. کارشناسان می دانند چگونه می توان پیشرفت استخوان بندی را ارزیابی کرد
  • و اینکه آیا استخوان فک شما به طور کامل ایمپلنت را جذب کرده است.
  • سبک زندگی و سلامت کلی شما

12-چرا هزینه ایمپلنت دندانی گران است ؟

علت گرانی قیمت ایمپلنت دندان به نسبت سایر درمانهای سنتی دندانپزشکی ، هزینه فیکسچر ( بخش کاشتنی انواع ايمپلنت دنداني ) و قطعات پروتزی ( اباتمنت اصلی و بعضا موقت، آنالوگ، پیچ اباتمنت ) و... که به هزینه لابراتواری چند برابری پروتز ( روکش ایمپلنت ) نسبت به روکش دندانهای عادی اضافه میشود، میباشد. ایمپلنت دندان هزینه ای شامل فیکسچر + قطعات پروتزی + هزینه ی لابراتوار را دارد. ( قیمت ایمپلنت کامل )

چنانچه تنها یک دندان از دست رفته باشد

ایمپلنت دندان جلو

برای پر کردن این فضای بی دندانی، از روشی به نام بریج (پل) استفاده می شود. در این درمان، نیاز به تراش دندان های مجاور ناحیه بی دندانی برای جایگزینی دندان است. نقطه ضعف این درمان، آسیب رسیدن به دو دندان سالم است که منجر به پوسیدگی آنها نیز می شود. علاوه بر آن به دلیل تحریک نشدن استخوان، تحلیل تدریجی استخوان نیز به وجود می آید.

این در حالی است که ایمپلنت دندان نه تنها به دندان های مجاور آسیب نمی رساند، بلکه کاشت ایمپلنت به دلیل تحریک استخوان ناحیه بی دندانی مانع از تحلیل استخوان می شود. هزینه ایمپلنت دندان جلو معادل قیمت ایمپلنت هر دندان دیگر می باشد و تفاوتی ندارد.

چنانچه چند دندان از دست رفته باشد

برای پر کردن این نوع ناحیه بی دندانی، معمولا از پروتز متحرک استفاده می شود. پروتزهای متحرک با قلاب دور دندان قرار می گیرند. در این درمان با وجود اینکه نیازی به تراش دندان های مجاور نیست، اما سنگینی و فشار پایه ها به دندان های پایه منجر به لق شدن دندان های مجاور و در نتیجه پوسیدگی دندان ها می شود.در این مورد نیز می توان با کاشت ایمپلنت، علاوه بر حفظ زیبایی ظاهری، مانع آسیب رسیدن به دندان های سالم و استخوان فک شد.

چنانچه همه دندان ها از دست رفته باشد

ثابت کردن دندان مصنوعی با ایمپلنت

در این مورد معمولا از پروتزهای کامل متحرک استفاده می شود. پروتزهای کامل متحرک مشکلات بسیاری را برای بیمار از قبیل: لقی پروتز در دهان، سختی تکلم و ... ایجاد می کند. حال آنکه با ایمپلنت های دندانی می توان راحتی و زیبایی را بیمار بازگرداند. ( ایمپلنت دندان مصنوعی )


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (460 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (321 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (213 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (124 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (38 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (13 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (8 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر)
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند