تب مالت چیست؟

  سه شنبه، 04 خرداد 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
تب مالت چیست؟
تب مالت یک عفونت باکتریایی است که از حیوانات به انسان و بیشتر از طریق شیر، پنیر و سایر لبنیات خام سرایت می کند. به ندرت، باکتری هایی که باعث تب مالت می شوند از طریق هوا یا از طریق تماس مستقیم با حیوانات آلوده پخش می شوند.

تب مالت، یک عفونت باکتریایی است که اغلب از حیوانات در بین انسان ها گسترش یافته است.اینگونه که با مصرف شیر، پنیر و سایر محصولات لبنی غیرپاستوریزه از حیوانات به انسان ها منتقل می شود.باکتری مولد این بیماری، به ندرت می تواند از طریق هوا یا تماس مستقیم با حیوانات آلوده منقل شود و گسترش یابد.علائم تب مالت شامل تب، درد مفصل و خستگی می باشد.این عفونت در اکثر اوقات، با مصرف آنتی بیوتیک با موفقیت درمان می شود و در کل، درمان آن از چند هفته تا چند ماه طول می کشد و احتمال عود کردن مجدد نیز بسیار زیاد است.

بیماری تب مالت صدها هزار انسان و حیوان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است. اجتناب از محصولات لبنی غیرپاستوریزه و رعایت ایمنی در هنگام کار کردن با حیوانات یا در یک آزمایشگاه به جلوگیری از ابتلا به این بیماری کمک می کند.

علائم و نشانه های تب مالت

  • تب و لرز
  • بی اشتهایی
  • تعریق
  • ضعف
  • خستگی
  • درد مفاصل، عضلانی و کمر
  • سردرد

علائم تب مالت ممکن است به مدت چندین هفته یا چندین ماه ناپدید شود و دوباره ظاهر شوند.در برخی افراد این بیماری مزمن می شود و علائم آن تا سال ها حتی پس از درمان ادامه می یابند.

 تب مالت 

علل تب مالت

تب مالت می تواند بسیاری از حیوانات وحشی و اهلی را گرفتار کند. گله های گاو، بزها، گوسفندان، خوک ها، سگ ها، شترها، گرازهای وحشی و گوزن های شمالی، بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند. یک نوع تب مالت نیز وجود دارد که بر فُک بندرگاه، خوک دریایی و برخی از نهنگ ها تأثیر می گذارد. باکتری مولد این بیماری (بروسلا) ممکن است از سه راه اصلی از حیوانات به انسان ها سرایت کند:

۱. محصولات لبنی خام

باکتری تب مالت موجود در شیر حیوانات آلوده می تواند از طریق شیر، بستنی، کره و پنیرهای غیرپاستوریزه به انسان ها منتقل شود. همچنین این باکتری می تواند از طریق گوشت خام یا نپخته ی حیوانات آلوده نیز وارد بدن انسان شود.

۲. استنشاق

باکتری بروسلا به راحتی در هوا پخش می شود. کشاورزان، تکنسین های آزمایشگاه و کارگران کشتارگاه ممکن است این باکتری را استنشاق کنند.

۳. تماس مستقیم

باکتری موجود در خون، اسپرم یا جفت یک حیوان آلوده می تواند از طریق یک بریدگی یا جراحت دیگر، وارد جریان خون شما شود. از آنجا که تماس طبیعی با حیوانات – لمس کردن، برس کشیدن یا بازی کردن – باعث سرایت مالت نمی شود، مردم به ندرت از حیوانات خانگی خود تب مالت می گیرند. با این حال افرادی که سیستم های ایمنی ضعیفی دارند، باید از تماس با سگ های مبتلا به این بیماری اجتناب کنند.

تب مالت معمولا از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود اما در موارد معدود ممکن است زنان، این بیماری را در هنگام زایمان یا از طریق شیر دادن به نوزادان شان انتقال دهند. تب مالت به ندرت ممکن است از طریق فعالیت جنسی یا تزریق خون آلوده یا پیوند مغز استخوان انتقال یابد.

تب مالت در کدام مناطق دنیا شایع تر است؟

تب مالت در ایالات متحده بسیار نادر است. اما میزان ابتلا به عفونت تب مالت در سایر نقاط جهان بیشتر است، خصوصا مناطق زیر:

  • اطراف دریای مدیترانه؛
  • اروپای شرقی؛
  • آمریکای لاتین؛
  • آسیا؛
  • آفریقا؛
  • منطقه ی کارائیب؛
  • خاورمیانه.

افرادی که در این نواحی زندگی یا به آنجا سفر می کنند، بیشتر احتمال دارد که پنیر بز غیرپاستوریزه – که گاهی اوقات پنیر روستایی نامیده می شود – مصرف کنند. پنیر بز غیرپاستوریزه ی واردشده از مکزیک با بسیاری از موارد تب مالت در ایالات متحده مرتبط دانسته شده است.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به تب مالت هستند؟

افرادی که با حیوانات کار می کنند یا با خون آلوده تماس دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به تب مالت قرار دارند. ازجمله:

  • دام پزشکان؛
  • کشاورزان تولیدکننده ی لبنیات؛
  • گله داران؛
  • کارگران کشتارگاه؛
  • شکارچیان؛
  • میکروبیولوژیست ها.

عوارض تب مالت

تب مالت می تواند بر هر عضوی از بدن از جمله سیستم باروری، کبد، قلب و سیستم اعصاب مرکزی اثر بگذارد. تب مالت مزمن می تواند سبب ایجاد عارضه در یک عضو یا در کل بدن شود. عارضه ممکن این بیماری عبارتست از:

  • عفونت لایه درونی قلب (اندوکاردیت): این مشکل یکی از جدی ترین عوارض تب مالت است. اندوکاردیت درمان نشده می تواند به دریچه های قلب آسیب زده و یا آنها را تخریب کند که مهمترین عامل مرگ و میر مرتبط با تب مال است.
  • آرتریت: عفونت مفاصل با درد، سفتی و تورم در مفاصل به ویژه در زانو، لگن، قوزک، مچ و کمر مشخص می گردد. درمان عفونت مفاصل بین مهره های کمری یا لگنی می تواند مشکل تر باشد و منجر به آسیب های دائمی گردد.
  • التهاب و عفونت بیضه ها: باکتری هایی که سبب تب مالت می شوند می توانند منجر به عفونت بیضه ها و کلاف پیچیده ای شود که مجرای وابران را به بیضه ها متصل می کند. از این مسیر، عفونت به بیضه ها رسیده و سبب درد و تورم شود که گاهی شدید است.
  • التهاب و عفونت کبد و طحال: تب مالت می تواند سبب آسیب به کبد و طحال گردد و سبب بزرگتر شدن آنها نسبت به اندازه نرمال گردد.
  • عفونت سیستم اعصاب مرکزی: این مشکل شامل بیماری های تهدید کننده زندگی از جمله مننژیت (التهاب پرده اطراف مغز و نخاع) و انسفالیت (التهاب مغز) است.

راه های پیشگیری از تب مالت

برای پیشگیری کسانی که با گوشت و پوست حیوان در تماس هستند، لازم است از عینک و دستکش استفاده کنند تا ترشحات حیوان آلوده به مخاط چشم و تنفس آن ها منتقل نشود.شیوه دیگر پیشگیری از تب مالت، این است که از مصرف پنیر تازه خودداری شود. پنیر باید ۹۰ روز در آب نمک بماند و سپس مصرف شود. شیر نیز باید حتما پس از جوشاندن میل شود.مؤثرترین راه پیشگیری از بیماری استفاده از محصولات لبنی پاستوریزه است، زیرا میکروب با جوشاندن شیر از بین می رود. همچنین بیاد داشته باشید فریز کردن مواد غذایی این میکروب را نابود نمی کند.قابل ذکر است که علاوه بر این واکسیناسیون دام ها و کنترل بیماری در دام یک راه مؤثر دیگری برای کنترل این میکروب است.افراد ی هم که در کشتارگاه ها فعالیت می کنند، قصاب ها و شکارچیان حیوانات باید هنگام تمیز کردن احشاء حیوان از دستکش های لاستیکی استفاده کنند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (138 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (56 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (37 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (34 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (34 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (33 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (32 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (31 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (29 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (26 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (21 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (18 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله
رهبر معظم انقلاب در مواجه با پذیرایی مفصل از ایشان در هواپیما: پذیرایی هواپیمای ما هم، مثل پذیرایی هواپیمای مسافربری باشد، نباید هیچ چیزی اضافه باشد
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
آموختن موسیقی، راه حلی برای درمان اختلال یادگیری کودکان
ناهید کیانی احساس قلبی اش درباره کیمیا علیزاده را فاش کرد
سرنوشت جالب اعجوبه کنکور سال 88 / در ایران ماند؟
پلیسِ شلیک کننده به آرزو بدری کجاست؟
(ویدیو) تولد 2 سالگی پسر شهربانو منصوریان، آرشام، با تم جذاب پسرانه در وسط یک استخر خیلی بزرگ و در کنار پدر و مادر قهرمانش/ دیدین خرس ملوان روی کیک تولدش چه بانمکه؟
(ویدئو) واکنش خیره‌کننده‌ی میمون‌های باغ وحش به شعبده بازی مرد جوان/ دیدین اون مرد چجوری ادای میمون رو درآورد؟😂 از خود میمونم میمون‌تر بود که🤣
(ویدئو) استوری کنایه آمیز شهربانو منصوریان به مبینا نعمت زاده/ اینبار با به رخ کشیدن پزشک جوان انگلیسی که مدال طلای المپیک 2024 را از آن خود کرد
(عکس) ترکیب رنگ مسحورکننده‌ی مانتوی بلوچ‌دوزی شده‌ی مینا مختاری، همسر خوش‌سلیقه‌ی بهرام رادان/ میدونین چی باعث شده این مانتو اینقدر خاص باشه؟
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!