طرز تهیه پودر گوجه فرنگی در منزل

  سه شنبه، 26 مرداد 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
طرز تهیه پودر گوجه فرنگی در منزل
پودر گوجه فرنگی بسیار خوش طعم است و داشتن آن به دلیل خاصیت تطبیق پذیری فوق العاده مفید است. میتوانید پودر گوجه فرنگی خشک شده را از گوجه فرنگی های اضافی که در خانه دارید تهیه کنید و برای فصل زمستان نگهداری کنید. موارد کاربرد پودر گوجه فرنگی خشک شده بسیار گسترده است و می توانید از ان در انواع غذاها استفاده کنید تا طعم و عطر بینظیری داشته باشند. 

طرز تهیه پودر گوجه فرنگی آسان و کاربرد زیادی برای انواع درست کردن غذا را دارد. تهیه پودر گوجه کار چندان دشواری نمی باشد گوجه را از وسط نصف کنید و زیر نور خورشید قرار داده و اجازه دهید تا چند روز آب گوجه تبخیر و کاملا خشک شود. حتی می توانید این گوجه های خشک شده را پودر کنید و در انواع چاشنی های خود از جمله خورش مرغ، سس مایونز، انواع سوپ مورد استفاده قرار دهید و یا مقداری از پودر گوجه را با ادویه های همچون زنجبیل، نمک، فلفل، پیاز و سیر مخلوط کنید و یک ادویه شیرین و خوش طعمی به دست می آید.

پودر گوجه راه حلی عالی برای رساندن قوی ترین طعمهای گوجه فرنگی در خارج از فصلشان است. سه راه برای تبدیل گوجه فرنگی به پودر وجود دارد، می توانید آنها را ورقه کرده در دستگاه خشک کن بگذارید یا گوجه های ورقه شده را با مقداری روغن زیتون آغشته کرده و در فر بگذارید، مزیت استفاده از فر این است که می توانید هر وقت با دستگاهتان کار دارید بخشی از آن را به گوجه خشک کردن اختصاص دهید و در باقی فضای دستگاه غذا یا نان و شیرینی خود را بپزید. یا اگر هیچکدام از این وسایل را ندارید می توانید خیلی راحت آنها را زیر آفتاب بگذارید و چند روز اجازه دهید زیر آفتاب بمانند تا از نیروی طبیعت برای خشک کردن آنها بهره بگیرید.

خشک کردن گوجه فرنگی در آفتاب

روش خشک کردن گوجه فرنگی در آفتاب، بسیار متداول است. همه کمتر از فر برای خشک کردن گوجه فرنگی استفاده می کنند و روش طبیعی را ترجیح می دهند. قند موجود در گوجه فرنگی، باعث می شود که به خوبی با این روش خشک شوند.در دمای ۳۲ درجه سانتیگراد و روز های خشک و گرم برای خشک کردن گوجه فرنگی مناسب تر هستند. پنجره سیمی که گوجه فرنگی را روی آن گذاشته اید را کمی بالاتر از سطح زمین قرار دهید تا هوا به خوبی در همه ی قسمت های آن جریان داشته باشد. خشک کردن گوجه فرنگی در برابر نورخورشید ۲-۴ روز طول می کشد، البته باز هم این مسئله به میزان گرمای هوا در این چند روز بستگی دارد.

خشک کردن گوجه در فر

گوجه فرنگی های متوسط را بشوئید و از وسط دو نیم کنید. در وسط هر یک از تکه ها با چاقو یک علامت ضربدر بگذارید و بعد با فشار انگشتان کمی وسط برش را بالا بکشید تا گوشت بیشتری از گوجه فرنگی بیرون بزند.

نیمه های گوجه فرنگی را کنار هم روی پنجره ی سیمی بچینید و بعد آن را در سینی فر بگذارید. روی گوجه فرنگی ها کمی نمک بپاشید.بگذارید چند دقیقه بماند تا نمک آب گوجه فرنگی را بیرون بکشد. حالا گوجه فرنگی ها را برگردانید.هم اکنون سینی را در فر با دمای ۶۰- ۸۰ درجه ی سانتیگراد یا ۱۵۰ - ۱۷۵ درجه ی فارنهایت به مدت ۸-۱۲ ساعت قرار دهید. در فر را کمی باز نگه دارید. وقتی که گوجه فرنگی ها حدود نصف حجم اولیه می شود آماده اند، اما هنوز هم نرم هستند. حالا وقت آن رسیده است که آن ها را از فر خارج کنید و بگذارید در همان حالت روی پنجره ی سیمی سرد شوند.گوجه فرنگی های سرد شده را داخل ظرف های استریلیزه بگذارید و در آن ها را ببندید و ظرف ها را داخل یخچال بگذارید.برای استفاده ی طولانی مدت می توان ظرف ها را داخل فریزر نگه داری کرد. فقط برای فریز کردن گوجه فرنگی ها از ظرف های کوچکتر استفاده کنید و بعد روی هر یک کمی روغن زیتون بریزید و بگذارید مدت ۱ هفته در یخچال بمانند، سپس داخل فریزر بگذارید. با این روش می توانید گوجه فرنگی ها را به مدت ۲ هفته در یخچال و ۱۲ ماه در فریزر نگه داری کنید.

خشک کردن گوجه با استفاده از ماکروویو

استفاده از ماکروویو یک روش آسان و سریع برای خشک کردن گوجه است، برای این منظور مطابق زیر عمل کنید:

گوجه ها را با فاصله از یکدیگر در ماکروویو قرار دهید و برای جمع آوری آب حاصل از گوجه ها زیر آن یک ظرف قرار دهید.مایکروویو را به مدت ۱۵ دقیقه روی قدرت بالا (High) قرار دهید.بعد از ۱۵ دقیقه، در ماکروویو را باز کرده و گوجه ها را پشت و رو کنید و آب جمع شده در ظرف را داخل ظرف دیگر بریزید.مجددا ماکروویو را با قدرت بالا روشن کنید، اجازه دهید گوجه ها به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه داخل آن باقی بمانند تا خشک شوند.گوجه ها را از ماکروویو خارج کنید و نیم ساعت صبر کنید تا کاملا خنک شوند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (85 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (78 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (65 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (63 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (52 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (36 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه