تغذیه سالم و مقوی برای دانش آموزان

  چهارشنبه، 19 شهریور 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
تغذیه سالم و مقوی برای دانش آموزان
گاهی اوقات والدین توجهی به تغذیه ندارند و برای میان وعده تنقلات مضر را در کیف بچه ها قرار میدهند. اما این نگرانی وجود دارد که با ادامه این روند، پس از مدتی، کودکان دیگر ذائقه شان در مورد مصرف مواد غذایی مناسب تغییر یافته و به مصرف فرآورده های‌ غذایی روی بیاورند.

امروزه یکی از دغدغه های اساسی والدین، تغذیه مناسب کودکان آن ها است. این نگرانی با شروع شدن فصل مدرسه و نزدیک شدن به ماه مهر دو چندان می شود، به خصوص اینکه با تغییر گرایش کودکان به غذاهای فست فودی نیمی از نیازهای اساسی و تغذیه ای کودکان برآورده نمی شود و این موضوع تاثیر سوئی بر روند یادگیری آن ها خواهد داشت. یکی از سوال های همیشگی والدین از متخصصان تغذیه این است که چگونه تغذیه بچه مدرسه ای خود را غنی کنند تا بچه بتواند بازده مناسبی را در مدرسه داشته باشد.

وعده های غدایی مناسب برای دانش آموزان

خب حالا ببینیم که دانش آموزان باید در سایر وعده های غذایی و میان وعده هاشون چه موادی رو مصرف کنند و چه نکاتی رو رعایت کنند. در تمام وعده های غذایی تون باید از تمام گروه های مواد غذایی مثل سبزیجات، میوه ها، کربوهیدرات ها و مواد پروتئین دار استفاده کنید. بهتره به جای مصرف سه وعده غذایی سنگین، از 5 یا 6 وعده غذایی سبک استفاده کنید. غذای سنگین باعث خواب آلودگی و کسالت میشه و یک مانع مهم برای درس خوندن دانش آموزان به شمار میرود. شب ها از مواد کم چرب استفاده کنید و وعده غذایی تون باید سبک باشه. خوردن فست فودها و غذا های پرچرب باعث خستگی و سستی دانش آموزان میشه و تا حد زیادی سطح یادگیری شما رو کاهش میده و همین طور باعث خواب آلودگی تون هم میشه.

یکی از اشتباهات ما در زمان هایی که زیادی کار داریم و یا به شدت مشغول درس خوندن هستیم، این هست که برای درس خوندن از وقت غذا خوردن خودمون می زنیم. یعنی با عجله غذا می خوریم. این عجله باعث میشه غذا رو خوب نجویم و این اصلا کار خوبی نیست. چون اگه مواد غذایی در دهانمون درست خرد نشوند و با بزاق مخلوط نشوند، در واکنش های بیوشیمیایی داخلی بدن اختلال ایجاد میشه.

غذاهای مفید برای افزایش یادگیری دانش آموزان

بریم با چند تا از مواد غذایی سالم آشنا بشیم که باعث افزایش قدرت یادگیری دانش آموزان و کنکوری ها میشه. سعی کنید این مواد غذایی رو در برنامه غذایی هفتگی تون قرار بدید.

  1. ماهی : مصرف ماهی به دلیل داشتن امگا 3، دو بار در هفته توصیه شده است. امگا 3 در افزایش قدرت یادگیری ما موثره.

  2. لبنیات : برای داشتن آرامش بیشتر، مصرف یک لیوان شیر می تونه کمک کننده باشه. همین طور ماست هم به دلیل داشتن کلسیم، برای انتقال دهنده های پیام های عصبی به عضلات بسیار مهم هست. به همین دلیل به دانش آموزان توصیه می کنیم شب ها قبل از خواب یک لیوان شیر یا کمی ماست میل کنند.

  3. ویتامین ها: ویتامین ها برای تقویت ذهن مفید هستند و توصیه می کنیم که حتما به مواد غذایی که دارای ویتامین های B,C,D هستند، توجه ویژه ای کنید. سبزیجات، گوجه فرنگی، فلفل دلمه و مرکباتی مانند پرتقال، لیمو شیرین، لیمو ترش و هم چنین میوه هایی مانند توت فرنگی و کیوی به علت داشتن ویتامین C برای افزایش کارکرد فکری و آرامش دانش آموزان و کنکوری ها توصیه می شوند. ویتامین های گروهD هم در افزایش آرامش و تقویت حافظه موثرند. این ویتامین ها در جوانه ها، غلات سبوس دار، حبوبات، شیر و لبنیات، گوشت قرمز و تخم مرغ به مقدار زیاد وجود دارند و به مصرف اون ها نیز توصیه شده است.

  4. آب : بله درسته؛ آب. نقش آب هم در تغذیه ما خیلی مهم هست. در طول روز آب زیاد بنوشید. چون مصرف آب سبب کاهش افسردگی و خستگی میشه و به شما دانش آموزان کمک می کنه با انرژی بیشتری درس بخونید.

  5. سبزیجات و میوه ها : مصرف انواع سبزیجات، مرکبات و میوه هایی مانند موز که سرشار از سروتونین است، موجب آرامش ما می شوند. هم چنین سبزیجات تازه باعث میشه که افراد کمتر دچار فراموشی شوند و با کاهش قدرت حافظه رو به رو نشوند.

  6. سایر مواد خوراکی سالم و مفید برای دانش آموزان: از جمله مواد مغذی میشه به زنجبیل و نعناع اشاره کرد که با افزایش خون رسانی به مغز سبب تقویت قدرت یادگیری می شوند. همچنین مصرف عسل و خرما علاوه بر انرژی رسانی به دانش آموزان و کنکوری ها ، به کاهش اضطراب و استرس اون ها کمک می کنه. خرما دارای فسفر و کلسیم فراوان هست و مصرف اون موجب سرحالی فرد و تقویت قوای ذهنی اون میشه. اگه آب هویج دوست دارید، کار خوبی می کنید! آب هویج یکی از بهترین میان وعده ها در دوران مدرسه و کنکور هست که موجب افزایش تمرکز دانش آموزان میشه.

نکات پایانی درباره تغذیه دانش آموزان

  • تحقیقات نشون داده کم خونی بر روی تمرکز ذهنی افراد تاثیر مستقیم داره. به همین دلیل، هر نوع کم خونی رو باید زیر نظر پزشک اصلاح کرد و با نظر پزشک از مکمل های آهن استفاده کرد.

  • در ایام مدرسه و کنکور به دلیل وجود استرس ممکنه مشکلات گوارشی بعضی از دانش آموزان و کنکوری ها تشدید بشه و یا در این دوران مبتلا به مشکلات گوارشی مانند یبوست یا درد و نفخ شکم شوید. مصرف میوه و سبزیجات برای رفع این مشکلات بسیار مفید هست. علاوه بر این مصرف میوه و سبزیجات تمایل به مصرف مواد غذایی بسیار شیرین مانند شکلات رو کاهش میده و مواد مغذی مورد نیاز بدن رو هم تامین می کنه.

  • بسیار مهم است که در زمان کار یا مطالعه غذا نخورید و برای خوردن غذا زمان خاصی رو در نظر بگیرید و با آرامش غذا بخورید.

  • مورد دیگه مربوط به پرخوری هست. توجه کنید که با پرخوری متمرکز نمی شوید و این باور غلطی است که در ذهن بیشتر خانواده ها، دانش آموزان و کنکوری ها وجود داره که برای داشتن تمرکز بالا نیاز به خوردن مواد غذایی و خوراکی های بیشتر است.

  • به خاطر درس خوندن بیشتر، از فعالیت بدنی خودتون کم نکنید. بی تحرکی در این روزها می تونه مشکلات گوارشی از جمله یبوست رو درشما ایجاد کنه. وجود این مشکلات باعث میشه تمرکز نداشته باشید و در یادگیری تون تاثیر می گذاره. به همین دلیل پیاده روی و برنامه های ورزشی رو در برنامه روزانه خودتون قرار بدید.

  • خوردن شکلات تلخ در صورتی که در خوردن اون زیاده روی نکنید و به اندازه مصرف کنید، مانند انواع دیگر شکلات ها مشکل ساز نیست.

  • خواب خوب تاثیر زیادی در کم کردن استرس شما داره. نکته بسیار مهم اینه که برای اینکه در روز امتحان از تمرکز و انرژی بیشتری بهره مند شوید، لازمه شب قبل از امتحان خواب کافی و مناسب داشته باشید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (129 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (127 نظر) رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (91 نظر) نیلوفر شهیدی: در پروژه ای مشغول کار بودیم از همسرم خوشم اومد و گفتم قصد ازدواج ندارین خودمم فکرشو نمیکردم اما خواستگاری کردم+عکس (82 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (66 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (62 نظر) خلاقیت متفاوت بانوی هنرمند یزدی در طراحی زیبای چهره نورانی رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی به سبک سیاه قلم+عکس (61 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (56 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای خشک کردن فرش خیس حماسه آفرید/ اُستاد تمام خانه داری در سطح بین الملل+عکس🤣 (55 نظر) خلاقیت خنده دار راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پراید حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (54 نظر) شهربانو منصوریان به سجاد غریبی: آقا پاشو بیا باشگاه یه هفته باهات کار کنم اگه نزدی همه رو نترکوندی هر چی خواستی بهم بگو+ویدئو (53 نظر) دانلود آهنگ جدید «مرور» حامیم +فیلم/ من خاطراتم با تو رو هرشب مرور میکنم میمیرم از دوریت ولی حفظ غرور میکنم… (51 نظر) حواسمان باشد مبینا گم نشود! / تحصیل او در دانشگاه جای کسی را تنگ می کند؟ (46 نظر) آماده کردن غذای شبِ "جان" پسر بهرام رادان توسط مامان منظم و با سلیقه‌اش+عکس/ مادر نمونه شمایی مینا خانوم😍 (46 نظر) نگاهی به مدل مانتو کژوال ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده در مراسم تجلیل از بانوان قهرمان المپیک/ هم اسپرت و هم شیک+عکس (45 نظر)
تیتر امروز   
فال روزانه امروز سه شنبه 6 شهریور ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 6 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 6 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز سه شنبه 6 شهریور 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 6 شهریور 1403
بیوگرافی و زندگی شخصی بهروز تابانی رقیب هادی چوپان + عکس ها و فیلم جذاب و دیدنی
خادمیاران شهرداری مرند به صف شدند / پای دل در مسیر دلدادگی
آش نذری اربعین ملکانی‌ها قسمت چینی‌های چشم بادامی شد + عکس
پارا تکواندوکار جوان مرندی از پارا المپیک پاریس می‌گویند: برایم دعا کنید
1 کشته و 4 مصدوم بر اثر واژگونی سمند در جاده اهر قره درویش
آشنایی با زنوزق، ماسوله خطه آذربایجان + تصاویر
بیوگرافی و زندگی خصوصی متین ستوده، بازیگر برنامه جوکر2 و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
صهبا شرافتی، روناک سریال نون خ: آقایی با من تماس گرفت و گفت من درباره چهره شما نظر دادم!
ویدیو/ ماجرای شنیدنی یک روزنامه‌نگار که برای رسیدن به موفقیت، 600 مقاله برای "واشینگتن پست" نوشت/ کارمند رویایی دیگران هستید یا کارفرمای ایده‌های خودتان!؟
ویدیو/ مقبرۀ «پارس بانو» دختر یزدگرد ساسانی با چیدمان ایرانی و نمادهای زرتشتی در دل کوه‌های سر به فلک کشیدۀ یزد
منتخب روز   
زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی