واکنش بدن به تمرینات هوازی

  دوشنبه، 29 شهریور 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
واکنش بدن به تمرینات هوازی
انواع تمرینات ورزشی نه تنها از طریق مصرف کالری بر بدن تاثیر می گذارند بلکه همچنین می¬توانند از طریق مسیرهای دیگر تاثیرات خودشان را اعمال کنند. و بدن نیز نسبت به این تاثیرات واکنش های متفاوتی نشان میدهد که به عوامل مختلفی بستگی دارد.

اثرات متفاوت تمرینات مختلف بر واکنش های هورمونی بدن

که یکی از این مسیرها تاثیر بر ترشح هورمون­ها می باشد که پیام رسان های شیمیایی هستند. هورمون ها نقش های مختلفی در بدن دارند از جمله تنظیم فشار خون موضعی و عمومی بدن، سنتز پروتئین، اسیدهای چرب خون و متابولیسم بدن برای تامین انرژی مورد نیاز است. برخی تاثیر مثبتی بر سرعت سوخت و سازی دارند، برخی نیز جنبه متابولیکی و برخی نیز جنبه آنابولیکی دارند. مثلا می دانیم که ورزش کردن، باعث بهبود مقاومت به انسولین شده که آن نیز کمک می کند گلوکز خون بهتر کنترل شود. این اتفاق به مرور زمان، ریسک زمینه ی ابتلا به دیابت نوع دوم را پایین می آورد. یا ورزش بر هورمون رشد تاثیر گذاشته که آن نیز می تواند چندین اثر متابولیکی، از جمله افزایش سطح گلوکز و اسیدهای چرب در خون و سنتز پروتئین در بدن داشته باشد. در مجموع هنگام ورزش، سیستم ترشحی اثر قوی روی واکنش بدن نسبت به هر فعالیت خاص دارد و به هماهنگی مکانسیم های مختلف بدن، کمک می کند. انواع تمرینات ورزشی مختلف می توانند اثرات متفاوتی روی سیستم های هورمونی بدن داشته باشند. هر دو تمرین هوازی و قدرتی مزایای مختلفی برای بدن دارند که برای بدن لازم می باشند، اما واکنش­های هورمونی به تمرینات هوازی نسبت به تمرینات قدرتی متفاوت است. مثلا انجام طولانی مدت ورزش هوازی با شدت متوسط، تاثیر کاتابولیک دارد، در حالیکه تمرین قدرتی دارای اثر آنابولیک است. در واقع، تاثیرات هر کدام از این دو نوع ورزش، دقیقا برعکس هم هستند. تمرینات هوازی طولانی مدت، پیام ِ تجزیه ی ذخایر پروتئین بدن را می فرستد در حالیکه تمرینات قدرتی، پیام را به نفع سنتز پروتئین های جدید در عضله می فرستد. میزان سنتز یا تجزیه ی پروتئین در واکنش به تمرینات هوازی را می توان با مصرف کالری کافی و مقدار مناسبی از پروتئین و کربوهیدرات اصلاح کرد، و از تاثیرات کاتابولیک آن کاست. یا همچنین می توان تاثیر آنابولیک تمرین قدرتی را با همین شیوه افزایش دهید. سایر هورمون ها نیز تحت تاثیر انواع تمرینات قرار می گیرند. مثلا هورمون هایی که گلوکز خون، سیری و گرسنگی افراد، خون سازی، استرس، هورمونهای جنسی مثل استروژن و پروژسترون و تستوسترون، خواب، خلق و خو افراد و ... را تنظیم می کنند، می توانند با تمرین، افزایش یا کاهش پیدا کنند. یکی از هورمون هایی که بر کنترل گلوکز خون و رفتار افراد تاثیر دارد کوتیزول می باشد. که برای حمایت از انرژی سوخت و ساز حین ورزش های طولانی مدت مثلا مسافت های طولانی دویدن و تمرینات پُرشدت، کورتیزول اضافی در بدن ترشح می شود. ولی تمرینات کم شدت و آرام کننده می توانند کورتیزول را پایین بیاورند زیرا به کاهش استرس عصبی کمک می کنند. به طور کلی تمرین کردن، استرسی کوتاه مدت بر بدن وارد می کند که می توانند برنگیزاننده ی تغییرات هورمونی جهت کمک به حفظ هموستازی باشند. حتی میزان استرسی که وارد می شود با توجه میزان آمادگی بدنی افراد مختلف دارند تاثیرات مختلفی دارد. بنابراین می توان گفت که ورزش برای بهبود سوخت و ساز و کنترل وزن بدن مفید می باشد و تحقیقات مختلف نشان داده اند از آنجایی که تمرینات مختلف اثرات متفاوتی روی بدن دارند پس انحام این تمرینات در کنار هم می توانند اثرات مفیدی تری روی سلامتی افراد داشته باشد. پس شما هم باید تمرینات مقاومتی و هم تمریناتی که باعث بهبود ضربان قلب شما می شود را در کنار هم انجام دهید. همچنین انجام این تمرینات در کنار رژیم غذایی سالم می تواند اثرات مفید دو چندانی روی سلامتی داشته باشد.

ورزش هوازی چیست؟

تصور کنید در حال ورزش کردن هستید. از شدت فعالیت عرق می کنید، به سختی نفس می کشید، قلب تان تاپ تاپ می کند و خون در رگ های شما در جریان است تا برای ادامه ی فعالیت به عضله ها اکسیژن برساند و شما بتوانید مدت بیشتری به فعالیت ورزشی خود ادامه دهید. به این گونه ورزش ها هوازی (یا در اصطلاح کاردیو) می گویند. به عبارت دیگر، هر گونه ورزشی که فعالیت قلب، ریه ها و عضلات شما را زیاد کند تا شما مدت زمان بیشتری به ورزش ادامه دهید، هوازی (کاردیو) محسوب می شود. مهم نیست افزایش ضربان قلب و تنفس از چه طریقی باشد: دویدن، دوچرخه سواری، شنا و غیره. در ادامه به بررسی مکانیسم های ورزش هوازی می پردازیم که عبارتند از: نقل و انتقال و مصرف اکسیژن، نقش قلب و عضلات، مزایای ثابت شده ی ورزش های هوازی و موارد دیگر.

بانوی ورزشکار

نحوه سازگاری بدن با ورزش های هوازی

با واکنش درونی بدن تان هنگام انجام منظم ورزش هوازی آشنا شوید:

  1. قلب شما قوی تر می شود و با هر ضربان، خون بیشتری پمپاژ می کند (حجم ضربه ای بیشتر). همان طور که پیش از این گفتیم، حجم ضربه ای در ورزشکاران حرفه ای می تواند دو برابر بیشتر از افراد معمولی باشد، اما موضوع فقط این نیست. قلب افراد ورزشکار قطر و حجم بیشتری دارد. عجیب نیست، زیرا قلب نیز یک ماهیچه است و با ورزش بزرگ تر می شود. فعالیت قلب حین انجام ورزش هوازی باعث می شود، قلب و شش ها قوی شوند و خون را به نحو مؤثرتری پمپاژ کنند، در نتیجه، اکسیژن بیشتری به ماهیچه ها و اندام ها می رسانند.
  2. حجم ضربه ایِ بیشتر در قلب های قو ی تر به این معنا نیست که قلب برای برآوردن نیازهای بدن هنگام ورزش سریع تر پمپاژ می کند. منظور ما از «کارایی» قلب قوی، حجم ضربه ای بیشتر و ضربان های کمتر است. به پمپی فکر کنید که آب یک سرداب لبریز از آب را خالی می کند. کارایی و دوام بهتر پمپ زمانی است که بتواند حجم بیشتری از آب را در هر دوره از سرداب خالی کند، نه اینکه با سرعت بیشتر و تحت فشار (عامل فرسایش و پایین آمدن دوام) این کار را انجام دهد. به این ترتیب، دلیل سریع پمپاژ نکردن قلب ورزشکاران حین ورزش حجم ضربه ای بالا است. حجم ضربه ای بالا میزان ضربان قلب ورزشکارن را در حالت استراحت نیز کم می کند، یعنی ۲۸ یا ۳۲ تپش در دقیقه (مثلا در قهرمانان دوچرخه سواری)، در حالی که این میزان برای افراد عادی بین ۶۰ تا ۸۰ تپش در دقیقه است.

عوامل موثر در واکنش به تمرینات هوازی

چندین عامل ممکن است در واکنش افراد نسبت به تمرینات هوازی اثر داشته باشندکه در زیر مورد بررسی قرار میدهیم.

  • وراثت

ساختار ژنتیکی هر فرد ،دامنه تغییرات VO2max وی را از پیش تعیین میکند.ژنتیک تعیین کننده بیست و پنج تا پنجاه درصد تغییرات مقادیر vO2max است. همچنین وراثت تا حدود زیادی تعیین کننده میزان واکنش افراد نسبت به برنامه های تمرینی مشابه است .

  • سن

کاهش ظرفیت هوازی vO2max ناشی از سن ، ممکن است تا حدودی درنتیجه کاهش فعالیت بدنی باشد. به طور کلی با بالا رفتن سن میزان vO2max کاهش میابد.

  • جنسیت

vO2max زنان سالم تمرین نکرده خیلی کمتر از مردان سالم تمرین نکرده است. بااین وجود بیاد vO2max ورزشکاران استقامتی زن که در اوج آمادگی هستند فقط ده درصد کمتر از قهرمانان استقامتی مرد است.

  • تمرین پذیرها و تمرین ناپذیر ها

درنتیجه تمرینات هوازی تغییراتی در جهت بهبودی و پیشرفت vO2max حاصل می شود . منشأ این تغییرات تفاوت درجات تأثیرپذیری ناشی از تمرین است بنابراین آن هایی که تأثیرپذیری خوبی دارند قاعدتاً باید بیشترین پیشرفت را از خود نشان دهند و پیشرفت آن هایی که تأثیرپذیری ضعیفی دارند بسیار کم است.

  • ویژگی تمرین

همان طورکه قبلاً گفته شد برای به حداکثر رساندن بهره وری دستگاه قلبی تنفسی از تمرینات هوازی باید مختص به نوع فعالیتی باشد که معمولاً ورزش کار انجام می دهد.

  • تمرین مختلط

تمرین مختلط تمرینی است که در یک زمان مشخص برای آمادگی شرکت در بیش از یک رشته ورزشی انجام می شود یا تمرینی است که برای اجزای مختلف آمادگی جسمانی در یک دوره زمانی اجرا می شود در هر برنامه تمرین مختلط قسمت بندی زمان تمرین برای اجرای بهینه هر یک از رشته های ورزشی عامل مهمی است اگر ورزش کاری در یک زمان برای افزایش استقامت قلبی تنفسی و قدرت تمرین کند قدرت توان و استقامت وی افزوده خواهد شد اگر تمرین مقاومتی همراه با تمرین استقامتی اجرا شود موجب تضعیف روند پیشرفت ظرفیت هوازی نمی شود و حتی ممکن است استقامت کوتاه مدت را هم افزایش دهد


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم پرچم گنبد حرم رضوی به رنگ سیاه درآمد+عکس
دیگران می‌خوانند   
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403 دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله ترکی صحبت کردن جالب سیدابراهیم رئیسی با لهجه ای شیرین و دلنشین در بین مردم اردبیل+ویدیو پوشش متفاوت و رسمی ابراهیم رئیسی در دوران جوانی+عکس کدام دولتمردان بزرگ جهان با سانحه هوایی درگذشتند؟+عکس کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی» آخرین دیدار سید ابراهیم رئیسی با پهلوان مازندرانی پیش از شهادت+عکس نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو عرض ارادت سرتیم حفاظت سیدابراهیم رئیسی به رهبر معظم انقلاب+عکس/ بادیگاردی که تا آخرین لحظه کنار رئیس جمهوری بود! لحظه اعلام خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی توسط المیرا شریفی‌مقدم/ رئیس جمهموری که با شهادت ماندگار شد+ویدیو تصویری جگرخراش از فرزند سردار شهید موسوی، سرتیم حفاظت رئیس جمهور+عکس بغض برادر شهید آل هاشم؛ امام جمعه تبریز روی آنتن زنده شبکه سه +ویدئو برف روبی مخلصانه و بدون ریای سیدابراهیم رئیسی در حرم امام رضا(ع)+عکس فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403 مصاحبه اختصاصی ساعدنیوز با علیرضا منادی: دو سید بزرگوار در قلب مردم جای داشتند+ویدیو حضور بی نظیر و خودجوش مردم انقلابی تبریز در شام غریبان شهدای خدمت به شکل دسته های عزاداری فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 گفتگو با سردار عباسقلیزاده فرمانده سپاه عاشورا در شام غریبان شهدای خدمت/ اندوه و ناراحتی فرمانده و بغض صدایش دلگیر است+ فیلم فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم گفتگو اختصاصی ساعدنیوز با سید محمد حسن آل هاشم برادر امام جمعه شهید تبریز در شام غریبان شهدای خدمت +ویدئو میز عزای ساده و بدون تجملات شهدای خدمت در تبریز+عکس/روحشان شاد و یادشان گرامی... عزاداری شام غریبان شهدای خدمت در مصلی تبریز +ویدئو فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403 تسلیت متفاوت المیرا شریفی مقدم پس از شهادت رئیس جمهور و همراهانشان+عکس تصاویری از آخرین حضور شهید رئیسی در جمع مردم، سی دقیقه پیش از شهادت +ویدئو معرفی مهمترین تکنیک ها و تمرین های افزایش خلاقیت خرید عمده لوازم آرایشی ارزان گفتگو با نماینده رهبر انقلاب در سپاه عاشورا: مردم عاشق بودند دلباخته شهید آیت الله آل هاشم بودند...+ویدئو زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان آغاز مراسم شام غریبان شهدای خدمت در تبریز+ویدئو رمزگشایی از موفقیت "تجارتخانه" در بازارهای صادراتی نگاهی به خانه پدری ساده و بدون تجملات آیت الله آل هاشم امام جمعه محبوب تبریز+عکس تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم عرض ارادت مردم به مالک رحمتی استاندار محبوب و جوان تبریز در راهپیمایی خانوادگی این شهید راه خدمت+ ویدیو خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس بغض‌ها و گریه‌های خسروپناه روی آنتن زنده؛ بعدا می‌فهمیم چه کسی را از دست دادیم شهید حسین امیرعبداللهیان: زرنگی نکنید، صف را رعایت کنید، شهادت نوبت ماست +عکس بخش‌هایی از سخنان منتشرنشدۀ شهید آیت‌الله آل‌هاشم در حضور رهبر انقلاب/سلام اولسون سنه ای سرویلردن باش اولان رهبر...
تیتر امروز   
دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله
فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی
کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی»
فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403
تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم
خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس
واکنش وحید شمسایی به خبر شهادت رئیس جمهور و همراهانشان
پیشنهاد خاکسپاری خادم الرضا(ع) در جوار حرم امام رضا(ع) +عکس/گلستان را به آتش می کشد داغ تو ابراهیم...
شهادت یک ورزشکار در حادثه بالگرد رئیس جمهور
زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان