ورزش های مفید برای بیماران دیابتی

  چهارشنبه، 11 تیر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
ورزش های مفید برای بیماران دیابتی
ورزش کردن باعث افزایش عملکرد انسولین در بدن می شود و قند خون را در حد طبیعی نگه می دارد. از آنجا که بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع دو، دچار افزایش وزن هستند، ورزش کردن باعث بهبود این علائم می شود.

اگر مبتلا به بیماری دیابت هستید، این ورزش ها را انجام دهید

بهره گیری از ورزش و رژیم غذایی حتی برای افراد سالم که قصد پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت را دارند بسیار حائز اهمیت می باشد.

راه رفتن

این مورد، روشی ساده برای ورزش کردن و دریافت هوای تازه است و هم چنین می تواند اضطرابتان را نیز کاهش دهد. سی دقیقه تا یک ساعت، 3 الی 4 بار قدم زنی سریع در هفته، روشی برای رسیدن به هدفتان است.

شروع بسیار آسان است: سگتان را به گردش ببرید و یا به جای رانندگی، تا فروشگاه پیاده بروید. هنگامی که این کار به یک عادت تبدیل شد، پیگیری قدم ها و پیشرفتتان انگیزه بخش و سودمند خواهد بود.

رقصیدن

این مورد می تواند روشی مفرح برای ورزش کردن باشد. بدنتان را به مدت 25 دقیقه و سه روز در هفته برای کمک به قلب، کاهش قند خون، کاهش اضطراب و سوزاندن کالری ها تکان دهید. برای شروع نیاز به همراه نیز ندارید. در صورت نیاز، یک صندلی می تواند برایتان تکیه گاه خوبی باشد.

شنا کردن

این گزینه، ورزشی هوازی است که مانند دیگر ورزش ها، به مفاصل فشار نمی آورد و به شما این امکان را می دهد تا هم زمان روی عضلات بالا تنه و پایین تنه کار کنید. برخورد با آب برای قلبتان نیز مفید است.

شنا هم چنین می تواند چربی را کاهش داده و به سوختن چربی های سخت کمک کند. اگر یک غریق نجات در محل وجود دارد، او را از بیماری دیابت خود مطلع سازید.

دوچرخه سواری

مبارزه با بیماری دیابت به سادگی دوچرخه سواری است. چه از یک دوچرخه ی ثابت استفاده کنید و چه یک دوچرخه ی متحرک، سی دقیقه در روز و سه تا پنج روز در هفته، ضربان قلب را افزایش داده، قند خون را سوزانده و بدون آسیب به زانوها و دیگر مفاصل، در کاهش وزن به شما کمک می کند.

تصویر

تای چی

تای چی یک ورزش آرام و آهسته می باشد که بیشتر از 30 دقیقه انجام می شود. تای چی، یک انتخاب فوق العاده برای افراد مبتلا به دیابت نوع دو می باشد.

از آنجا که این ورزش، تناسب اندام را فراهم می کند و استرس را کم می کند، برای افراد مبتلا به دیابت مناسب می باشد. این ورزش باعث جلوگیری از عوارض بیماری دیابت می شود و آسیب اعصاب را کم می کند.

تمرینات قدرتی

شما می دانید به دلیل اینکه دیابت دارید، کنترل قند خون از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تمرینات قدرتی کمک شایانی در این راستا به شما می کنند.

حرکات ساده، روتین و منظم می توانند باعث سرعت بخشیدن به جذب گلوکز اضافی، توسط عضلات شوند که با تمرینات انجام شده، هم می توانید کالری زیادی در شبانه روز بسوزانید و هم قوی تر شوید.

این روش ها می توانند باعث بهبودی حالت روحی، سطح کلسترول و فشارخون شما شوند.

وزنه برداری

وزنه برداری موجب ساختن توده عضلانی می گردد و این یک امر مهم در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می باشد.

اگر شما توده عضلانی خود را از دست بدهید، حفظ قند خون در شما مشکل می شود.حداقل دو بار در هفته، وزنه برداری را انجام دهید.

این را بدانید که سه بار در هفته برای ورزش کردن بسیار خوب است و باید همیشه یک روز استراحت بین ورزش ها داشته باشید.هر جلسه ورزشی باید شامل 5 تا 10 نوع مختلف وزنه برداری باشد.

برای افزایش قدرت، هر ورزش را 3 تا 4 مجموعه و هر مجموعه را 10 تا 15 بار انجام دهید.

یوگا

تحقیقات نشان داده است یوگا برای دیابت مفید است .یوگا به کاهش چربی بدن کمک می کند، با مقاومت انسولین مبارزه می کند و عملکرد اعصاب را بهبود می بخشد.

مانند تای چی، یوگا هم باعث کاهش استرس می گردد. هنگامی که استرس زیاد شود، میزان قند خون نیز بالا می رود.

شما هر چه بیشتر این ورزش را انجام دهید، از فواید بیشتری برخوردار خواهید شد.

نکات تمرینات قدرتی مخصوص بیماران دیابتی

  • تعداد بسیاری از افرادی که دیابت دارند می توانند بدون اینکه آسیبی به خود وارد کنند، تمرین کنند. بنابراین دیابت نمی تواند مانعی برای شما باشد که تمرین نکنید به شرط اینکه با متخصص خود مشورت کنید و همیشه توسط او چکاپ شوید.
  • شما باید برای انجام تمرینات قدرتی، به طور منظم حداقل دو بار در هفته برنامه ریزی کنید.

نکات ورزشی مخصوص مبتلایان به دیابت

  • درصورتی که از داروهای دیابت جهت کاهش قند خون استفاده می کنید، جهت جلوگیری از افت سطح قند خون خود مراقبت های لازم را به عمل آورید.
  • حتما از پزشک خود در جهت مصرف مواد غذایی قبل از انجام فعالیت بدنی و تمرینی مشاوره بگیرید.
  • همراه خود یک تکه خوراکی قندی (مانند خرما یا شکلات شیرین) و یا یک وعده کوچک داشته باشید تا زمانی که قند خون شما افت پیدا کرد و یا احساس ضعف کردید بتوانید از آن استفاده کنید.
  • اگر به دستور پزشک انسولین تزریق می کنید، یک برنامه دقیق برای دریافت انسولین قبل و بعد از تمرین از پزشک خود دریافت کنید. به هیچ عنوان به صورت سرخود چنین کاری را انجام ندهید و همه چیز را با پزشک خود در میان بگذارید.
  • میزان قند خون خود را قبل، حین و بعد از تمرین چک کنید. اگر زمان تمرین شما بین دو وعده غذایی است، نیاز به دوز پایینی از انسولین خواهید داشت.
  • حتماً با پزشک خود مشورت کنید. او تنها فردی است که می تواند در جهت میزان دریافت دقیق انسولین و سایر داروهای مربوطه به شما کمک کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (660 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (74 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (60 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان