ورزش های مناسب برای کلیه ها

  یکشنبه، 15 تیر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
ورزش های مناسب برای کلیه ها
بیماران کلیوی می توانند ورزش های گوناگونی را با تجویز و تحت نظر پزشکان متخصص مربوطه انجام دهند.

تاثیر یوگا بر حفظ سلامت کلیه ها

یوگا یک شیوه درمانی است که به شکل موثری با تکنیک های تلفیقی آرامش سازی بدن و ذهن عمل می کند.

انجام منظم ورزش یوگا موجب بهبود سیستم اسکلتی-عضلانی می شود که موجب شکل دهی، حفاظت، ثبات و حرکت بدن می شود. این ورزش تاثیر مثبت بر سیستم عصبی خودمختار دارد که به استراحت، آرام سازی و هضم غذا کمک می کند. در نتیجه موجب بهبود بسیاری از بیماری های سبک زندگی نظیر بیماری کلیوی می شود. در ادامه به برخی تاثیرات یوگا بر حفظ سلامت کلیه ها اشاره می شود.

تاثیرات یوگا بر کنترل دیابت در بیماران کلیوی: درمان منظم با یوگا به افزایش کنترل متابولیک قندخون، فشارخون و چربی ها کمک می کند. این کنترل قندخون به طورمستقیم منجر به کاهش احتمال ابتلا به بیماری کلیوی ناشی از دیابت می شود که در ۳۰ درصد تمام دیابتی ها متداول است. کنترل بیشتر قندخون همراه با یوگا موجب بهبود عملکرد کلیه ها در کنار سایر معیارها می شود.

یوگا موجب کنترل فشارخون در بیماران کلیوی می شود: ۸-۵ میلیمتر کنترل فشارخون در صورت انجام یوگا مشاهده می شود. کنترل فشارخون رکن اصلی درمان نارسایی کلیوی است.

یوگا به بیماران کلیوی مبتلا به بیماری قلبی کمک می کند: بیماری قلبی ۱۰ تا ۱۰۰ بار بیشتر در بیماران کلیوی شایع است، از اینرو یوگا منجر به بهبود ضربان قلب، فشارخون و کلسترول می شود و در نتیجه احتمال بیماری قلبی در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی کاهش می یابد.

تاثیر یوگا بر افسردگی در بیماران کلیوی: اکثر بیماران کلیوی و بیماران دیالیزی از افسردگی رنج می برند و تحمل مصرف داروهای ضدافسرگی را ندارند. یوگادرمانی همراه با مدیتیشن و پرانایاما (یوگا هندی) به کنترل افسردگی در این بیماران کمک می کند.

بیماری کلیوی و استخوان درد: بیماران کلیوی به دلیل تاثیر متابولیک و عدم تعادل هورمونی در غدد درون ریز در بیماران کلیوی، از درد رنج می برند و از آنجائیکه نمی توانند مُسکن مصرف کنند، یوگادرمانی در کاهش علائم شان تاثیر دارد. حتی یوگا درمانی به کاهش علائم بیماران دیالیزی هم کمک می کند.

تصویر

دوچرخه سواری ورزش مناسب برای بیماران کلیوی

تحقیقات جدید نشان داده که دوچرخه سواری ورزش مناسب برای بیماران کلیوی محسوب می شود.

محققان دریافتند که ورزش از مشکلات قلبی بیماران کلیوی می کاهد، آن ها دوچرخه سواری را برای این بیماری پیشنهاد کرده اند.

اخیرا یکی از پزشکان کلیه تحقیقی در موسسه تحقیقاتی سلامت انجام داده است که تاثیر ورزش را بر مشکلات قلبی بیماران کلیوی که دیالیز انجام می دهند نشان می دهد.

بیماری کلیه حدودا برای 8 درصد از افراد جامعه پیش می آید و به دلیل افزایش چاقی مفرط ، دیابت و فشار خون، این بیماری نیز در حال افزایش است.

مسئله شگفت آور این است که بیماران دیالیزی بیشتر به دلیل مشکلات قلبی می میرند تا مشکلات کلیوی. این افراد 100 درصد بیشتر از افراد عادی در معرض حملات قلبی قرار دارند. متاسفانه، روش های سنتی برای کاهش بیماری های قلبی مانند کنترل تغذیه، کاهش کلسترول و کنترل دیابت به طور کامل موثر نیستند.

در تحقیقات جدید تاثیرات و فواید ورزش بر سلامت قلب 130 بیمار کلیوی مورد بررسی قرار گرفت. این تحقیقات نشان داد که ورزش همراه با دیالیز مشکلی به وجود نمی آورد و می تواند کیفیت زندگی و سلامت قلب را افزایش دهد.

دکتر جیمز بورتون، پزشک کلیه می گوید: مسئله ای که درباره بیماران کلیوی وجود دارد این است که آن ها علاوه بر مشکلات کلیه، قلب های آسیب دیده و ضعیفی دارند که نیاز به درمان هایی برای کاهش حملات قلبی به وجود می آورد. بیماران کلیوی 3 بار در هفته به مدت 4 ساعت دیالیز انجام می دهند. ما در این زمان سعی می کنیم که آن ها را به انجام ورزش تشویق کنیم. دوچرخه سواری بهترین نوع ورزش برای این بیماران است. در این ورزش بیشتر عضلات به کار گرفته می شود و مشکلی برای درمان آن ها ایجاد نمی شود. بنابراین ما از آن ها می خواهیم که در طول هر جلسه دیالیز نیم ساعت دوچرخه بزنند. همه می دانند که ورزش خوب است. با این وجود بیمارانی که 3 بار در هفته به مدت طولانی دیالیز می کنند، به ورزش کردن فکر نمی کنند. بنابراین ما سعی می کنیم به این افراد برنامه ورزشی بدهیم تا احساس بهتری داشته باشند، بیشتر زندگی کنند و خطر بیماری قلبی را کاهش دهند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (660 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (74 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (60 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان