ورزش‌های مناسب برای کاهش سطح کلسترول خون

  چهارشنبه، 28 خرداد 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
ورزش‌های مناسب برای کاهش سطح کلسترول خون
سطح کلسترول بد خون یا همان ال دی ال را میتوانید با تمرینات ساده ای مانند پیاده روی و دوچرخه سواری و ... کاهش دهید.

روش کاهش کلسترول بد خون

از کلسترول بالا رنج میبرید؟ حتما میدانید برای کاهش کلسترول و خطر بیماری قلبی، باید تغییراتی در برنامه غذایی و سبک زندگی خود به وجود بیاورید. حتی اگر پزشک برای پایین آوردن کلسترولتان دارو تجویز کرده باز هم باید تغییراتی در برنامه غذایی خود ایجاد کنید و تحرکتان را افزایش دهید تا قلبتان سالم بماند.

کاهش کلسترول

بر اساس مطالعه ای که نتایج آن در مجله آترواسکلروز آمریکایی در ماه گذشته میلادی به چاپ رسید، فعالیت بدنی می تواند کلسترول بد یا همان ال دی ال را به پایین ترین سطح برساند.

کلسترول با پیاده روی

بدن به مقدار کمی کلسترول نیاز دارد تا به درستی عمل کند اما ما ممکن است چربیهای اشباع شده و کلسترول بیش از حد مصرف کنیم و سطح کلسترول بد (ال دی ال) خون را بالا ببریم. ال دی ال کلسترولی است که موجب تشکیل پلاک در رگها شده و بیماری قلبی ایجاد میکند. اچ دی ال کلسترول خوب است که به زدودن کلسترول بد از خون کمک مینماید. باید کلسترول ال دی ال را پایین آورده و اچ دی ال را افزایش دهید و این کار را با برنامه غذایی خود انجام دهید.

اضافه وزن موجب تمایل بدن به افزایش ال دی ال در خون می شود. این نوع از کلسترول با بیماری های قلبی ارتباط مستقیم دارد. دقیقا این که چه مقدار ورزش برای کاهش کلسترول خون مورد نیاز است، هنوز مورد بحث است. به طور کلی سازمان جهانی بهداشت حداقل 30 دقیقه ورزش را با شدت متوسط به بالا در طول روز توصیه می کند.

در اینجا موثرترین فعالیت های بدنی برای کاهش سطح کلسترول بد و کلسترول تام معرفی شده است:


پیاده روی:

انجمن قلب آمریکا اعلام کرده که پیاده روی موثرترین ورزش برای کاهش سطح کلسترول است. ورزشی که هر کسی می تواند آن را انجام دهد. ورزش های هوازی باعث بهبود استفاده از اکسیژن و تقویت قلب و ریه ها می شوند. از آنجا که این ورزش ها صرف بیشتر انرژی را به همراه دارند، منجر به کاهش کلسترول نیز خواهند شد. پیاده روی سریع خود عاملی برای پیشگیری از تصلب شرائین و لخته شدن خون است.


دویدن:

دقیقا مانند پیاده روی، با افزایش ضربان قلب منجر به کاهش سطح کلسترول می شود. اینکه دویدن دو و نیم برابر راه رفتن انرژی مصرف می کند دور از انتظار نیست و واضح است که هرچه انرژی بیشتری استفاده کنید کالری بیشتری خواهید سوزاند. حتی با سوزاندن انرژی یکسان با دویدن وزن بیشتری می توان کم کرد. با دویدن می توان سطح حجم بدن را ثابت نگه داشت.

تصویر

دوچرخه سواری:

تحقیقان نشان داده است که دوچرخه سواری یک ورزش هوازی بی خطر و موثر برای سوزاندن کالری و کاهش کلسترول بد است. کارشناسان توصیه می کنند که از دوچرخه به عنوان یک ابزار برای رفتن به محل کار و انجام امور روزمره استفاده کنید. با این حال اگر این کار برایتان مقدور نیست، می توانید از دوچرخه های ثابت برای سودبردن از منافع آنها استفاده کنید. هدف انجام حداقل 30 دقیقه دوچرخه سواری برای 5 روز در هفته است و این میزان را می توانید به 45 تا 60 دقیقه در بیشتر روزهای هفته افزایش دهید.
شنا: تنها نیم ساعت شنا 240 کالری می سوزاند. شنا باعث افزایش میزان کلسترول خوب می شود. به ازای هر یک درصد افزایشHDLدر خون، خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی تا سه و نیم درصد کاهش می یابد. مطالعات نشان داده اند ورزش های هوازی مثل شنا، باعث حفظ شکل مناسب آندوتلیوم می شوند. آندوتلیوم، لایه نازکی از سلول هاست که دیواره سرخرگ ها را می پوشاند و با افزایش سن، انعطاف پذیری و کش سانی آن کم می شود.


وزنه برداری:

تمرینات قدرتی می تواند سلامت قلب را از چند راه ممکن بهبود بخشد، از جمله با کاهش کلسترول بد، افزایش کلسترول خوب و کاهش فشارخون. با افزودن تمرینات قلبی عروقی به روال ورزشی خود می توانید از فواید بیشتری بهره مند شوید.


یوگا:

تنفس پیوسته و منسجم می تواند کمک شایانی به دفع کلسترول خون شما نماید. در این تمرین شما بر روی تنفس خود تمرکز می کنید دم و بازدم. تمرین منظم تنفس موجب افزایش خونرسانی و اکسیژن رسانی و نیز رساندن مواد غذایی به ارگان های بدن خواهد شد.همین امر موجب کاهش تشکیل پلاک در شریان ها شده و سلامت عروقی را بدنبال خواهد داشت.

یوگا یکی از ورزش هایی است که تاثیراتی خوب و سازنده بر سلامت شما خواهد داشت؛ اغلب تمرینات این ورزش به افزایش توانایی عضلات و کشش آن ها منجر می شود؛ همچنین یوگا با افزایش سطح پایه انرژی شما را فعال تر خواهد کرد.

با انجام تمرینات یوگا میزانی قابل توجه از چربی و کلسترول بدن شما کاهش یافته و در نهایت وزنتان کاهش پیدا می کند؛ انجام مداوم تمرینات یوگا به مرور زمان منجر به افزایش سلامت به خصوص در سیستم قلبی عروقی خواهد شد.

برخی از مطالعات انجام شده حاکی از آن است که یوگا با کاهش سطح چربی خون و اندام ها به بهبود وضعیت قلبی عروقی منجر خواهد شد و از آن جایی که استرس یکی از عوامل تاثیر گذار بر سطح کلسترول خون است؛ این تمرینات با کاهش استرس و ایجاد آرامش فرد، تنش های عصبی اندام ها را کاهش می دهد.

انجام تمرینات یوگا شما را از استرس دور کرده و هورمون های کاهنده سطح کلسترول را افزایش می دهد.

یوگا یکی از ورزش هایی است که تاثیراتی خوب و سازنده بر سلامت شما خواهد داشت

به طور کلی تمرینات یوگا را به ۲ بخش آسانا و یرانایاما تقسیم می کنیم؛ بخش اول مجموعه ای از تمرینات بدنی و بخش دوم تکنیک تنفس کردن است.

اولین تمرین پیشنهادی به تقویت عضلات شما کمک کرده هاضمه شما را بهبود می بخشد؛ همچنین منجر به بهبود عملکرد کبدتان شده و در نهایت کلسترول شما را تحت کنترل می گیرد؛ برای انجام این تمرین روی شکم دراز کشیده و دست ها را کنار بدنتان نگه دارید، سعی کنید بدنتان را طوری که بدنتان تکیه گاه بدن شود، بالا بکشید.

توجه داشته باشید که شکم، کمر و مفصل ران شما در این تمرین تحت فشار قرار گرفته و از این رو چربی سوزی در این ناحیه رخ می دهد همچنین بهبود گردش خون و عملکرد قلب نیز اتفاق می افتد.

این تمرین به تقویت عضلات شما کمک کرده هاضمه شما را بهبود می بخشد

تمرین بعدی حرکتی عالی برای شکم و احشاء شکمی است که به تقویت عضلات شکم منجر خوهد شد؛ این حرکت به بهبود هاضمه و افزایش گردش خون منجر می شود از این رو فرایند دفع مواد زائد و سمی از جمله کلسترول از بدن بهبود خواهد یافت؛ ترکیب نیتروژن و اکسیژن به تولید کلسترول در بدن تولید می شود، پس کاهش سطح نیتروژن کاهش کلسنرول را به همراه دارد همچنین با بهبود سیستم امعاء و احشاء بدن، تولید صفراء تنظیم شده و کلسترول اضافی به صفر تبدیل می گردد.

  • مشاوره آنلاین جنسی

  • همسرت خیانت کرده ونمیدونی باید چکار کنی!

برای انجام این تمرین کافیست یکی از زانو ها را درون سینه جمع کنید و با دست نگه دارید، سپس سعی کنید مطابق شکل بدن خود را بچرخانید و به بیرون بکشید.

این حرکت به بهبود هاضمه و افزایش گردش خون منجر می شود

نشستن به شکل زیر بهترین پوزیشن برای تقویت عضلات کمر و کشش ستون مهره است؛ شما می توانید با این حرکت عضلات شکمتان را سفت کنید و وضعیت قامتی خود را بهبود بخشید؛ این کار می تواند گردش خون بدن را فعال کند و با بیشتر شدن خونرسانی به ارگان ها به بهبود عملکرد آن ها کمک می کند. مداومت در انجام این تمرین اثرات کنترلی خوبی بر روی تنظیم کلسترول ایفا می کند .

تنفس پیوسته و منسجم می تواند نه فقط به دفع کلسترول خون بلکه کمک شایانی به مجموع عملکرد بدن شما کند؛ در این تمرین شما باید بر روی تنفس خود تمرکز کنید؛ تمرین منظم تنفس موجب افزایش خونرسانی و اکسیژن رسانی و رساندن مواد غذایی به ارگان های بدن می شود؛ در ضمن این امر منجر به کاهش تشکیل پلاک در شریان ها شده و سلامت عروقی را بدنبال خواهد داشت.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (208 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (84 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (35 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (33 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نگاهی به مهریه هوش پران همسر دوم علی دایی که آنچنانی هم نبود!
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید
طلایی های کشتی در المپیک پاریس پول یک لندکروز صفر کیلومتر را جایزه خواهند گرفت +سند
کرایه اولین خانه اجاره‌ای رهبر انقلاب بعد از ازدواج در 25 سالگی/ 2 اتاقی که متعلق به یکی از فامیل های نزدیک ایشان بود
چگونه در شب‌های گرم تابستان راحت‌تر بخوابیم؟/ 10 ترفند طلایی و کاربردی برای خواب آرام
تابستان کجایِ شمال بریم؟ / معرفی 12 نقطه که فقط شمال بازها می‌شناسند!
رونمایی سامسونگ از اولین حلقه هوشمند خود؛ «گلکسی رینگ» چیست؟
ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
چگونه یک عینک آفتابی خوب انتخاب کنیم؟
(ویدئو+ عکس)حادثه خطرناک برای رئیس جمهور در شب تاسوعا/هجوم مردم برای سلفی گرفت با مسعود پزشکیان دردسر ساز شد
(ویدیو) یادی بکنیم از تست بازیگری شاهکار امین حیایی در حضور سیروس الوند و خسرو شکیبایی/از اولش بهترین بوده، فقط ببین چجوری ادای خسرو شکیبایی رو هم رو‌در‌ روی خودش درمیاره
بیوگرافی و زندگی خصوصی الناز ملک، سیمای سریال زخم کاری و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
بازیگر زن سریال پدر سالار: 3 همسر و 3 فرزندم را از دست داده‌ام+عکس
تصاویر حیرت انگیز از خانه حریری تبریز/ نخستین موزه مطبوعاتی ایران/ معماری فوق العاده قاجار
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت